The Ortofon Club

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lars.N

    Gjest
    Av en eller annen grunn havner jeg opp med Ortofon sine knitre spikere vær gang ;D
    Dette er noen av nålene jeg har hatt gjenom årens løp.
    OM 10-OM20-OM30 MC 10- MC 15 -MC 20- MC 30 mk II super- MC 200/ Trafo:T-10 -T 20
    Nåværende Ortofon M2 black en MM sak som gir mye glede , spiller skjorta av en Marantz SA7001 synes jeg da,vinyl har noe digital cd mediet savner (en naturlig flow i musikken)

    Mvh

    Laban
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Siden jeg har hatt en Ortofon SPU,har en OM20 og ett par T-5's liggende i en skuff,så kan jeg vel kalle meg litt venn iaf :)

    /jan
     

    cannot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    90
    Antall liker
    0
    hmmm. Har faktigst bare hatt Ortofon.....i løpet av 25 år...hjelp..kunne tenkt meg å prøve en Benz.... ;D
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    cannot skrev:
    hmmm. Har faktigst bare hatt Ortofon.....i løpet av 25 år...hjelp..kunne tenkt meg å prøve en Benz.... ;D
    hehe ;D gjorde en avstikker selv fikk en Grado the reference billig :D men en liten ulykke eller er det Ortofons forbannelse tok nåla på den ganske snart :eek:
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.332
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har hatt OM10, OMSuper 30 og Rondo blå. Gode saker i sin prisklasse. Syntes at Rondoen savnet litt varme og var for analytisk.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.923
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    er strålende fornøyd med min 540 mkII,stort sett altid brukt ortofon sine puer :)

    mvh
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Jeg vil gjerne melde meg inn i denne klubben, men jeg har ikke platespiller :eek:

    Men jeg har derimot to stk ortofon effektforsterkere som jeg er blitt meget glad i ;D
    Kvalifiserer dette til medlemskap?

    A
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Har også ved ren tilfeldighet (og sikkert litt pga tilgjenglighet) bare hatt Ortofon -

    MC20 MKII - MC20 Super - MC Rohmann + et par T5 Stepups i skuffen

    Er fornøyd, men samtidig nysjerrig på noe helt nytt......
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ganske tilfeldig ble det Ortofon for noen år siden da jeg renoverte platespilleren og bygde min første rørforsterker på ca 40 år. Det ble en ganske hyggelig reprise på gode musikkopplevelser fra den gang vinyl og rør regjerte :)
    For et snaut år siden ble det en ny Ortofon igjen:

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gjenhør med en gammel venn: MC20S

    Endelig får jeg høre min gamle Ortofon MC20 S igjen etter 20 år. Den har ligget i skjul på loftet siden min eldste ble født for snart 19 år siden og ble gjenoppdaget under rydding i vinter. Det falt sammen i tid med at min gamle platespiller røk og jeg måtte kjøpe ny. Da kjøpte jeg en Music Hall MMF5.1 spiller som jeg er veldig fornøyd med.
    Men akk, da jeg skulle montere MC20S viste det seg at den rett og slett var for tung (veier 10g), motvekt-loddet på ProJect armen falt nesten av da jeg skulle justere den og måtte skrus så langt ut at lokket ikke gikk igjen. Ortofon havnet i skuffen på loftet igjen, og forhandleren kunne ikke hjelpe. Oppgradering av arm ble vurdert men blir ikke anbefalt tross alt på denne spilleren.
    I mellomtiden har jeg kjørt minimums-løsning med en overraskende god Denon 110 som jeg hadde fra før, og oppgradert forsterkere og kjøpt RIAA med rør, og jeg var begynt å tenke på mulige nye arm/pickup-løsnninger. Over et glass øl kom jeg på ideen å spørre leverandøren Music Hall i USA om råd, og sendte en rask e-post til New York en sen fredagskveld. Til min store overraskelse svarte selveste Roy Hall med en gang og tilbød seg å sende et tyngre motvekts-lodd for 45$. Jeg visste ikke en gang at dette fantes. Dette ble sendt fra New York i juni men jeg så aldri noe til det, det forsvant et sted i postgangen. Sukk. Ny fortvilet mail til Roy Hall med forsiktig forslag om å gi opp og få om pengene tilbake, og svaret kom på dagen med beskjed om at nytt lodd skulle sendes uten ekstra kost. Jeg bøyer meg i støvet for den servicen jeg fikk hos Roy Hall, og på en så liten handel. I dag var jeg på posten og fortollet, og montering/justering er ferdig. Lyden strømmer og Ortofon MC20 har ikke tapt seg på 20år, den låter kanskje like fyldig og elegeant som jeg husket. Jeg er spent på hva tyngden på loddet og PU gjør med klangen i den armen. Må nok bruke noen timer til før inntrykket fester seg.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    C. Alshus skrev:
    Rondo blå. Syntes at Rondoen savnet litt varme og var for analytisk.
    Er du sikker på at det er rondoen du tenker på da?
    selv synes jeg den manglet litt oppløsning, men hadde "litt extra nedover i bassen"
    dette gjorde at jeg synes denne låt alt annet enn analytisk
    ( etter min smak prøvd på 3 forskjellige spillere og 5 forskjellige armer )

    Har hatt mange ortofoner selv helt fra begynnelsen så var det vel (var det vms45 den het?? )
    ellers M15super ,OM 10/20/30 , MC30super , Kontrapunkt A, +++

    Mvh Jan I
     

    PearlJam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Kjøpte Rega P5 av T A F, men uten dynavector PU som satt på. Ringte Solberg HIFI i Sarpsborg, og han anbefalte den siste utgaven av Ortofon M2 Blue til en pris av 1500 kroner. Er det noen som har hørt denne Ortofonen? Er også åpen for andre forslag, og kan strekke meg til 2000 kroner ved kjøp av PU.
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    Har en MC 30 Supreme på min WT. Den har fått seg en dunk av en støvsuger, og har samlet støv noen år. Forslag til gode erstatninger? Får vel innbytte på den jeg har?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Må nok søke medlemsskap her også! Jeg har en Harman Kardon T60 spiller, tro tjener siden midt på 80-tallet. Den er forøvrig beskrevet som "a workingman's Linn Sondek", så noe bra må det være med denne spilleren. Se forøvrig egen tråd under vinylstrengen. Den har stått parkert ( men ikke nedpakka!! ) i noen år,men ble flittig brukt før sølvskivene tok overhånd... Jeg har stort sett vært trofast mot Ortofon. Har prøvd en Grado mm ( forøvrig grei lyd..). Utover det, har jeg slitt ut en OM20, en OM30, fått ødelagt en mc 15 supreme ( tror jeg den het?), og har nå en godt brukt OM20, som skal få ny stift. Jeg har også en mc 70 Jubilee, kjøpt på et konkursbo og alt for tung til min arm. Må ha loddet på ytterste "hakk", men FOR en dynamikk og detaljrikdom! Bare synd at jeg ikke har spiller / arm som rettferdiggjør denne pick-up'en. Har bestilt en M2 Blue, som jeg er temmelig spent på. Vinylen har for tida fått en renesanse i dette hjem! Medlemsskap???

    PS: Jeg har også en T20 stående, som p.t. ikke er i bruk.
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Har vel bare hatt 2 Ortofoner til nå - en OMB10 og en 2M Blue.

    Så det var en som lurte på åssen 2M Blue låt. Jeg syns det spiller forholdsvis greit her hos meg, men ofte for litt for lys/slitsom i toppen.
    Jeg har også en Denon DL-160, og etter litt bytting fram og tilbake falt valget på Denon-pickupen. En mer behagelig pickup lydmessig!
    Nå skal det sies at jeg ikke vet åssen 2M Blue vil oppføre seg i en Rega-arm. Jeg har en Pro-Ject 9c arm på min spiller. Det kan jo hende at Rega-armens ekstra tyngde kan gjøre at du får et mer vellykka resultat enn meg?
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Har alltid et par kit med Nightclub i baggen. De gjør en grei jobb. Liker de veldig godt fordi de er lette å betjene, samt at stiften kan skiftes på sekunder hvis uhellet er ute.

    Forøvrig hater jeg å la ukjente (mishandlede?) PU´er harve over dyrebar vinyl.





    Det gjør meg vel til medlem i (natt)klubben? ;)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    I´m in! Har hatt mange ortopeder gjennom tidene, akkurat nå sitter det en SPU Gold på AT-armen - og der blir den sittende!

    Er forøvrig på jakt etter en Ortofon mono-arm, så hvis noen har en slik liggende..... :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har en Ortofon mc 70 Anniversary Limited, nr. 362 av 800 produserte. Den ligger i en pen treboks, og har vært såvidt prøvespilt på en Rega skivespiller. Lyden var upåklagelig, men lettvektsarmen på min Harman Kardon T60, takler ikke disse p.u'ene. Jeg har derfor lagt den ut på "Bruktbørsen". Det er fint lite å finne på nettet om denne, men den skal være bedre enn p.u'en "Rohmann" fra samme årgang. Den er visstnok sammenlignbar med mc 3000, som jeg ser har fått svært god omtale. Er det noen som veit noe mer om disse high end- p.u'ene?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Sånn ser den ut, Mc 70 Anniversary Ltd'en. Dette er ikke min, den ligger pent i treboksen sin, men jeg har ikke fått knipsa bilder av den. Derfor denne. Noen som veit noe meir om disse?
     

    Vedlegg

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    ErosLoveking skrev:
    Har alltid et par kit med Nightclub i baggen. De gjør en grei jobb. Liker de veldig godt fordi de er lette å betjene, samt at stiften kan skiftes på sekunder hvis uhellet er ute.

    [...]

    Det gjør meg vel til medlem i (natt)klubben? ;)
    Apropos Concorde. Har du noengang prøv Arkiv-varianten? Er interessant hvis man kan få brukervennligheten av en Concord (for oss som har Technics SL-varianter), men litt mer... HiFi-karakterestikker. Ser at den bl.a. har elliptisk stift som etter sigende skal gi mer detaljer på bekostning av sporing og output. Ikke at jeg tror den kan hamle opp med moving-coils til tusenvis, men denne koster ca. kr 800,- og er derfor litt billigere enn f.eks. Denon DL-120/160 som er selve definisjonen av valuta for pengene til normal stuebruk.

    Dog vanskelig å finne noe mer info, men fant en test her:

    http://www.skratchworx.com/reviews/ortofon_arkiv.php

    A penny for your thoughts?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Nå er 2M Blue'n såpass innspilt og prøvd på forskjellig musikk. Den er vesentlig bedre enn min tidligere favoritt blandt mm-p.u'er, OM 15 Super. Den spiller med meget god dynamikk, garantert beste dynamikk på mm under 2K. Jeg vil karakterisere den som veldig frisk, med en eksplosiv spillestil - den er attakkvillig og får fram mikrodetaljer på en overbevisende måte, med enorm bredde og dybde i lydbildet. Foreløpig er den litt slank og en smule for "analytisk", noe jeg har hørt bedrer seg vesentlig når den får ca. 100 timer på nåla. Og så kan den jo oppgraderes til en "Black" ved å bytte stylus... Hittil den beste mm jeg har hørt.

    Den ble forøvrig "best i test" i svenske HiFi & Musik her i våres. Der ble den testa sammen med AudioTechnica AT95, Clearaudio Aurum Classic, Goldring 2200, Sumiko Pearl, og lillebror 2M "Red". Best med solid margin!!
    Er du ute etter en mm under 2 - 3K, løp og kjøp!!

    ;D
     

    Vedlegg

    L

    Lars.N

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    Nå er 2M Blue'n såpass innspilt og prøvd på forskjellig musikk. Den er vesentlig bedre enn min tidligere favoritt blandt mm-p.u'er, OM 15 Super. Den spiller med meget god dynamikk, garantert beste dynamikk på mm under 2K. Jeg vil karakterisere den som veldig frisk, med en eksplosiv spillestil - den er attakkvillig og får fram mikrodetaljer på en overbevisende måte, med enorm bredde og dybde i lydbildet. Foreløpig er den litt slank og en smule for "analytisk", noe jeg har hørt bedrer seg vesentlig når den får ca. 100 timer på nåla. Og så kan den jo oppgraderes til en "Black" ved å bytte stylus... Hittil den beste mm jeg har hørt.

    Den ble forøvrig "best i test" i svenske HiFi & Musik her i våres. Der ble den testa sammen med AudioTechnica AT95, Clearaudio Aurum Classic, Goldring 2200, Sumiko Pearl, og lillebror 2M "Red". Best med solid margin!!
    Er du ute etter en mm under 2 - 3K, løp og kjøp!!

    ;D

    Bronze og Black har samme oppbygning i huset så der kan mann oppgradere fra Bronze til black med nålskifte , det er ikke tilfelle med de rimligere Red/Blue fra Ortofon .
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har fått opplyst både fra OHFC, Soundgarden og HiFi-klubben at man kan oppgradere 2M- pickup'ene ved å bytte stylus, om så fra "Red" til"Black". Jeg sjekka på Ortofon sine sider, men det står ingenting om dette der. Jeg har ingen planer om snarlig oppgradering av denne p.u'en. men det skal sjekkes - uansett.

    ;D
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    Jeg har fått opplyst både fra OHFC, Soundgarden og HiFi-klubben at man kan oppgradere 2M- pickup'ene ved å bytte stylus, om så fra "Red" til"Black". Jeg sjekka på Ortofon sine sider, men det står ingenting om dette der. Jeg har ingen planer om snarlig oppgradering av denne p.u'en. men det skal sjekkes - uansett.

    ;D
    Ikke vet jeg det var iallefall det jeg fikk vite av hifiklubben da jeg kjøpte black ,fikk dem til å sende en mail til Ortofon om det gikk å gå fra Blue/red å opp til black med kun nål skifte.
    Fikk da som svar at huset ikke er likt på M2 serie men du kunne gå fra bronze til black med nål bytte.
    Håper du sjekker det ut hadde jo vært en stor fordel hvis man kunne gå fra Red til black med kun nål bytte :)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg får vel prøve og tilslutte meg The Ortofon Club. Spilte på B&O platespillere tidlig på 70 tallet. Så byttet jeg til direktedrevne spillere med ortofon pickuper. Min første orofon var en MC 20 ( blå 76 mod), Concord MC 200, MC 30(gull første utgave), og nå spiller jeg på Jubilee som skal være for 75 års jubileumet til ortofon. Denne er den mest nøytrale ortofon pickupen jeg har hatt så langt. Den er ikke så '' dominant'' i diskanten som MC 30, og har en mere nyansert bas også lengre ned i registeret. Har stepup forsterker MCA-76 og T-20 liggende. MC 20 har jeg også ennå. Noe som de fleste må være klar over, er at ortofon også har mestret graveringsteknikken. Det er ogå en av grunnene til at jeg har holdt meg til ortofon i alle år. Det er ogå vinyl som har gitt, og fremdeles gir meg den mest naturlige lyd og musikk opplevelsene. Noe som man hører på gode gamle akkustiske live innspillingene.Spesielt Jazzgitar og akkustisk kontrabas. Det er mine erfaringer.... mvh. guit ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet avstanden fra senter i monteringshull til diamanten på Windfeld? Stemmer det at det er 9.5mm?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg kjenner ikke til noen slik justering Vidar P. Er det på selve nålarmen på picupen? Jeg tror den nye toppmodellen Windfeld skal ha samme pickuphus fasong som jubile' og de andre pickupene i kontrapunkt ''familien''. Ellers så kan jeg si at jeg bruker et separat justeringsvertøy som passer spesielt for Project armen. Noe som letter justeringen av pickupen... mvh. guit
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke justering; jeg mener den faste avstanden som pu'en har mellom senter av monteringshull og stift.
    Den er vanligvis mellom 7-10mm på de fleste pu'er. Årsaken til at jeg spør er at jeg gjerne vil ha en avstand mellom 7-10mm, fordi min arm ikke har justeringsmulighet av overheng, og dermed er avhengig av denne avstanden 7-10mm (8.5mm +/- 1.5mm) på pu'en for å få et godt overheng.

    Har alltid likt Ortofon mc'er (med hederlig unntak av de gamle rimelige), og vært veldig fornøyd med de jeg har hatt, som inkluderer bl.a Rohmann. Kunne tenkt meg å kjøpe en Windfeld også.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei Vidar P!

    Nå forstår jeg hva du mener! Pickup huset på Windfeld ser ut til og være likens som Jubilee. Og det har et ovalt hull, slik at det er mulig og justere overhenget fram og tilbake her. Azimut vinkelen justeres på en ''egg'' ved forskjellig tilstramming på de 2 monteringsskruene. Her var Concord mere praktisk, ved og løsne en set skruv for og dra og vri for justering... mvh. Guit
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    For å si det med Kennedy: Ich bin ein Ortofoniker!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei Guit, takker! Ovalt monteringshull du gitt... det er jo som skapt for min Naim Aro-arm dersom man kan justere en mm eller to i selve pu-huset.
    Azimuth er for meg ingen problem, da arma er unipivot og har eget lodd for slikt. Det var gode nyheter det der, nok engang takk!
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Skal det være et ovalt hull Vidar P !

    Det var noen år siden jeg monterte Jubilee, som vedlegget viser så skal det sikkert stemme. Da skal mulighetene være der for Windfeld også. Hvis ikke det er mulig, så er det et steg tilbake. Da må man dobbelsjekke med ortofon. Da kan jeg få all kjeften :-[ mvh. Guit
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser rett ut det der Guit; skal for sikkerhets skyld sende mail til Ortofon for å dobbeltsjekke før kjøp, og skal gi tilbakemld her om det er likedan på Windfeld som på Jubilee.

    Tenker på å legge Windfeld til kolleksjonen av pu'er, har allerede en Dynavector til enda flere penger (XV-1S), men klarer dessverre aldri helt å få fullt utbytte av Dynavectorer... de er gode, helt enig i det, men har ikke helt den "mastertapetranskripsjonskvaliteten" som de beste fra Ortofon, og som jeg forresten også mener å finne hos endel AudioTechnica (kjøpte nettopp en glimrende rimelig AT33EV og er stjernefornøyd med resultatet!).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg monterte Jubilee i sommer. Den hadde runde skruehull. Jeg skal ikke påstå at de alltid har vært sånn, men min forrige pickup (kontrapunkt h) hadde også runde hull.

    Hvordan klarer man eventuelt å få gjengene til å holde i ovale hull?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok, her kan det visst være forskjellige løsninger litt avhengig av ymse. Desto viktigere å sjekke. Setter pris på alle innspill; derfor jeg skriver i tråden også forresten, fordi det ikke er helt klart som dagen hvordan dette er på Windfeld.

    Bare som en apropos Zomby; man trenger vel ikke gjenger i pu'en strengt tatt; f.eks så har min nye AT33EV (og alle AT'er jeg har hatt) ikke gjenger, dvs at man bruker mutter over og skruehodet under.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Joa. Mutter og skruer ser jeg. Da er det ikke trøbbel med ovale hull. Men Kontrapunktene, Jubilee og Windfeld har gjengede hull i toppen alle sammen. Disse er ikke gjennomgående, så det blir ikke lett å finne plass til mutterne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn