The power of Furutech

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Klarte til min forskrekkelse ikke å finne Furutech under vennedelen av forumet så oppretter derfor en siden jeg i hvert fall er en ihuga Furutech entusiast. Har riktignok mest erfaring med deres strømprodukter, ikke så mye med deres kabler.

Jeg har 20 års innen hifi, og prøvd nær sagt alt av strømrens og fordelere gjennom mange år. Har også eid (og eier) flere andre strømfordelere fra Furutech, blant annet forgjengeren TP-609e, uten NCF, også modellen over, TP-309 samt Flux-50 og Flow-28 filtrene. Kan ellers nevne at jeg også eier flere strømrens produkter fra Nordost, Ansuz og Isotek.

Synes Furutech får litt ufortjent lite oppmerksomhet, for i mine ører er det ingen tvil for meg om at Furutech er i den øverste ligaen. Nettopp fått i hus den nye TP-609e med NCF teknologi, altså det første produktet med NCF teknologien jeg har prøvd. Jeg fikk umiddelbart hakeslipp da jeg monterte TP-609e NCF inn i anlegget. Med alt annet jeg har av strømrens og diverse duppeditter må jeg si denne tok kaka, i det minste i forhold til lydkvalitet per krone. Her har det virkelig skjedd mye, og jeg tar av meg hatten for hva Furutech driver med. Det ble beksvart, superkontrast og bare så mye mer musikalsk hele veien. Særlig i bassen også, der snakker vi dramatiske forbedringer.

Nå er jeg som nevnt så heldig at jeg har jeg både denne og andre strømrens-produkter, og med alt sammen blir det ennå litt bedre, men hvis man skal starte med et strømprodukt som gir maks lydforbedring per krone er fordelerne til Furutech top-notch. Blir liksom aldri feil med en Furutech fordeler. Tommel opp fra meg!
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Noen som har erfaringer med nye NCF clear line duppeditten fra Furutech?
Jeg har tidligere erfaring med både Ansuz Sparkz og Nordost Qv2/Qk1 produktene, som oppleves komplementære (og avhenighetsskapende!), og lurer på hvordan Fututech sin variant føyer seg inn i rekken...

Her er link til produktet: http://www.furutech.com/2020/08/18/19957/
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Noen som har erfaringer med nye NCF clear line duppeditten fra Furutech?
Jeg har tidligere erfaring med både Ansuz Sparkz og Nordost Qv2/Qk1 produktene, som oppleves komplementære (og avhenighetsskapende!), og lurer på hvordan Fututech sin variant føyer seg inn i rekken...

Her er link til produktet: http://www.furutech.com/2020/08/18/19957/
Spent på denne selv har en jeg snart skal teste!

Ellers må jeg si jeg digger Nano Liquid fra Furutech!
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221

Vedlegg

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Nå har jeg fått testet ut NCF Clear Line litt og det lover særs bra.
Jeg har fra før ekstremt mye strømrens. Først litt om "strøm"-oppsettet i heimen:

Strømrens:
* Nordost: 4 stk Qbase8 fordelere, 1 stk Qbase4 fordeler, 4 stk Qx4, 1 stk Qx2, 12 stk Qv2, 16 stk Qk1
* Ansuz: 10 stk Sparkz TC2, 3 stk Sparkz TC, 9 stk Sparkz
* Isotek: 1 stk Nova One, 3 stk Protek, 20 stk Isoplug
* Furutech: 3 stk TP609e NCF fordelere, 1 stk TP-309e fordeler, 1 stk Flux-50 NCF, 1 stk Flux-50, 2 stk Flow-28, 12 stk NCF Clear Line

Alt ialt altså over 80 enheter ala Furutech NCF Clear Line, Nordost Qv2/Qk1, Ansuz Sparkz, Isotek Isoplug
Også alle disse behandlet med Furutech Nano Liquid (det hjelper på disse også!), holdt ikke med en flaske for å si det sånn...

Strømkabler:
* Furutech: 4 stk DPS-4.1 med FI-50 NCF
* Nordost: 2 stk Odin, 3 stk Valhalla 2, 1 stk Tyr 2 og 5 stk Frey 2
* Ansuz: 3 stk Mainz X
* Wireworld: 2 stk Silver Electra, 1 stk Aurora

Så med dette skulle jeg ha gode muligheter til å evaluere NCF Clear Line.

Startet først med 2 enheter før jeg kjøpte flere. Selv med så mye strømrens fra før, merket jeg umiddelbart klar forbedring.
Jeg vil si at de gjør mye av det samme som en Qv2 / Sparkz, men virker å være litt kraftigere i effekten. Den er ikke i nærheten like kraftig som Sparkz TC/TC2, men det kunne man heller ikke forvente tatt prisdifferansen i betraktning.

Jeg mener Sparkz TC2 er uunnværlig i mitt oppsett og rangerer den aller høyest - utenom Qx4/Qx2 da som er i litt egen liga. NCF Clear Line mener jeg altså tar 2. plass kvalitetsmessig, men er en klar vinner om man tar pris i betraktning. Og her må jeg nevne at Sparkz TC/TC2 og NCF Clear Line utfyller hverandre særs bra. Summen av de to blir langt bedre enn hver for seg. Der Sparkz TC/TC2 gir stort lydbilde i høyde og bredde tilfører NCF Clear Line magisk dybde. Kan nevne at en artig sak jeg har erfart er at det blir bedre å ha en av hver på samme kontaktpunkt enn 2 Sparkz et sted og 2 NCF Clear Line et annet sted. Kan høres rart ut, men det er helt klart forskjell. Jo nærmere anlegget, jo viktigere blir det å mikse de. Det underbygger hvordan de utfyller hverandre.

Nordost produktene blir litt mer Icing on the cake i mitt anlegg - eller prikken over i'en - skaper helt klart mer musikalitet, men effekten virker å bli mindre av disse når man har så mange andre produkter. I et rent Nordost oppsett fungerer Qv2/Qk1 veldig bra. Særlig Qk1 skynes jeg skiller seg ut fra de andre produktene. Qk1 gjør noe magisk med bilde/TV og ville ikke være foruten de der. Qk1 skaper også mer rom og detaljer i toppen, men for mange Qk1 kan gjøre lyden litt for lys, så det gjelder å balansere det hele.

Sikkert mye mer å si om disse produktene, men sannheten er at folk som ikke har prøvd dette, ikke er i nærheten av å få ut potensialet av anlegget sitt.
Om jeg fjerner alt jeg har av disse produktene, selv med gode kabler og strømfordelere, ikke bare faller lydbildet sammen, det kollapser fullstendig. Så dramatisk stor forskjell at jeg oppriktig synes synd på de som hevder at strømrens ikke har noe for seg. Kan legge til at jeg har 400v TN nett i ny bolig og uten nevneverdige problemer.

Hilsen små-gal, men lykkelig "strømmoman":)
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Altså nærmere 1.3MNOK i tweaks. Bør ikke være noe i veien med forutsetningene for å teste som du sier.
Har du eller noen andre foretatt noen kvalifiserte målinger på strømmen din før og etter disse investeringene?

EDIT: Sikkert nærmere 1.4MNOK siden du har lagt på noen linjer i oversikten din.
 
Sist redigert:

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Har nok ikke betalt i nærheten av de summene der heldigvis. Både pga at det er ervervet over flere år, dengang valutaen var mer gunstig samt en del kjøpt til solid rabatt eller på bruktmarkedet.

Har ellers aldri brydd meg om målinger i hifi hobbyen.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Jeg tror nu ikke at jeg kan høre denne strømskinne gør væsentligt forskel på lyden. Kanskje slet ikke. Men en Sjøstrøm DC blocker gjør voldsom forskel. Forudsætningen er at man fjerner den DC fælde som er i forstærkeren.
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Furutech sine passive strømfordelere med det patenterte stoffet GC303 inni, er helt rå etter min mening. De er ikke bare en strømskinne med eneste funksjon at man får flere kontakter, men gir stor lydmessig oppgradering. Må høres/oppleves. En modell med NCF kontakter gir ytterligere gevinster. Jeg har f.eks. hatt både gamle TP-609e (uten NCF) og den nye TP-609e NCF. Sistnevnte er veldig mye bedre. Det skyldes etter sigende i all hovedsak at NCF effektivt reduserer statisk elektrisitet i kontaktpunktene. Gjelder for såvidt alle Furutechs produkter med NCF teknologi.
 

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
281
Vurderer å legge inn 16A fra sikringsskapet og samtidig ser seg på diverse støpsler. Noen som har testet denne fra Furutech og kan si om det har noe for seg lydmessig?

NCF veggstøpsel
FT-SWS-D

 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Vurderer å legge inn 16A fra sikringsskapet og samtidig ser seg på diverse støpsler. Noen som har testet denne fra Furutech og kan si om det har noe for seg lydmessig?

NCF veggstøpsel
FT-SWS-D

Gjør det du - there will be no regrets.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Vurderer å legge inn 16A fra sikringsskapet og samtidig ser seg på diverse støpsler. Noen som har testet denne fra Furutech og kan si om det har noe for seg lydmessig?

NCF veggstøpsel
FT-SWS-D

Hei,
Du bør høre med PM Audio. Tror de jobber med løsninger tilpasset norske forhold 😉.

Jeg har ikke testet veggkontaktene, men, ja, de gir nok en forbedring av lyden.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
Tror @Asbjørn har god erfaring med disse
 
  • Haha
Reaksjoner: ufo

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tror @Asbjørn har god erfaring med disse
Nei, det har jeg nok ikke. Jeg hadde derimot noen signalkabler med Furutech-kontakter på, den gangen jeg fortsatt hadde en viss tro på kabelmagien. Det var noen gummimuffer på kontaktene som morknet opp og strødde svart gummigranulat på gulvet etter bare et par år. Etter den opplevelsen, og etter å ha tittet inni de magiske boksene på en Transparent-kabel (stikkordet er smeltelim), så var hele kabelmagien borte for min del. Personlig ville jeg aldri satt sterkstrøm på noe det står Furutech på.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
:LOL: :LOL: :LOL:
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Nei, det har jeg nok ikke. Jeg hadde derimot noen signalkabler med Furutech-kontakter på, den gangen jeg fortsatt hadde en viss tro på kabelmagien. Det var noen gummimuffer på kontaktene som morknet opp og strødde svart gummigranulat på gulvet etter bare et par år. Etter den opplevelsen, og etter å ha tittet inni de magiske boksene på en Transparent-kabel (stikkordet er smeltelim), så var hele kabelmagien borte for min del. Personlig ville jeg aldri satt sterkstrøm på noe det står Furutech på.
Det byggemarkederne sælger til el, har da utroligt meget dårligere kvalitet idag. Tror bare du er forudindtaget. Det kan vi ikke bruge til noget.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
Det er forsåvidt riktig - men man kjøper da ikke elutstyr på Maxbo el.l.? Man har grossister til slikt.
 

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
281
Takk for tilbakemelding. Konklusjonen er altså at ingen har prøvd dette og dermed blir det heller ikke Furutech støpsel på meg i denne omgang. Å synse om produktet basert på andre produkter og forutintagelse har jeg selv mulighet til, men det har ingen verdi. Legger en 16A kurs med standard. Det har jeg ihvertfall selv positiv erfaring med for 20 år.

Ha en fortreffelig søndag.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
MEGET fornuftig.
 

Roybenz

Medlem
Ble medlem
24.10.2016
Innlegg
6
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Har en furutech flux 50 ncf R. Er det best å ta denne direkte i vegg eller via isotek Venus strømboksen min.?
 

Connoisseur

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.04.2016
Innlegg
79
Antall liker
77
Sted
Trøndelag
Hei. Litt tilbakemelding fra en som nylig har investert i Furutech The Empire-E strømkabel, en ferdigterminert strømkabel i serien Studio Power Series fra den etter hvert så anerkjente produsenten. Her benytter Furutech seg av vesentlig tykkere enkeltledere (0,32 mm) enn det som er vanlig der i gården, også inkludert de senere spydspissproduktene blant strømkabler. Dette er samme tverrsnitt som den tidligere "top of the line" strømkabelen Power Reference III, men med det unntaket at det her er 3 x 45 x 0,32 mot 3 x 49 x 0,32 i Power Reference III. Den nye The Empire-E har en relativt ny produksjonsmetode, benevnt som (Alpha) PC-Triple C, hvor framstillingen av kobberlederne formes under variable, men meget høye trykkbelastninger - en metode som visstnok har likhetstrekk med framstilling av samurai-sverdet "katana". Det skal være fabrikken Furukawa som har utviklet denne metoden. Interesserte kan lese mer om dette på produsentens hjemmeside; www.furutech.com

Erfaringene mine så langt har vært så gode at jeg har valgt å gå for 2 nye kabler av denne typen. Kabelen er 1,5 meter lang (visstnok kun denne lengden ferdigterminert), er 16 mm tykk og har en meget tillitvekkende vekt og utførelse for øvrig! Så: dette er altså en kabel som framstår som seriøs på mer enn en måte.

I forhold til den i hifi-sammenheng relativt moderate innkjøpsprisen kan jeg ikke annet enn gi denne kabelen min varmeste anbefaling. Den er terminert i begge ender med gullforgylte varianter av Furutech's Floating Field Damper-system.

Jeg vil samtidig berømme den norske importøren PM Audio, som yter mer enn ordinær service, både i form av utfyllende kommentarer og svar på e-post, samt kundebehandling i allminnelighet.
Tommelen opp! (y)
 
Sist redigert:

Powerman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2023
Innlegg
142
Antall liker
122
Sted
Viken
Torget vurderinger
0
Et av de produktene jeg liker best fra Furutech er Flux-50 NCF. Da jeg koblet det opp på min Rel sub, ble bassen bedre, men det stoppet ikke der. Også TV bilde ble bedre, må være fordi switch mode strømforsyningen i subben da sender mindre støy tilbake i anlegget. Det hadde jeg aldri regnet med, men var artig å få som ekstra bonus. Jeg har også den eldre Flux-50 (std.versjon før NCF) koblet opp på både kjøleskap og fryser, og det gjør masse positivt for stereo´n.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.739
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Jeg har også den eldre Flux-50 (std.versjon før NCF) koblet opp på både kjøleskap og fryser
Regner med at det ble både kaldere og bedre fryst fleinsopp av disse kablene! 😂
 

Powerman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2023
Innlegg
142
Antall liker
122
Sted
Viken
Torget vurderinger
0
Regner med at det ble både kaldere og bedre fryst fleinsopp av disse kablene! 😂
Hehe, spøk til side så skal en ikke se bort fra at levetiden til apparatene øker noe. Hvitevarer i dag leveres jo med elendige strømforsyninger. Men poenget er altså å filtrere bort returstøy fra disse apparatene tilbake til sikringsskapet, men det antar jeg du skjønte;)
 
  • Wow
Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.739
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Hehe, spøk til side så skal en ikke se bort fra at levetiden til apparatene øker noe. Hvitevarer i dag leveres jo med elendige strømforsyninger. Men poenget er altså å filtrere bort returstøy fra disse apparatene tilbake til sikringsskapet, men det antar jeg du skjønte;)
Ja selvfølgelig hvitevarene blir hvitere osv 😂
 
Topp Bunn