The Residents Live

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
The Residents er mest kjent for sine øyeeplekostymer, men de siste 10-12 årene har de opptrådd i andre kostymer. Siste turne med øyeepler var Wormwood-turneen i 98-99.
Vokalisten har brukt hodeskalle siden 1986, da hans "øyeeple" ble stjålet under en turne.
Her ser dere The Residents med kvinnelig vokalist Molly Harvey og gitarist Nolan Cook, som fortsatt spiller med dem. Teksten omhandler en bibelhistorie av det mindre sympatiske slaget. Wormwood-plata handlet nettopp om historier fra Bibelen du ikke hører i kirken en vanlig søndag. Hvis noen skulle være interessert i å finne ut om historien denne sangen handler om, er det en kildehenvisning underveis her.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Turneen etter var Icky Flix (2000), hvor de opptrådde uten øyeepler på scenen, noe de har fortsatt med siden den gang. Herlig kostyme på sangeren! Har aldri hatt sansen for Icky Flix-turneen, men så den aldri live, da. Dette klippet er i allefall brukbart.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Demons Dance Alone var den første turneen jeg fikk med meg, og kostymene har forandret seg igjen. Det klippet jeg har lagt inn her er utvilsomt et av høydepunktene fra konserten. Den personlige vinklingen her er unik i Residents-sammenheng, med historier fra fortiden deres, samtidig som de har en flott hyllest til James Brown, en av deres største musikalske forbilder. Høres vel best i deres musikk gjennom intensiteten deres, kanskje?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
De hadde en gjesteopptreden i 2007 i Milano, hvor de var en av flere artister som spilte gjennom The Beatles sin Sgt. Pepper, med Milanos Filharmoniske Orkester. Det var en markering av at det var førti år siden Sgt. Pepper kom ut. Marianne Faithful hadde nettopp avsluttet She's Leaving Home da The Residents entret scenen og fremførte Being For The Benefit Of Mr. Kite, og for anledningen hadde de tatt på seg øyeeplene, pluss at vokalisten brukte det underlige hodeplagget fra Icky Flix.
Alle de andre artistene holdt seg så nært opp til originalene som mulig, men våre venner gjorde nok ikke det, nei!

Såvidt jeg vet er dette det eneste opptaket som eksisterer på youtube av denne opptredenen, og kvaliteten er så som så. Men det er likevel tøft som faen!

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
The Bunny Boy het turneen de hadde i 2008. BB er en enstøing som ikke kan finne broren sin, og som bruker internett for å prøve å finne ham. Han blir også med som sanger i The Residents og reiser på turne med dem i håp om å finne ut mer om hva som skjedde med ham.

Det viser seg at broren hans har funnet ut at Beistet fra Johannes Åpenbaring snart skal vise seg, og at han har funnet ut hvor "han" vil åpenbare seg for å ødelegge verden. Men ettersom han er forsvunnet ser BB det som sin plikt å finne ut av hvor Beistet vil komme, og så dra dit for selv å redde verden fra undergang. Det blir mildt sagt en merkelig historie, The Residents lagde 66 episoder med korte videosnutter som BB liksom la ut på nettet for å nå så mange som mulig, i håp om å finne broren. De la tre episoder ut på nettet i uken, og det tok vel 4-5 måneder før hele serien ble ferdig. I mellomtiden reiste de altså gjennom USA og Europa på turne, og hele tiden dukket det nye elementer opp i historien, noe som selvsagt gjenspeilte seg på scenen...

På youtube er det kun dårlige opptak gjort av fansen på deres mobiltelefoner, kvaliteten er totalt undermåls... viser uansett ett eksempel.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Turneen som pågår nå heter Talking Light, og handler om alderdom, døden og spøkelser. Sakser inn følgende tekst fra et presseskriv:

"The story of the Talking Light piece is basically that of an older man who questions, not only decisions he made as a teenager, but also if the events he remembers from that time happened at all. "A dead infant clutching a ring with an inscription the teenager cannot read" is the stuff of dreams. The following stories in the show may or may not shed light on the inscription. Questions remain unanswered. The Residents study death, not as a horrific end, but as the ultimate question that we all ask while wondering if any of it is even real."

Her har det også dukket opp mange dårlige mobilsnutter på youtube, men jeg har i alle fall funnet en som er ok:

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Mye bra her.
Fra den mer lettspiste plata hvor "innbyggerne" "kopierer" Hank Williams:

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
mer fra den samme.ikke live, men ihvertfall enda mer "lettspist":

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.949
Torget vurderinger
4
Fine greier, kjør på!

Fantastisk konsert på lørdag. Satt på fremste rad, to meter fra vokalisten. Wow!!

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Fine greier, kjør på!

Fantastisk konsert på lørdag. Satt på fremste rad, to meter fra vokalisten. Wow!!
litt misunnelig

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
rørlig skrev:
kjoenik skrev:
Fine greier, kjør på!

litt misunnelig
Jeg så dem i Oslo på søndag, tre rader lenger bak enn Kjoenik. Har skrevet litt om mine inntrykk under "Konserter"-avdelingen.
Apropos The Residents og Hank Williams - de har en fantastisk versjon av Six More Miles (To The Graveyard) på den pågående turneen.

Ikke allverdens kvalitet, men det gir jo et slags inntrykk. Kan love at det ikke var noe som helst i veien med lyden på konserten i Oslo i hvert fall, men det er jo begrenset hva en mobiltelefon kan fange opp...

Selv gadd jeg verken filme eller ta bilder, konsentrerte meg helt og holdent om musikken. Det finnes flust av bilder på nettet som er av langt bedre kvalitet enn jeg kan få til med min mobil. Hvis man ønsker det er det også fullt mulig å laste ned samtlige konserter som har vært så langt på turneen på denne siden: www.residents.com Har selvsagt alle sammen....De gjenstående konserter blir selvsagt også lagt ut etterhvert som tiden skrider frem.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Denne er vanvittig bra! Gir Teddy Bear en helt ny mening... :)

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Unplugged skrev:
Demons Dance Alone var den første turneen jeg fikk med meg, og kostymene har forandret seg igjen. Det klippet jeg har lagt inn her er utvilsomt et av høydepunktene fra konserten. Den personlige vinklingen her er unik i Residents-sammenheng, med historier fra fortiden deres, samtidig som de har en flott hyllest til James Brown, en av deres største musikalske forbilder. Høres vel best i deres musikk gjennom intensiteten deres, kanskje?

x2! Så de på Rockefeller den gangen og det er fremdeles den største konsertopplevelsen jeg noengang har hatt.
Fikk med meg Talking Light i trondheim nå også, og det var ikke i nærheten engang. Men så er de eldre blitt og :)

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
kenneth1979 skrev:
x2! Så de på Rockefeller den gangen og det er fremdeles den største konsertopplevelsen jeg noengang har hatt.
Fikk med meg Talking Light i trondheim nå også, og det var ikke i nærheten engang. Men så er de eldre blitt og :)
Enig i at Talking Light showet ikke er i nærheten av Demons Dance Alone showet. Men showene til The Residents er aldri det! TL er nok roligere enn DDA. Men det er fullt av nyanser og nesten skremmende vakker musikk. Jeg har nå levd med det showet i et år nå, og lyttet gjennom alle showene (sjekk denne siden! http://residents.com/ralph/page4/page4.html ).
Jeg synes det er vanskelig å bestemme meg for hvilket show jeg liker best av de jeg har sett med The Residents, nettopp fordi de er så forskjellige. De lever liksom sitt eget liv. Akkurat som platene deres. Så har de jo også som uttalt mål at hver ny plate skal låte totalt forskjellig fra den forrige. Dette har de holdt på med i snart førti år, og de har fortsatt ikke kompromisset med sine egne idealer. Det står det respekt av!
Når det gjelder Talking Light er det jo tydelig at de eldes, som du sier. Og det gjør de vel et poeng av i det showet, som handler om nettopp alderdom, død og spøkelseshistorier. Det hele på typisk Residents-vis. Ja, til tross for at de legger så stor vekt på at alle skiver skal låte forskjellig, er det likevel noe i musikken som er typisk Residents, noe som gjør at du umiddelbart kjenner dem igjen. Og etter min oppfatning er det et kjennetegn på et stort band bestående av rett ut geniale musikere.

Jaja, det var enda en av mine forsvarstaler for The Residents. Jeg er nok et ekte Rezhead! Totalt håpløs... ;D

Topp Bunn