The special one?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvis du måtte velge ut EN sang eller melodi som BETYR noe helt spesielt for deg; hva ville du da valgt?

Kom på ideen til tråden før jeg hadde rukket å tenke over hva mitt valg måtte bli, så får bruke resten av kvelden til å tenke over saken.....;D

mvh
Proffen
 
2

2xJ

Gjest
Det må bli Moonspell med Opium !!! Det var den sangen som fikk meg inn i "Dark Metall".
Og må rett og slett få æren over og endret mye av smaken min når det gjelder musikk.
At det finnes bedre låter.. JA! Men det var denne som virkelig snudde oppned på endel ting i den perioden av livet mitt.

Fikk hilst på dem på Slottsfjellfestivalen for noen år tilbake, og dem var virkelig supertrivelige!!!

 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.672
Torget vurderinger
23
DENNE!!! Midt i oppveksten, bodde hjemme - med fælsleg hifi, JBL 15" bl.a. :cool::cool:
Gitarriffet over alle riff - live LP over alle LP'er...
Kostet meg rasende naboer/foreldre, sprengte Fane diskanthorn bl.a. Rota fælt med kvinnfolka også på den tida, hehe...

I dag, når jeg fyrer opp denne på clubniveau i Slukoteket - da renner øya fulle, memory lane, døde kompiser fra oppveksten
dukker opp ihodet og tanker, andre og langt hyggeligere tanker fra en flott id og en sammensveiset gjeng med kamerater.


 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Denne har betydd aller mest for meg.
Fikk den i neven av en kompis med beskjed å "gå hjem å lytt".
Den åpnet en helt ny musikk verden for meg.
Årsaken til at kompisen dyttet på meg mye for meg "ny" musikk var innkjøpet av mitt aller første "high end anlegg"
Quad esl,Electrocompaniet 25W,Rega p3,Coral 777ex?/T100.God lyd åpnet opp for mye ukjent i musikkverden.


 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.588
Antall liker
6.679
Med uskyldsrene øyne og et eventyrlystent sinn
I en verden der alt føltes nytt og spennende
Beskyttet fra livets ubarmhjertige virkelighet
I et liv uten noen mørke skyer i horisonten

Slik husker jeg tiden som ung tenåringsgutt da den kanadiske gruppen SAGA åpenbarte seg for første gang. Etter å ha hørt på bl.a. Beatles, Elvis og ABBA, var SAGA noe helt annet. Både lydbildet og musikkstilen traff virkelig noe i meg. Følte jeg svevet når jeg hørte enkelte av sangene. Drømte meg helt bort på en måte jeg ikke hadde gjort før. Jeg var rett og slett forhekset. Siden skulle jeg forøvrig bevege meg videre inn i denne prog-rock verdenen som SAGA introduserte meg for.
Selv om jeg ikke hører like ofte på dem lenger, så synes jeg fremdeles mye av det de laget er veldig bra. Og jeg mener bestemt det ikke bare skyldes nostalgi... :)

 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.230
Antall liker
4.319
Torget vurderinger
0
Et helt umulig spørsmål å svare godt på. Men her er en av de som har betydd mye. Denne videoen hadde læreren min med seg hjem fra USA etter en studietur og åpnet opp en dimensjon jeg aldri hadde forestilt meg. Er jo veldig karikert stil, men skaper rom for veldig mye under. Ble døpt «Hylern» av musikklassen på russelua og det hadde godeste Maynard all skyld for. :)

 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ingen god forklaring. Ennio Morricone - My Name Is Nobody

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
DENNE!!! Midt i oppveksten, bodde hjemme - med fælsleg hifi, JBL 15" bl.a. :cool::cool:
Gitarriffet over alle riff - live LP over alle LP'er...
Kostet meg rasende naboer/foreldre, sprengte Fane diskanthorn bl.a. Rota fælt med kvinnfolka også på den tida, hehe...

I dag, når jeg fyrer opp denne på clubniveau i Slukoteket - da renner øya fulle, memory lane, døde kompiser fra oppveksten
dukker opp ihodet og tanker, andre og langt hyggeligere tanker fra en flott id og en sammensveiset gjeng med kamerater.


Fra samme albumet - men Child in Time..

Fantastisk selv i dag.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
DENNE!!! Midt i oppveksten, bodde hjemme - med fælsleg hifi, JBL 15" bl.a. :cool::cool:
Gitarriffet over alle riff - live LP over alle LP'er...
Kostet meg rasende naboer/foreldre, sprengte Fane diskanthorn bl.a. Rota fælt med kvinnfolka også på den tida, hehe...

I dag, når jeg fyrer opp denne på clubniveau i Slukoteket - da renner øya fulle, memory lane, døde kompiser fra oppveksten
dukker opp ihodet og tanker, andre og langt hyggeligere tanker fra en flott id og en sammensveiset gjeng med kamerater.


Fra samme albumet - men Child in Time..

Fantastisk selv i dag.
Fantastisk låt!

 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2

Jeg velger Marillion og Hotel Hobbies fra Clutching at Straws fra 1987. Helt enkelt fordi det er den første låten på et fantastisk album jeg fremdeles hører på fra tid til annen.
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Denne. Første platen jeg kjøpte, hos Vennerød&Dahl i Bygdø Allé.

 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.166
Antall liker
8.926
Hugsar godt då eg fekk tilslag på ein brevauksjon frå Amerika på denne:
Vis vedlegget 582875
Elles er det massevis som burde vore nemnt her. Men om vi snakkar om ei, er det denne eg vel.
MiJ er kanskje den viktigste plata fra ungdommen, tror jeg enda er regjerende kretsmester i lufttrommer.

Men denne er også viktig, dette er plata som fikk meg til å lytte på klassisk musikk. Sveisen ble aldri den samme etter at jeg hørte denne første gang. Du burde forresten prøve å få til en lytt av tapeutgivelsen fra AP, livet blir aldri det samme etterpå.:cool:
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.215
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Fikk Wonderworld med Uriah Heep i bursdagsgave på kassett. Var vel 11 år gammel. Spilte tittellåten gang etter gang på en bitteliten kassettspiller på gutterommet. Langt fra Uriah Heep sin beste plate og låt, men Wonderworld fungerer likevel for meg fremdeles.

56D3F218-AE11-4CB5-B0B4-8BB83C591097.jpeg
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.889
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
EN låt er umulig , men en låt som vekket min musikkinteresse mer enn noe annet var Hey Joe - The Jimi Hendrix Experience (1966) og den vil alltid bety noe spesielt for meg.
 
Topp Bunn