The Wall

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    HI-FI på stigende kurve
    Ja det synes jeg vi ser for tiden. Messa i Asker var virkelig en Tour De Force. Ved tidligere messer i en by litt lenger sør har det vært langt mellom de gode lytteopplevelsene. I Asker var det mange utstillere som hadde god, endog meget god lyd. Forutsetningene er naturligvis forskjellige. Noen rom er bedre enn andre og rettferdig blir det ikke.

    Aller best synes jeg KEF Blade spilte. Detaljert, homogent og fullfrekvent uten å være øretrettende på noen måte. Blant de små oppsettene hadde @Endpoint Audio og naboutstiller som jeg dessverre ikke husker navnet på såvel god lyd som estetisk flott utstyr. PMC spilte som vanlig bra. Engstrøm og Marten hadde også et godt oppsett i et lite rom.

    Franske Revival leverte klasselyd til en meget god pris. Svært dynamiske og godtspillende høyttalere som mange likte. Disse skulle jeg gjerne prøvd hjemme. Akkurat som TV bilde i butikk er satt med for klare farger, som blir glorete når du får TV’en hjem, var Revival litt for frempå i deler av registeret. Det vil merkes ved nærmere bekjentskap, men lar seg tilpasse. Både utstillere og arrangører fortjener honnør for det store arbeidet som er nedlagt. Ser frem til neste år. Da skal vi ha bedre tid. Ikke sant @TrompeteN :) .

    4D96B888-39EF-4430-B07F-DC3D8C37A9A4.jpeg
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ny firmware i Parks Audio Puffin. En rekke nye funksjoner, men aller morsomst er Super Mono. Mono platene låter virkelig bra med denne funksjonen.

    Puffin regner ut hvilken kanal som er mest støyfri og benytter denne ved avspilling. Morro dette, nå blir det gjenhør med gamle Mono plater.

    759226BE-DB60-4C86-B15F-F259BD363471.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    image.jpg
    Tid for litt Vintage Head-FI.
    Stax Lambda pro elektrostatiske hodetelefoner gir virkelig dypt innsyn i musikken.
    IMG_0377.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En gammel kjenning dette. Den originale Opamp’en til DP DAC 8.0.

    IMG_0397.jpeg



    Av med lokket, ut med ettermarked Opamp og inn med AD 746JN. Hva er egentlig spesielt med denne opampen?
    Den har en svært høy slewrate eller stigetid om du vil. I tillegg faller den til ro 0,001% i løpet av 500 ns, eller 500 milliarddels sekund.

    IMG_0398.jpeg

    Hvordan oppleves så dette ift byttingen vekk fra en Opamp med et par nuller mindre distortion, men dårligere slewrate? Fortsettelse følger.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja, da dette er ikke uten betydning. Med A5 og Pre 90 har jeg det mest transparente oppsettet jeg har hatt i hus og små grep gjør utslag. Det skal lite til før det blir bedre, og lite til før det blir dårligere.

    Tonalt blir lyden med AD 746JN Opamp et ørlite hakk mørkere. Litt mer kropp i stemmer og instrumenter. Den store forskjellen er imidlertid dynamikkområdet. Raskere start og stopp. En plutselighet som overrasker. Det høres i orkester tutti, men også ved vokal gjengivelse.

    Sammenligner jeg med Topping D90, så låter Topping varmere, snillere, mer pen og pyntelig enn DPDAC. I D90 sitter AK 4499 chipen som har rykte på seg for å være «musikalsk». DPDAC låter tightere. Om det skyldes chip`en er ikke godt å si. For min del tror jeg analogdelen er hovedårsaken.
    Begge låter rent, med godt perspektiv, innsyn og plassering av instrumenter.

    Nesten som to forskjellige Pick up’er dette. En til romantisk klassisk med strykere og en til dynamisk jazz og rock.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Klassisk før jobb. Viktoria Mullova spiller Tchaikovsky sin fiolinkonsert. En av de virkelige gode tolkningene dette!

    CF9F3927-9081-45F1-BEFE-2DCA92F966B5.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Epilog - sommerfesten er over

    Sommeren er her. OVKs sommerfest er et avsluttet kapittel. Da er det tid for funderinger. Kan sitronen skvises litt til. Alltid skummelt å skru på noe som fungerer!

    Men litt nerding kan ikke skade. Ihvertfall i DP konstruktørens ånd. DP er bredbåndete og kan plukke opp høyfrekvent støy i MHz området. Støy du ikke vet du har før den er borte. Da legges et knepp ekstra avslappethet og dynamikk til.

    Medisinen mot dette er bl. a ferriter på strømledningene, så nærme chassis som mulig. En tur ned i roteskuffen og frem med en ferrit jeg fikk av LE til formålet. Vipps så er den ferdig montert på DP A5:

    IMG_0527.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det er vel ene og alene Atle som bør krediteres. Blir ikke så mye jeg hører på dette. Synes rett og slett ikke anlegget gjør en god nok jobb på klassisk. Ikke krise da det spiller bra på mye annet.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Noe av fine med å dele besøk er jo nettopp denne delingen. Denne versjonen var ny for meg da jeg besøkte @The Shy , men siden jeg er så glad i resten av denne sene Mahler serie og 5 eren er en naturlig trompetfavoritt har jeg lett etter denne. Lykken var stor da jeg oppdaget den i "uåpnet" bunken min.

    Selv om jeg er "oppfostret" på andre versjoner likte jeg denne med en gang og kommer nok til å bli spilt igjen og igjen. Takk igjen til Shy som minnet meg på den. Å høre Mahler i Langesund er noe jeg unner mange entusiaster å gjøre😊
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg liker også Bernstein tolkningen godt. Mye dynamikk og drama i den utgaven av Mahlers 5. Har Mahler 5 med henholdsvis Sinopoli og Fischer også. Fischer er mer nedtonet men med fine klangfarger. Litt avhengig av dagsform hvilken jeg foretrekker.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ene og alene Atle som bør krediteres. Blir ikke så mye jeg hører på dette. Synes rett og slett ikke anlegget gjør en god nok jobb på klassisk. Ikke krise da det spiller bra på mye annet.
    Det er nok du som er i overkant (selv) kritisk. Det er langt mellom de gode klassisk innspillingene og da hjelper det jo ikke så mye om anlegget er aldri så godt.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker også Bernstein tolkningen godt. Mye dynamikk og drama i den utgaven av Mahlers 5. Har Mahler 5 med henholdsvis Sinopoli og Fischer også. Fischer er mer nedtonet men med fine klangfarger. Litt avhengig av dagsform hvilken jeg foretrekker.
    Takk! Skal sjekkes ut. Min Hi-Fi favoritt er Solti sin live versjon med Chicago. Tror vi har hørt den sammen. Hadde bare alle symfonialbum hatt den størrelsen. Den musikalske referansen min er nok Karajan med Berlin.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Inspirert av @ottone hentes denne frem fra samlingen. Mange år siden den var på platetallerkenen. Sertifisert HI-FI med Karajan🙂.
    image.jpg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ingen Horten tur på meg i år. Får følge med på HFS i stedet og la hjemmeanlegget stå for musikkopplevelsene. Det blir ca 70/30 digital/vinyl for tiden.
    IMG_0649.jpeg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.494
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Å, har du gått over til ren kvote-spilling? 🤭
    Vi hadde jo håpet å se deg i Horten.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Å, har du gått over til ren kvote-spilling? 🤭
    Vi hadde jo håpet å se deg i Horten.
    He he… bare et anslag. Praktisk med digital. Låter ikke ille heller, men vinyl sjarmen er noe eget. Jeg får komme sterkere tilbake. Hygg deg i Horten Grumps:)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    ER DET VINTAGE SÅ ER DET VINTAGE

    Det var en tid da kabeltroskapen nesten kunne sammenlignes med troen på det grønne skifte. Skjønte du ikke at eksotiske kabler var obligatorisk, da var du en fornekter, en kjetter rett og slett.

    Mine høyttalere er vintage fra den tidsepoken. En runde på loftet frembrakte disse vidundere. MIT MH (Music hose) 750 Extended. Extended henspiller naturligvis på den ekstra oktaven man får i bassen når det investeres i slike.

    Da er det naturligvis ingen vei utenom å være tro mot tidsepoken. De kobles inn i oppsettet og jeg må konkludere at de er ferdig innspilt, men overhode ikke utspilt. :sneaky:
    IMG_1235.jpeg

    Hageslange tykkelse må til, noe annet blir tynt og pistrete:)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vel jeg høyner, nå også med MIT 330 Shotgun interconnects fra forna dar!
    IMG_1280.jpeg

    Satt inn fra DAC til preamp. Morsomt å leke litt med kabler. Hvordan låter det så? Må nok lese meg opp i den store HI-FI lyrikk boken før jeg kan sette ord på det :sneaky:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn