The Wall

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takker så meget Karmana. Slettet det opprinnelige innlegget etter at du har svingt din tryllestav(les Iphone):cool:
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, Final. Tenkte selv 1/2 sek for lenge, og da hadde du snappet den.
    Jajaja, bra at den forblir i "kretsen". :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det Vina - neste steg blir å finne en pickup som passer godt til project Carbon armen. Noen tips?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Da ble det Acoustical Systems Fideles Pickup på spilleren.
    image.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis!
    Aner vi at du "tar en karmana", og hengir deg til analogavspilling skritt for skritt ;)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Grattis!
    Aner vi at du "tar en karmana", og hengir deg til analogavspilling skritt for skritt ;)
    image.jpg

    Vel Gunner, vinyl er morsomt, noe eget ved det. Har hatt denne Well Tempered spilleren i oppsettet siden 80 tallet, så helt nytt er det ikke at jeg spiller vinyl:rolleyes:. Vinyl har vært dimensjonerende for hvilke krav jeg stiller til digital. Digitalis er kjipe greier men digitalt er bra når man får det til å spille uten skarpe kanter IMO.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vinyl er jo ikke nøytralt, hehe.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer, men du må få satt gull dac oppå... Gull og gull ;).
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    HCS Ja kan bli fint det, men da sliter jeg litt med plass til drivverket, dvs PCen som ligger oppå forforsterker. Kan ikke ha noe over Bricasti DAC'en, den blir temmelig varm selv om den står åpent.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    HCS Ja kan bli fint det, men da sliter jeg litt med plass til drivverket, dvs PCen som ligger oppå forforsterker. Kan ikke ha noe over Bricasti DAC'en, den blir temmelig varm selv om den står åpent.
    Jeg byttet ut laptop (macBook) til dedikert streamer...

    Forskjellen mellom disse to var forventet å være tilnærmet 0(mtp lydkvaliteten, men ønsket bedre brukervennlighet så byttet til streamer og styring via iPad)...

    Det var ikke 0 forskjell...

    Just saying.. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    HCS Ja kan bli fint det, men da sliter jeg litt med plass til drivverket, dvs PCen som ligger oppå forforsterker. Kan ikke ha noe over Bricasti DAC'en, den blir temmelig varm selv om den står åpent.
    Jeg byttet ut laptop (macBook) til dedikert streamer...

    Forskjellen mellom disse to var forventet å være tilnærmet 0(mtp lydkvaliteten, men ønsket bedre brukervennlighet så byttet til streamer og styring via iPad)...

    Det var ikke 0 forskjell...

    Just saying.. :)
    Please just saying little bit more about it! Da vel :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    HCS Ja kan bli fint det, men da sliter jeg litt med plass til drivverket, dvs PCen som ligger oppå forforsterker. Kan ikke ha noe over Bricasti DAC'en, den blir temmelig varm selv om den står åpent.
    Jeg byttet ut laptop (macBook) til dedikert streamer...

    Forskjellen mellom disse to var forventet å være tilnærmet 0(mtp lydkvaliteten, men ønsket bedre brukervennlighet så byttet til streamer og styring via iPad)...

    Det var ikke 0 forskjell...

    Just saying.. :)
    Bruk av PC eller MAC kan ha negative sider. Det oppdaget jeg da jeg koblet PC til Accuphase DAC via USB uten galvanisk skille. USB støyer og gode streamere har vel gode løsninger her. Jeg hadde feil på strømforsyning på PC og den ble byttet.

    Bortsett fra jordstøy så er det vel Jitter som kan være et problem. Jeg har prøvd diverse drivverk og - irriterende nok - de låter forskjellig. Løsningen hos meg har lenge vært Berkeley Alpha USB. Den har en ultranøyaktig klokke og virker totalt immun for støy fra PC, og ingen CD drivverk har vært i nærheten hos meg.

    Kunne det blitt enda bedre digitalt med en dedikert streamer? Kan naturligvis ikke utelukke det Kaap. Litt nysgjerrig blir jeg, men mitt valgspråk er: If it’s not broken, don’t fix it.:rolleyes:
    image.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Må jeg si - en time med gåsehud - i Rana. Da snakker vi :)
    Fra spøk til musikk; er denne boksedingsen i seg selv magisk?
    Eller består magien av at du nå benytter en skikkelig streamer fremfor datamaskin?
    Har desverre ikke svar på dine spørsmål her Bjørn vedr magi.

    Jeg gjorde byttet fra en macBook med "audiofil-software-avspiller", med kildematrialet på en usb disk, og usb overføring til en Singxer SU-1. Dvs alt før og etter selve avspillingen var identisk.

    Jeg hadde ingen forhåpninger som forskjeller ut over bedre betjening.. dvs slippe å gå frem og tilbake og sitte på huk å lete sanger.. Mer praktisk via en GUI på iPad.

    Det at streamer for MINE ØRER gav et slik "revolusjon" har jeg ingen forklarig på. Det er hardware+software i begge løsninger, men noe skjer åpenbart.

    Jeg har tidligere hatt følgende kilder; VRDS cd drivverk, SONOS og testet Bluesound streamer. Forskjellene mellom disse var mikroskopisk IMO.

    Min stramer er en billig løsning sett i forhold til det meste som finnes, så noen vil nok påstå at lyden er fantastisk mye bedre om jeg øker streamerbudsjettet fra 5.000 til 50.000, eller 150.000... men jeg syns det spiller såpass bra med min kombo med Sotm + SingXer + dp dac at jeg har ingen planer om å gjøre endringer på lang tid.

    Men ja, Mr Final... funker det man har.. så let it be :)

    Igjen.. IMO.

    mvh Kai
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    A1S EBW - Litt mer av alt i forhold til A1, men også mer komplisert. En trimmet utgave med alt det innebærer.
    Tenkte meg det - skulle gjerne fått en sånn :D
    6.4P gjør en god jobb den også. Ikke mange som gir slipp på de heller.
    Takk for at du sier det - det trøster jo litt:).
    Har jo sett fornøyde beskrivelser av a1s ebw her på hfs/dpmenigheten, og liker den godt uten å ha hørt den. Rent gull det der:)
    Er ellers veldig fornøyd med lyden her med 6.4p nå. Har nesten flyttet permanent inn i musikkrommet når jeg er hjemme - for all musikk må re-høres. Det gir veldig mye musikkglede. Jeg har ikke hørt så mange andre anlegg enda, og vet strengt tatt ikke hva jeg kan gå glipp av. Håper å få lært mer om varianter av high-end lyd, i første omgang på Horten-messa.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må jeg si - en time med gåsehud - i Rana. Da snakker vi :)
    Fra spøk til musikk; er denne boksedingsen i seg selv magisk?
    Eller består magien av at du nå benytter en skikkelig streamer fremfor datamaskin?
    Har desverre ikke svar på dine spørsmål her Bjørn vedr magi.

    Jeg gjorde byttet fra en macBook med "audiofil-software-avspiller", med kildematrialet på en usb disk, og usb overføring til en Singxer SU-1. Dvs alt før og etter selve avspillingen var identisk.

    Jeg hadde ingen forhåpninger som forskjeller ut over bedre betjening.. dvs slippe å gå frem og tilbake og sitte på huk å lete sanger.. Mer praktisk via en GUI på iPad.

    Det at streamer for MINE ØRER gav et slik "revolusjon" har jeg ingen forklarig på. Det er hardware+software i begge løsninger, men noe skjer åpenbart.

    Jeg har tidligere hatt følgende kilder; VRDS cd drivverk, SONOS og testet Bluesound streamer. Forskjellene mellom disse var mikroskopisk IMO.

    Min stramer er en billig løsning sett i forhold til det meste som finnes, så noen vil nok påstå at lyden er fantastisk mye bedre om jeg øker streamerbudsjettet fra 5.000 til 50.000, eller 150.000... men jeg syns det spiller såpass bra med min kombo med Sotm + SingXer + dp dac at jeg har ingen planer om å gjøre endringer på lang tid.

    Men ja, Mr Final... funker det man har.. så let it be :)

    Igjen.. IMO.

    mvh Kai
    Folk må bare bruke sine ører og stole på de. Noe annet er jo helt meningsløst, hvis man ønsker å lytte til musikk.
    Måleinstrumenter "lytter" etter noe helt annet.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte meg det - skulle gjerne fått en sånn :D
    6.4P gjør en god jobb den også. Ikke mange som gir slipp på de heller.
    Takk for at du sier det - det trøster jo litt:).
    Har jo sett fornøyde beskrivelser av a1s ebw her på hfs/dpmenigheten, og liker den godt uten å ha hørt den. Rent gull det der:)
    Er ellers veldig fornøyd med lyden her med 6.4p nå. Har nesten flyttet permanent inn i musikkrommet når jeg er hjemme - for all musikk må re-høres. Det gir veldig mye musikkglede. Jeg har ikke hørt så mange andre anlegg enda, og vet strengt tatt ikke hva jeg kan gå glipp av. Håper å få lært mer om varianter av high-end lyd, i første omgang på Horten-messa.
    Det høres ut som du får mye musikkglede ut av oppsettet ditt. Det er det aller viktigste, og derfor jeg begynte med hobbyen ihvertfall. "Oppgraderinger" kan fort ende med horisontal bevegelse i stedet, når den første begeistringen har lagt seg. Så hvis jeg kan tillate meg en anbefaling så er det å lytte til mange oppsett, men samtidig å ha i mente at ingen oppsett låter likt, og å skynde seg langsomt.
    Kanskje vi møtes i Horten:rolleyes:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Måleinstrumenter "lytter" etter noe helt annet.
    Danske Troels Gravesen, som har konstruert over 200 høyttalere og bokstavelig talt lever med høyttalere i hverdagen. Han sier det ved hver konstruksjon og hver måling han publiserer (i form av et langt avsnitt), at målinger ikke sier noe om høyttalerens lydbilde og at målinger utelater kun noen problemstillinger underveis i konstruksjonen - forenklet videreformidlet av meg.

    Mange har nok ristet på hodet av meg, i hi-fi forretninger, ved at jeg har skullet lytte på en høyttaler, skrur ned lyden etter under et halvt minutt og erklærer den for ubrukelig. Mens virkeligheten er at jeg starter med gjengivelse av menneskestemmer - er ikke dette bra - hjelper det ikke om den koster en halv million eller annet.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Danske Troels Gravesen, som har konstruert over 200 høyttalere og bokstavelig talt lever med høyttalere i hverdagen. Han sier det ved hver konstruksjon og hver måling han publiserer (i form av et langt avsnitt), at målinger ikke sier noe om høyttalerens lydbilde og at målinger utelater kun noen problemstillinger underveis i konstruksjonen - forenklet videreformidlet av meg.

    Mange har nok ristet på hodet av meg, i hi-fi forretninger, ved at jeg har skullet lytte på en høyttaler, skrur ned lyden etter under et halvt minutt og erklærer den for ubrukelig. Mens virkeligheten er at jeg starter med gjengivelse av menneskestemmer - er ikke dette bra - hjelper det ikke om den koster en halv million eller annet.
    ......

    Igjen.. IMO.

    mvh Kai
    Folk må bare bruke sine ører og stole på de. Noe annet er jo helt meningsløst, hvis man ønsker å lytte til musikk.
    Måleinstrumenter "lytter" etter noe helt annet.
    Ja... jeg vet for eks at Manger sin element får pepper for div målinger som den ikke gjør det så bra på... Men som MusicBear nevner her, musikken er pri.01.

    MEN, for meg, har jeg ikke pr dags hørt noe annet som resulterer i byttesyka hos meg...

    OG, hos meg måler det neppe korrekt nå, men "gøy-faktoren" er uten tvil der :)

    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er ikke imot måling og kjent viten - selvsagt ikke!

    Men istedenfor å stole blindt på det som er kjent anno 2019 og specs/målinger, så kan en få seg en positiv overraskelse ved å rett og slett prøve ut ting hands on, som vi ser i eksempelet over.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er tanken å beholde bøkene slik videre fremover? Og helt enig med deg Final. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nydelig og med passende diffusere for et møblert hjem :)

    Finnes sikkert bedre løsninger for skjuling av kablene :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    møbler, tepper, bøker.
    renessansemenneskets foretrukne akustiske tiltak.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En epoke går mot slutten

    Takk for alle hyggelige kommentarer. Jeg har vært svært fornøyd med lytterommet og leligheten. Ingen tidligere lytterom har vært så gode og enkle å få til. Alt har imidlertid en ende og leiligheten er nå lagt ut for salg. Så får vi se hvordan neste lytterom blir. HCS , bøker blir med videre:rolleyes:

    https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=158288898
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor gjemte du høyttalere når bildene skulle tas? :). Snakker om å ikke ha forståelse for de finere ting, dvs musikk, den interiør berta.. . For egen del gleder jeg meg til å besøke deg på ny bopel. Med musikk, bøker, trivelig stemning som alltid. Men får du samme takhøyden igjen? :)
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Wow! For et fantastisk bygg og flott leilighet. Der hadde jeg kviet meg for å flytte fra.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hvor gjemte du høyttalere når bildene skulle tas? :). Snakker om å ikke ha forståelse for de finere ting, dvs musikk, den interiør berta.. . For egen del gleder jeg meg til å besøke deg på ny bopel. Med musikk, bøker, trivelig stemning som alltid. Men får du samme takhøyden igjen? :)
    Vet ikke hvordan det blir med takhøyde, vi selger først og kjøper etterpå. Og ja, disse interiørkonsulentene har ikke sansen for HIFI. Flytter rundt på høyttalerne under fotograferingen. Konsulenten foreslo å fjerne all HIFI, men et sted gikk grensen :mad:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Wow! For et fantastisk bygg og flott leilighet. Der hadde jeg kviet meg for å flytte fra.
    Takk, ja En etasje i bygård er ikke hverdagskost, et veldig bra sted å bo - lyst og fint - vi får se hva fremtiden bringer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn