The Wall

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er en god gammel Veritas. Bruker kun RIAA delen av CA1 og tar signalet fra Tape Out for å unngå volumkontrollen i CA1.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Ja, det er en god gammel Veritas. Bruker kun RIAA delen av CA1 og tar signalet fra Tape Out for å unngå volumkontrollen i CA1.
    Ja, det er en god gammel Veritas. Bruker kun RIAA delen av CA1 og tar signalet fra Tape Out for å unngå volumkontrollen i CA1.
    Min CA1 tok kvelden for ca 15 år siden. Byttet ut Veritas for 2 år siden.
    Har fremdeles TWT Classic, den kommer jeg ikke til å bytte ut🌞
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt min CA1 siden 86. Ble bygget om av LE til balansert i 88 om jeg ikke husker feil. Har aldri Hatt en issue med den, men den er jo 32 år gammel, så i mitt stille sinn har jeg jo tenkt at den gir opp en vakker dag.

    @YesJens - hva skjedde med din CA1? Døde den brått?
    Må si jeg synes WT spilleren fungerer bra lydmessig, men sær det er den.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Ja, kjøpte CA1 omtrent samtidig med deg. Den er ikke bygget om til balansert. Tok kvelden i forbindelse med påslag.

    TWT har sjel, ikke tvil om det. Litt utfordring å justere arm og PU pga. silikonbadet. Men når det er utført er den en fantastisk musikkformidler.
    Kontaktene på Veritas er tynnere enn vanlig, så det er en utfordring her. Har byttet tii Clearaudio's sine pickuppinner, de de er for store til Veritas. Chassiskontaktene er byttet til Furutech FP 901 (R) og det var et must.
    Har forandret 230/110V filtret til symmetrisk som også ga et løft, men du har vel en DC motor?

    Har montert 2 stk. 90mm limtredragere som er festet i bindingsverket i gulv og tak og som ikke berører vegg. Her er en platespiller hylle montert. Den ha 4 spikes med spissen opp. En dobbel plate med dempingsstoff mellom (Respons) ligger på Spikesene. Oppå plata ligger en granittplate hvor det står 3 stk Spiral Groove føtter. Her er spilleren plassert.
    Alle steppene har flyttet musikken nærmere og et åpnere lydbilde.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja, kjøpte CA1 omtrent samtidig med deg. Den er ikke bygget om til balansert. Tok kvelden i forbindelse med påslag.

    TWT har sjel, ikke tvil om det. Litt utfordring å justere arm og PU pga. silikonbadet. Men når det er utført er den en fantastisk musikkformidler.
    Kontaktene på Veritas er tynnere enn vanlig, så det er en utfordring her. Har byttet tii Clearaudio's sine pickuppinner, de de er for store til Veritas. Chassiskontaktene er byttet til Furutech FP 901 (R) og det var et must.
    Har forandret 230/110V filtret til symmetrisk som også ga et løft, men du har vel en DC motor?

    Har montert 2 stk. 90mm limtredragere som er festet i bindingsverket i gulv og tak og som ikke berører vegg. Her er en platespiller hylle montert. Den ha 4 spikes med spissen opp. En dobbel plate med dempingsstoff mellom (Respons) ligger på Spikesene. Oppå plata ligger en granittplate hvor det står 3 stk Spiral Groove føtter. Her er spilleren plassert.
    Alle steppene har flyttet musikken nærmere og et åpnere lydbilde.
    Du har virkelig nedlagt en innsats for å hindre ytre påvirkning på spilleren👍. Enig med deg at disse spillerne er Veldig gode. Må vel bytte PU på et tidspunkt, så da blir det å orientere seg i markedet pånytt. Opplever egentlig at Veritas gir meg det jeg ønsker. Sporer helt utmerket, låter nøytralt, veloppløst og musikalsk i mine ører.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Du har hatt WT lenge, er ikke mange igjen av de :)
    Ja den trekker på årene den også. Spørsmålet er selvfølgelig hva den engang må erstattes med. En Bergmann hadde passet meg bra.:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja den trekker på årene den også. Spørsmålet er selvfølgelig hva den engang må erstattes med. En Bergmann hadde passet meg bra.:)
    Bergmann er lekre spillere. Lett femi i utrykket, visuelt sett, etter min smak. Men så liker jeg NAS, som hverken er elegant, femi, eller et stilikon, som gjerne Bergmann er.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Bergmann er lekre spillere. Lett femi i utrykket, visuelt sett, etter min smak. Men så liker jeg NAS, som hverken er elegant, femi, eller et stilikon, som gjerne Bergmann er.
    NAS toppmodell har en tømmerstokk til plinth. Diskré eleganse er ikke det jeg forbinder med NAS, snarere lett brutal tømmerhoggersjarm🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    NAS toppmodell har en tømmerstokk til plinth. Diskré eleganse er ikke det jeg forbinder med NAS, snarere lett brutal tømmerhoggersjarm🙂
    De er nå småmorsomme når de kaller modellen Anna log 😊
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Det var nummeret før det kom en Magne i hus i vår. TWT skulle gå i innbytte. Klarte ikke å kvitte meg med den, den er som ett familiemedlem.
    Glemte å nevne at spilleren ble oppgradert med tallerken til sort type (fabrikk dempet) og spindel på 80/90 tallet og armtråden er byttet til Cardas 34AWG. Den er lagt på utsiden av armrøret.

    Tips:
    Ved en tilfeldighet registrerte jeg at ved å justere antiskatinga kan man velge hvor nær man er senekanten.
    For lite er man veldig nær og for mye kommer man for langt bort. Hos meg låter det best med 1,5 omdreininger.
    Dette har ingen ting med sporing å gjøre både Charisma V2 og Ortofon sporer utmerket på 90 micrometer.
    20201019_211045.jpg
     

    Vedlegg

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det var nummeret før det kom en Magne i hus i vår. TWT skulle gå i innbytte. Klarte ikke å kvitte meg med den, den er som ett familiemedlem.
    Glemte å nevne at spilleren ble oppgradert med tallerken til sort type (fabrikk dempet) og spindel på 80/90 tallet og armtråden er byttet til Cardas 34AWG. Den er lagt på utsiden av armrøret.

    Tips:
    Ved en tilfeldighet registrerte jeg at ved å justere antiskatinga kan man velge hvor nær man er senekanten.
    For lite er man veldig nær og for mye kommer man for langt bort. Hos meg låter det best med 1,5 omdreininger.
    Dette har ingen ting med sporing å gjøre både Charisma V2 og Ortofon sporer utmerket på 90 micrometer. Vis vedlegget 669665
    lekkert. Skjønte ikke helt hva du mente med senekanten. Min arm er annerledes, dvs enklere og har kun en justering når overheng og VTA er på plass, nemlig Azimut.
    Bergmann er den spilleren jeg har hørt som har fremstått mest upåvirket av omgivelsene. kan kakke i plinth med fingrene og ingen lyd i høyttalerne. Ikke noe støy fra pumpa heller, Imponerende!
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Beklager.
    I den første bruksanvisningen står det "hvis PU er korrekt satt opp kreves det veldig lite antiskating" Dermed brukte jeg lite AS, PU sporet på 90 mikrometer og forvregningsfritt på 80/90.
    Når jeg byttet ut Veritas til CharismaV2 for et par år siden reagerte jeg på at på side 2 av Jan Garbarek/Dansere hørtes det ut som om at man satt 30cm fra symbalene til Jon Christensen. Det mener jeg med nært senekanten.
    Samme "nærhet" på Andreas Vollenweider/White Winds riktignok ikke cymbaler da, men helelydbilde.
    Ved å øke as 1,5 omdreining falt alt på plass. Dette påvirket ikke sporinga. (Bruker testplate: Ortofon og Clearaudio).
    Har sett i ettertid at Gunnar Brekke har nevnt fenomenet ang. AS

    Morten/NAT er i alle fall en veldig hyggelig, kunnskapsrik fyr :)

    Legger med første og andre bruksanvisning, så kan du se om du har lyst.
     

    Vedlegg

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Beklager.
    I den første bruksanvisningen står det "hvis PU er korrekt satt opp kreves det veldig lite antiskating" Dermed brukte jeg lite AS, PU sporet på 90 mikrometer og forvregningsfritt på 80/90.
    Når jeg byttet ut Veritas til CharismaV2 for et par år siden reagerte jeg på at på side 2 av Jan Garbarek/Dansere hørtes det ut som om at man satt 30cm fra symbalene til Jon Christensen. Det mener jeg med nært senekanten.
    Samme "nærhet" på Andreas Vollenweider/White Winds riktignok ikke cymbaler da, men helelydbilde.
    Ved å øke as 1,5 omdreining falt alt på plass. Dette påvirket ikke sporinga. (Bruker testplate: Ortofon og Clearaudio).
    Har sett i ettertid at Gunnar Brekke har nevnt fenomenet ang. AS

    Morten/NAT er i alle fall en veldig hyggelig, kunnskapsrik fyr :)

    Legger med første og andre bruksanvisning, så kan du se om du har lyst.
    Takk for brukermanualer. Min spiller er WTRP, en enklere utgave av din. Armen, jf bildet, har ikke antiskating, så jeg kan ikke eksperimentere som du har gjort🙂. Låter bra uansett IMO.

    EAC7A440-402F-49EE-9AE8-1F97A06F0E97.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det var nummeret før det kom en Magne i hus i vår. TWT skulle gå i innbytte. Klarte ikke å kvitte meg med den, den er som ett familiemedlem.
    Glemte å nevne at spilleren ble oppgradert med tallerken til sort type (fabrikk dempet) og spindel på 80/90 tallet og armtråden er byttet til Cardas 34AWG. Den er lagt på utsiden av armrøret.

    Tips:
    Ved en tilfeldighet registrerte jeg at ved å justere antiskatinga kan man velge hvor nær man er senekanten.
    For lite er man veldig nær og for mye kommer man for langt bort. Hos meg låter det best med 1,5 omdreininger.
    Dette har ingen ting med sporing å gjøre både Charisma V2 og Ortofon sporer utmerket på 90 micrometer. Vis vedlegget 669665
    Byttet ut akryl tallerkenen jeg også med den sorte tallerkenen. Gjengivelsen ble tydelig roligere og samtidig mer dynamisk. Var overrasket over hvor mye det hadde å si.
    Min spiller tror jeg har Clearaudio pinner påloddet. De ser ikke justerbare ut, så et spørsmål blir om det finnes gode pickup`er med samme dimensjon eller om jeg må få litt kyndig lodde hjelp når tiden for bytte er inne.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Ja, det hadde vært artig og prøvd den gamle - bare for å sjekke ut. :)

    Min Veritas S, med serienummer 0036 ble levert med advarsel om at medfølgende PU pinner måtte brukes.
    De nye Clearaudio pinnene passer ikke til min Veritas S fordi kontaktene er mye tynnere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Jeg husker den Last plata der! Svingte bra...
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er faktisk mye dynamikk og åpen lyd i den plata. Boksen består av mange plater. Dessverre er et par av dem så bulkete at de ikke kan avspilles. Kanskje mulig å rette dem ut på en eller annen måte. Noen som har tips?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    James Last... Ikke ofte å se han fremvist her inne... Artig da.. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er faktisk mye dynamikk og åpen lyd i den plata. Boksen består av mange plater. Dessverre er et par av dem så bulkete at de ikke kan avspilles. Kanskje mulig å rette dem ut på en eller annen måte. Noen som har tips?
    Mener det var @ptb som hadde et opplegg som inkluderte å legge platene i press i stekeovnen. Temperatur og tid husker jeg ikke.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror det er like greit å blåse litt i dette musikk-politiet... Det eneste endel av de kommer med er forslag som kommer fra Tidal etc, fra den gang de startet å høre på haifai-blong, damestemmer og "god lyd".. :cool:.. Selv fikk jeg denne plata av en bekjent.. Tidvis litt morsom, plata altså. Ikke den bekjente. .. :)
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mener det var @ptb som hadde et opplegg som inkluderte å legge platene i press i stekeovnen. Temperatur og tid husker jeg ikke.
    Det stemmer. Nevnte litt om det i bl.a. din tråd (innlegg #15.428). Har rettet flere. La platene (en om gangen) mellom 2 glassplater i stekeovnen. Havnet ut på 55-58 grader i 45 minutter.
    Litt mer, med bilde før/etter retting i min tråd, her (fra innlegg "704):

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/ptb-s-vinylverden.77368/page-24#post-2857403
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vi trives svært godt. I Oslo hadde vi en god leilighet og jeg trodde vi ville bruke lang tid på å gjøre oss ferdig med den. Det har imidlertid gått veldig greit. Vi bor inntil marka, har veldig god plass og det er noe eget ved å kunne starte turen hjemmefra uten bruk av bil.

    Savner heller ikke gateparkering (beboerparkering), bompenger og eiendomsskatt. Innspart beløp kommer fort opp i det det koster å holde en liten bil.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ifølge Vinmonopolet er Banda Azul drikkeklar - det er faktisk jeg også - en liten grunn til å feire i dag.:sneaky:
    3A63EFC3-974B-4F5F-90E9-76C7A36A6E4E.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Lyd og bilde sammen - hvordan fungerer det?
    Vel var på tide å finne ut. Inn med 85 tommers TV i kjellerstuen. Intet stort Hjemmekino anlegg, istedenfor gjør Infinity Kappa 6 og Accuphase jobben på lydsiden.Loudness trykket inn på film - ved musikkspilling spilles det uten. Fungerer overraskende bra begge deler.
    65F33BC6-E5AC-4A22-9023-8EFC88FAD197.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette ser jo helt topp ut!
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Hei.Fikk med ett par ZAPsolute mono blokkernår jeg kjøpte ett par MARTIN LOGAN men har vært så varm at den lille print platen på ene ikke sitter bra,så lurer på om deler til disse ennå kan kjøpes for tror bare pluggen har jordning feil?Men for å sikre meg ønsker få tak i en ny print plate evt.råd om å sette på å XLR plugg på de?Så om noen med peiling på disse monstre av 78watt klasse A mono blokker kan hjelpe har mye og en butikk med tung vintege som kan evt.byttes i noe jeg trenger eller kjøpe ny?
    1659.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Lurer på om ikke det var LC Audio i Danmark som produserte de - som byggesett. Uansett, så kan du jo høre med Morten på NAT. Det var han som tok de inn til Norge i sin tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn