Thorens TD 125 hull på spindel topp er til hva?

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Aldri sett før. Er det på spilleren i avstaren din?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.678
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ikke spindel bunn? Til kule 🤣
Den ser ut som en senter bor hull" ?
Seneterbor hull lages eller er permanent for / til bruk for evt maskinering i dreie benk / fres og holding av aksel enden med senter dor "ved bearbeiding
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Er det spindel (altså sentertupp) du legger platen på du viser bilde av, eller er det spindel du senker ned i lageret du viser?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.870
Antall liker
17.459
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Ser kanskje ikke helt ut som en Thorens topplate? Ser litt diy/tec7 ut?
Ikke det at Thorens var kjent for presisjonsmaskinering back in the days… :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Enig, men må se et bedre bilde for å helt skjønne hva det dreier seg om. Ser ikke helt originalt ut.
 

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
35
Antall liker
10
Torget vurderinger
2
Aldri sett før. Er det på spilleren i avstaren din?
Aldri sett før. Er det på spilleren i avstaren din?
Aldri sett før. Er det på spilleren i avstaren din?
Hei, ja det er det, det er gentlig en std TD125 , mk1 etter hva jeg kans forstå. Den kom orginalt med en Rabco Tangetial-arm som jeg har solgt. LB plinthet er orginalt men satt på etterpå. Hullet er fint til å måle opp senter til spindel selvsagt , men aldri sett dette på thorens før og jeg har hatt noen. Tenkte det kunn være til platestrammer men det er jo ikke gjenget...?
 

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
35
Antall liker
10
Torget vurderinger
2
Den ser ut som en senter bor hull" ?
Seneterbor hull lages eller er permanent for / til bruk for evt maskinering i dreie benk / fres og holding av aksel enden med senter dor "ved bearbeiding
som nevnt , ikke gjenget.
 

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
35
Antall liker
10
Torget vurderinger
2
Er det spindel (altså sentertupp) du legger platen på du viser bilde av, eller er det spindel du senker ned i lageret du viser?
Det er toppen på spindel, altså den du trer tallerken ned på.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Ja, da ser det ut til at eneste misjon til det hullet er til å samle støv og møkk i, slik det fremgår av bildet i innlegg 1 :cool:
 
  • Haha
Reaksjoner: JMM

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.870
Antall liker
17.459
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Kan det være innfesting til en forlengertopp? For å ivareta muligheten til tykkere tallerken/matte?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Lite sannsynlig hvis hullet ikke er gjenget.. vil tro det er en del av produksjonsprosessen av en eller flere serier.... Har en TD125 Mk1 på fjernlager, men litt tungvindt å komme seg dit nå..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har sett 4-5 TD 125 av begge merker (og TD 150-er også)) tidligere, men ingen med et slikt hull. Du har en spesialutgave!
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.830
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
som nevnt , ikke gjenget.
Nei, nettopp.
IMG_7132.jpeg

Man borer et hull i emnets senter før det spennes opp i dreibenkens chuck.
På høyre side har du en flyttbar innretning (bakdokke?(tail stock på engelsk). Den kan ha en kon (en «spiss») som presses inn i senterhullet for å gi støtte langs aksen det dreies rundt.
En slik boring finner f eks på enden av hydrauliske sylindre.
IMG_7134.jpeg

Lett å se behovet for støttet i begge ender her.
 

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Hei,
Hvis man googler f.eks Lagerdorn Innenteller Thorens td125 får man veldig mange bildetreff med samme som din, f.eks her:

 

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
35
Antall liker
10
Torget vurderinger
2
Kjenner ikke spilleren men ser hull i spindel flere steder . https://theturntableshop.com/turntables/the-thorens-td-125/

Mvh
Hei,
Hvis man googler f.eks Lagerdorn Innenteller Thorens td125 får man veldig mange bildetreff med samme som din, f.eks her:

Skjermbilde 2024-01-19 kl. 08.45.47.png
 

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
35
Antall liker
10
Torget vurderinger
2
Det var tydeligvis ikke uvanlig på en MK1, slik Aurora fant ut. Jeg har sette mange MK1 men ikke med dette hullet. Hva det skal være godt for er vanskelig å forstå.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.830
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
Det var tydeligvis ikke uvanlig på en MK1, slik Aurora fant ut. Jeg har sette mange MK1 men ikke med dette hullet. Hva det skal være godt for er vanskelig å forstå.
Som Harepus, PKL og jeg sier så er det antagelig brukt for maskinering.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Uten at jeg har tenkt på det, så er det faktisk senterhull på akselen jeg har på min TD 150 også.
Samtidig har jeg også en subplatter fra en TD 320, og den har ikke senterhull på spindeltuppen.
Det kan virke som om Thorens enten hadde 2 ulike måter å maskinere lagerakselen på (ja lageraksel m/sentertupp er én enhet som er presset inn i innertallerken), eller at de på et tidspunkt endret maskineringsmetoden.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Litt ot hva er en god pris for en TD 125?
Det kommer veeeldig an på. De er 50-55 år gamle, og ikke alle har hatt én eier slik min hadde. Kommer an på armen som sitter på og. Den vanligste ettermarkedsarmen som sitter på, SME 3009 Improved, ligger jo på 4-6000 alt etter stand og om den har fast eller løst hode bare den.
Sjekk hva @jorwed_ tar for de 125-ene som kommer gjennom hos ham.
 
Sist redigert:

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
35
Antall liker
10
Torget vurderinger
2
Uten at jeg har tenkt på det, så er det faktisk senterhull på akselen jeg har på min TD 150 også.
Samtidig har jeg også en subplatter fra en TD 320, og den har ikke senterhull på spindeltuppen.
Det kan virke som om Thorens enten hadde 2 ulike måter å maskinere lagerakselen på (ja lageraksel m/sentertupp er én enhet som er presset inn i innertallerken), eller at de på et tidspunkt endret maskineringsmetoden.
Jeg tenkte at hvis jeg fikk hullet gjenget opp kunne jeg ha en clamp jeg kunne skru fast i stede for å bruke vekt i en tung puck. Jeg har uansett hatt bruk for hullet for en meget enkel målejigg på senter til pivot etter 3 forskjellige armer. Jeg har også en TD 320, for tiden uten arm, en 160 og en 115 uten hull på spindel :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.224
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Bare glem det hullet. Har jo ingen betydning.
En "Clamp" klemmer om selve akslen. Ingen grunn til å gjøre det mere vanskeligt.
Borer du gjenger, må du selv fremstille en spesial clamp som passer likevel. Det skulle vel bare være for DIY-fun,
og nedsettelse av verdien = ikke lengere original ;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg tenkte at hvis jeg fikk hullet gjenget opp kunne jeg ha en clamp jeg kunne skru fast i stede for å bruke vekt i en tung puck.
Om jeg ser på hullet på min, så er det for tynt og grunt til å gjenge opp til noe fornuftig, så da må det bores opp og gjenges. Som vår Danske venn også er inne på, så må det nok da også maskineres en helt egen type clamp - og da av type litt vanskelig å maskinere og gjenge.
Om man da ikke ser for seg en 2-delt løsning m/strammeskrue på toppen. Da er nok klemme-clamp en mindre motstands vei å gå.

Fornuftig tanke allikevel, da spillere m/flytende oppheng ikke er like "glade" i tunge clamp's
 

PKL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2014
Innlegg
71
Antall liker
93
Sted
Jylland
Hvis i vil bore i akslen, prøv da at teste med en fil. Den er sikkert hærdet ;)
 

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
35
Antall liker
10
Torget vurderinger
2
Jeg skal bruke en litt tykkere matte og da er jeg usikker på om en med stramming vil få tak i spindel...ikke noe stort problem men noen plater kan med fordel klemmes litt på plass. En lettere strammer vil være bra tenker jeg...selv om thorens jo har sin egen ganske tunge puck.Noen som har erfaring med denne?
Unknown.jpeg
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.224
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
En kompis har den. Den funker fint, men er laget til nyere Thorens.
Er langt fra sikker på, at den fungerer etter hensikten på en 125 (fjær chassis).
Den er temmelig tung.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Nei, nettopp.
Vis vedlegget 987401
Man borer et hull i emnets senter før det spennes opp i dreibenkens chuck.
På høyre side har du en flyttbar innretning (bakdokke?(tail stock på engelsk). Den kan ha en kon (en «spiss») som presses inn i senterhullet for å gi støtte langs aksen det dreies rundt.
En slik boring finner f eks på enden av hydrauliske sylindre.
Vis vedlegget 987402
Lett å se behovet for støttet i begge ender her.
Det bilde er det tatt hos Hydex ?
 
Topp Bunn