Thorens TD 160 MKII 120 Volt

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Heisann.

Jeg har nettopp kjøpt en Thorens TD 160 MKII på eBay.
Gleder meg fælt til å prøve den, da jeg bare har hørt bra om den!

Men, det er ett lite problem. Motoren går på 120 Volt.
Derfor må jeg nok ha en transformator. Problemet er vel egentlig at mange
transformatorer kun leverer 110 volt... Vil dette bli et problem, det kommer vel an på om det er en AC-motor? Er det noen som vet hvilken motor denne spilleren har?

Jeg har sett på følgende transformatorer:

Denne er ganske rimelig: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21570752
Denne er litt dyrere: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19567880

Så har man jo alltids eBay:
http://cgi.ebay.com/1000-W-Up-Down-...ageNameZWD1VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m118

Hvilken transformator bør jeg gå for?
Er det noe spesielt jeg bør passe på?
Har watt i transformatoren noe å si?

Tusen takk for alle svar!

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Den har AC motor. Har du kjøpt den fra USA? I så fall har den vel feil pulley. De har 60Hz, vi har 50 Hz så den vil gå med feil hastighet. spenningen er ikke et problem, du trenger bare bytte evt sette inn en motstand. Motorene i de fleste (alle?) er 110v motorer.

B

break_out

Gjest
jonas27389 skrev:
Heisann.

Jeg har nettopp kjøpt en Thorens TD 160 MKII på eBay.
Gleder meg fælt til å prøve den, da jeg bare har hørt bra om den!

Men, det er ett lite problem. Motoren går på 120 Volt.
Derfor må jeg nok ha en transformator. Problemet er vel egentlig at mange
transformatorer kun leverer 110 volt... Vil dette bli et problem, det kommer vel an på om det er en AC-motor? Er det noen som vet hvilken motor denne spilleren har?

Jeg har sett på følgende transformatorer:

Denne er ganske rimelig: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21570752
Denne er litt dyrere: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19567880

Så har man jo alltids eBay:
http://cgi.ebay.com/1000-W-Up-Down-...ageNameZWD1VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m118

Hvilken transformator bør jeg gå for?
Er det noe spesielt jeg bør passe på?
Har watt i transformatoren noe å si?

Tusen takk for alle svar!
Med en "Mellomtransformator" eller en skilletrafo så får motoren din mye bedre arbeidsbetingelser, så jeg hadde gått for den dyrerere løsningen:

"Denne er litt dyrere: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19567880"

Dette sammen med ny pulley så klart...

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Ja, en trafo vil jo stoppe div. grums på nettet. Du kan jo lage deg en Armageddon klone.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Du trenger iallfall en ny pulley på motoren, det er klart. Evt. en strømforsyning som generer 110Volt, 60 Hz, det finnes muligens slike også ;)

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Jeg er ganske grønn på dette feltet.
Hva mener dere med ny pulley på motoren?
Hvor kan jeg evt. få tak i dette, og er det vanskelig å montere?

Takk for svar så langt.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
jonas27389 skrev:

Takk for svar så langt.
Farten på AC-motor bestemmes av nettfrekvensen, evt. av en strømforsyning som genererer en frekvens som styrer motoren. I USA er nettfrekvensen 60Hz i motsetning til 50Hz i Europa. Hvis du har en "pulley" som er laget for 60Hz vil platetallerkenen snurre for sakte i Norge. Du vil få 27,75 RPM istedet for 33,33 RPM.
Det du trenger er en pulley for 50 Hz. Aner dessverre ikke hvor du får tak i denne...

En pulley er den saken som er festet på drivakslingen over motoren, altså den reima går rundt.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Vil mene at en pulley til TD160 er en enkel sak å skaffe. Hør med Mono.

mvh
Trond Kjetil

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Drivhjul er kanskje en norsk betegnelse

Selg spilleren på ebay og kjøp en 230V versjon. Jeg tror kanskje det er både enklere og muligens billigere og hvertfall lettere å selge for en bedre pris senere.

B

break_out

Gjest
jonas27389 skrev:

Takk for svar så langt.
Dersom du får tak i en pulley fra Mono, så hadde skifte av denne samt en 230/120V transformator vært den korteste veien.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Bladde litt i servicemanualen, det ser ut til at å skifte fra 110 til 220 V bare er et spørsmål om en liten omkobling av motoren samt en 5,6Kohm 10W motstand etter bryteren. I tillegg til pulleyen ;) Finner ikke noe eget delenr på pulleyen, så det er et spørsmål om ikke skifte av motoren er den enkleste veien å gå. Men hør for all del med Mono. Det ligger til stadighet slike motorer ute på ebay.co.uk, og de går for rimelige priser. Motorer til TD 145, 160, 165 m.fl. er identiske.

mvh
Trond Kjetil

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Jeg har funnet en motor på eBay som går på 220 volt, 50 Hz. Er bytte av motor komplisert? Kan jeg risike å ødelegge noe under byttet?

Hvis det er enkelt så tror jeg nok at jeg kjøper motoren, den koster ca. 450 kr forresten, er det en grei pris?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Bytte av motor er ikke spesielt komplisert bare man følger servicemanualen. Man kan alltid risikere å ødelegge noe, selv ved noe så enkelt som å legge en plate på tallerkenen, så det gjelder å trå varsomt og forsiktig ;). Det bør gå greit å bytte motor. Prisen, tja, omtrent det jeg betalte for mitt TD160B MkII drivverk, uten arm riktignok. Men for all del, den er nok verd de 450 kronene :D

mvh Trond Kjetil

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Jeg bestemte meg for å kjøpe motoren. Så får vi se hvordan det går...
Men, er det slik nå at jeg bare kan skifte motoren og koble til, eller må jeg endre volt og sette inn motstand slik du foreslo tidligere?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Selve motoren er jo den samme, det er bare spindelen som skiller de. Så motstanden må nok inn der uansett :)

mvh Trond Kjetil

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Trond Kjetil skrev:
Selve motoren er jo den samme, det er bare spindelen som skiller de. Så motstanden må nok inn der uansett :)

mvh Trond Kjetil
Er du sikker på det? Han har jo fått tak i en motor med rigtig nettspenning og nettfrekvens. Hvorfor skal han inn med en motstand da?

mvh
FZ

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
FZ skrev:
Trond Kjetil skrev:

mvh Trond Kjetil
Er du sikker på det? Han har jo fått tak i en motor med rigtig nettspenning og nettfrekvens. Hvorfor skal han inn med en motstand da?

mvh
FZ
Ja, jeg er sikker, det er bare spindelen som skiller motorene fra hverandre... Det er motstand i min spiller og den er kjøpt i Europa. Servicemanualen bekrefter også dette.

mvh Trond Kjetil

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Det skjønner jeg ikke helt. Motoren som jeg har kjøpt skal jo fungere på 220 volt, 50 Hz. Da vil det jo være merkelig dersom jeg ikke bare kan plugge den rett i strømnettet... Men, jeg har jo som sagt aldri gjort dette før, hva mener du med spindel?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
jonas27389 skrev:
Det skjønner jeg ikke helt. Motoren som jeg har kjøpt skal jo fungere på 220 volt, 50 Hz. Da vil det jo være merkelig dersom jeg ikke bare kan plugge den rett i strømnettet... Men, jeg har jo som sagt aldri gjort dette før, hva mener du med spindel?
Spindelen er den som trekker reima rundt... Det er ikke så merkelig, de aller fleste platespillermotorer er laget for 110 V, billigere å produsere da ;) Men det kan godt være at motstanden allerede er i platespilleren, slik at det bare er snakk om en omkobling av ledningene.

mvh Trond Kjetil

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Hmm. Dette kan bli litt skummelt. Blir jo ikke særlig morsomt hvis jeg kobler den på 220 volt uten motstand og motoren ryker... Men i prinsippet vil den vel egentlig bare gå altfor fort.

Vet du forresten om en guide til skifte av motor? Greit å ha når det er første gangen jeg bryner meg på noe slikt...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
jonas27389 skrev:
Hmm. Dette kan bli litt skummelt. Blir jo ikke særlig morsomt hvis jeg kobler den på 220 volt uten motstand og motoren ryker... Men i prinsippet vil den vel egentlig bare gå altfor fort.
Det er nettfrekvensen som styrer hastigheten, ikke spenningen. Så hvis du gir den dobbelt spenning går den nok ikke for fort, men antageligvis ikke i det hele tatt og lukter ganske ubehagelig svidd 8)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hva har du egentlig kjøpt? Motor for 230V inkl pulley? Eller bare motor? Hvis pulley ikke er inkludert, er du like langt. For å bytte pulley trenger du kun en tynn unbraco nøkkel.
Hvis det er riktig som det antydes her at det kun er en motstand som skiller 115V versjon fra 230V, må du i hvert fall sjekke at dette blir riktig før du kobler til nettspenning. Med dobbelt så høy nettspening vil motoren brenne fort. Kanskje så fort at du ikke rekker å slå av. Det finnes mye teknisk stoff om den spilleren på nettet. Se en tråd med Thorens info på Vinylsidene. Sidene er på tysk, men det er også en link til en engelsk side.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Last ned servicemanualen jeg linket til og les på side 7 i den. Der står koblingsskjema, og hvordan du skal koble til motoren. Jeg kan i tillegg poste et bilde av koblingsboksen i min spiller. Vi skal nok klare å guide deg gjennom dette ;) Pass bare på at du har en motstand på 5600 ohm og 10 Watt tilgjengelig. når du skal bytte. Du må ikke finne på å koble motoren direkte til 220 Volt, da brenner den bare opp.

mvh Trond Kjetil

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Ok. Dette blir jo spennende. Hvor får jeg kjøpt en motstand? Elfa.se?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Har en motor til TD160 til overs om det skulle bli bruk for en slik.

Mvh.
Ketil

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Et lite (dårlig) bilde som viser litt av hvordan motstanden er koblet. Jeg ser at motstanden i min spiller er på 10Kohm, men i servicemanualen står det altså 5,6Kohm, så størrelsen er kanskje ikke hysterisk kritisk.

Motstanden er den til venstre, til høyre er det to kondensatorer som sikkert står i din spiller også.

mvh Trond Kjetil

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
K.H. skrev:
Har en motor til TD160 til overs om det skulle bli bruk for en slik.

Mvh.
Ketil
Det høres jo supert ut. Nå har jeg jo kjøpt motor, men du har vel ikke en pulley til overs. Det er jo mulig jeg trenger det...

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Trond Kjetil skrev:
Et lite (dårlig) bilde som viser litt av hvordan motstanden er koblet. Jeg ser at motstanden i min spiller er på 10Kohm, men i servicemanualen står det altså 5,6Kohm, så størrelsen er kanskje ikke hysterisk kritisk.

Motstanden er den til venstre, til høyre er det to kondensatorer som sikkert står i din spiller også.

mvh Trond Kjetil

Motstand er jo meget billig, så jeg kjøper nok bare en av riktig størrelse. Alt sånn teknisk som montering, lodding o.l. skal nok gå helt fint. Det er mer det å vite hva jeg skal gjøre som sikkert blir litt utrofdrene. Jeg kan altfor lite teori om elektronikk dessverre. Men, men det er jo sikkert mange her inne som er villig til å hjelpe. Det er alltid kjekt med et lite prosjekt, så lenge det blir bra til slutt...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Trond Kjetil skrev:
mvh Trond Kjetil
Pussig med så stor forskjell på verdien på skjemaet og den som er montert. Hva skal verdien være for 115V? Null?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Audiomix skrev:
Trond Kjetil skrev:
mvh Trond Kjetil
Pussig med så stor forskjell på verdien på skjemaet og den som er montert. Hva skal verdien være for 115V? Null?
ja, null ohm til 110V. Det kan være det at lavere spenning inn gir mindre kraft, og dermed mindre vibrasjoner. Det kan også være en variasjon mellom mk1 og mk2 utgavene. Servicemanualen er for mk1, mens jeg har mk2. Ellers er koblingene identiske.

mvh
Trond Kjetil

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Heisann!

Nå har jeg nettopp hentet platespilleren på posten. Den ser jo flott ut, fikk og med ny drivreim. Jeg har sammenlignet pulley'en på den motoren jeg kjøpte utenom (230 volt) og den motoren som står på spilleren, de er ikke like. Altså har jeg nok fått riktig pulley på 230-volt motoren... Skal skifte motor i løpet av dagen, så håper jeg bare på at motstanden på den nye motoren er riktig...

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
jonas27389 skrev:
Heisann!

Nå har jeg nettopp hentet platespilleren på posten. Den ser jo flott ut, fikk og med ny drivreim. Jeg har sammenlignet pulley'en på den motoren jeg kjøpte utenom (230 volt) og den motoren som står på spilleren, de er ikke like. Altså har jeg nok fått riktig pulley på 230-volt motoren... Skal skifte motor i løpet av dagen, så håper jeg bare på at motstanden på den nye motoren er riktig...
VIKTIG: Selve motoren er identisk, så det skal være en motstand inne i den svarte plastboksen der nettledningen er koblet til. Hvis det ikke er det, MÅ du IKKE koble strøm på!!!

Men ellers: Gratulerer med "ny" spiller :D

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Vel, nå har jeg skiftet motor. Den går i hvert fall rundt. Har ikke montert resten av spilleren enda. Men jeg satser på at motoren fungerer i og med at den ikke kortsluttet da jeg koblet til strømmen...

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Hei igjen. Da er spilleren komplett. Men, dessverre ikke fungerende. Motor fungerer utmerket, heldigvis, men det står verre til med lyden. Når jeg kobler til forsterker får jeg kun en svært høy brumming i høytalerne. Etter min mening virker det som om det er et alvorlig jordingsproblem. Nå rjeg kobler på størm endrer nemlig brummingen form. RCA-pluggene har ingen jording, denne er vel heller fordelt inne i selve spilleren..?

Kan det ha noen sammenheng med transportskruene? Da jeg strammet disse (skruene fra innsiden, ikke dem under platetallerkenen), ble et helt parti inne i spilleren adskilt fra topplaten. Det er det eneste jeg har justert, i tillegg til å ha skiftet motor...

Noen som har noen gode ideer?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
jonas27389 skrev:
Hei igjen. Da er spilleren komplett. Men, dessverre ikke fungerende. Motor fungerer utmerket, heldigvis, men det står verre til med lyden. Når jeg kobler til forsterker får jeg kun en svært høy brumming i høytalerne. Etter min mening virker det som om det er et alvorlig jordingsproblem. Nå rjeg kobler på størm endrer nemlig brummingen form. RCA-pluggene har ingen jording, denne er vel heller fordelt inne i selve spilleren..?

Kan det ha noen sammenheng med transportskruene? Da jeg strammet disse (skruene fra innsiden, ikke dem under platetallerkenen), ble et helt parti inne i spilleren adskilt fra topplaten. Det er det eneste jeg har justert, i tillegg til å ha skiftet motor...

Noen som har noen gode ideer?
Mener du de to skruene med fjærer som står til høyre og venstre i selve kassen? De skal være skrudd ut. Den delen som du mener ble adskilt fra topplaten skal henge på de tre store fjærene. Kan du poste noen bilder av innsiden på spilleren din? Lettere å hjelpe da :)

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Hei igjen.

Her kommer noen bilder fra innsiden av spilleren. Jeg har løsnet transportskruene, slik at fjærsystemet nå fungerer slik det skal. Hvordan skal det justeres skikkelig?

Jeg har sjekket nok en gang at pickup'en er skikkelig koblet til (Right, rød, Left, hvit, Right Ground, grønn, Left Ground blå, ikke sant?). Likevel har jeg fortsatt enormt med støy. Det er nok en jordingsfeil, eller en feil på kablingen i armen...

Jeg har forresten snurret en plate, og ved å høre på lyden direkte fra pickup funnet ut at motoren går ved riktig hastighet...

Oversiktsbilde:

Motoren:

Kobling av motstander:

Kabling fra arm til RCA.

RCA-kabelen har nok sett bedre dager. Kan det være her feilen ligger?
Jordingen er koblet til RCA-kabelen men i enden er det bare left-right-plugger. Er denne kabelen tilpasset en forsterker der jordingen er integrert i disse pluggene?

Oversiktsbilde:

Er fjærene greit justert nå?

Håper dette hjelper litt, det må da være mulig å fikse dette... Jeg vet at pickup'en (SHURE N91 m/NOS M91 nål) er i orden i hvert fall. Da den er i daglig bruk på den andre spilleren min.

Nok en gang er jeg veldig takknemlig for all hjelp!

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Hei Jonas

Ser du den ledningen som ikke er tvinnet i par her? Den er på loddepunktet helt til venstre.

Lodd den fra, lodd så en enkeltlederkabel til denne som du kobler til forforsterkerens jordskrue, evt. riaaen. Hvis det fortsatt brummer, kan du prøve å koble ledningen også til metall inni platespilleren. Prøv deg litt frem.

Når det gjelder justering av fjæringen, er det en fordel om du kan stille platespilleren på et stativ. Alternativt kan du skaffe deg et par hylleknekter fra Ikea som er store nok til at platespilleren kan stå på dem uten bunnplaten montert. Det er viktig at platespilleren står helt i vater. Juster så fjærene slik at tallerkenen også er i vater, og at den fjærer (bouncer) mest mulig rett opp og ned, og ikke fra side til side. Det kan være litt pusk å få til, men prøv så godt du kan.

mvh
Trond Kjetil

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Heisann.

Jeg loddet fra ledningen og koblet den til i platen i platespilleren. Dette hjalp ikke. Deretter koblet jeg den til en ledning som jeg igjen koblet til jord på forsterkeren min. Dette hjalp lite. Men, jeg hadde lite ledninger tilgjengelig og brukte en jordingsledning som brukes i vanlige 230 volts ledninger. Denne er nok altfor stor, men kan dette ha stor betydning?

På bildet nedenfor er koblingen, og den type kabel jeg brukte, nede til venstre...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Mulig jeg gjentar noe som allerede er nevnt her:
Signalene fra PU går til hver sin skjermede kabel. Høyre (rød) og venstre (sort / hvit) kanal. Pluss til senter og minus til skjerm. Ikke helt riktig å si det slik, men som oftest er det denne beskrivelsen du finner. Ingen av disse er jord og pga høye impedanser blir det lett mye brum. Du må få med deg chassis jord via en egen ledning som du kobler til chassis jord på forforsterkeren. Da blir det ikke noe brum. Bare flott musikk :)
Bildene i denne tråden kan kanskje være til noe hjelp:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18430.0.html

Topp Bunn