Hei.
Jeg har modda en 150 MkII. Startet med armen, en SME3009 mk2 impmed dempning, hvor jeg skiftet internkabling til VdH sølvkabel og kontakter i armbasen. Akkurat det er selvagt uinteressant for deg siden du ikke har denne armen, men for resultatet som jeg oppnådde har det betydning.
På selve spilleren byttet jeg først platematte til PlatterMatter (Det aller enkleste tweaket). Dernest bygde jeg ny plint av 22 mm MDF, og la på bitumen der det var mulig og hensiktsmessig. (Litt mer jobb, men ikke håpløst.) Så byttet jeg motor til Origin Live og Advanced motorstyring.
http://www.turntable-power-supply.com/turntable-motor_versions.htmNå begynte kostnadene å dra seg til, men nå var forskjellene også betydelige. Siste jeg gjorde var å bytte fjærer og pakninger med tilsvarende fra LP12. De er stivere og bedre tilpasset vekten av PlatterMatter, Audio tecnica clamp og 200g vinyl.
I dag har jeg en spiller som jeg er meget fornøyd med. Å si noe om hvordan den låter vil være som å spørre en far om hva han synes om sønnen sin. Ikke tjangs å kunne si noe fornuftig. Men en kompis byttet ut sin spiller etter å ha hørt på min, med en som koster langt over 20 lapper. Det sier ikke all verden, men det var da han hørte på spilleren min at han skjønte hva man kunne få ut av en vinylsnurrer.
Jeg har ikke anledning til å gjøre en moddejobb nå, men dersom du kan tenke deg å gå på og gjøre noe selv, så kan jeg være behjelpelig med tips og råd. Befinner du deg i Oslo området er du velkommen til å se på hva og hvordan ting er gjort.
Et tips om å bytte til Rega arm vil jeg ikke umiddelbart applaudere. Denne armkonstruksjonen er litt for tung til det fjærende opphenget på spilleren. I en annen tråd på forumet ble det stilt spørsmål ved Rega arm på en LP12. Dette ble ikke anbefalt, nettopp av denne årsaken. Som allerede nevnt er disse konstruksjonene i prinsippet like, slik at armer som passer til LP12 også vil passe til 150MkII.
Hvis du ikke har ambisjoner om annet enn å få den i stand slik at den spiller, så har jeg motor liggende.
Det finnes en site med tips om modding av både 150 og 160, men jeg finner den ikke akkurat nå. Skal se om jeg finner den senere.
mvh