Thorens TD150 MkII

JonasF

Fersking
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
Har fått en gammel Thorens TD150 MkII, som ikke er helt i topp stand. Lurer på om dette er et objekt som er verdt å fikse opp, eller om reparasjon koster mer en spilleren er verdt. Rotoren på motoren er skeiv, må sikkert ha ny pickup og drivreima skiftes. Spilleren er original. Må i tillegg skifte kabler på den, da disse er av den gamle typen.

Mvh
Jonas

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Hei.

Hvis både kabinettet og topplata er pen kan denne etter min mening være verdt å sette i stand. Jeg ville i så fall byttet ut armen, f.eks til en Rega RB300 og skiftet motor. Hvis lageret er slitt, noe som ofte viser seg på disse gamle Thorensene, bør du skifte det også. I så fall kan du raskt komme opp i en pris på rundt kr.4.500,-. Det kan også vise seg vanskelig å få fatt i motor og lager, men Josef Svalander i Sverige kan ofte skaffe det meste fra Rolf Kelch i Tyskland. Hvis ikke dette går er det ofte motorer på Ebay.

Om du satser på dette og lykkes, vil du etter min mening sitte igjen med en spiller med sjel. Andre vil nok anbefale deg heller å bruke pengene på dagens moderne spillere, med begrunnelse i at de vil låte bedre, noe jeg slett ikke er overbevist om.

Mvh.
Ketil

JonasF

Fersking
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
Takker for tipsene Ketil! Har veldig lyst til å få denne igang igjen. Den er nok ikke mye brukt, den har stått i ro hos farmoren min i sikkert 15-20 år... Men jeg synes ikke at jeg kan nok om dette til å begynne å reparere selv. Redd for å gjøre mer skade enn nytte. Finnes det noen i Oslo/Akershus som driver med reparasjon av gamle spillere som kunne tatt en titt på den?

Mvh
Jonas

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ta kontakt med Roar Malmin på Hokksund, han kan sikkert hjelpe deg. Har ikke nummeret hans på stående fot, men det finnes nok på opplysningen.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.
Jeg har modda en 150 MkII. Startet med armen, en SME3009 mk2 impmed dempning, hvor jeg skiftet internkabling til VdH sølvkabel og kontakter i armbasen. Akkurat det er selvagt uinteressant for deg siden du ikke har denne armen, men for resultatet som jeg oppnådde har det betydning.
På selve spilleren byttet jeg først platematte til PlatterMatter (Det aller enkleste tweaket). Dernest bygde jeg ny plint av 22 mm MDF, og la på  bitumen der det var mulig og hensiktsmessig. (Litt mer jobb, men ikke håpløst.) Så byttet jeg motor til Origin Live og Advanced motorstyring. http://www.turntable-power-supply.com/turntable-motor_versions.htmNå begynte kostnadene å dra seg til, men nå var forskjellene også betydelige. Siste jeg gjorde var å bytte fjærer og pakninger med tilsvarende fra LP12. De er stivere og bedre tilpasset vekten av PlatterMatter, Audio tecnica clamp og 200g vinyl.
I dag har jeg en spiller som jeg er meget fornøyd med.  Å si noe om hvordan den låter vil være som å spørre en far om  hva han synes om sønnen sin. Ikke tjangs å kunne si noe fornuftig. Men en kompis byttet ut sin spiller etter å ha hørt på min, med en som koster langt over 20 lapper. Det sier ikke all verden, men det var da han hørte på spilleren min at han skjønte hva man kunne få ut av en vinylsnurrer.

Jeg har ikke anledning til å gjøre en moddejobb nå, men dersom du kan tenke deg å gå på og gjøre noe selv, så kan jeg være behjelpelig med tips og råd. Befinner du deg i Oslo området er du velkommen til å se på hva og hvordan ting er gjort.

Et tips om å bytte til Rega arm vil jeg ikke umiddelbart applaudere. Denne armkonstruksjonen er litt for tung til det fjærende opphenget på spilleren. I en annen tråd på forumet ble det stilt spørsmål ved Rega arm på en LP12. Dette ble ikke anbefalt, nettopp av denne årsaken. Som allerede nevnt er disse konstruksjonene i prinsippet like, slik at armer som passer til LP12 også vil passe til 150MkII.

Hvis du ikke har ambisjoner om annet enn å få den i stand slik at den spiller, så har jeg motor liggende.

Det finnes en site med tips om modding av både 150 og 160, men jeg finner den ikke akkurat nå. Skal se om jeg finner den senere.

mvh

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Jeg kjenner TD150 fordi jeg en gang eide en slik. Kan ikke skjønne at Rega vil bli for tung for denne spilleren. Sannsynligvis vil det kreve litt justering av fjærene, men burde ikke medføre noen problemer. Jeg bruker idag Rega 700 arm på LP12 og opplever dette som en svært god kombinasjon. Riktignok hadde jeg litt plunder med tonearmskabelen som er forholdsvis stiv, men dette løste jeg ved å avisolere ca. 10 - 15 cm av ytterisolasjonen på kabelen fra armbasen, slik at kabelen både ble vesentlig mykere og noe lettere.

Linken OivindS tenker på er kanskje www.theanalogdept.com?

Mvh.
Ketil

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
TD150 mkII vil ganske sikkert ha godt av ny motor. Dei to eg har prøvd var i ferd med å gje opp. Elles er det gode lager, og grunnlag for sjølvbygg. Plattermatter er ei veldig god matte, men eg likar ho best på spelarar utan flytande oppheng.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner TD150 fordi jeg en gang eide en slik. Kan ikke skjønne at Rega vil bli for tung for denne spilleren. Sannsynligvis vil det kreve litt justering av fjærene, men burde ikke medføre noen problemer. Jeg bruker idag Rega 700 arm på LP12 og opplever dette som en svært god kombinasjon. Riktignok hadde jeg litt plunder med tonearmskabelen som er forholdsvis stiv, men dette løste jeg ved å avisolere ca. 10 - 15 cm av ytterisolasjonen på kabelen fra armbasen, slik at kabelen både ble vesentlig mykere og noe lettere.

Linken OivindS tenker på er kanskje www.theanalogdept.com?

Mvh.
Ketil
Du har nok rett. :-/ Fant tilbake til tråden hvor arm til LP12 ble diskutert. Det var et innlegg av Vidar P hvor han hevder at pga det fjærende opphenget så er valg av arm litt kilent. Men ved nærmere gjennomlesning skriver han at Rega kan være et gunstig valg.
Som du skriver så handler det om justering og iom at fjærene på 150 er mykere enn på LP12 så bør disse byttes ut mot Linns. Pris? 100 kr. hos Kontrapunkt ;D

mvh

JonasF

Fersking
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
Virker som du har klart å få mye ut av denne spilleren OivindS. I første omgang er jeg interessert i å få den i gang igjen, med noen modifikasjoner. Armskifte er jo absolutt interessant, men det kommer litt an på hvor mye penger det kommer opp i. Vil helst ikke ut med så mange tusenlapper til å begynne med.

Får jeg platespilleren til stå i stil med resten av anlegget lydmessig sier jeg meg fornøyd. Det består for øvrig av Marantz PM7001 og CD5001 med Audio Pro Black Diamond v.2 høytalere. Platespiller har jeg ikke hatt før, men er veldig interessert i begynne å snurre vinyl i tillegg til CD'er!

Takker ellers for alle tips ;)

Mvh
Jonas

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Virker som du har klart å få mye ut av denne spilleren OivindS. I første omgang er jeg interessert i å få den i gang igjen, med noen modifikasjoner. Armskifte er jo absolutt interessant, men det kommer litt an på hvor mye penger det kommer opp i. Vil helst ikke ut med så mange tusenlapper til å begynne med.
Spørsmålet er om du tar sikte på å gjøre ting selv eller trenger noen til å gjøre det for deg.
Den rimeligste motor og motorstyring fra Origin Live ligger på ca 2000. http://www.turntable-power-supply.com/turntable-motor_versions.htmRimeligste arm i fra samme ligger på ca 1300. http://www.tonearm.co.uk/tonearm.htmDet finnes selvagt en drøss andre muligheter, men dette er en antydning om et kostnadsnivå for å starte.
I tillegg kommer drivreim (til en drøy hundrings), nye fjærer og PU til hva du måtte ønske. Hva du gjør ellers er mer snakk om arbeidsinsats enn kroner.

Sam sagt, ta gjerne kontakt for praktiske tips.
mvh

Topp Bunn