Thorens TD160 - signalgang - oppgradering - hjelp!

Decca

Medlem
Ble medlem
04.04.2021
Innlegg
16
Antall liker
2
Sted
Viken
Hei!

Jeg har en original Thorens TD160 platespiller i utmerket stand.
Den er tilkoblet en medium forsterker, medium høyttalerkabler (bi-wire), høyttalere, RIAA og RCA kabler.
Jeg benytter konsekvent begrepet "medium" da totalkostnaden for alt er under 50.000,- så det er vel da uansett ikke noe high-end dette her.

Er egentlig ganske fornøyd, så langt, men er i ferd med å oppgradere platespilleren.

Grunnen er at jeg tror de originale tynne ledningene med RCA-kobling som stikker ut bak trenger en oppgradering, for å matche det øvrige, samt manglende jording på nettkabelen. Det blir også litt "ryddigere" på baksiden, uten kabler som stikker ut, om jeg gjennomfører det jeg har planlagt.

Det jeg tenker å gjøre er:
- Skifte ut den originale nettkabelen (den er fastmontert og har ikke jording) og sette inn en standard 230V C14 kontakt for panelmontering på baksiden og en tilhørende løs strømkabel med jording.
- Sette inn 2 stk RCA utganger på baksiden, som kobles mot signalet fra pickupen.
- Fjerne den originale jordkabelen som går ut under (som pr nå er festet til RIIA enheten), og heller montere inn en jordet plugg på baksiden som kobles mot det originale jordingspunktet og igjen en litt penere ledning som går mot RIIA.

Bildene under er fra nettet, og jeg tenker i tilsvarende gate, muligens få det til å se litt penere ut enn dette.

thorens-td160-upgrade-01-rca-cinch-connectors.jpg


thorens-td160-upgrade-02-rca-cinch-connectors.jpg


thorens-td160-upgrade-03-mains-iec-socket.jpg


Jeg vet at jeg med dette konstruerer en ekstra overgang som signalet må gå via, men tror at det likevel vil bli en signalmessig forbedring dersom jeg benytter plugger av god kvalitet. Jeg har sett meg ut et par med WBT-0210 Ag RCA koblinger (pris ca kr 1.000,-) og en medium kvalitet RCA kabel på 1 meter for oppkobling mot RIIA.

Så det jeg lurer på, og trenger litt hjelp til:
- Hva slags ledninger bør benyttes for å koble signalet fra pickup til RCA pluggene?
- Hvor får jeg kjøpt de?
- Når jeg skifter nettkabel til en med jord, trenger jeg da den løse jordingsledningen?
- Vil dette gi en forbedring i det hele tatt, annet enn å "rydde opp" på baksiden av min Thorens?

Det er selvsagt gitt at jeg har god kontroll på loddingen og eventuelle andre koblingspunkter i prosessen, for å unngå å forringe signalet.

Takknemlig for litt input.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Har oppdatert min spiller fra 80 tallet med:

Clearaudio PU pinner/kontakter (Gjallarhorn)
Cardas 34AWG Clear Tonearm Wire, den er veldig tynn og fleksibel, 33AWG ikke så myk (Audio Art)
Furutech FP 901 (R) chassiskontakter (PM Audio , Andervik Audio, Gjallarhorn)
Hos meg var bytte til Furutech lydmessig en stor oppgradering.

Min spiller har motoren på utsiden av kabinettet, så mine erfaringer er ikke direkte sammenlignbare. Byttet ut lampettledningen med en nettstøykabel som jeg hadde liggende. Hjalp å jorde motorblokka.

Lykke til. 🎼

Jens
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Hei!

Jeg har en original Thorens TD160 platespiller i utmerket stand.
Den er tilkoblet en medium forsterker, medium høyttalerkabler (bi-wire), høyttalere, RIAA og RCA kabler.
Jeg benytter konsekvent begrepet "medium" da totalkostnaden for alt er under 50.000,- så det er vel da uansett ikke noe high-end dette her.

Er egentlig ganske fornøyd, så langt, men er i ferd med å oppgradere platespilleren.

Grunnen er at jeg tror de originale tynne ledningene med RCA-kobling som stikker ut bak trenger en oppgradering, for å matche det øvrige, samt manglende jording på nettkabelen. Det blir også litt "ryddigere" på baksiden, uten kabler som stikker ut, om jeg gjennomfører det jeg har planlagt.

Det jeg tenker å gjøre er:
- Skifte ut den originale nettkabelen (den er fastmontert og har ikke jording) og sette inn en standard 230V C14 kontakt for panelmontering på baksiden og en tilhørende løs strømkabel med jording.
- Sette inn 2 stk RCA utganger på baksiden, som kobles mot signalet fra pickupen.
- Fjerne den originale jordkabelen som går ut under (som pr nå er festet til RIIA enheten), og heller montere inn en jordet plugg på baksiden som kobles mot det originale jordingspunktet og igjen en litt penere ledning som går mot RIIA.

Bildene under er fra nettet, og jeg tenker i tilsvarende gate, muligens få det til å se litt penere ut enn dette.

Vis vedlegget 711994

Vis vedlegget 711990

Vis vedlegget 711991

Jeg vet at jeg med dette konstruerer en ekstra overgang som signalet må gå via, men tror at det likevel vil bli en signalmessig forbedring dersom jeg benytter plugger av god kvalitet. Jeg har sett meg ut et par med WBT-0210 Ag RCA koblinger (pris ca kr 1.000,-) og en medium kvalitet RCA kabel på 1 meter for oppkobling mot RIIA.

Så det jeg lurer på, og trenger litt hjelp til:
- Hva slags ledninger bør benyttes for å koble signalet fra pickup til RCA pluggene?
- Hvor får jeg kjøpt de?
- Når jeg skifter nettkabel til en med jord, trenger jeg da den løse jordingsledningen?
- Vil dette gi en forbedring i det hele tatt, annet enn å "rydde opp" på baksiden av min Thorens?

Det er selvsagt gitt at jeg har god kontroll på loddingen og eventuelle andre koblingspunkter i prosessen, for å unngå å forringe signalet.

Takknemlig for litt input.
Skjermet kabel, fra enden av tonearmen? til phono kontaktene, noe Elfa selger, eller hvis du har noen gamle kabler liggende, mikrofonkabler? Noe som er skjermet er det smart å bruke. Mange mener nok at det må være kostbare kabler som skal benyttes, men av erfaring etter å ha mekket i 45 år er at så legge det er skjermet av noenlunde kvalitet, gjerne Biltema? kan benyttes, bare å kutte opp, Bruk gjerne skjermet kabel som nettkabel. Jorde skjermen og jordlederen i "avsender " enden, og isoler bort skjermen i mottaker siden. En industrikabel, type "Ølflex" er nydelig for formålet, en 3G1mm? med skjerm er fin å bruke. Lykke til
 

Decca

Medlem
Ble medlem
04.04.2021
Innlegg
16
Antall liker
2
Sted
Viken
Jorde skjermen og jordlederen i "avsender " enden, og isoler bort skjermen i mottaker siden.
Ting tar tid. Jeg har nå platespilleren på verkstedet mitt, og er snart klar med oppgraderingen. Jeg har bittelitt tungt for beskrivelsen av oppkoblingen av signalkabel som jeg setter inn mellom pickup og Furutech RCA connectorene jeg har montert. Vedrørende signal og jord på den skjermede kabelen jeg benytter, har jeg tenkt dette korrekt? Se tegning under.
 

Vedlegg

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Enig i valget ditt av Furutech chasdiskontakter.
Brukte ikke skjermet ledninger (cardas), egen tråd som går mellom jordskrue på selve armen til jordskrue på RCA boks.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Jeg vil anbefale at du ikke kobler pickup til jord/chassis/skjerm i platespilleren. Skjerm til kabelen internt i snurra kobler du til chassis, siden du bruker kabel med to ledere +skjerm.

Mvh
KJ
 

Decca

Medlem
Ble medlem
04.04.2021
Innlegg
16
Antall liker
2
Sted
Viken
Takk for respons. Da blir det vel enklest slik at jeg bare kobler signal og 0-leder til uten å tenke på skjermingen på kabelen. Spent på resultatet.
 
Topp Bunn