Thorens TD2030

S

Stereo_Mono

Gjest
Hei!

Noen her på forumet som eier en slik?
Vurderer og gå til innkjøp av en slik og tar i mot brukererfaringer med stor takknemlighet :)

Vedlegg

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Har akkurat kjøpt en slik, med SME309. Spenningen var stor da jeg skulle prøve med Ortofon Rohmann for første gang, men det ble en skuffelse. Det låt magert og kjedelig. Rohmann er en pickup jeg har svært gode erfaringer med i andre kombinasjoner, så jeg skjønner ikke dette.

Prøvde så med min gamle Thorens TD126 MkIII med Sumiko Premier MMT og Denon 103R. Da var det plutselig mer kropp og fyldighet i lyden og mye artigere å spille plater. Mistanken gikk derfor til den nye SME-armen, eventuelt acrylen i Thorens 2030, eller en kombinasjon av dette.

Vurderte først å selge SME-armen for på sikt å prøve en annen arm, men siden jeg har en Dynavector xx2 MkII liggende ønsket jeg å teste med den enda, bare sånn for sikkerhets skyld...
Etter min smak ble dette langt bedre enn med Rohmann og salg var ikke lenger noe alternativ.

Egentlig skulle vel Rohmann i teorien være en bedre match enn xx2 på SME309, som er en forholdsvis lett arm, men igjen viste det seg at dette med matching er avgjørende. Jeg skal ikke påstå at Rohmann ikke passer SME309, men i mitt øre ble det i alle fall feil.

Slik det spiller nå vil jeg trygt anbefale 2030 lydmessig. Har hatt spilleren for kort tid til å bedømme andre ting, men kan ikke helt se hva som skulle kunne bli et problem eller irritasjonsmoment på sikt. Skulle jeg ønsket noe annerledes, måtte det bli at spilleren var utstyrt med en konvensjonelt støvdeksel. Det som følger med er litt plundrete å løfte av og på. Dessuten dekker det ikke mot støv i samme grad som et vanlig et. Likevel, ikke det helt store problemet, synes jeg. Tror jeg kommer til å bli meget fornøyd.

S

Stereo_Mono

Gjest
Takk for utfyllende og god info.

Jeg liker veldig godt designen på TD2030 og synes byggekvaliteten til Thorens virker meget stødig.
I første omgang blir det kjøp med Thorens sin Rega RB300 OEM arm.

Har ellers en lite brukt Ortofon Rondo Bronze fra før. Håper og kunne bruke den videre, men det finner jeg nok fort ut av :) Så vidt det er meg kjent er Rondo Bronzen noe mere fyldig en Rohmann uten at jeg har sammenlignet de?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Glemte å nevne at motoren er absolutt lydløs. Selv med øret helt inntil er det vanskelig å høre noe som helst. Oppstarten av den 6 kg tunge tallerken skjer dessuten i løpet av få sekunder.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
SME 309 og Ortofon Rohman tror jeg kolliderer pga manglende demping i 309 armen, Rohman gir en god del resonancer tilbake til armen som den må hanskes med og 309 armen er ikke av de beste jeg har prøvd til akurat det, MEN man får kjøpt siliconbad til 309 og da forandrer den seg markant vedr handling av pickuper.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Rudi skrev:
SME 309 og Ortofon Rohman tror jeg kolliderer pga manglende demping i 309 armen, Rohman gir en god del resonancer tilbake til armen som den må hanskes med og 309 armen er ikke av de beste jeg har prøvd til akurat det, MEN man får kjøpt siliconbad til 309 og da forandrer den seg markant vedr handling av pickuper.
Hvilke pickuper passer etter din vurdering til SME309, uten silicondemping?

xeonphanes

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2007
Antall liker
1
Jeg har hatt TD2030 i 2-3 aar og er veldig fornoyed. Kan absolutt anbefales! :)

Legger ved noen bilder.

Vedlegg

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
K.H. skrev:
Rudi skrev:
Hvilke pickuper passer etter din vurdering til SME309, uten silicondemping?

Lyra pickupene og da spesielt Lyra Skala er en pickup som er konstruert spesielt med henblikk på og gi minmalt med resonancer tilbake til armen og således en svært universell pickup med henhold til armtilpassing, men også Argo "i" synes og passe inn nær sagt overallt.
Husker godt mens jeg drev på med testen 309 verses serie V at nettop armeresonancer var noe av det jeg hakket litt på med 309 armen........ fullstendig ukjent problem med serie V men klart og tydlig med 309....... men husker også at med Lyra Skala så forsvandt omtrendt problematikken med 309 armen.

S

Stereo_Mono

Gjest
Kjempe lekkert. Er det slik og forstå at spilleren forandrer farge avhengig av hvilken vinkel man ser fra? Eller er det flere farger?

SME V armen er helt klart noe som frister med tiden. Nydelig!

Hvordan er den i forhold til underlag?

xeonphanes skrev:
Jeg har hatt TD2030 i 2-3 aar og er veldig fornoyed. Kan absolutt anbefales! :)

Legger ved noen bilder.

xeonphanes

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2007
Antall liker
1
Den finnes i hvit-transparent og blaa-transparent (slik som jeg har). Tror ikke den finnes i noen flere farger enn de to, men mulig jeg tar feil.

S

Stereo_Mono

Gjest
Takk! For masse bra informasjon.

En liten sidenote:

Jeg undrer litt over om det er riktig av forhandlere og ta kontakt med meg på mail, om det de mener er bedre alternativer en TD2030 pga av denne tråden. Ikke det at jeg mener at de mener noe vondt i det, men ser helst at forumet her ikke blir et salgs pitch for forhandlere, men det er vel sånn kanskje verden har blitt dessverre?

Topp Bunn