Har akkurat kjøpt en slik, med SME309. Spenningen var stor da jeg skulle prøve med Ortofon Rohmann for første gang, men det ble en skuffelse. Det låt magert og kjedelig. Rohmann er en pickup jeg har svært gode erfaringer med i andre kombinasjoner, så jeg skjønner ikke dette.
Prøvde så med min gamle Thorens TD126 MkIII med Sumiko Premier MMT og Denon 103R. Da var det plutselig mer kropp og fyldighet i lyden og mye artigere å spille plater. Mistanken gikk derfor til den nye SME-armen, eventuelt acrylen i Thorens 2030, eller en kombinasjon av dette.
Vurderte først å selge SME-armen for på sikt å prøve en annen arm, men siden jeg har en Dynavector xx2 MkII liggende ønsket jeg å teste med den enda, bare sånn for sikkerhets skyld...
Etter min smak ble dette langt bedre enn med Rohmann og salg var ikke lenger noe alternativ.
Egentlig skulle vel Rohmann i teorien være en bedre match enn xx2 på SME309, som er en forholdsvis lett arm, men igjen viste det seg at dette med matching er avgjørende. Jeg skal ikke påstå at Rohmann ikke passer SME309, men i mitt øre ble det i alle fall feil.
Slik det spiller nå vil jeg trygt anbefale 2030 lydmessig. Har hatt spilleren for kort tid til å bedømme andre ting, men kan ikke helt se hva som skulle kunne bli et problem eller irritasjonsmoment på sikt. Skulle jeg ønsket noe annerledes, måtte det bli at spilleren var utstyrt med en konvensjonelt støvdeksel. Det som følger med er litt plundrete å løfte av og på. Dessuten dekker det ikke mot støv i samme grad som et vanlig et. Likevel, ikke det helt store problemet, synes jeg. Tror jeg kommer til å bli meget fornøyd.