Hertugens hifi loft

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Cadenza Black takler alle musikkgenre bra.
    Den gjengir fjellstĂžtt i bassen, viser troverdighet i gjengivelse av stemmer og instrumenter, og gjĂžr det hele ryddig og detaljrikt.
    Hvis man Þnsker mer futt og fart samt mer fyrverkeri og glitter i toppen, skal man lete andre steder. Evt gÄ opp til en Winfield.
    Der fÄr man enda litt mer av alt.
    Litt pÄ "godt og vondt" tror jeg. En mÄ kanskje regne med at den slipper igjennom mer fra platene, og ogsÄ utfordrer anlegget i stÞrre grad. Hvis bÄde anlegg og samtlige skiver er uten lyter er nok Winfield det beste.

    Om du velger Bronze eller Black er det smĂ„ forskjeller. Jeg vil hevde at det er stĂžrre forskjeller pĂ„ ulike innspillinger. Har du litt "hete" diskantelementer kan man vurdere Bronze som spiller Ăžrlite "mjukere" og blir beskrevet som mot "romantisk" (đŸ„Ž) , men ellers er Black den beste i serien.
    (stemmer med prissetting).
    Selvsagt har det mye Ă„ si hva slags riaa /step up man tenker Ă„ bruke.
    Som et eksempel kan jeg nevne at srtorp sin Cadenza Black forvandlet seg til en helt annen skapning etter at en Aura Fidelity kom inn som riaa i hans oppsett.
    Hei Bluesbreaker.
    Mange takk for hjelp. Jeg prÞvde fÞrst Cadenza Bronze. Den var ikke opplÞst nok i diskanten. Litt for dÄrlig separasjon nÄr flere stemmer synger samtidig. Med Cadenza Black fÞler jeg meg fornÞyd. Har endt opp med den. Jeg har bÄnd diskant/mellomtone, sÄ alt blir avslÞrt. Jeg lurer pÄ hva du bruker av stifttrykk? Vet at Ortofon anbefaler 2,3 G. NÄr det gjelder impedanse loading. Min Riaa er satt til 240 Ohm fra fabrikk. Tror du det blir mye feil, Vet at de fleste bruker 100 Ohm. Det lÄter ganske sÄ bra som det gjÞr.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.398
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg har min RIAA pĂ„ 50ohm,hĂžyere ga udefinert topp pĂ„ hĂžyere ohm her. Vet noen tester den pĂ„ 100omh og liker det men det er jo bare Ă„ teste ut😉. Har 2,2 gr her.

    O
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hei Bluesbreaker.
    Mange takk for hjelp. Jeg prÞvde fÞrst Cadenza Bronze. Den var ikke opplÞst nok i diskanten. Litt for dÄrlig separasjon nÄr flere stemmer synger samtidig. Med Cadenza Black fÞler jeg meg fornÞyd. Har endt opp med den. Jeg har bÄnd diskant/mellomtone, sÄ alt blir avslÞrt. Jeg lurer pÄ hva du bruker av stifttrykk? Vet at Ortofon anbefaler 2,3 G. NÄr det gjelder impedanse loading. Min Riaa er satt til 240 Ohm fra fabrikk. Tror du det blir mye feil, Vet at de fleste bruker 100 Ohm. Det lÄter ganske sÄ bra som det gjÞr.
    Jeg har brukt Cadenza black de siste Ära, og kjÞrt med 2,3 g og litt med 2,4 g. Ble bedre med litt hÞyere trykk. Belastning har vÊrt 100 Ohm. Audio Research PH6 har fem lastinnstillinger, sÄ jeg har ikke fÄtt forsÞkt med mindre last enn 100 ohm. men merkelig nok, sÄ var det ikke forskjell pÄ 100, 200, 500 1000 eller 47 kOhm. SÄ det er ikke sikkert at lasten er viktig i alle setup. Mulig det har med utgangsnivÄet pÄ C Black, det er bare pÄ 0,33mV. Jeg har ogsÄ en Kiseki Purpleheart med 0,48 mV output. Her er det stor forskjeller pÄ last, og faktisk bedre pÄ 1000 ohm enn 500 som ligger nÊrmest anbefalingen pÄ 400 ohm.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Jeg har brukt Cadenza black de siste Ära, og kjÞrt med 2,3 g og litt med 2,4 g. Ble bedre med litt hÞyere trykk. Belastning har vÊrt 100 Ohm. Audio Research PH6 har fem lastinnstillinger, sÄ jeg har ikke fÄtt forsÞkt med mindre last enn 100 ohm. men merkelig nok, sÄ var det ikke forskjell pÄ 100, 200, 500 1000 eller 47 kOhm. SÄ det er ikke sikkert at lasten er viktig i alle setup. Mulig det har med utgangsnivÄet pÄ C Black, det er bare pÄ 0,33mV. Jeg har ogsÄ en Kiseki Purpleheart med 0,48 mV output. Her er det stor forskjeller pÄ last, og faktisk bedre pÄ 1000 ohm enn 500 som ligger nÊrmest anbefalingen pÄ 400 ohm.
    Takker vinsnobb.
    Vasst Riaa trinn du har. Interessant at last ikke spilte sÄ stor rolle. Da skal jeg prÞve med 2,4 gram. Dersom det sliter litt mere pÄ stiften, sÄ er det bare fint. SÄ kan jeg bytte PU litt fÞr :LOL:
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Takker vinsnobb.
    Vasst Riaa trinn du har. Interessant at last ikke spilte sÄ stor rolle. Da skal jeg prÞve med 2,4 gram. Dersom det sliter litt mere pÄ stiften, sÄ er det bare fint. SÄ kan jeg bytte PU litt fÞr :LOL:
    Beklager kapring av trÄden...

    Du fÄr hÞre om det blir bedre med hÞyere trykk. Hvis ikke, er det bare Ä gÄ tilbake til 2,3 g.

    PH6 er veldig bra. Jeg mÄ si at jeg undret meg over at det ikke var forskjell pÄ lyd med forskjellig last pÄ C black. Kan vÊre at 0,33 mV er for lite output til at det er mulig Ä hÞre forskjell. Men det var uansett nok til Ä fÄ C black til Ä synge.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Jeg har min RIAA pĂ„ 50ohm,hĂžyere ga udefinert topp pĂ„ hĂžyere ohm her. Vet noen tester den pĂ„ 100omh og liker det men det er jo bare Ă„ teste ut😉. Har 2,2 gr her.

    O
    Takk Evo.
    FÞrst beklager for kapring av trÄden. Det er det med loading. Jeg kan skifte motstand i min Riaa. Synes det kan vÊre litt vel sprekt i toppen med 240 ohm. PrÞve 100 siden det er mest beleilig for de fleste MC PU'ps.
    God kveld :)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Takk Evo.
    FÞrst beklager for kapring av trÄden. Det er det med loading. Jeg kan skifte motstand i min Riaa. Synes det kan vÊre litt vel sprekt i toppen med 240 ohm. PrÞve 100 siden det er mest beleilig for de fleste MC PU'ps.
    God kveld :)
    Den interne impedansen pÄ Cadenza black er 5 Ohm. Tommelfingerregelen er at lasten skal vÊre 10 ganger den interne impedansen. Dvs minimum 50 Ohm. Men det gÄr ogsÄ med hÞyere last.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Den interne impedansen pÄ Cadenza black er 5 Ohm. Tommelfingerregelen er at lasten skal vÊre 10 ganger den interne impedansen. Dvs minimum 50 Ohm. Men det gÄr ogsÄ med hÞyere last.
    Hei.
    Jeg kjenner til den tommelfinger regelen.
    Siden du er vinsnobb. Jeg fikk noen til Ă„ kjĂžpe med vin fra polet i helgen. At det var den dyreste pappvinen (rĂžd), hjalp ikke stort.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Jeg kjenner til den tommelfinger regelen.
    Siden du er vinsnobb. Jeg fikk noen til Ă„ kjĂžpe med vin fra polet i helgen. At det var den dyreste pappvinen (rĂžd), hjalp ikke stort.
    Ja det vil jeg tro! Den eneste papvinen jeg drikker er Chateau-neuf-du-pape :D Og det ser det ut som gjelder for trÄdeier ogsÄ :D
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    HjortshĂžj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takker vinsnobb.
    Vasst Riaa trinn du har. Interessant at last ikke spilte sÄ stor rolle. Da skal jeg prÞve med 2,4 gram. Dersom det sliter litt mere pÄ stiften, sÄ er det bare fint. SÄ kan jeg bytte PU litt fÞr :LOL:
    Bare til info :)
    2,4g sliter ikke mere pÄ plate/nÄl end 2,3g.
    For lite nÄletryk sliter Þdeleggende mere end for mye.
    Ortofon anbefaler opp til 2,5g, og da hellere i den hĂžye enden.
    NĂ„r det bliÂŽr for mye, er du ikke i tvivl. Da falder dynamikk og lydbillede samen :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.400
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei Bluesbreaker.
    Mange takk for hjelp. Jeg prÞvde fÞrst Cadenza Bronze. Den var ikke opplÞst nok i diskanten. Litt for dÄrlig separasjon nÄr flere stemmer synger samtidig. Med Cadenza Black fÞler jeg meg fornÞyd. Har endt opp med den. Jeg har bÄnd diskant/mellomtone, sÄ alt blir avslÞrt. Jeg lurer pÄ hva du bruker av stifttrykk? Vet at Ortofon anbefaler 2,3 G. NÄr det gjelder impedanse loading. Min Riaa er satt til 240 Ohm fra fabrikk. Tror du det blir mye feil, Vet at de fleste bruker 100 Ohm. Det lÄter ganske sÄ bra som det gjÞr.
    Hei.
    Bruker anbefalt stifttrykk.
    Ellers gjĂžr jeg det litt annerledes.
    Jeg har innebygd mm riaa pÄ standard 47kohm i min Octave forsterker.
    Jeg bruker sÄ Ortofons step up ST80se som er optimalisert for Ortofon MC pick uper.
    Det fungerer fint. LĂ„ter bra, og er fri for stĂžy og brum. Data kan du finne i linken:
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Bruker anbefalt stifttrykk.
    Ellers gjĂžr jeg det litt annerledes.
    Jeg har innebygd mm riaa pÄ standard 47kohm i min Octave forsterker.
    Jeg bruker sÄ Ortofons step up ST80se som er optimalisert for Ortofon MC pick uper.
    Det fungerer fint. LĂ„ter bra, og er fri for stĂžy og brum. Data kan du finne i linken:
    Takk.
    Du kjÞrer SUP ja. Funker sikkert fint. Fet rÞrforsterker mÄ jeg si.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Bruker anbefalt stifttrykk.
    Ellers gjĂžr jeg det litt annerledes.
    Jeg har innebygd mm riaa pÄ standard 47kohm i min Octave forsterker.
    Jeg bruker sÄ Ortofons step up ST80se som er optimalisert for Ortofon MC pick uper.
    Det fungerer fint. LĂ„ter bra, og er fri for stĂžy og brum. Data kan du finne i linken:
    Ja, jeg har samme stepup og den slipper signalet gjennom nesten uten Ă„ tilfĂžye noe.. Har valgt Ă„ ikke bruke den da det blir i overkant mye gain (58 +27 = 85 dB).
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Ja det vil jeg tro! Den eneste papvinen jeg drikker er Chateau-neuf-du-pape :D Og det ser det ut som gjelder for trÄdeier ogsÄ :D
    Ja jeg visste det var en dÄrlig ide. Men det ble litt stressende med nedstengningen. Chateau neuf er vel ikke noen hverdags vin eller :p
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ingen planer om det... Har flere snurrer og riaaer. Og denne er sÄ god at det er god nok grunn til Ä tviholde pÄ den :D
    Jaja, fÄr vel kjÞpe en egen. Men mens vi er inne pÄ SUT fra Ortofon? Hva er dette? Ortofon refererer dem ingen steder pÄ sin side?

    1611694742482.png
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    HjortshĂžj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jaja, fÄr vel kjÞpe en egen. Men mens vi er inne pÄ SUT fra Ortofon? Hva er dette? Ortofon refererer dem ingen steder pÄ sin side?

    Vis vedlegget 692586
    Der skrives i Asien om, at dette er oppgraderingen/efterfĂžlgeren til ST-80 II.
    Til forskel taŽr den ogsÄ balanceret ind.
    Ortofon er merkelige pÄ det punkt. Nogle gange laver de nicheprodukter til et enkelt land/verdensdel.
    Disse kommer aldrig at figurere pÄ hjemmesiden deres :)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Der skrives i Asien om, at dette er oppgraderingen/efterfĂžlgeren til ST-80 II.
    Til forskel taŽr den ogsÄ balanceret ind.
    Ortofon er merkelige pÄ det punkt. Nogle gange laver de nicheprodukter til et enkelt land/verdensdel.
    Disse kommer aldrig at figurere pÄ hjemmesiden deres :)
    Tja, det er solgt en brukt her pÄ sentralen i 2019. SÄ helt ny kan den ikke vÊre.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/ortofon-st-90-sut.218860/
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.398
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Takk Evo.
    FÞrst beklager for kapring av trÄden. Det er det med loading. Jeg kan skifte motstand i min Riaa. Synes det kan vÊre litt vel sprekt i toppen med 240 ohm. PrÞve 100 siden det er mest beleilig for de fleste MC PU'ps.
    God kveld :)
    Ikke noe Ă„ beklage,bare hygg det😁.

    O
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.400
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Neida bare en godmodig fleip.😊
    Har den plata sjĂžl jeg, men bare originalen.
    Dette er vel 2016 utgaven med et mer tidsaktuelt bilde av Phil Collins pÄ coveret (?)
    Er det gjort noe med mix og lyd ogsÄ?
    Hvert fall EN bra lÄt der. T. N. K.
    (Beatles đŸ˜ŽđŸ€Ł)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.398
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Neida bare en godmodig fleip.😊
    Har den plata sjĂžl jeg, men bare originalen.
    Dette er vel 2016 utgaven med et mer tidsaktuelt bilde av Phil Collins pÄ coveret (?)
    Er det gjort noe med mix og lyd ogsÄ?
    Hvert fall EN bra lÄt der. T. N. K.
    (Beatles đŸ˜ŽđŸ€Ł)
    Det er bra lyd i den ja😁.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.135
    Sted
    KirkenĂŠr
    Torget vurderinger
    2
    Kan sies mye om Phil Collins..
    Men, tenk pÄ fÞlgende: pÄ tidlig 90-tall danket denne lille, smÄdvaske, tynnhÄrede, middelÄrige mannen ut samtlige fullstasjede pop-ikoner med sitt album "but seriously.."
    Og han bidro mer enn litt til Genesis sin suksess ogsÄ.. ;)

    M
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.373
    Antall liker
    12.376
    Sted
    SĂžrlandet
    Kan sies mye om Phil Collins..
    Men, tenk pÄ fÞlgende: pÄ tidlig 90-tall danket denne lille, smÄdvaske, tynnhÄrede, middelÄrige mannen ut samtlige fullstasjede pop-ikoner med sitt album "but seriously.."
    Kremt....veeeeeldig tidlig 90-tall. Faktisk 89. Jeg lĂžp ned til Ivar Skei i Sandnes for Ă„ kjĂžpe den med mine sparepenger. Var tiltenkt som en julegave til meg selv men det gikk skeis. Fantastisk album!

    -BB-
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn