Tidenes dårligste platespillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Audio - Arve: hvis du kommer i nærheten av en Lenco fra de billige seriene (B - serien) så prøv en lytt. De har tynn blikktallerken og noen mangler anti-skating. Tipper du revurderer punktene du satte opp ovenfor.
    Har nesten ikkje erfaring med Lenco, men den eg høyrde (på besøk, aldri prøvd heime) funka greitt, bortsett frå at motoren laga lyd. Hugsar ikkje type, L 76, kanskje?
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Lurer på om jeg har kjøpt en verdig kandidat til denne tråden på Fretex til 50kr igår. :rolleyes:
    Etter litt pusking med den fjærbelastede av\på bryteren på undersiden begynte mellomhjuldriverket å gå igjen, og med litt olje gikk rumble ned fra skurtresker- til hagetraktor-nivå :cool:

    Negative egenskaper:
    * Keramisk pickup
    * 8" tallerken
    * Ikke akkurat stille

    Positive egenskaper:
    * Tar liten plass, ryddig design
    * Kan spiller 78-plater ved å snu stiften
    * Den raskeste auto-returnfunksjonen jeg noensinne har sett ;)


    Og den svartmalingen av Garrard Sp25 er overdreven. Tør jeg minne dere på at jeg lagde en blindtest med spillere fra samme tid fra Thorens,Dual,Philips og Garrard med samme pickup? Det var ikke store forskjellene å spore... Jeg foretrekker dog ikke Garrard selv, de blir litt traktor, men har sin sjarm. Som en gammel traust Lada :)

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ndtest-av-gamle-platespillere-del-2-test.html
     

    Vedlegg

    kopperud

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Jeg blåser litt nytt liv i tråden med disse "papir" spillerne, trur du skal lete lenge for å finne dårligere lyd.

    500x_paper-player.jpg
    medium_paperplayerthumb_2.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Disse her type spillere er heller mye å rope hurra for..... men man slipper i det minste dyre kabler.

     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Lurer på om jeg har kjøpt en verdig kandidat til denne tråden på Fretex til 50kr igår. :rolleyes:
    Etter litt pusking med den fjærbelastede av\på bryteren på undersiden begynte mellomhjuldriverket å gå igjen, og med litt olje gikk rumble ned fra skurtresker- til hagetraktor-nivå :cool:

    Negative egenskaper:
    * Keramisk pickup
    * 8" tallerken
    * Ikke akkurat stille

    Positive egenskaper:
    * Tar liten plass, ryddig design
    * Kan spiller 78-plater ved å snu stiften
    * Den raskeste auto-returnfunksjonen jeg noensinne har sett ;)


    Og den svartmalingen av Garrard Sp25 er overdreven. Tør jeg minne dere på at jeg lagde en blindtest med spillere fra samme tid fra Thorens,Dual,Philips og Garrard med samme pickup? Det var ikke store forskjellene å spore... Jeg foretrekker dog ikke Garrard selv, de blir litt traktor, men har sin sjarm. Som en gammel traust Lada :)

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ndtest-av-gamle-platespillere-del-2-test.html

    Var mang en selvoppnevnt ekspert som ikke turde ta denne testen:rolleyes:
    ( Kunne jo sette seg selv i den største forlegenhet ).

    Er jo en grunn for at det florerer av Garrard SP 25 enda - byggekvalitet:cool:

    Garrard SP 25 kunne noen hive i søpla for uker, måneder og år siden, andre finne den igjen og bare plugge i strømkontakt og spille......
    Ikke mange platespillere greier dette.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Nøtterøy
    Aldri vært så veldig begeistret for B&O. Kanskje disse er bra spillere? Husker for en del år siden en ekspeditør i Tønsberg demonstrerte for oss hvor "bra" disse spillerne var ved å hoppe på lokket uten at det ble knust. :confused:

    Braun spilleren er jo lekker da. :)

    tumblr_n63tseTXEM1rpgpe2o2_r1_1280.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg synes da ikke at B&O´s spillere fortjener å bli nevnt i en slik tråd.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg synes da ikke at B&O´s spillere fortjener å bli nevnt i en slik tråd.
    Beklager, da har jeg sikkert tatt feil. Har aldri sett for meg at disse B&O spillerne kan spille med både pondus og dynamikk.

    Har fått en slik demonstrert en gang, og da da ble jeg ikke videre imponert. Men det kan sikkert ha med resten av komponentene å gjøre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    dårligst?? Alle faste platespillere uten fjæring/demping er fundamentalt mislykket hos alle som har gulv som ikke er støpt på grunnfjell. med mindre de foretrekker å ligge halvdøde i naborommet og lytte. Musikk skal man jo danse festlig til ikke sant??
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    dårligst?? Alle faste platespillere uten fjæring/demping er fundamentalt mislykket hos alle som har gulv som ikke er støpt på grunnfjell. med mindre de foretrekker å ligge halvdøde i naborommet og lytte. Musikk skal man jo danse festlig til ikke sant??
    Hadde en Thorens en gang for lenge siden med flytende oppheng stående øverst på reolen.
    Det gikk dårlig å danse.....
    Vegghylle er tingen uansett oppheng.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om jeg har kjøpt en verdig kandidat til denne tråden på Fretex til 50kr igår. :rolleyes:
    Etter litt pusking med den fjærbelastede av\på bryteren på undersiden begynte mellomhjuldriverket å gå igjen, og med litt olje gikk rumble ned fra skurtresker- til hagetraktor-nivå :cool:

    Negative egenskaper:
    * Keramisk pickup
    * 8" tallerken
    * Ikke akkurat stille

    Positive egenskaper:
    * Tar liten plass, ryddig design
    * Kan spiller 78-plater ved å snu stiften
    * Den raskeste auto-returnfunksjonen jeg noensinne har sett ;)


    Og den svartmalingen av Garrard Sp25 er overdreven. Tør jeg minne dere på at jeg lagde en blindtest med spillere fra samme tid fra Thorens,Dual,Philips og Garrard med samme pickup? Det var ikke store forskjellene å spore... Jeg foretrekker dog ikke Garrard selv, de blir litt traktor, men har sin sjarm. Som en gammel traust Lada :)

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ndtest-av-gamle-platespillere-del-2-test.html

    Var mang en selvoppnevnt ekspert som ikke turde ta denne testen:rolleyes:
    ( Kunne jo sette seg selv i den største forlegenhet ).

    Er jo en grunn for at det florerer av Garrard SP 25 enda - byggekvalitet:cool:

    Garrard SP 25 kunne noen hive i søpla for uker, måneder og år siden, andre finne den igjen og bare plugge i strømkontakt og spille......
    Ikke mange platespillere greier dette.
    Det kjem då an på ambisjonsnivået?
    Det er mykje som kan kastast i søpla, og berast inn att. Noko av det går rundt også, sjølv om det gjerne må gjere det andre stadar enn her i mi stove.

    Grunnen til at det er så mykje SP25, er at det var så mange som kjøpte dei. Det finnest verre ting (sitkagran, som formeirer seg hemningslaust, i tillegg til å vere like dårleg eigna til trevirke som SP 25 er til vinylavspeling). Men ein B&O, Philips, Thorens, AR, og alle desse japanske DD-spelarane er nok merkbart betre.
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Tja... Bare for å forsvare Sitka-grana litt... Sitka-gran er det hyppigst brukte trevirke i toppen på akkustiske gitarer. Godt mulig det er ugress i våre skoger, men dere har Sitka-gran på plate hele bunten :)

    Har vært borti flere hundre platespillere, og de jeg aldri gidder å jobbe med er Sp25 og B&O med kombinert mellomhjul og reimdrift. SP25 fordi automatikken alltid sitter fast, og når det endelig går igjen opplever jeg ytelsen som så dårlig at jeg syter med å selge dem videre. B&O har ofret for mye pga sitt fokus på design. Det er skjørt alt som har med overføringer og automatikk, og jeg opplever aldri at de blir 100% uansett hvor mye arbeid som legges ned.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.806
    Antall liker
    5.452
    Sted
    Holmestrand
    Hmmmm, Linn Sondek???? Er ikke den skotsk ???
    Er Linn skotsk? Er ikke det omtrent som engelsk, da? De fleste skotter vil jo gjerne fortsette å være engelske .... :)
    Tviler på at du finner EN skotte som vil være engelsk. At de stemte for at Skottland skulle fortsette som en del av Stor-Britania er noe helt annet.

    Men større presisjon kan man vel ikke forvente i en tråd med synsing på svært lavt nivå? Linn Sondek LP12 nevnes som en av "tidenes dårligste platespillere". Oki ....
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Godt å høyre du ikkje forsvarar SP 25, iallfall... det er ingen grunn til å nyansere sitt syn på denne spelaren. Eg kunne sikkert gjort det, men kvifor? Ein tullete platespelar.
    Sitka-gran bør utryddast. Folk får spele elgitar, eller ta til takke med eitt eller anna kjekt plastmateriale. Sikkert ikkje like godt, men ærleg talt - Sitka? Ikkje tale om!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    DSCN0094.JPG


    Ingen har nevnt BSR ennå. Står en NOS som hyllevarmer her, strøken og vakker som få men duverden for et forvaklet indre. Den er selve definisjonen på rumble, høres nesten ut som om den har dieselmotor.
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Det skyldes nok menneskets fabelaktige evne til å fortrenge traumer generelt.

    Eller det simple faktum at dette er en HI-FI sentral :)))))))

    Spøk til side, Hadde faktisk glømt ut BSR.... Sann elendighet !
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Aldri vært så veldig begeistret for B&O. Kanskje disse er bra spillere? Husker for en del år siden en ekspeditør i Tønsberg demonstrerte for oss hvor "bra" disse spillerne var ved å hoppe på lokket uten at det ble knust. :confused:

    Braun spilleren er jo lekker da. :)

    Vis vedlegget 296080
    Har hatt en slik spiller selv. Dårlig antiskating og mye støy fra motoren fra denne B&O spilleren. Ikke gunstig materiale for en plate talerken:confused: mvh Guit
     

    R.R.Police

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    44
    Antall liker
    5
    Omtrent alle BOTL-spillere er dårlige, særlig på byggekvalitet. Merker som Technics, JVC, Philips og til og med Bang Olufsen har hatt flotte topp-produkter, mens de billige spillerne er ...billige. Philips 212 eller 887, for eksempel, er herlige maskiner, mens 71xx kun duger til slakting. Interessant i denne tråden, må jo være kvalitet målt mot pris. Noen her nevnte BSR 128. Av spillere nyere enn 1970, tillater jeg meg å påstå at denne tar kaka hva angår støy. Garrard SP25 er en gjenganger i sammenligninger som dette, men min erfaring er at den er ganske driftsikker bare man vet hvordan man skal ordne trigger-mekanismen. Støyen er iallfall ikke i nærheten så ille som nevnte BSR (som oftest finnes brandet som "Radionette Hifi 4000" her på berget). En spiller som har skuffet meg lydmessig, er Pro-Ject Debut. Har hørt to stk, begge med Ortofon OM 5 pickup, og de låt skikkelig kjipt (pinglete bass). Enhver middels japsespiller fra 80-tallet (med samme ortofon pickup) låt ørten ganger bedre.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kvalitet/pris er ein grei faktor, men hugs at når prisen går mot 0, vert det automatisk "mykje for pengane". Iallfall fram til det punktet der spelaren tek til å ete platene...
    Elles har eg høyrt både gode B&O-spelarar (testa ut 4002 påmontert Soundsmith-pickupar) og dårlege (iallfall ganske triste) Technicsspelarar (beltedrivne billegmodellar). Eg har aldri høyrt ein god SP25, men har heller aldri prøvd å montere ein skikkeleg pickup på eit sånt verk. Problemet er meir enn noko justeringane på armen, så kunne alltids spelaren fått ein sjanse.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Jepp! BSR får alt for lite tyn! Vel den eneste platespiller solgt i noe omfang som får SP25 til å virke som en gjennomført stødig spiller. Dette makkverket av en spiller ble i 78 -81 (husker ikke nøyaktig hvilket år av de) verdens mest solgte spiller! Verden vil bedras! Og skikkelig møkk var det,i alle ledd. Ikke en eneste detalj ble glemt! Og nå etter rundt 35 år,mens finnes det SP25-spillere i bøtter og spann som enda virker på sitt vanlige vis,så finnes det nesten ikke en eneste fungerende BSR igjen på jordoverflaten. Det bør si noe. Lydkvaliteten er ikke tatt i betraktning i det over nevnte-på noen av de to,overhodet! ;-)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Den spilleren som har skuffet meg mest i forhold til pris, var den Thorens TD 320 jeg hadde på midten av 80-tallet. I utgangspunktet et veldig bra verk, men den 2-delte armen var noe forferdelig plastikk-mikk med slarkete lagre og idiotiske løsninger. Den fastmonterte kabelen var også utrolig sjaber. For ikke å snakke om den ressonansrike bunnplata.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.222
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Oppvokst med Fisher Mt-35r. Ikke verdens beste spiller det heller.

    $_20.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn