(Tidvis) defekt NAD C275BEE

fredrbus

Fersking
Ble medlem
28.10.2024
Antall liker
1
Sted
Oslo
Hei!

Tidligere i år startet jeg hifi-reisen min med et par arvede DALI IKON 6 Mk2, og tenkte disse fortjente en litt feitere forsterker enn Sony-hjemmekinoreceiveren fra studentkollektivet.
Trodde jeg gjorde et kupp på Finn da jeg fikk tak i en (tilsynelatende strøken) NAD C275BEE til 4.000kr, og denne fungerte utmerket i rundt en måned før jeg merket at den begynte å fuske.

Etter noen timers spilling kan nemlig høyre kanal slutte å fungere som den skal. Noen ganger blir volumet veldig lavt, andre ganger bare litt lavere, men med veldig mye støy. Det er selvfølgelig nærliggende å tro at dette kan være en gåen kondensator, men det er noen ting som gjør at dette virker rart:
  • Den fungerer helt greit igjen om jeg setter nivåkontrollen fra "VAR" til "FIX", og tilbake igjen. Da kan den fungere greit i både timer og uker fremover
  • Den fungerer også fint i bridge-mode, men å kjøre dobbel effekt på én kanal over tid er ikke noe jeg har lyst til om jeg vet at det er noe galt med elektronikken
  • Tidligere har jeg også blåst innganger og svitsjer fri for støv med stort hell, men siden det skjer igjen og igjen, og kun med høyre kanal, virker det som om det er et større underliggende problem
Er det noen som vet hva dette kan komme av? Er det så enkelt som et ødelagt potensiometer, og i såfall, hvorfor påvirker den kun høyre kanal?

Før jeg leverer den inn til service på HiFiklubben tenkte jeg å høre her om det er noen som kan hjelpe meg med enkel diagnostikk. Er ikke ukjent med loddebolt, så om jeg kan spare noen hundrelapper eller tusenlapper prøver jeg gjerne selv.

Setter stor pris på alle svar!

• Liker
Reaksjoner: KMR

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Det kan jo bli dårlig kontakt på ein kanal ja.

Men sidan det tilsynelatende løyser problemet å bytte posisjon VAR/FIX, så ville eg kanskje starta med nettopp den bryteren(?). Du kan kanskje erstatte bryteren med å bare lodde ledninger, dersom det er dårlig kontakt i sjølve bryteren.

fredrbus

Fersking
Ble medlem
28.10.2024
Antall liker
1
Sted
Oslo
Takk for svar!

Etter noen timer feilsøking med nytt multimeter og denne servicemanualen gjorde jeg en del funn (se vedlagt diagram)
  • Det er neppe potensiometeret som er problemet, da hadde begge kanalene vært påvirket (lyseblått område)
  • Det kan være bryteren (rødt område) som du sier AAaf, ser nå at den har ett sett med terminaler for hver kanal. Kan f.eks. skyldes dårlig kontakt mellom terminal 4 og 5 på diagrammet.
  • Signalet går gjennom en hel del kondensatorer og motstander (oransje område), men jeg kan ikke se noen feil med målingene på dem
  • Noe som ikke var opplagt for meg før jeg hadde diagrammet var at signalet også går gjennom en operasjonsforsterker (rosa område). Jeg mistenker at det er her problemet ligger. Op-ampen er dekket av kjøleribber, så det gir mening at det er noen komponenter inni her som blir svært varme og feiler etter noen timers godt bruk.
Konklusjonen er vel at jeg prøver noen uker til, med bryteren satt til FIXed. Om det viser seg at dette løser problemet, så har jeg hvertfall isolert problemet til en liten del av kretskortet. Blir nok for tidkrevende og ikke minst risikabelt å bytte én og én komponent til det har løst seg, og op-ampen i seg selv kan nok koste en del kroner 😅

Lar denne tråden stå som en notatblokk for meg selv og andre som har lignende problemer, så kommer jeg tilbake med en oppdatering om jeg finner en endelig løsning.

volumkontroll NAD C275BEE.png

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.196
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har den høyttaler-relæ??
Prøv da, når feilen oppstår, og banke forsiktig på lokket av relæet.
Kan være slitt/dårlig kontakt på ene kanalen, eller ene relæet, hvis det er to.

cfuttrup

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2019
Antall liker
68
Hei - kanskje Hi-Fi Klubben kan servisere produktet, dvs. ta en titt på problemet? Jeg skjønner at med 'tidvis' da trenger du å innlevere forsterkeren så de kan overvåke den.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Eg tenkte du kunne sette bryteren i posisjonen du vil ha den, deretter lodde to små ledere i tillegg, det er enkelt både å få inn og ut dersom det skulle vise seg å være eit blindspor:
1730396903020.png

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Antall liker
166
Jeg hadde nettopp min NAD på service. Betalte 750 kr for diagnose. Så da kan du jo ut i fra det ta en vurdering om du kan fikse det selv.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
203
Torget vurderinger
1
Jeg har en eldre NAD 3120 der det er til tider er dårlig kontakt i det doble volum-potmetret. Bruker den bare som pre-amp.
Utrolig fin lyd i linjetrinnet på disse, synes jeg. VH. Bernt.

fredrbus

Fersking
Ble medlem
28.10.2024
Antall liker
1
Sted
Oslo
Takk for alle svar! Har nå kjørt den i tre uker på FIXed, helt uten problemer, så jeg blir mer og mer sikker på at det er volumkontroll-kretsen som er problemet. Alle komponenter jeg kommer til med multimeteret på (inkludert bryter og potentiometer) viser fine verdier, så jeg har heller ikke lyst til å begynne å bytte dem ut. Konktaktspray-trikset hørtes lurt ut, får se om jeg får tatt meg tid til det i løpet av de neste par ukene.

Tok kontakt med HiFi Klubben på mail, og spurte om prisoverslag på ny opamp som jeg mistenker er synderen, og prisoverslag om de også skulle gjøre reparasjonen. Fikk ikke noe direkte svar, kun at prisoverslag på "å få den fikset" var 1500-2500kr, så jeg antar at de ikke har lyst til å selge meg delen separat. Konklusjonen nå blir derfor at jeg fortsetter å kjøre den i FIXed, da jeg uansett kan sperre maksvolumet fra streameren.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Antall liker
166
Takk for alle svar! Har nå kjørt den i tre uker på FIXed, helt uten problemer, så jeg blir mer og mer sikker på at det er volumkontroll-kretsen som er problemet. Alle komponenter jeg kommer til med multimeteret på (inkludert bryter og potentiometer) viser fine verdier, så jeg har heller ikke lyst til å begynne å bytte dem ut. Konktaktspray-trikset hørtes lurt ut, får se om jeg får tatt meg tid til det i løpet av de neste par ukene.

Tok kontakt med HiFi Klubben på mail, og spurte om prisoverslag på ny opamp som jeg mistenker er synderen, og prisoverslag om de også skulle gjøre reparasjonen. Fikk ikke noe direkte svar, kun at prisoverslag på "å få den fikset" var 1500-2500kr, så jeg antar at de ikke har lyst til å selge meg delen separat. Konklusjonen nå blir derfor at jeg fortsetter å kjøre den i FIXed, da jeg uansett kan sperre maksvolumet fra streameren.
Tipper Hifi-klubben ikke er direkte involvert når det gjelder slike reservedeler. De sender reparasjonsjobber til et firma de har avtale med. Det er også dette firmaet som diagnostiserer og gir prisoverslag. Hifi-klubben er bare mellomledd.

Topp Bunn