Til dere som ikke vil ha skambud

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Mange som annonserer på bruktmarkedet skriver at de ikke vil ha skambud, hvilket selvsagt er helt greit. Det som er litt underlig er at de færreste av disse finner det nyttig å skrive hvor skambudsgrensen går. Ved å la være å skrive dette oppnår de to ting. 1: Potensielle kjøpere lar være å fremme helt akseptable bud. 2: Skambydere skjønner ikke at det de ønsker å betale faller under grensen selger har for å bli fornærmet, sender budet, pådrar seg selgers vrede og kaster kanskje den fintfølende stakkaren inn i en depresjon. Et tips: Skriv f.eks "Skambud (i.e. under kr 11.000,-) ønskes ikke".
Jeg mistenker at grunnen til at mange ikke har med dette er at de ønsker å presse usikre kjøpere til å gå høyere ut enn de ønsker for ikke å støte og fornærme noen. Sagt på en annen måte: De spekulerer i at potensielle kjøpere har mer fintfølelse og høflighet enn de selv har. Slike folk ønsker man vel ikke å handle med, gjør man vel?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå er vel de fleste her inne rimelig godt kjent med hva ting koster , så sånn sett vet jo folk somregel litt hva man snakker om ved skambud , men de gangene jeg har skrevet ikke skambud , har jeg fått mange henvendelser , og gjerne med hvor budet kan begynne , da har jeg sagt det , og vedkomne har sagt a-eller b....altså bydt eller sagt at det blir for dyrt...noe som seff er helt ok...

tror det at menge skriver skambud , er fordi vi ikke da ønsker bud som er så lave at det blir helt latterlig ...feks en cd spiller som koster 20k , og er ett år gammel , der folk da skal begynne å by en 4-5 tusen blir jo helt håpløst , så når man setter skambud sier man vel på en måte ifra at en ikke ønsker å gi bort produktet sitt...men her er det mange ting som spiller inn.....ordet skambud kan tolkes som så mangt , og er derfor litt enig med trådstarter her , det er jo selvølgelig fint å oppgi nyprisen på produktet , da skjønner folk lettere hva som blir skambud...det er ganske enkelt å gi ett skambud hvis man ikke er klar over hva sakene egentlig koster nytt....Espen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Verdien på en gjenstand er jo det den er verdt. Mange har jo lagt ut ting for salg og "blitt kontaktet av 20 drittsekker med skambud og ingen seriøse". Hvem er det egentlig som er mest frekk i en slik situasjon?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Skjønner med min beste vilje ikke at skambud kan være noe problem.

Får jeg skambud, uten betalingsinformasjon, fullt navn etc - så svarer jeg ganske enkelt "nei" - uten videre dikkedarer....

Får jeg derimot et skambud ala

"Hei! Vet budet er lavt, men her har du ihvertfall et tilbud. Aksepterer du budet, kommer jeg og henter utstyret straks og betaler kontant! Er godt kjent med utstyret du selger, og regner med at det ikke er feil og mangler. Mvh fullt navn og tlf"

- så synes jeg faktisk at det er helt greit - da har jeg et seriøst bud å forholde meg til. Så er det opp til meg som selger å akseptere eller ikke...

Mvh
OMF

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Enig .. dette er en del av spillet.. Den som selger vil gjerne ha mest mulig for greiene og den som kjøper vil betale minst mulig (sånn funker det for alt salg i hele verden, og har altid gjort det)... Har du et produkt som mange vil ha er ikke skambud et problem.. da får du godt betalt for produktet ditt. Har du et produkt som ikke skaper en storm av henvendelser, som kanskje bare en "har litt lyst på", gidder han selvsagt ikke betale mer enn absolutt nødvendig (nypris er ikke nødvendigvis så veldig relevant).. Selger trenger ikke selge hvis han føler produktet har høyere verdi for ham enn antall kroner han blir tilbudt av budgiver..

Veit det er trist å sitte med komponenter som ikke folk slåss om å få kjøpe, men man kan jo ikke nekte kunder å komme med et bud ?? det ville jo være helt kokko !

JEG synes det er helt OK at selger skriver "vil ikke ha skambud" i annonsene.. (ville sikkert gjort det selv.... skulle jo bare mangle) Men man skal ikke kjefte på noen som legger inn for lavt bud.. DET blir for dumt.. :-X

Kjøper skal by det han ønsker å betale.. er det for lite for selger så får selger bare rett og slett si "jeg vil ha mer!!!!" :) :)

værre er det ikke!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Scenario:

Dings selges kr.14 nypris kr.20. Topp stand, et år gammel.
Nå er det vel slik at dingser som er et år gamle omsettes for ca 1/2 pris, og det er du villig til å gi.

Hvor legger du det første budet ditt for å kunne møte selger på halvveien (kr.10)?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Problemet er vel snarere at "Skambud" ikke defineres av et bud på 1/4 av prisen som et åpnings/forhandlingsbud, men av noe som er mye lavere. Mange legger nok inn "skambud frabes" fordi de ikke ønsker å forhandle pris med en potensiell kjøper men da bør de kanskje avstå fra å selge noe privat også? Forøvrig oppfatter jeg ofte uttrykket som en psykologisk vri for å få folk til å få dårlig samvittighet om de vurderer å legge inn et lavt bud. Det er iofs en del av gamet, men definitivt ikke noe "edlere" enn å legge inn et lavt bud.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.676
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Verdien på en gjenstand er jo det den er verdt. Mange har jo lagt ut ting for salg og "blitt kontaktet av 20 drittsekker med skambud og ingen seriøse". Hvem er det egentlig som er mest frekk i en slik situasjon?
Det er helt riktig. Hvis ingen er villig til å tilby mer enn skampris, er det skamprisen som er det gjenstanden er verdt. Om eieren synes kvaliteten ikke samsvarer med det markedet vil gi har eieren et problem som det finnes en enkel løsning på, han kan la være å selge. Mange annonser med advarsler mot skambud fremstår i tillegg som unødig arrogante ved at det hverken opplyses om nypris eller alder. Da er det vanskelig å vite hva som er skambud, med kunnskap om alder, tilstand og nypris er det ikke veldg vanskelig å gjøre seg opp en mening om vettug pris!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det ble påstått at de fleste vet hva ting er verd, mon det. Når det gjelder kurante varer (vanlige og relativt ettertraktede ting som f.eks. DP og EC) er nok dette riktig, men for mer ukrante varer er man ofte mer i villrede, også selgere. Jeg tror også jeg har til gode å se "skambud frabes" i EC- og DPannonser. Jeg la for en tid siden inn en salgsannonse på en lett tilårskommen Orelle CDspiller for kr 1500,-, men har ikke fått noen svar og lurer derfor på å legge inn 1200,- som ny pris. Dersom jeg i stedet skriver "ny pris ca 10.000, skambud frabes" har jeg på en måte stilt meg selv litt sjakk matt, og kan heller satse på langtidslagring i kjelleren. Noen husker kanskje "Den siste Fleksnes", der Marve blir lurt på blind-date på et museum av Harald Tusbergs "Smil til det skjulte kamera". Den svært ubalanserte damen veksler mellom å pasjonert elge seg innpå stakkars Marve og å hyle hysterisk "Ikke rør meg!". Mitt forslag til skambudsfobikerne er at disse tar aversjonen sin på alvor og skriver hvor grensen går. Dette er ment som en hjelp til selvhjelp og noe disse selvsagt står fritt til å ignorere, på samme måte som jeg aldri har sett to ganger på en annonse som inneholder kombinasjonen av manglende prisantydning og skambudsnekt. Hver med sitt.
En annen ting er vel at ingen vil ha skambud, i betydningen bud langt under det markedet ellers vil gi. Andre selvsagtheter som kan listes i annonsen er.
-Ved kontant oppgjør godtas kun ekte sedler.
-Ønsker ikke å bli svindlet.
-Ved oppkravsforsendelse forventes det at varen hentes ut.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Skambud er greit, andre ting som er mer ittiternde er:
"Alder? er interessert"
Så sender jeg et godt formulert svar, med litt tileggsinfo, hører aldri no mer. Et høflig, "beklager blir litt dyrt" koster ikke mye å sende.

Men har hatt fiffige opplevelser i det siste:
1: En fyr ringte, spurte masse spørsmål, og vi prata ei stønn, og jeg brukte mye av tia mi på å forklare, for så å få høre "Utstyret ditt er altfor dyrt, får aldri råd til noe slik"
2: en fyr skambyr ganske grundig, og jeg sender et seriøst svar på henvendelsen, å sier hvorfor det er for lite. Svaret jeg fikk var en masse påstander om tingen jeg solgte, som ikke stemte.. Artig :p

Pk

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Handler ikke dette til syvende og sist litt om respekt og høflighet overfor selger som tross alt er et medlem her på forumet?

Elektron

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
bedre med skambud en ingen bud. Det er jo bare å takke høflig nei

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
totte skrev:
Mange som annonserer på bruktmarkedet skriver at de ikke vil ha skambud, hvilket selvsagt er helt greit. Det som er litt underlig er at de færreste av disse finner det nyttig å skrive hvor skambudsgrensen går.
Det vil vel bli en lite intelligent annonse å skrive: Selger varen for 20000kr, ingen skambud under 15000. I et slik tilfelle vil du nok bare få bud på 15000kr. Jeg mener når selger har satt en pris så må kjøperne forholde seg til denne prisen. Hvis selger etter en stund finner ut at han kanskje har satt den for høyt, ja så for han bare sette ned prisen da! Det er også ofta at selger setter en høy pris bare for å tillate et visst prutnings monn, med den effekten at han bare priser seg ut for mange kjøpere.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
limvingen skrev:
totte skrev:
Mange som annonserer på bruktmarkedet skriver at de ikke vil ha skambud, hvilket selvsagt er helt greit. Det som er litt underlig er at de færreste av disse finner det nyttig å skrive hvor skambudsgrensen går.
Det vil vel bli en lite intelligent annonse å skrive: Selger varen for 20000kr, ingen skambud under 15000. I et slik tilfelle vil du nok bare få bud på 15000kr. Jeg mener når selger har satt en pris så må kjøperne forholde seg til denne prisen. Hvis selger etter en stund finner ut at han kanskje har satt den for høyt, ja så for han bare sette ned prisen da! Det er også ofta at selger setter en høy pris bare for å tillate et visst prutnings monn, med den effekten at han bare priser seg ut for mange kjøpere.
Jeg vil vel si at annonser som ber om bud over en gitt grense ser langt mer intelligente ut enn disse hemmelig skambudsgrense. Hvis man vil at kjøperne skal forholde seg til prisen punktum så skriver man rett og slett "ferdigprutet" eller "ingen bud". Det enkle er ofte det beste.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.121
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Folk som gir meg det jeg oppfatter som skambud får på pukkelen. Dere er advart. ;D

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
;D sant nok!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
selgere:
sett en pris, eller i det minste prisantydning, på den jævla dingsebomsen dere skal selge.

kjøpere:
respekter det som står i annonsen. vil ikke selgeren ha bud under f.eks. 10k, så ikke ta kontakt dersom du ikke vil gi minst 10k.

verre er det ikke.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
diamond73 skrev:
Snickers-is skrev:
;D sant nok!
Hva med "drittsekken" som først definerte at brukt hifi ikke kan skal koste mer enn 50% av nypris, uavhengig av alder, tilstand m.m. Dette er ihvertfall ikke intelligent sånn jeg ser det. Jeg vet selvfølgelig at dette ikke er absolutt, men en veldig utbredt oppfatning. Fall i verdi burde vel heller lilgge et sted mellom det vi ser i dag og det som gjelder for f.eks. bruktbiler.

Birdman

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Birdman skrev:
Hva med "drittsekken" som først definerte at brukt hifi ikke kan skal koste mer enn 50% av nypris, uavhengig av alder, tilstand m.m. Dette er ihvertfall ikke intelligent sånn jeg ser det. Jeg vet selvfølgelig at dette ikke er absolutt, men en veldig utbredt oppfatning. Fall i verdi burde vel heller lilgge et sted mellom det vi ser i dag og det som gjelder for f.eks. bruktbiler.

Birdman
Jeg er helt enig i at prisen på brukt hifi er veldig lav, både i absolutt forstand (under halv pris på strøkne og anerkjente ting av siste modell) og i forhold til prisen på brukte biler, kameralinser etc, men det er nå en gang bare sånn det er. Jeg kan ikke skjønne at det finnes noen riktig pris på en vare som ikke er definert av markedet. Prising av varer er og skal være en nådeløs øvelse i tilbud og etterspørsel, og det at jeg ikke fikk solgt min strøkne Vincent CD-S6 for 4500,- kroner er helt greit, det betyr bare at i den grad forhandlerne får solgt de nye for 11000 så har broparten av kjøperne en for meg uforståelig glede av at ting er nye.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
...

Birdman
Det er da ikke så merkelig .... mange butikker selger demovarer til omkring halv pris, og da har man i tillegg full reklamasjonsrett fra kjøpstidspunktet + evt garanti m.v. Ubruk og uåpnet - mint er noe annet, men det er det ikke mange som selger som «brukt». Hvor prisen «burde» være er helt uinteressant, poenget er hva produktet kan omsettes for, gitt at begge parter - kjøper og selger - er interessert i omsetting. Dersom det ikke er etterspørsel ved en annonsert pris på f.eks. 75% av ny pris så blir det ingen omsetning ... thats it, vanskeligere er det ikke. Det finnes ikke skambud eller blodpriser - «drittsekkene» identifisere seg selv ved måten de håndterer andre kjøps-/salgsbetingelser enn de selv ønsker.

mvh
KJ

R

Ronny_D

Gjest
Pføy tull og tøys!
Tørr du legge noe ut for salg tørr du ta imot de bud som kommer. Skam å by for mye også da... så da så

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
totte skrev:
......og det at jeg ikke fikk solgt min strøkne Vincent CD-S6 for 4500,- kroner er helt greit, ......
Jeg ser det er en som etterspør en slik spiller på "ønskes kjøpt". Jeg vil jo håpe at selgere også kikker innom den listen, men det kan sikkert være greit med en påminnelse.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:

Birdman

Nå er nå jeg en av de drittsekkene som mener at man ikke skal betale mer enn 50% av veiledende nypris på brukt Hi-Fi. Slik har det igrunnen alltid vært; halv pris som utgangspunkt. Lavere enn det om produktet er veldig gammelt eller slitt.
Noe over 50% er vel kun vanlig på noe som er særdeles nytt; knapt brukt...

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
KJ skrev:
.. og da har man i tillegg full reklamasjonsrett fra kjøpstidspunktet + evt garanti m.v.
Men det har man ved bruktkjøp også, og med utstrakt import i dag er det et poeng (for meg i det minste) om ting er kjøpt i Norge. Er man selvassurandør bør prisen være lavere.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Det eneste som har irritert meg når jeg har fått "skambud" på ting jeg har solgt på bruktbørsen er folk som argumenterer med at det er noe skrot du skal selge og at du helst bare bør gi det bort.

Så sant normal høflighet utvises ser jeg ikke noe problem med å hverken gi eller få skambud.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg forstår selvsagt hvordan markedskreftene fungerer. Det som er spesielt her er at det norske hifi-markedet er veldig lite, relativt sett. Hvis det finnes to eksemplarer av et bestemt produkt i Norge, og det ene blir solgt, vil mange oppfatte at markedsverdien er satt. Dette er satt litt på spissen, men ikke langt fra virkeligheten.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
geiraa skrev:
KJ skrev:
.. og da har man i tillegg full reklamasjonsrett fra kjøpstidspunktet + evt garanti m.v.
Men det har man ved bruktkjøp også, og med utstrakt import i dag er det et poeng (for meg i det minste) om ting er kjøpt i Norge. Er man selvassurandør bør prisen være lavere.
Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for kjøp/salg mellom to privatpersoner (som ikke driver med dette i forretninsgøyemed), og det er ingen automatikk i at rettigheter til reklamasjon og garanti kan overføres ved brukthandel.

mvh
KJ

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
KJ skrev:
geiraa skrev:
KJ skrev:
Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for kjøp/salg mellom to privatpersoner (som ikke driver med dette i forretninsgøyemed), og det er ingen automatikk i at rettigheter til reklamasjon og garanti kan overføres ved brukthandel.

mvh
KJ
§ 35: Krav mot tidligere salgsledd mv.
http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#35

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
geiraa skrev:
totte skrev:
......og det at jeg ikke fikk solgt min strøkne Vincent CD-S6 for 4500,- kroner er helt greit, ......
Jeg ser det er en som etterspør en slik spiller på "ønskes kjøpt". Jeg vil jo håpe at selgere også kikker innom den listen, men det kan sikkert være greit med en påminnelse.
Takk for tipset. Det var trolig ham jeg solgte den til for en lett nedsatt pris.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
geiraa skrev:
Nuvel ... evt. reklamsjonsrettigheten ved brukt kjøp er uanset begrenset av hvor lenge siden «nykjøpet» fant sted og forrige eiers evt. klanderverdige bruk av produket (ift. å kunne hevde en evt. mangel.), foruten om det foreligger dokumentasjon på «nykjøpet». Poenget er at det ikke er forskjeller i forbrukerrettighetene ved kjøp av demoproduker vs nye produkter fra butikk, mens dette er noe sneverer ift brukthandel mellom privatpersoner, og at demoprodukter ofte finnes til omrking 50% av ny pris. Tilsvarende for kjøp av nye produkter på salg. Nytt eller brukt til 50% av «veildende» anyone?

mvh
KJ

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
KJ skrev:
demoprodukter ofte finnes til omrking 50% av ny pris. Tilsvarende for kjøp av nye produkter på salg. Nytt eller brukt til 50% av «veildende» anyone?

mvh
KJ
Blir det i det hele tatt solgt noe til fullpris (i prisklassene +20,000)?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Blir det i det hele tatt solgt noe til fullpris (i prisklassene +20,000)?
Kun hos Hi-Fi Klubben....

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Skal dette også bli en tråd der folk skal kritisere bransjeaktører som gir prisavslag? :p

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Birdman skrev:
Skal dette også bli en tråd der folk skal kritisere bransjeaktører som gir prisavslag? :p
Håper vi er ferdig med det nå ;)

Har opplevd at folk har rakket ned voldsomt på ting jeg skal selge. Likevel er interessen stor for å kjøpe.
Forstå det den som kan, men jeg selger ikke til slike folk 8)

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
KJ skrev:
geiraa skrev:
Nuvel ... evt. reklamsjonsrettigheten ved brukt kjøp er uanset begrenset av hvor lenge siden «nykjøpet» fant sted og forrige eiers evt. klanderverdige bruk av produket (ift. å kunne hevde en evt. mangel.), foruten om det foreligger dokumentasjon på «nykjøpet».
Hva var feil i det jeg skrev? Jeg viste til denne paragrafen som svar på en feilaktig påstand om at bruktkjøp ikke dekkes av Forbrukerkjøpsloven. Et produkt kjøpt hos norsk forhandler har 5 års reklamasjonsfrist. Å dokumentere kjøpsdato er en selvfølgelighet.

KJ skrev:
Poenget er at det ikke er forskjeller i forbrukerrettighetene ved kjøp av demoproduker vs nye produkter fra butikk, mens dette er noe sneverer ift brukthandel mellom privatpersoner,
Dersom en feil ville gitt første kjøper rett til å reklamere på produktet har man ved bruktkjøp nøyaktig samme mulighet til å rette kravet mot opprinnelig selger.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Birdman skrev:
OG de som selger til fullpris, med prispåslag, gir bort eller simpelthen ikke selger i det hele tatt - alle får!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
REX skrev:
Birdman skrev:
Håper vi er ferdig med det nå ;)

Har opplevd at folk har rakket ned voldsomt på ting jeg skal selge. Likevel er interessen stor for å kjøpe.
Forstå det den som kan, men jeg selger ikke til slike folk 8)
Jeg fikk for kort tid siden beskjed om at jeg måtte sette ned prisen på produktet jeg solgte. Han gjorde meg oppmerksom på at det var mange gode kjøp på dyre ting på bruktbørsen. Jeg svarte med at han bare måtte gjøre et godt kjøp på en dyr ting.

Folk henger seg ofte mer opp i pris enn produkt. Taperen kan fort bli vedkommende som har gjort det "gode" kjøpet.

Topp Bunn