Tiltak i regelverket for å unngå store krangler (i f.eks. kabeltråder)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

sorgenfri

Gjest
    Ok, nå begynner denne tråden å bli kraftig avsporet.

Vær så snill og kutt ut personangrep, og hold dere til tema.

Det er mange som etterspør endringer i regelverket, og det må da være mulig å diskutere dette uten å angripe Roysen og Audio Norge.

Mvh
    Høvdingen
    Kjære høvding.

Slik jeg ser det, er dette din side, og jeg er på besøk- på din side. Altså, jeg spiller etter dine regler, og jeg forholder meg til dem. Det blir litt som om jeg kom inn på en pub, og begynnte å diskutere musikken eieren spillte, og få de andre til å bli med på det..Kunne ikke falt meg inn..

Så hvilke regler skal forandres?
    Hva er personangrep? Jeg arbeider på havet. Ei skute INGEN kan unnslippe før en er ferdig etter flere uker ombord. Altså en må tilpasse seg slik at det blir levelig for en selv, og ens kolleger..Men, starter en å skal forandre reglene slik at en selv skal få det bedre, da er det kjørt!

Det er så mange som er så skjøre her inne?!

Hvorfor det?

V

vredensgnag

Gjest
    Vreden, med all respekt å melde finnes det ingen trusler i tråden overhode. Men som den fødte leder av "mobben" fremlegger du prakteksempel på hva jeg mener er totalt unødvendig. Takk for det.

Mvh
    Roysen
    Du burde ta deg sammen, Roysen. Dette har du liten ære av. Og joda, det har vært nok av trusler, bl.a. om muligheten for uteblivende annonseinntekter.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Jeg hevder ikke at jeg er bedre eller dårligere enn noen andre når det gjelder dette. Jeg hadde nok også moderert meg en del dersom jeg hadde stått ansikt til ansikt med de jeg diskuterer med her. Dessverre er jeg menneskelig og bli dratt med i dragsuget av hendelsesforløpet jeg som andre. Det jeg nå forsøker er å lage rammer som begrenser mulighetene for dette og kun dette i større grad.

Mvh
    Roysen
    Neida, jeg har heller ikke påstått det.
    Din innrømmelse hva (språklig) moderasjon angår er jo prisverdig, så hvorfor ikke la tanke bli til handling? Noe som ganske sikkert kan gjelde de fleste.
    Og ikke minst - ja, vi er vel alle mennesker som uvegerlig vil påvirkes / provoseres, av utsagn og påstander som ikke faller pent på plass med egne meninger? Det får vi vel tåle, når man går inn i en debatt.
    Jeg unngår med vilje å bruke begrepet "krangle", da dette for meg er et negativt ladet ord.

De rammene du forsøker å etablere, finnes vel strengt tatt allerede? Nettikette er det jo noe som heter, og som de fleste nok kan etterleve.
    At man av og til sprenger grensene for denne, har vel helst sammenheng med engasjement og egne oppfatninger omkring det som diskuteres.

Samtidig synes jeg det er lov å etterlyse en viss ydmykhet ovenfor utsagn og meninger som synes konspiratoriske i egne øyne. Det kan jo hende at det finnes et snev av sannhet / nøkternhet i disse?
    Jo før man innser dette, jo bedre vil det være. For alle parter i saken..

R

Roysen

Gjest
    Vreden, med all respekt å melde finnes det ingen trusler i tråden overhode. Men som den fødte leder av "mobben" fremlegger du prakteksempel på hva jeg mener er totalt unødvendig. Takk for det.

Mvh
    Roysen
    Du burde ta deg sammen, Roysen. Dette har du liten ære av. Og joda, det har vært nok av trusler, bl.a. om muligheten for uteblivende annonseinntekter.
    Dersom du oppfattet det som en trussel, Vreden så gir du oss nok et eksempel på hva jeg har skrevet tidligere. Jeg har kun beskrevet en observasjon av dagens situasjon slik jeg har oppfatter den.

Jeg kan med en gang redegjøre for at regelverket eller hva som skrives på forumet ikke har noen (jeg gjengtar ikke noen) påvirkning på Audio Norges annonsering på HFS.

At du klarer å tolke dette til at jeg truer med å kutte annonsemidler dersom regelverket ikke blir endret er i seg selv et kunsttstykke du ikke burde være særlig stolt av. Faktisk tror jeg ikke noe på at du har tolket det dit hen. Jeg er faktisk temmelig overbevist om at du i kjent stil ønsker å hovere over andre med nedlatende kommentarer for å score billige poenger blant de andre som liker å bedrive lignende.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest

Mvh
    Roysen
    Dersom du oppfattet det som en trussel, Vreden så gir du oss nok et eksempel på hva jeg har skrevet tidligere. Jeg har kun beskrevet for en observasjon av dagens situasjon slik jeg har oppfatter den. Jeg kan med en gang redegjøre for at regelverket eller hva som skrives på forumet har ingen (jeg gjengtar ingen) påvirkning på Audio Norges annonsering på HFS. At du klarer å tolke dette til at jeg truer med å kutte annonsemidler dersom regelverket ikke blir endret er i seg selv et kunsttstykke du ikke burde være særlig stolt av. Faktisk tror jeg ikke noe på at du har tolket det dit hen. Jeg er faktisk temmelig overbevist om at du i kjent stil ønsker å hovere over andre med nedlatende kommentarer for å score billige poenger blant de andre som liker å bedrive lignende.

Mvh
    Roysen
    Roysen, om du går gjennom dine egne innlegg, vil du oppdage at flertallet begynner med utsagn om at du er blitt misforstått, feiltolket og vrangvillig fremstilt av et annet medlem. Og det gjelder et stort antall av dem som reagerer på det du skriver. At du ikke er i stand til å få samsvar mellom din intensjon og etterlatt inntrykk får du faktisk se å ta til etterretning, og kanskje ta en pause du kan anvende til å vurdere din semantikk.

Nå setter jeg deg på "ignore," og vips blir det mindre krangel i tråder.

R

Roysen

Gjest
    Jeg hevder ikke at jeg er bedre eller dårligere enn noen andre når det gjelder dette. Jeg hadde nok også moderert meg en del dersom jeg hadde stått ansikt til ansikt med de jeg diskuterer med her. Dessverre er jeg menneskelig og bli dratt med i dragsuget av hendelsesforløpet jeg som andre. Det jeg nå forsøker er å lage rammer som begrenser mulighetene for dette og kun dette i større grad.

Mvh
    Roysen
    Neida, jeg har heller ikke påstått det.
    Din innrømmelse hva (språklig) moderasjon angår er jo prisverdig, så hvorfor ikke la tanke bli til handling? Noe som ganske sikkert kan gjelde de fleste.
    Og ikke minst - ja, vi er vel alle mennesker som uvegerlig vil påvirkes / provoseres, av utsagn og påstander som ikke faller pent på plass med egne meninger? Det får vi vel tåle, når man går inn i en debatt.
    Jeg unngår med vilje å bruke begrepet "krangle", da dette for meg er et negativt ladet ord.

De rammene du forsøker å etablere, finnes vel strengt tatt allerede? Nettikette er det jo noe som heter, og som de fleste nok kan etterleve.
    At man av og til sprenger grensene for denne, har vel helst sammenheng med engasjement og egne oppfatninger omkring det som diskuteres.

Samtidig synes jeg det er lov å etterlyse en viss ydmykhet ovenfor utsagn og meninger som synes konspiratoriske i egne øyne. Det kan jo hende at det finnes et snev av sannhet / nøkternhet i disse?
    Jo før man innser dette, jo bedre vil det være. For alle parter i saken..
    Problemet med dagens situasjon er at man blir totalt nedsablet dersom man ikke er tykkhudet og ikke svarer tilbake på samme måte. "Takhøyden" medfører at det må bli slik. Deretter eskalerer det til "en voksen" (les moderator/høvding) rydder opp. Er det ikke da bedre at "takhøyden" er litt mindre og at folk komuniserer som om de stod ansikt til ansikt (som nevnt tidligere).

Mvh
    Roysen

S

sorgenfri

Gjest

Mvh
    Roysen
    Dersom du oppfattet det som en trussel, Vreden så gir du oss nok et eksempel på hva jeg har skrevet tidligere. Jeg har kun beskrevet for en observasjon av dagens situasjon slik jeg har oppfatter den. Jeg kan med en gang redegjøre for at regelverket eller hva som skrives på forumet har ingen (jeg gjengtar ingen) påvirkning på Audio Norges annonsering på HFS. At du klarer å tolke dette til at jeg truer med å kutte annonsemidler dersom regelverket ikke blir endret er i seg selv et kunsttstykke du ikke burde være særlig stolt av. Faktisk tror jeg ikke noe på at du har tolket det dit hen. Jeg er faktisk temmelig overbevist om at du i kjent stil ønsker å hovere over andre med nedlatende kommentarer for å score billige poenger blant de andre som liker å bedrive lignende.

Mvh
    Roysen
    Å stå imot lissepasninger krever sin mann...Klapper meg selv på skuldra:)

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    Roysen, om du går gjennom dine egne innlegg, vil du oppdage at flertallet begynner med utsagn om at du er blitt misforstått, feiltolket og vrangvillig fremstilt av et annet medlem. Og det gjelder et stort antall av dem som reagerer på det du skriver. At du ikke er i stand til å få samsvar mellom din intensjon og etterlatt inntrykk får du faktisk se å ta til etterretning, og kanskje ta en pause du kan anvende til å vurdere din semantikk.
    Jeg har nok gjort det Vreden og min oppfattning er snarere at noen synes det er særdeles artig å vri og vrenge på det jeg sier for å score billige poenger som er av null verdi for selve debatten. Kan vi gå tilbake til topic nå eller hadde du flere tolkninger å tillegge meg før vi går videre?

Mvh
    Roysen

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Roysen da, det er vel ikke så veldig salgsfremmede det du driver med nå, så kanskje du skulle ta en aldri så liten timeout (som du sa i stad). Du har vel forsatt et merkenavn å ta vare på! Husk at kunden alltid har rett:rolleyes:

R

Roysen

Gjest
    Roysen da, det er vel ikke så veldig salgsfremmede det du driver med nå, så kanskje du skulle ta en aldri så liten timeout (som du sa i stad). Du har vel forsatt et merkenavn å ta vare på! Husk at kunden alltid har rett:rolleyes:
    Jeg skriver i blått dersom jeg er her i form som bransjeaktør. Så lenge jeg skriver i sort er dette som personlig medlem på linje med deg. Lik det eller ei, men slik er det. Så lenge jeg skriver med sort finnes det ingen kunder her, bare medaudiofile.

Mvh
    Roysen

S

sorgenfri

Gjest
    Jeg skriver i blått dersom jeg er her i form som bransjeaktør. Så lenge jeg skriver i sort er dette som personlig medlem på linje med deg. Lik det eller ei, men slik er det.

Mvh
    Roysen
    Fritt etter...men pengene mine får du aldri

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Problemet med dagens situasjon er at man blir totalt nedsablet dersom man ikke er tykkhudet og ikke svarer tilbake på samme måte. "Takhøyden" medfører at det må bli slik. Deretter eskalerer det til "en voksen" (les moderator/høvding) rydder opp. Er det ikke da bedre at "takhøyden" er litt mindre og at folk komuniserer som om de stod ansikt til ansikt (som nevnt tidligere).

Mvh
    Roysen
    Man risikerer vel fort "nedsabling" om man er for bastant og fokusert på egne oppfatninger, uten å gi rom for andres? Enn si mistolke / ignorere disse, og avfeie dem som tøv og tant? Noe som absolutt gjelder begge sider av bordet, for å si det slik.
    Dette blir tidvis brutalt og provoserende, ovenfor den / de som måtte ha andre eller motstridende meninger om en sak, generelt sett.
    Men slikt bør man vel være i stand til å takle, som forumbruker?
    I det øyeblikk man evner å se at en motdebattant kanskje har litt rett i hva som fremsettes i vedkommendes argumentasjon, og aksepterer dette i sine innlegg, så vil man også tilegne seg den respekten man fortjener.
    Jeg vil i alle fall mene det....

At HFS vil vinne på et strengere regelverk hva takhøyde angår, tror jeg ikke på.
    Jeg roper i stedet et stille hurra for at man er gitt rom for egne, og kanskje i enkelte sammenheng; provoserende meninger. Vel og merke i sømmelige former, som de alle fleste klarer å forholde seg til. Heldigvis!
    Såpass fornuftige er vi vel, når det kommer til det harde?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Må innrømme at jeg ikke har klart å følge med på alt som har kommet frem i tråden.

Vil noen som har det ta på seg oppgaven å oppsummere hvilke konstrutive forslag som har kommet? Tror det er kommet noe bra, men er redd det har druknet litt.

På meg så virker ikke HFS enige om slike tråder som dette er "krangletråder" eller bare "diskusjon". Mulig det er der noe av kjernen ligger.

Mange klager over at "nivået" på forumet er blitt lavere. Hva er det som mangler? Kanskje det temaet fortjener en egen tråd?

R

Roysen

Gjest
    Jeg tror også dette er å snakke litt forbi hverandre. Mange diskuterer ofte med utgangspunkt for hva som er best/mest korrekt for dem i deres eget system. Andre kan ikke da kreve at det skal være rom for deres synpunkter dersom det ikke passer for eieren av systemet. Man må huske på at det er stor forskjell å diskutere med et generelt utgangspunkt hva som er mest nøytralt og det som måtte være best i henhold til personlig smak i eget anlegg.

Mvh
    Roysen

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Jeg skriver i blått dersom jeg er her i form som bransjeaktør. Så lenge jeg skriver i sort er dette som personlig medlem på linje med deg. Lik det eller ei, men slik er det. Så lenge jeg skriver med sort finnes det ingen kunder her, bare medaudiofile.

Mvh
    Roysen
    Det var et velmenende råd! Det kunne jo hende, at enkelte her inne har det veldig morsomt på din bekostning!

R

Roysen

Gjest
    Selvsagt er det flere som har det morsomt på min bekostning her. Jeg håper å få det frem i lyset slik at ugress som det ikke får gro vilt.

Mvh
    Roysen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    På seg selv kjenner man andre.

Jeg spisser ører hver gang noen kommer med karakteristikker av andre.

Hører jeg ”personangrep”, tenker jeg ”her har vi en ekspert på personangrep”.

Hører jeg ”nedlatende”, tenker jeg ”her har vi en ekspert på dét området”.

Hører jeg ”misforstå”, tenker jeg ”her har vi en ekspert på å misforstå”.

Hører jeg "krangling", tenker jeg "her har vi en ekspert på krangling".

Hvem vet vel mer om hersketeknikker enn en ekspert på hersketeknikker?

Hvem vet vel mer om provokasjoner enn en ekspert på provokasjoner?

Hvem vet vel mer om det å ha det morsomt på andres bekostning enn en ekspert på området?

O.s.v.

It takes one to know one. Det virker oftere enn man liker å tenke på.

T

tce-teams

Gjest
    Jeg skriver i blått dersom jeg er her i form som bransjeaktør. Så lenge jeg skriver i sort er dette som personlig medlem på linje med deg. Lik det eller ei, men slik er det.

Mvh
    Roysen
    Fritt etter...men pengene mine får du aldri
    Langt i fra mine penger i hvertfall. Denne tråden som du startet roysen skulle du ha gjennom tenkt mye bedre , som bransjeaktør selv så skjønner jeg ikke hva du skulle få ut av dette.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @Roysen

Er det ikke et tankekors (for deg) at mer eller mindre samtlige her inne misforstår/ feiltolker innleggene dine til enhver tid? Er det alle som misforstår det er noe feil med da, eller kan det være noe med måten du kommuniserer og ordlegger deg på?

Eg understreker at dette er et helt åpent spørsmål, totalt blottet for skumle intensjoner whatsoever. Finner det bare underlig at alt og alle hele tiden misforstår deg og vrir og vender på alt du sier...

Ps!

Eg har ikkje lest samtlige innlegg i denne tråden. Liker å late som om eg har et liv i alle fall.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På meg så virker ikke HFS enige om slike tråder som dette er "krangletråder" eller bare "diskusjon". Mulig det er der noe av kjernen ligger.

Mange klager over at "nivået" på forumet er blitt lavere. Hva er det som mangler?
    Jeg ser det ikke slik. Riktignok har en del tunge bidragsytere falt fra, men nye har kommet til. Du selv, for eksempel. En del av "pensjonistene" titter innom av og til, tildels under nye nick. Det er nok grenser for hvor lenge de greier å forholde seg tause, så en dag er de aktive igjen. Roysen er selv et eksempel på det. Kanskje vi har mindre av ordekvilibristene på off-topic, f eks Affa og Hugh, men ifølge Hugh er Affa for tiden død, og da får den gamle krigeren kanskje være unnskyldt. (I det minste for lavt aktivitetsnivå, kanskje ikke for alt det andre.)

Jeg ser fortsatt ikke problemet. Tommelfingerregelen er vel at 90 % av de som vanker på et nettforum er passive lesere, 9 % poster litt av og til, og bare 1 % er aktive produsenter av nytt innhold. I mine øyne er den sytingen over "lavere nivå" en uting. Vedkommende bør heller skrive noe intelligent og/eller morsomt selv, for pokker, heller enn bare stå der og pisse i brønnen. De viktigste innspillene i denne tråden har nok vært de om å ikke ergre seg over andres synspunkter.

Hvis det er for vanskelig, er det en helt utmerket ignore-funksjon i det nye forumet. Hvis man legger til en fire-fem nicks der, gjerne sånne som bare klager uten selv å bidra med noe som helst, så vil man plutselig se et forum med vesentlig bedre signal/støy-forhold. Da er det eventuelle problemet borte vekk, helt uten endringer i regler eller moderator-policy. Og da vil man merke at blodtrykket faller, roen senker seg, et lag av hardhet forsvinner fra lyden, oppløsningen i mellomtonen blir hørbart forbedret, instrumenter står frem mot et bakteppe av sort fløyel, og så videre. Minst like bra som en kabeloppgradering, og mye billigere.

Sist redigert:

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Antall liker
    203
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ja-ja, gutter...

Først kveruleres det om en dyr strømkabel. Så kveruleres det om regelverket på HFS, argumentasjonsformer, logikk, tro, tvil, objektivtet, moderering, sentralens annonseinntektspotensiale, hva bransjemenn bør skrive og ikke. Blant annet.

Kverulering? Ja, det er min subjektive opplevelse av trådene. Intet regelverk i verden kan få orden i trådene her inne. Jeg tror jeg bare
    gjentar min henstilling til Høvdingen om å gjøre endringer i den tekniske funksjonaliteten i forumet:

ScreenShot012.gif

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Forslag til ny regel:

I tråder der man diskuterer om og eventuelt hvordan konstruksjonen/sammensetningen av en fortrinnsvis svinedyr og oppskrytt komponent bidrar med noe vesentlig vil en eventuell gjøk som kaster seg inn i en slik voksen ordveksling med å rope over seg om at bare de som har hørt elendigheten i et ekstremoppsett er meningsberettigede umiddelbart tildeles lugging og buksevann.

som vanlig i inderlig, aller beste mening,
    totte

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Forslag til ny regel:

I tråder der man diskuterer om og eventuelt hvordan konstruksjonen/sammensetningen av en fortrinnsvis svinedyr og oppskrytt komponent bidrar med noe vesentlig vil en eventuell gjøk som kaster seg inn i en slik voksen ordveksling med å rope over seg om at bare de som har hørt elendigheten i et ekstremoppsett er meningsberettigede umiddelbart tildeles lugging og buksevann.

totte
    Morra-gretten i dag?

Mvh
    Roysen
    Ingenlunde. Forslaget mitt er godt. Det er kanskje et problem at oppriktig interesserte HiFi-entusiaster med bakgrunn fra DIY og relevant teknologi kvier seg for å delta i diskusjoner fordi det finnes en tungnem mobb her på HFS som alltid lirer av seg en "Har du i det hele tatt høøøørt produktet?"

Slikt skaper også krangling i interessante tråder der voksne i utgangspunktet diskuterer interessante ting.

Du bør konsentrere deg om dine egne forslag til tiltak i stedet for å komme med spydigheter til meg når jeg kommer med konstruktive forslag* on topic i tråden du selv har startet. Som du sikkert har skjønt finner jeg ikke at du har injurierende kraft og jeg lever godt med dette "personangrepet", men som du selv er så opptatt av: Den type ytringer skaper et klima som får mer tynnhudete entusiaster til å skygge banen. Innlegget ditt er derfor rapportert som regelbrudd og det er ikke på tull.

*De fleste skjønner nok at det med buksevann og lugging er mest skrevet på spøk. Forbud med sankjsonering med advarsler, karantene og utestengelse som for andre regelbrudd er selvsagt veien å gå.

R

Roysen

Gjest
    Forslag til ny regel:

totte
    Morra-gretten i dag?

Mvh
    Roysen
    Ingenlunde. Forslaget mitt er godt. Det er kanskje et problem at oppriktig interesserte HiFi-entusiaster med bakgrunn fra DIY og relevant teknologi kvier seg for å delta i diskusjoner fordi det finnes en tungnem mobb her på HFS som alltid lirer av seg en "Har du i det hele tatt høøøørt produktet?"

Slikt skaper også krangling i interessante tråder der voksne i utgangspunktet diskuterer interessante ting.

Du bør konsentrere deg om dine egne forslag til tiltak i stedet for å komme med spydigheter til meg når jeg kommer med konstruktive forslag* on topic i tråden du selv har startet. Som du sikkert har skjønt finner jeg ikke at du har injurierende kraft og jeg lever godt med dette "personangrepet", men som du selv er så opptatt av: Den type ytringer skaper et klima som får mer tynnhudete entusiaster til å skygge banen. Innlegget ditt er derfor rapportert som regelbrudd og det er ikke på tull.

*De fleste skjønner nok at det med buksevann og lugging er mest skrevet på spøk. Forbud med sankjsonering med advarsler, karantene og utestengelse som for andre regelbrudd er selvsagt veien å gå.
    Ok. Det var ikke innholdet i det du skrev som fikk meg til å humre, men snarere formuleringen som jeg et øyeblikk så for meg på siden for forumregler. At et forslag om regelformuleringer med bruk av ordene gjøk og buksevann ikke taes helt 100% alvorlig kan neppe karakteriseres som et regelbrudd eller personangrep.

Du vil nok etter hvert forstå at din ironi over hva du tror jeg mener skal inn i en regelendring er skivebom.

Mvh
    Roysen

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ok. Det var ikke innholdet i det du skrev som fikk meg til å humre, men snarere formuleringen som jeg et øyeblikk så for meg på siden for forumregler. At et forslag om regelformuleringer med bruk av ordene gjøk og buksevann ikke taes helt 100% alvorlig kan neppe karakteriseres som et regelbrudd eller personangrep.
    Motvillig innser jeg at du har et poeng her. Jeg ser at du har slettet innlegget, men hvis ikke kunne jeg vurdert å slette regelbruddrapporteringen. Og skal jeg være helt ærlig så var vel rapporteringen ikke dønn alvorlig ment. Slem totte.

Når man nå er i det motvillig oppriktige hjørnet: Jeg tror faktisk Roysen har rett i at det er i det minste noen som kvier seg for å delta i diskusjoner. Jeg har selv tidligere fått noen PM-svar på betraktninger i diskusjonstråder fra en hyggelig herre som åpenbart er ukomfortabel med å legge det ut i plenum. Slikt er selvsagt synd, men jeg tror ikke regelendringer er veien å gå. Og som flere har påpekt tidligere, de aller fleste tråder om både kabler og målemetodikk og allt annet foregår i fred og fordragelighet, og munnhuggeriet er stort sett begrenset til noen få tråder som oppsøkes av HFSere som nødvendigvis må trives litt med slikt, eller i det minste tåle det godt. Derfor er det ikke så lett å skjønne denne avstøtingen av de mer forsiktige.

Denne gangen faktisk i aller beste mening,
    totte

C

cruiser

Gjest
    Hva skjer med regel 11, blir man ikke "påtvunget" bransjeaktør stempelet lenger?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når man nå er i det motvillig oppriktige hjørnet: Jeg tror faktisk Roysen har rett i at det er i det minste noen som kvier seg for å delta i diskusjoner. Jeg har selv tidligere fått noen PM-svar på betraktninger i diskusjonstråder fra en hyggelig herre som åpenbart er ukomfortabel med å legge det ut i plenum. Slikt er selvsagt synd, men jeg tror ikke regelendringer er veien å gå. Og som flere har påpekt tidligere, de aller fleste tråder om både kabler og målemetodikk og allt annet foregår i fred og fordragelighet, og munnhuggeriet er stort sett begrenset til noen få tråder som oppsøkes av HFSere som nødvendigvis må trives litt med slikt, eller i det minste tåle det godt. Derfor er det ikke så lett å skjønne denne avstøtingen av de mer forsiktige.
    Sånn er det bare. Jeg har også fått en del sånne PM's, men dette er ikke noe unikt for HFS. Langt ifra. Dette er normalt for ethvert nettforum og har vært slik fra før ordet "internett" ble oppfunnet. De aller, aller fleste brukere av forumet er passive lesere, ikke aktive deltagere i debattene og produsenter av nytt innhold. Det vil være en alvorlig feil hvis vi skulle forsøke å lage forumregler med sensur og blasfemiparagrafer i et forsøk på å endre helt grunnleggende mønstre i hvordan mennesker bruker elektroniske medier. Barnet & badevannet, skjegg & hake, og opptil flere andre metaforer kan passe for et slikt forsøk, uansett hvor velment det måtte være.

Det er bedre å lage funksjoner i forumet som "belønner" medlemmer for å skape nyttig og underholdende innhold. Telleren for antall innlegg er en slik funksjon, "liker"-knappen en annen. Heller strø om seg med (små) gulerøtter enn rigide regler og streng håndhevelse. Personangrep bør slås ned på, men et rigid forum fullt av strenge regler for hva som kan og ikke kan sies er ganske snart et dødt forum.

How to Overcome Participation Inequality

You can't.

The first step to dealing with participation inequality is to recognize that it will always be with us. It's existed in every online community and multi-user service that has ever been studied.
    "90-9-1" Rule for Participation Inequality: Lurkers vs. Contributors in Internet Communities (Jakob Nielsen's Alertbox)

Lurker - Wikipedia, the free encyclopedia
    1% rule (Internet culture) - Wikipedia, the free encyclopedia

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er mange som etterspør endringer i regelverket, og det må da være mulig å diskutere dette uten å angripe Roysen og Audio Norge.

Mvh
    Høvdingen
    OK - endringer i regelverket....

Basert på diskusjonen i denne tråden, har jeg gjort meg noen refleksjoner angående dette med krangling.

Jeg tror ikke man kan lage et regelverk som hindrer at en krangel oppstår – krangling er noe som oppstår mellom minst to personer når kommunikasjonen kommer inn i et destruktivt mønster. It takes two to tango. Sånn sett er en krangel selvforskyldt, og det er kranglefantenes eget ansvar å komme ut av den. Det er lite vi andre kan eller bør gjøre med det – minst mulig innblanding er trolig den beste medisinen.

Rent formelt har man – i h.t. Hovedregel nr. 1 - adgang til å gi rødt kort til dem som krangler og som derved bryter spillereglene. Kjappere gule og røde kort til dem som bryter hovedregel nr. 1 vil i og for seg fjerne kranglefantene fra forumet for kortere eller lengre tid – men en slik tilstramming har, etter min vurdering, klart negative konsekvenser. Et mer blodfattig forum. Et mer kuet forum. Et kraftig moderert forum. Jeg tror verken brukere eller moderatorer vil se seg tjent med dette.

Å flytte kranglingen til egne kranglesoner synes jeg er en dårlig løsning. Likeså å definere hva man skal få lov til å skrive eller ikke skrive i forskjellige tråder. Det blir en form for meningssensur som jeg mener vil svekke den frie debatten og kvaliteten på forumet. Prinsippene i Hovedregel nr. 1 om netikette etc. gjelder uansett – og noe mer trengs ikke etter min vurdering.

V

vredensgnag

Gjest
    Er det virkelig snakk om krangling?

Asbjørn har utfordret flere til å komme med eksempler, eksemplene uteblir.
    At noen har ekstremt ømfintlige tær på utsagn som ikke passer med egen oppfatning betyr ikke at det krangles, det betyr kun at folk har ulike oppfatninger. Dette er fortsatt et diskusjonsforum, hvilket betyr at det diskuteres, hvilket betyr at det presenteres ulike oppfatninger.

Å frede et produktområde fordi påstander om ytelse er umulige å påvise eller bevise, blir litt rart. Og det at noen setter spørsmålstegn ved nettledninger til 100.000 (ny) eller 55.000 (brukt) betyr ikke at hobbyen blir ødelagt, at HFS går i hundene eller at all trivsel er død og begravet.
    Det betyr at folk har hodet der det hører hjemme, omtrent midt mellom skuldrene, og festet til nakken, med grei blodtilførsel til hjernen.

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Mitt forslag kommer ikke til å begrense innholdet i budskapene som postes i dag, men vil stramme inn på form og presentasjon. I tillegg ønsker jeg å foreslå noe som begrenser muligheten til å starte tråder som om den NBS strømrenseren som anklager svindel uten å kunne verifisere kilde eller innhold i dokumentasjonen for svindelanklagen.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roysens sharia light?

Det kan jo bli festlig :/

Jeg regner med at med "udokumentert" mener du all teknisk informasjon, produktfotografier og annet som ikke kommer fra produsentens egen markedsføringsavdeling.

Jeg har også et forslag:

Alle med ledninger til over en tredjedels industriarbeiderårslønn i signaturen skal tituleres med ærede medlem. Det vil skape en god og respektfull tone, som er helt nødvendig hvis ikke stedet skal bli utrivelig for oss alle.

Sist redigert av en moderator:
    R

Roysen

Gjest
    Min status kan de som undrer ta med meg på PM. La oss holde oss til tema her.

Mvh
    Roysen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I tillegg ønsker jeg å foreslå noe som begrenser muligheten til å starte tråder som om den NBS strømrenseren som anklager svindel uten å kunne verifisere kilde eller innhold i dokumentasjonen for svindelanklagen.
    Dette har da Høvdingen full anledning til å gripe fatt i og eventuelt stoppe når han anser det nødvendig - uansett regelverk. Etter min vurdering trengs ikke ytterlige innstramminger her - det som kan godtas av Høvdingen, bør kunne godtas av alle brukere av Hifisentralen.

C

cruiser

Gjest
    Din "rolleblanding" er jo endel av tema her, så lenge du har brukt "bransjen" som argumentasjon for endringene du foreslår

R

Roysen

Gjest
    Cruiser,

Som jeg har skrevet flere ganger var mitt argument om bransjeaktørers vilje til å annonsere en generell iaktagelse og er helt uavhengig av min rolle/status.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Å.. trist å høre at Roysen ikke er bransjeaktør lenger. Gikk det åt skogen med bedriften, eller fortsetter Audio Norge uten Roysen? Jaja ikke rart det er litt emosjonelt for tiden da, men litt dumt at det går ut over HFS.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mitt forslag kommer ikke til å begrense innholdet i budskapene som postes i dag, men vil stramme inn på form og presentasjon. I tillegg ønsker jeg å foreslå noe som begrenser muligheten til å starte tråder som om den NBS strømrenseren som anklager svindel uten å kunne verifisere kilde eller innhold i dokumentasjonen for svindelanklagen.
    Det tror jeg blir vanskelig. En parallell: Det er ingen som hindrer deg eller andre i å skrive eksakt hva du måtte mene om at Aston Martins V12-er er to Ford Taurus V6'ere satt etter hverandre, eller at Bentleys W-12-motor er to stk VR6-motorer fra VW Golf montert sammen i passe stor vinkel. OK, det er unike detaljer og tilpasninger, men dette er faktisk hvordan de to motorene er konstruert. Eller at du finner BMW-detaljer i dashbordet i Rolls-Royce. Selv nye Tesla Model S har visse detaljer fra Mercedes E-klasse (hendler for blinklys og vindusviskere). Det kan man like eller ikke like, bry seg om eller ikke bry seg om, karakterisere som svindel og utvanning av varemerket eller som fornuftige kostnadsreduserende tiltak. Det er ingen som avkrever deg dokumentasjon fra produsenten på at disse "anklagene" er sanne. Det holder å kjenne igjen knotter og hendler og si at "den der har jeg sett før et annet sted". Det ville være absurd å innføre sånne regler på et bilforum som du antyder her.

Selv om du nå har tatt av hatten som bransjeaktør, er alltid "cui bono" et relevant spørsmål. De eneste som kan ha interesse av en slik innstramning som den du foreslår er produsenter og forhandlere av produkter som ikke tåler nærmere ettersyn, pluss konsumenter som prøver å selge dem brukt uten altfor stort verdifall. Hvis slike "svindelpåstander" viser seg å være usanne, eksempelvis ved at produsenten kan dokumentere påstandene som er brukt i markedsføringen, så er det jo den som kommer med anklagene som står igjen med egg rennende ned fra fjeset og ser dum ut.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn