På tur og reise Ting å gjøre, ting å se i og omkring Alta?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Her blitt invitert med på guttetur (gutt og gutt...den yngste "gutten" er 62!:rolleyes:) til Alta med overnatting i Kviby om noen dager.

Har allerede fastholdt skriftlig i en eller annen reisetråd her inne at Alta er så heslig at det ikke er mulig å drikke bygdebyen pen en gang, men det er jo litt eksotisk, da....

Men er det noen som har tips om hva man absolutt bør få med seg i de traktene? Vi er mobile, har leid oss en bil for the duration, og har en uke til disposisjon.

Tips tas imot med takk! :)

mvh
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.908
Antall liker
1.915
Sted
Sortland
Helleristningene er vel obligatorisk.
Leid bil -
kjør til Tromsø og vær der i 4 dager :rolleyes::cool:;)
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.459
Torget vurderinger
2
Alta er en oase sammenlignet med Hammerfest, høydepunkter er en porsjon med grillet kyiling og påmfri + en halvliter på flyplassen, etter 14 dager på jobb og brakkeliv i Hammerfest er det himmelrike :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Helleristningene er vel obligatorisk.
Leid bil -
kjør til Tromsø og vær der i 4 dager :rolleyes::cool:;)
Hehe, ja.

Som jeg skrev, ble jeg invitert med på dette her. Dessverre hadde jeg ingen innflytelse på hverken sted eller tid. Ideen til det hele hadde Otto, den eldste av "guttene", som på død og liv ønsker å se nordlyset. Otto er bonde og skogbruker i Lüneburger Heide i Tyskland. Såvidt jeg har forstått, er sjansen bedre for klarvær i Alta enn i Tromsø, derav valget.

Jeg ble invitert med som kjentmann og tolk, og poenget med hele turen er å være bloody tourists i Alta og regionen rundt i en uke.

Jeg vet ikke helt med helleristningene, det ligger jo snø der oppe nå. Da er det vel ikke så mye å se der. Ellers nevner jo visitnorway.no ishotell, besøk i en reinsdyrflokk, hundespannkjøring. Men jeg har vært heldig før, og fått tips som ikke står i guidebøkene.

Derfor håper jeg fremdeles på tips om ting en absolutt burde fått med seg.

mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.411
Helleristningene er vel obligatorisk.
Leid bil -
kjør til Tromsø og vær der i 4 dager :rolleyes::cool:;)
Hehe, ja.

Som jeg skrev, ble jeg invitert med på dette her. Dessverre hadde jeg ingen innflytelse på hverken sted eller tid. Ideen til det hele hadde Otto, den eldste av "guttene", som på død og liv ønsker å se nordlyset. Otto er bonde og skogbruker i Lüneburger Heide i Tyskland. Såvidt jeg har forstått, er sjansen bedre for klarvær i Alta enn i Tromsø, derav valget.

Jeg ble invitert med som kjentmann og tolk, og poenget med hele turen er å være bloody tourists i Alta og regionen rundt i en uke.

Jeg vet ikke helt med helleristningene, det ligger jo snø der oppe nå. Da er det vel ikke så mye å se der. Ellers nevner jo visitnorway.no ishotell, besøk i en reinsdyrflokk, hundespannkjøring. Men jeg har vært heldig før, og fått tips som ikke står i guidebøkene.

Derfor håper jeg fremdeles på tips om ting en absolutt burde fått med seg.

mvh
Spiralis er vel lokalkjent i området?
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Helleristningene er vel obligatorisk.
Leid bil -
kjør til Tromsø og vær der i 4 dager :rolleyes::cool:;)
Hehe, ja.

Som jeg skrev, ble jeg invitert med på dette her. Dessverre hadde jeg ingen innflytelse på hverken sted eller tid. Ideen til det hele hadde Otto, den eldste av "guttene", som på død og liv ønsker å se nordlyset. Otto er bonde og skogbruker i Lüneburger Heide i Tyskland. Såvidt jeg har forstått, er sjansen bedre for klarvær i Alta enn i Tromsø, derav valget.

Jeg ble invitert med som kjentmann og tolk, og poenget med hele turen er å være bloody tourists i Alta og regionen rundt i en uke.

Jeg vet ikke helt med helleristningene, det ligger jo snø der oppe nå. Da er det vel ikke så mye å se der. Ellers nevner jo visitnorway.no ishotell, besøk i en reinsdyrflokk, hundespannkjøring. Men jeg har vært heldig før, og fått tips som ikke står i guidebøkene.

Derfor håper jeg fremdeles på tips om ting en absolutt burde fått med seg.

mvh
Spiralis er vel lokalkjent i området?
Det vet jeg ikke. Han har ikke meldt seg i denne tråden. Kanskje burde jeg sende ham en PM?

Mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.652
Antall liker
3.353
Er ikke kjent i Alta selv om jeg bor i nord. Alta ligger 12 timers kjøring unna. Men havfiske må vell være mulig, og det er noe som tyskere liker så er det vell fiske etter torsk ,sei og Kveite. Gode klær er ett must.

Home Page | Alta Havfiske (fra googlesøk)
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Spiralis bor vel lenger øst, men han kjenner sikkert Alta. Platesjappa til Puskas er velkjent. Kirka er jo særdeles spesiell, men om den er vakker vet jeg ikke.. Ellers er det vel for tidlig i sesongen for både ishotell og hundekjøring. Norges toppblogger for tida er visstnok Asbjørn "Kokkejævel" Sandøy, som driver en kafe i Alta, men det er vel først og fremst naturen som er severdigheten, - har man tid er det jo et par timers kjøretur opp til Kautokeino....
For nordlys er det først og fremst klarvær som gjelder, samt komme seg unna lysforurensingene i tettbygde strøk. Sjansen for å se noe kan tildels varsles ved å følge magnetisk indeks... Aurora Forecast.
Et stykke ned på sida finner man data fra ACE-satelitten, som ligger langt ute mot sola. ACE real time data...Den røde Bz kurven viser retningen på det interplanetare magnetfeltet, - når den går negativ er det et forvarsel om mulig nordlys ca en time etter tilstandsendringen oppstår.
Selv forholder jeg meg stort sett til denne....http://flux.phys.uit.no/Last24/Last24_and1a.gif..... den blå kurven er N-S komponenten på mag.feltet.... den skal helst ligge negativt, men jo større utslag - jo bedre.. Kurven fortsett automatisk mot høyre med sanntids data hvis man lar sida stå oppe i browseren..
Geofysisk avstand herfra til Alta er svært kort, så det funker, men her er samme plot fra instrumentet på Sørøya... http://flux.phys.uit.no/Last24/Last24_sor1a.gif
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.463
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke slemt ment i det hele tatt, P_P. :) Har vært på panoramadekket på Kielferga flere ganger ved passering Oscarsborg. Stor interesse blant tyske som norske reisende.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ikke slemt ment i det hele tatt, P_P. :) Har vært på panoramadekket på Kielferga flere ganger ved passering Oscarsborg. Stor interesse blant tyske som norske reisende.
Ser forslaget ditt definitivt ikke som slemt.

På den annen side vet jeg jo ikke om "guttene" er militærhistorisk interesserte.

Naturmessig er det jo et flott område rundt Alta, men vi blir nok litt begrenset geografisk. Jeg kjenner på meg at jeg neppe kommer til å gi meg i kast med hverken Kvænangsfjellet eller Sennalandet. Det er adskillig mer fristende for oss å dra innover mot Masi/Kautokeino.

mvh
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Helleristningene er vel obligatorisk.
Leid bil -
kjør til Tromsø og vær der i 4 dager :rolleyes::cool:;)
Hehe, ja.

Som jeg skrev, ble jeg invitert med på dette her. Dessverre hadde jeg ingen innflytelse på hverken sted eller tid. Ideen til det hele hadde Otto, den eldste av "guttene", som på død og liv ønsker å se nordlyset. Otto er bonde og skogbruker i Lüneburger Heide i Tyskland. Såvidt jeg har forstått, er sjansen bedre for klarvær i Alta enn i Tromsø, derav valget.

Jeg ble invitert med som kjentmann og tolk, og poenget med hele turen er å være bloody tourists i Alta og regionen rundt i en uke.

Jeg vet ikke helt med helleristningene, det ligger jo snø der oppe nå. Da er det vel ikke så mye å se der. Ellers nevner jo visitnorway.no ishotell, besøk i en reinsdyrflokk, hundespannkjøring. Men jeg har vært heldig før, og fått tips som ikke står i guidebøkene.

Derfor håper jeg fremdeles på tips om ting en absolutt burde fått med seg.

mvh
Spiralis er vel lokalkjent i området?
Det vet jeg ikke. Han har ikke meldt seg i denne tråden. Kanskje burde jeg sende ham en PM?

Mvh


Titt tei!!:D


Hyggelig å være savnet i alle fall! :cool:


Befinner meg pt. på OSL på et "gjestekontor" i SAS loungen. På vei hjem.

Nå er det Kirkenes som er mitt hjemmeområde da. Alta er bare 50 mil unna! Det blir jo nesten som å spørre en fra Grüneløkka om hva man skal gjøre hvis man besøker "Lamo'n" i Trondheim!!

For øvrig er Alta ganske OK, men da basert på de folkene jeg kjenner der. Jeg er der mest for å besøke skytebenene og der har de noen ganske fine anlegg. Nå er vel ikke det målet for reisen, så det utgår vel.

I likhet med Kirkenes har de snøhotell i Alta. Men vårt i Kirkenes er vel opp "og går" allerede. Hvordan det er i Alta vet jeg ikke?? Men er det åpent er det vel verd et besøk. Når jeg kommer hjem skal jeg ta et par telefoner å høre med "de innfødte" om det finnes noe fornuftig å ta seg til der borte.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Definitivt ingen kjentmann der oppe bortsett fra at jeg har besøkt de fleste av våre militære installasjoner for etter hvert svært mange år siden. Men skulle jeg reist opp dit igjen, og det skulle jeg for så vidt gjerne, så hadde Kautokeino stått høyt på listen over steder jeg ville ha besøkt.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Definitivt ingen kjentmann der oppe bortsett fra at jeg har besøkt de fleste av våre militære installasjoner for etter hvert svært mange år siden. Men skulle jeg reist opp dit igjen, og det skulle jeg for så vidt gjerne, så hadde Kautokeino stått høyt på listen over steder jeg ville ha besøkt.
Kautokeino står på listen, ja. :)

Mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Spiralis er vel lokalkjent i området?
Det vet jeg ikke. Han har ikke meldt seg i denne tråden. Kanskje burde jeg sende ham en PM?

Mvh


Titt tei!!:D


Hyggelig å være savnet i alle fall! :cool:


Befinner meg pt. på OSL på et "gjestekontor" i SAS loungen. På vei hjem.

Nå er det Kirkenes som er mitt hjemmeområde da. Alta er bare 50 mil unna! Det blir jo nesten som å spørre en fra Grüneløkka om hva man skal gjøre hvis man besøker "Lamo'n" i Trondheim!!

For øvrig er Alta ganske OK, men da basert på de folkene jeg kjenner der. Jeg er der mest for å besøke skytebenene og der har de noen ganske fine anlegg. Nå er vel ikke det målet for reisen, så det utgår vel.

I likhet med Kirkenes har de snøhotell i Alta. Men vårt i Kirkenes er vel opp "og går" allerede. Hvordan det er i Alta vet jeg ikke?? Men er det åpent er det vel verd et besøk. Når jeg kommer hjem skal jeg ta et par telefoner å høre med "de innfødte" om det finnes noe fornuftig å ta seg til der borte.
Titt tei tilbake! :)

Jeg hadde en følelse av at du bodde i Kirkenes-traktene, ja. Og jeg vet hvor langt det er fra Kirkenes til Alta, poden bor i Kirkenes og jeg har kjørt strekningen noen ganger.

Men hvis du kjenner de innfødte i Alta, hadde jeg satt pris på tips.

mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Definitivt ingen kjentmann der oppe bortsett fra at jeg har besøkt de fleste av våre militære installasjoner for etter hvert svært mange år siden. Men skulle jeg reist opp dit igjen, og det skulle jeg for så vidt gjerne, så hadde Kautokeino stått høyt på listen over steder jeg ville ha besøkt.
Kautokeino står på listen, ja. :)

Mvh
Ser naturligvis med spenning alt frem til dine fotografiske reisebrev med dertilhørende drodling, om enn mørketiden vel muligens medfører utfordringer for førstnevnte!
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Definitivt ingen kjentmann der oppe bortsett fra at jeg har besøkt de fleste av våre militære installasjoner for etter hvert svært mange år siden. Men skulle jeg reist opp dit igjen, og det skulle jeg for så vidt gjerne, så hadde Kautokeino stått høyt på listen over steder jeg ville ha besøkt.
Kautokeino står på listen, ja. :)

Mvh
Ser naturligvis med spenning alt frem til dine fotografiske reisebrev med dertilhørende drodling, om enn mørketiden vel muligens medfører utfordringer for førstnevnte!
Såvidt jeg har forstått, er solnedgang i Alta rundt kl. 1430 rundt den tiden vi er der. På den annen hånd er vi vel så langt mot øst at vi nesten er i en annen geografisk tidssone, så soloppgang er i 8-tiden. M.a.o. er det fremdeles rundt 6 timer med dagslys, men skal en nyte godt av det må man bli morgenfugl. :)

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Spiralis bor vel lenger øst, men han kjenner sikkert Alta. Platesjappa til Puskas er velkjent. Kirka er jo særdeles spesiell, men om den er vakker vet jeg ikke.. Ellers er det vel for tidlig i sesongen for både ishotell og hundekjøring. Norges toppblogger for tida er visstnok Asbjørn "Kokkejævel" Sandøy, som driver en kafe i Alta, men det er vel først og fremst naturen som er severdigheten, - har man tid er det jo et par timers kjøretur opp til Kautokeino....
For nordlys er det først og fremst klarvær som gjelder, samt komme seg unna lysforurensingene i tettbygde strøk. Sjansen for å se noe kan tildels varsles ved å følge magnetisk indeks... Aurora Forecast.
Et stykke ned på sida finner man data fra ACE-satelitten, som ligger langt ute mot sola. ACE real time data...Den røde Bz kurven viser retningen på det interplanetare magnetfeltet, - når den går negativ er det et forvarsel om mulig nordlys ca en time etter tilstandsendringen oppstår.
Selv forholder jeg meg stort sett til denne....http://flux.phys.uit.no/Last24/Last24_and1a.gif..... den blå kurven er N-S komponenten på mag.feltet.... den skal helst ligge negativt, men jo større utslag - jo bedre.. Kurven fortsett automatisk mot høyre med sanntids data hvis man lar sida stå oppe i browseren..
Geofysisk avstand herfra til Alta er svært kort, så det funker, men her er samme plot fra instrumentet på Sørøya... http://flux.phys.uit.no/Last24/Last24_sor1a.gif
Glemte å takke for linkene i svaret ditt, de er jo enestående!

Sånt som dette er grunnen til at jeg henger her inne. Knapt noe tema man ikke får informasjon om, og det fra folk som virkelig vet. :)

mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Definitivt ingen kjentmann der oppe bortsett fra at jeg har besøkt de fleste av våre militære installasjoner for etter hvert svært mange år siden. Men skulle jeg reist opp dit igjen, og det skulle jeg for så vidt gjerne, så hadde Kautokeino stått høyt på listen over steder jeg ville ha besøkt.
Kautokeino står på listen, ja. :)

Mvh
Ser naturligvis med spenning alt frem til dine fotografiske reisebrev med dertilhørende drodling, om enn mørketiden vel muligens medfører utfordringer for førstnevnte!
Såvidt jeg har forstått, er solnedgang i Alta rundt kl. 1430 rundt den tiden vi er der. På den annen hånd er vi vel så langt mot øst at vi nesten er i en annen geografisk tidssone, så soloppgang er i 8-tiden. M.a.o. er det fremdeles rundt 6 timer med dagslys, men skal en nyte godt av det må man bli morgenfugl. :)

mvh
Åpenbart lenge siden jeg var så langt nord i november, dagslys er ikke hva jeg husker best.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Akkurat - det har ikke jeg... derimot har jeg 6 runder med november - desember der oppe.. mørkt er det i alle fall...
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Blant mine mest minneverdige nyttårsfeiringer. Absolutt mørketid kombinert med skiftsystemet var en herlig absurd opplevelse jeg ikke ville ha vært foruten, inklusive den fysiske så vel som psykologiske frikobling fra lysreferansene som ellers veileder oss hva gjelder tid på døgnet.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Jeg vet ikke om du er i Alta nå, eller om du kanskje allerede har vært der. Uansett, jeg ser Tirpitz har vært nevnt, det finnes faktisk et Tirpitzmuseum i Alta som kan være verdt et besøk om har interesser i den retningen - https://www.tirpitz-museum.no/#home

Ellers sier Aurora mye fornuftig. Når det gjelder platesjappa til Puskas så finnes den fremdeles, men det er ikke legenden selv som driver den lenger, han har pensjonert seg.

I dag er forøvrig dagen for den ukentlige musikkquizen på den lokale puben Barila, noe som absolutt kan bli en trivelig kveld.

Bygda er ikke veldig pen, men omgivelsene er flotte og folkene er ikke så ille.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Things to do in Alta:
Drekka
Kappkjøre med snøscooter
Trimme reinsdyr (dop)
Smøre sleder
P*le

Dageligtale på Alta Café:
Maria: "Æ såg han Mattis Ante hos dæ igårsh."
Mari: -"jah... Vi pulte å vi drschakk!"
Maria: -"ja, ja, men, ka va det han ville?"

Ellers har de fine lappetepper hos Husfliden, lappesaker i verksteder og en eksotisk lap(p)skaus; Joikaboller.

Fint i Alta. Har vært der selv.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Da har jeg snakket med mine kontakter i Alta.

Følgende anbafales:

PÆSKATUN.
Pæskatun er lokalisert i skiferbruddet i Alta, kun 15 minutter fra sentrum. Platået har en fantastisk utsikt over den verdenskjente Altaelva, Altafjorden, og det beste av alt: nordlyset.

https://peskatun.no/no/



I samme området ligger ishotellet. Men vet ikke om det åpner før nærmere jul. Det går sikkert an å ringe dit og høre.

https://sorrisniva.no/no/aktiviteter/besok-ishotellet

Sorrisniva | Besøk Norges største ishotell
OPPLEV VERDENS NORDLIGSTE ISHOTELL – DAGSBESØK. Besøk et hotell laget av is og snø. Norges største og verdens nordligste ishotell i Alta! Hvert år endrer vi tema, og hvert år har vi et tema fra det arktiske, det nære og det norske.

Ved ishotellet ligger det også en gourmet restaurant, om man liker slikt.

Begge disse bedriftene ligger ca en mil sør for Alta, retning Gargia. Så man er avhengig av skyss, eller egen bil.


Gargia Fjellstue er tingen om man vil oppleve vill natur på Bæskades. Jeg tror de arrangere snescooterturer om man er interessert. Hit kommer man med buss fra Alta,. eller egen/leie bil.

Gargia Fjellstue ligger sør i Altadalen ved den gamle postveien mellom Alta og Kautokeino. Fjellstua har 11 rom med hotellstandard og 3 hytter.

https://ut.no/hytte/10327/gargia-fjellstue


Alta Museum - Verdensarvsenter for bergkunst, Alta: Se anmeldelser fra reisende, artikler, bilder og gode tilbud for Alta Museum - Verdensarvsenter for bergkunst i Alta

https://no.tripadvisor.com/Attracti...e-Alta_Alta_Municipality_Finnmark_Northe.html



Alpinsenter – SarvesAlta

Skibakken har vist ikke åpnet enda, men de kommer vel i gang når frosten bit sæ fast.

SarvesAlta Alpinsenter har en vakker beliggenhet med utsikt over Altafjorden og dalene som omgir byen. Det er et koselig og familievennlig alpinsenter som passer for alle, uansett alder og treningsnivå.

Skibakken ligger i Rafsbotn, 20 km øst for Alta, så hit kommer man seg enklest med lei/egen bil.


Og til slutt et par linker til flere muligheter,

https://www.nordekspedisjon.no/

Visit Alta | ? gj?re, Alta


For egen del vil jeg legge til at Juhls Silver Gallery i Kautokeino er et absolutt must! Første gang vi var der ble vi bare stående å måpe!!! Neste gang et par år senere var vi forberedt men likevel ganske så overveldet. Jeg vil ikke gå i deltalj, men er dere i Kautokeino bare MÅ dere dra innom!!

Og det var vel så mye som jeg klarte å finne ut.

Håper det er til litt hjelp.


Spirre
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Hvor langt unna er nærmeste flyplass?
Så utrolig som det kan høres så har Alta egen flyplass som frekventeres av både SAS og Norwegian.

Hvis det var Kautokeino du tenkte på så har de også en flystripe, men ikke tilgjengelig om vinteren såvidt jeg vet. Det er kun en bagatell av ca 1.30 kjøring med bil. ( I følge Husvaranen som har peiling på slikt! )

Edit: Det er meget god vei og mye 90kmt soner.

Edit II. Har du for mye penger så er det helikopter stasjonert i Alta så du kan sikkert leie standsmessig transport ved behov.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Dagens lille anektote:

En tidlig formiddag for et par tre år siden kom det en "privatjet" fra London til Kirkenes. Da den landet flyttet et helikopter seg på parkeringsplassen. Fra der det landet da det kom fra Alta, og til ved siden av den "lille" jetmaskinen. Tre personer, en mann og to damer gikk fra jetflyet til helikopteret som umiddelbart tok av og fløy til Vardø. Etter et par timer kom helikopetert tilbake, satte av de tre og jetflyet gikk tilbake til London.

Passasjerne hadde vært i Vardø for å se på "Heksemonumentet". En ganske fancy moderne greie satt opp for å minnes de som ble brent i Vardø som hekser for "en million år siden". De tre hadde også spist lunch der borte.

Passasjerne? En Premier League spiller, hustru, kjent for egne "meritter" og en "personlig assistent".

Skulle gjerne vært så rik! Men når man glemmer å levere kupongen på Eurojackpot når potten er over 800 mill så skjer nok aldri det!:rolleyes:
 
Topp Bunn