Ting jeg bare vil gjøre en gang med vinyl

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Det er fascinerende hvor mye kunnskap som finnes blant medlemmene her rundt vinyl! Kunnskap samlet igjennom lang tid, med mye eksperimentering, bytting og "tweaking". Og for de av oss (regner kanskje med at det er flere enn meg?) som ikke har så mye erfaring med vinyl kunne det være kjekt med en tråd med historier om ting man absolutt bør unngå, ting man ikke har lyst til å prøve mer enn en gang - og andre mer eller mindre store fallgruver. For eksempel særs dårlige kombinasjoner av PU & RIAA & armer & snurrere, underlag og hyller. Noen bidrag?

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg sluttet med vinyl en gang i tiden. Det var den store fallgruben jeg falt i. Men nå er jeg tilbake og skal prøve hardt å ikke gjøre den tabben en gang til. Heldigvis kvittet jeg meg aldri med vinylen jeg hadde, selv om kanskje ikke all musikken har tålt konserveringen. Skønt 70-tallsmussikken tåler tidens tann forbausende godt.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Audiophile-Arve skrev:
Finne ut korleis en Clearaudio Goldfinger Diamond versjon 2 ser ut inni....
;D ;D ;D
Jeg vet også hvordan endel pickuper ser ut inni, men begynte i en mye rimeligere prisklasse... ;)

Arne K

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.457
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
BT skrev:
Jeg sluttet med vinyl en gang i tiden. Det var den store fallgruben jeg falt i. Men nå er jeg tilbake og skal prøve hardt å ikke gjøre den tabben en gang til. Heldigvis kvittet jeg meg aldri med vinylen jeg hadde, selv om kanskje ikke all musikken har tålt konserveringen. Skønt 70-tallsmussikken tåler tidens tann forbausende godt.
Rart det der, har mest musikk fra 70 tallet selv! Selv om jeg ikke en gang var påtenkt da...

Aldri glem av vinylplater i bagasjerommet i en bil som blir veldig veldig varm om sommeren :D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.716
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Usikret grammofonlokk. Man gjør det bare en gang:

kbwh (dvs. Valentino) skrev:
Epilog:

I går morges fant jeg yngstemann oppå Montana, ivrig utforskende. Tonearmen hadde han dreid bak platetallerkenen og vridd 90o. Strømforsyningsdekselet var passasjer i 45 RPM.

"-Rundt og rundt, Pappa!"

Skaderapport:
* 1 løsnet nylontråd i tonearmsopphenget
* Bøyd nålefane
* Oppfliset drivrem

Antatt intakt:
Det meste annet, inklusive tonearmskabelen. Jeg har en splitterny drivrem liggende. Nylontråden skal jeg få festet igjen. Pickuper får man jo overalt. En tonearm med vanlige lagre hadde antakelig vært kassabel.

Jaja. Det er ikke alle forunt å værehifilykkelig i 6 dager i strekk. Jeg skal få den i orden igjen, og invitasjoner skal sendes.
Fra denne tråden.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.562
Torget vurderinger
27
Stole på at folket hos Oslo Hi-Fi Center kan sette opp en platespiller.
Den stikker dypt denne, beklager.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.811
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det var engang en tid hvor man kunne få justert opp en pickup i så godt som alle butikker som solgte hifi.
I dag ser de fleste dumt på deg når du spør, prøv f.eks på hifi klubben.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Rudi skrev:
Det var engang en tid hvor man kunne få justert opp en pickup i så godt som alle butikker som solgte hifi.
Der ser de rart på folk som bare skal kjøpe en pick up, så det tror jeg på.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.562
Torget vurderinger
27
Det er nå én ting, når butikken knapt driver med analogt. Men, når man tilbyr seg å betale for at de skal sette opp en Orbe + Mørch DP-6, begge produkter de fører i sjappa og jobben blir gjort så slett at jeg skulle gjort det hele bedre med polvotter på, da blir jeg sint.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.457
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Hehe, jeg var innom den sjappa et par ganger, siden jeg hadde kjøpt spillern der, men det var feil hele tiden, men det virka som de ikke brydde seg/ikke kunne fikse, og heller ikke ante hvorfor jeg klagde.

Hæ? Skal du ha god lyd ut av platespilleren? Holder det ikke at ting roterer? :p

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jøss, trodde det skulle ramle inn med skikkelig alvorlige tabber her jeg. Hvor er alle nevrosene og schisofrenianfallene i forhold til dårlig matching? :)

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
toref skrev:
Jøss, trodde det skulle ramle inn med skikkelig alvorlige tabber her jeg. Hvor er alle nevrosene og schisofrenianfallene i forhold til dårlig matching? :)

Mvh
Tja, det er ganske ille hver gang jeg finner ut at nåla er ødelagt igjen, men det er en kalkulert risiko med vinyl og små barn i samme stue. Men jeg kjøper rimelige puer av denne grunn.

Men matchingproblemer? Jeg bruker johna som prøvekanin så unngår jeg slikt. :D

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hehe. Det er han som sitter på den dyrkjøpte kunnskapen her altså? ;)

Mvh

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
42
To ting som aldri, aldri må skje igjen:

* la en samboer tørke støv av en Thorens 320 med en Audio Note IO II påmontert; den knekte nålearmen fant vi igjen godt inne i støvkluten..

* operere en Ladegaard arm i full fart; etter å ha lirket løs tonearmen fra bak og under spilleren viste det seg at nålearmen på MC 75 Jubileum var bøyd nesten 90 grader. De avrevne sølv-lissene fra tonearmskablene lot seg jo reparere, men...

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.388
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
En ting som ikke burde skjedd igjen. La min daværende samboer tørke støv av min 2 mnd gamle Sumiko Blue Point Special. (eller en hvilken som helst PU med langt nålerør uten beskyttelseshette).
Fikk kjøpt en ny BPS til en svært sympatisk pris. 3 mnd senere er jeg selv på "Search & Destroy" og hekter et ukneppet skjorte erme borti nåla. Knakk ikke denne gangen, men fikk en fin liten bøy. Bytta PU like etterpå uten at ex fikk med seg at jeg hadde vært like ille, men jeg visse jo da..
Heldigvis mange år siden nå.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Burnt_Island skrev:
En ting som ikke burde skjedd igjen. La min daværende samboer tørke støv av min 2 mnd
3 mnd senere er jeg selv på "Search & Destroy" og hekter et ukneppet skjorte erme borti nåla.
Slikt er skummelt. Mitt arbeidsantrekk under pickuptesting er oftast T-skjorte. I jula har eg likevel brukt langerma skjorte, men har passa på å kneppe skjorta under utprøving av Te Kaitora Rua...

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Jeg vil anbefale trådstarter å prøve med litt eksperimentering rundt vinylriggen. Systematiske forsøk vil nesten alltid betale seg i det lange løp. Ta en ting av gangen og lytt etter forskjellene. Ble det bedre eller værre ?
Når vinylriggen først er på plass ville jeg tatt meg god tid til å prøve forskjellige typer underlag. Hardt eller mykt ? Dempputer eller spikes ? Det kan være utrolig mye bakgrunnsstøy som kommer frem til spilleren via gulv og stereorack. Ofte er man ikke klar over hvor mye støy og skitt det har vært før i lydbildet man har klart å kvitte seg med den.
En tur til din lokale trevareforhandler og steinsenter trenger ikke å koste allverden. Når du har kommet frem til riktig type underlag kan du jo senere kjøpe et mer dedisert hi-fi produkt med et mer tiltalende utseende (og høyere pris).

Forøvrig tar jeg arbeidsantrekket et steg lenger enn Audiophile-Arve. Alle former for justering og skruing oppe på spilleren finner sted i bar overkropp. Kanskje det er noen på forumet som tar en "full monty" også..........

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Dette med små barnefingre og støvtørking og slikt virker relativt logisk. Litt prøving og feiling med forskjellig utstyr må det vel kanskje også bare bli. Matching og så videre. Men jeg takker ærbødigst for tipset om egen kleskode. Dette var nytt for meg. :)

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Pakke en pickup i papir og transportere den i jakkelomma....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.716
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ser ut til at Sumiko BPS er en havariutsatt tass.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.104
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kjøpe tyngre motvektlodd fra USA til lett karbonarm for å kunne mimre med gammel 10-grams MCpu. Det ble resonans-demo.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
rogera skrev:
Forøvrig tar jeg arbeidsantrekket et steg lenger enn Audiophile-Arve. 1. Alle former for justering og skruing oppe på spilleren finner sted i bar overkropp.
2. Kanskje det er noen på forumet som tar en "full monty" også..........
1. Er du gut eller jente? Om det siste er tilfelle, er eg sikker på at det kunne vere svært salsstimulerande for næraste vinylsnurrebutikk om du fekk jobb som pickupmontør....
2. I tilfelle du no fekk denne pickupmontørjobben, bør ein i så fall halde seg unna butikken i arbeidstida di. Pickupane kan verte vel så utrygge som under litt støvtørking...

L

lark

Gjest
Lodde spoletråd inne i en mc pickup. Jeg har gjort det på en Ortofon MC30 SuperII. Jeg fikk det til, men er aldri blitt den samme gamle igjen etterpå. Er skvetten og plaget med nervøse rykninger ;) ;)

Topp Bunn