Tips ønskes: Rensemiddel etter vinylvask

S

Stover

Gjest
Benytter isopropanol, dest. vann, Zalo for vask av brukte vinylplater.
Ønsker å vaske platen ETTER denne spritvasken med mer mild væske.

Ser på vaskemidler på Elusivedisc, fra f. eks Nitty Gritty, men klarer ikke å skille forvask osv fra hverandre. Det ser ut til at det er alkohol i det meste.

Tips tas imot med takk.

Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hvis du benytter isopropanol (Blårens), destilert vann (1 : 7) og to dråper Zalo, blir det ikke noe igjen å rense etterpå. Du kan utelate Zalo dersom du er bekymret.
Eventuelt overflatestøv som skyldes at dette blir igjen pga statisk spenning tar du bort med en kullfiberbørste.
I løpet av et par måneder har jeg renset flere hundre plater med slik rensevæske. Platene blir som nye.
Benytter en ultralyd "vaskemaskin" :)

S

Stover

Gjest
Audiomix skrev:
Hvis du benytter isopropanol (Blårens), destilert vann (1 : 7) og to dråper Zalo, blir det ikke noe igjen å rense etterpå. Du kan utelate Zalo dersom du er bekymret.
Eventuelt overflatestøv som skyldes at dette blir igjen pga statisk spenning tar du bort med en kullfiberbørste.
I løpet av et par måneder har jeg renset flere hundre plater med slik rensevæske. Platene blir som nye.
Benytter en ultralyd "vaskemaskin" :)
Så du sier at ingen etterrens av det milde slaget er nødvendig?
Takk for svar.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Min erfaring er at det ikke er nødvendig. I noen tilfeller kan du se at det ligger igjen støv. På samme måte som ved bilvask hvis du ikke tørker med "pusseskinn".
Du kan jo kjøre en ekstra runde med vann. Likevel vil du oppleve at de ligger igjen støv. Støv og "plast" tiltrekker hverandre :(

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Stover skrev:

Ser på vaskemidler på Elusivedisc, fra f. eks Nitty Gritty, men klarer ikke å skille forvask osv fra hverandre. Det ser ut til at det er alkohol i det meste.

Tips tas imot med takk.

Mvh
Kan denne blandingen benyttes for rens av CD plater også????
Prinsipielt er det jo samme sak….

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Billa skrev:
Stover skrev:

Tips tas imot med takk.

Mvh
Ølbrikker er jo et langt skjørere medie enn hva myten ville ha det til. Kaller det ølbrikker, fordi enkelte ser ut til å behandle cd'ene sine dertil. Ser for meg at isopropanolen kanskje fucker opp hinna på cd'en? Noen med (dyrekjøpt?) erfaring? Mener å huske at jeg selv gjorde noe lignende for snart 20 år siden, med et katastrofalt resultat. Masse riper og løs gugge. Så var det det med husken da..... ::)

S

Stover

Gjest
Takk for tips til alle.
Må inrømme jeg ikke så den tråden det refereres til. Spennende den også.

:)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Billa skrev:
Så langt i fra. LP (vinyl) og PU er mekanisk og analogt. CD er optisk og digitalt. Kan ikke sammenlignes.
En blanding av isopropanol og vann i forholdet 1 :7 er så svak at den er uskadelig i alle sammenhenger.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Har du nye plater, eller har fått reinsa dei skikkeleg, kan det vere lurt å bruke LAST etterpå. Knitring vert det då svært lite av, spesielt om du brukar ein VdH eller fineline-stift.
Det der er et godt tips. Har brukt Last noen ganger, men vil også nevne GruveGlide, som jeg selv er ekstra begeistret for. Det smoother liksom ut overflaten... virker det som. Nesten som en polish?

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Har du nye plater, eller har fått reinsa dei skikkeleg, kan det vere lurt å bruke LAST etterpå. Knitring vert det då svært lite av, spesielt om du brukar ein VdH eller fineline-stift.
Det der er et godt tips. Har brukt Last noen ganger, men vil også nevne GruveGlide, som jeg selv er ekstra begeistret for. Det smoother liksom ut overflaten... virker det som. Nesten som en polish?

Mvh Vidar P
Det høyrest ut som GruveGlide og Last er ganske like. Last er vanskeleg å få tak i for tida, så det må eg nok importere frå USA neste gong. Finnest det forhandlar av GruveGlide her i landet?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vet ikke om noen i Norge. Jeg får alt mitt stæsj av denne sorten fra Elusivedisc jeg.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Etter reklamen å dømme; den optimale nevrosebalsam  ;) ;

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=MFSL-PURE&utm_source=email&utm_medium=special

Mobile Fidelity's Pure Record Rinse is the purest water you can find for cleaning records. Ultra-high purity Mobile Fidelity PURE Record Rinse is also used as the base of MFSL's other record cleaning fluids and is perfect for use as the final rinse step before putting LPs back into their sleeves.

.....

Try rinsing with Mobile Fidelity Pure Record Rinse. Pure is water that has gone through four stages of deionization, after which it is triple-distilled, then treated with high intensity ultraviolet light to kill all bacteria and microbiological particles....

Mvh Vidar P

Topp Bunn