Tipper noen her inne sikkert kan dette bedre så prøver meg.
Først noe bakgrunn: Ser etter hodetelefoner (m/kabel) som jeg kan bruke for å lytte på musikk når hjemme, og skåne fruen og bikkja for den soniske kakofonien jeg tidvis utsetter de for. Pdd har jeg fullt oppsett oppe i stuen med platespiller, kassettspiller (KA3ES), forsterker (2x80W til 8 Ohm) og høyttalere, mens jeg nede i kjellerstuen enda ikke har fått kjøpt forsterker og høyttaler. Mao., kun kassettspiller (AIWA EXCELIA XK-009) og platespiller (og en phono-forsterker).
Siden jeg er ekstremt treg med alt mulig rart blir jeg neppe ferdig med alt jeg ønsker å gjøre nede i kjellerstuen med det første, så innkjøp av forsterker og høyttalere kommer nok først om en stund, MEN, jeg har kommet såpass langt at det går an å tilbringe tid der og lytte til musikk (som jo er enklere siden hele samlingen står der nede), hvis jeg bare ordner meg et par gode hodetelefoner og en hodetelefonforsterker (i alle fall mtp. vinyl-lytting).
Så til spørsmålet; oppe i stua har jeg jo en 2x80W forsterker jeg kan plugge hodetelefonene i, så antar det ikke blir noe problem å drive hodetelefoner selv om de skulle ha en høyere inngangsimpedans, men nede, hvor jeg tenker at jeg kan plugge hodetelefonene rett i AIWA'en, trengs det noe hodetelefonforsterker der? I manualen for AIWA'en står det 1,5 mW til 8 Ohm for hodetelefonutgangen. Hvis det er levert effekt til 8 Ohm virker det jo som at det blir lite rom for å øke volum noe særlig hvis jeg ender opp med hodetelefoner som f.eks. har 200-300 Ohm inngangsimpedans, så i mitt hode tenker jeg at en hodetelefonforsterker kan være en ide (og bare koble den med en 6.35mm-til-(f.eks)-RCA-kabel hvis det er er RCA-innganger på hodetelefonforsterkeren). Pdd har jeg benyttet AIWA'en til å digitalisere en del tapes, så line-out på den går rett til en ADC/lydkort som jeg bruker for det formålet, ellers kunne jeg selvsagt bare koblet fra line-out på AIWA til hodetelefonforsterker.
I forlengelsen av dette og mtp mulig vinyl-lytting tenkte jeg også hvis jeg kjøper en svitsj ala
Schiit SYS (eller lignende, tar gjerne i mot tips) så kan jeg koble som følgende: AIWA (hodetelefon-jack) -> 6.35mm-til-RCA -> SYS (inngang 1), riia-forsterker (utgang) -> SYS(inngang 2), SYS (utgang) -> hodetelefonforsterker. Gir dette mening, eller noe jeg overser her? Med Schiit SYS og f.eks.
Schiit Magni+ blir det meget overkommelig mht pris, og da kan jeg heller spytte mer penger inn i hodetelefonene, var tanken min i alle fall.