Tips mot stress

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
God kveld folkens. Har i hele høst vært veldig plaget med stress. Klarer ikke lenger å slappe ordentlig av. Noen som har noen tips?

På forhånd takk :)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
God kveld folkens. Har i hele høst vært veldig plaget med stress. Klarer ikke lenger å slappe ordentlig av. Noen som har noen tips?

På forhånd takk :)
Alkohol,.....mye! ;D (Selvfølgelig tøys !!!!!!!!!!!)

Har ikke tro på at lille meg kan hjelpe deg. Men, jeg er litt nysgjerrig på hva som forårsaker stresset ???. Har selv opplevd å bli stresset og urolig pga. ting som i utgangspunktet skulle være gøy og avslappende. Jeg tenker da spesielt på denne hobbyen som har med hifi å gjøre! Spesielt i forbindelse med skifte av komponenter. Av og til kan hobbyen bli så altoppslukende at det går på bekostning av både søvn og samvær med bl.a. familie.

Av og til må man rett og slett ta en time-out, i mitt tilfelle la hifi være hifi, og slappe av litt. Gå en tur med bikkja, trene, lese en bok, leke med guttungen osv. Overdreven fiksering på det ene eller det andre, er ikke bra.

Et råd som ofte kommer opp i forbindelse med stress er å trene. Fysisk utfoldelse (f.eks. sex ::)) har en positiv effekt. Lykke til ;).

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
gode råd dette!
I min verden kan også hifi og det rundt det bli altoppslukende og jeg vender kinnet til tankenes verden.
Trening er rått hva avkobling angår, gå en tur på kino.
Har du mulighet, spenn skiene fatt. Om ikke, gå i marka til svetten siler og melkesyra minner om fløte.
Gå hjem, dusj, sov!

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Du er hva du spiser. Riktig kosthold i rett megde reduserer blodtrykk og stress. Mye grønt osv....

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Hei Thomand.

Etter som jeg har forstått har du blitt student, og det kan medføre mye stress og dårlig samvittighet. Den nagende samvittigheten kan gjelde både pensum som ikke er unnagjort såvel som for lite kvalitetstid med familie og venner.

Jeg tror det esensielle er å finne ut hva som virkelig betyr noe og prioritere dette. De tingene som blir rangert som mindre viktige bør få tiden som er til overs. Ofte er det de tingene som betyr minst som opptar oss mest hva angår tid og bekymring feks Hifi,  karakterer, materielle goder osv...

Jeg bifaller tipsene om trening og tur ut i naturen. I stressende perioder bruker jeg også bøker, middelmådige filmer, sudoku, musikk og gode venner/familie til å koble av. Stress sitter ofte i hodet, så det er viktig å tillate seg selv ro og "unnasluntring" når du har behov for det.

Kanskje bør du ta en velfortjent juleferie fra både skole og HFS, og nyte familie, gode venner og ikke minst fantastisk mat og drikke.

Stor Linklem

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Mosjon og kosthold kan ikke nevnes for ofte.

Jeg bruker å ligge på ryggen med støtte under hodet i ca 15 min. Fokuserer først på pusten inn av nesen ut av munn, så går jeg gjennom hele kroppen og kjenner etter at hver kroppsdel slapper av. Det er vel anvendte 15 min.

Stress kommer ofte av mangel på fokus og konsentrasjon. Noe som kan hjelpe på det er å strukturere hverdagen bedre. Sett av tid til å planlegge. Da slipper du å lure på hva du skal gjøre.

Ta "time out" et minutt og følg sekundviseren på klokka di. Konsentrasjon og fokus er da på plass igjen.

Tving deg til å slappe av når du har mulighet. Når du er stresset har du sikkert ofte masse tanker i hodet. Gjør alle disse til en enkelt tanke.

Har selv ingen kompetanse for temaet uten egne erfaringer og råd jeg har fått av andre. Hverdagen min er prestasjonsavhengig og har ofte altfor mange baller i luften. Musikermiljøet er relativt bevisst på problemet stress.

Uansett er det viktig å koble av. Gjør noe som bedrer livskvaliteten.

Håper du kan bruke noe av dette!  :)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Her var det mye gode råd ja. Har prøvd å tenke gjennom ting i livet som har forårsaket stresset, og de punktene jeg anser som verst er ting som er unnagjort for en stund siden, men har nok krevd så mye at jeg ikke har funnet balansen igjen. Mosjon har vært på planen lenge. Det samme har bedre kosthold. Har forsåvidt aldri spist direkte usunt, men til forferdelige tider. Står opp om morgenen, og spiser kanskje ikke før kl 15.
Takk for alle gode råd. Kommer til å bruke denne tråden som en huskeliste og motivatør. (Kan man egentlig si motivatør?? ÆÆh, dritt på )

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Sex(gjerne SM, da er du fokusert så det holder ;)), god mat, god vin(barolo fjerner stress, burde vært kvote på de hos legen), golf(på nye baner), snowboard(pudder selvsagt), surfing(dra til North Shore nå!) og selvsagt dedikerte stunder med bare musikk. Gjør susen!

O.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
nei, motivatør kan man ikke si :p
Jeg skjønte dog hva du mente.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Motivator kan man derimot si ;D

O.

S

slowmotion

Gjest
Støtter forslag over om avslapningsteknikker, mosjon og kosthold.
Ellers tror jeg det kan hjelpe å konsentrere seg om en ting
av gangen. Ett skritt av gangen i stedet for alt på en gang.

;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg slet med det samme sist vinter. Fikk så vondt i rygget at jeg måtte til kiropraktor, uten at det hjalp.

Det som derimot hjalp var å brette opp armene, jobbe steinhardt så jeg fikk gjort unna alt som hang utover meg på jobb. Ble mye overtid, men det var det verdt siden stress-symptomene forsvant. I tillegg medførte innsatsen lønnsøkning. ;D

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.523
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Rett og slett sett av litt tid til deg selv, enkle yoga og pusteteknikker kan fungere veldig bra.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Det enkleste er pistol...

-å fysj og fy!!

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Det enkleste er pistol...

-å fysj og fy!!
Skal faktisk ikke undervurderes. Gikk av og til tidligere på pistolskyting, og det var deilig avkobling. Ikke mye som slår følelsen etter å ha tømt to magasiner fra en desert eagle.
Pistolskyting med seg selv som blink fjerner nok stresset, men har dog alt for mange bivirkninger ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Jeg bruker å ligge på ryggen med støtte under hodet i ca 15 min. Fokuserer først på pusten inn av nesen ut av munn, så går jeg gjennom hele kroppen og kjenner etter at hver kroppsdel slapper av. Det er vel anvendte 15 min.
Autogen trening, stemmer ikke det. Min mor tipset meg også om dette i går. Prøvde når jeg gikk å la meg, å for første gang på et halvt år sovnet jeg som jeg skulle. Har ligget å vridd meg i 3-5 timer hver natt før jeg har sovnet, men dette virket som om tok fokuset bort fra stress og søvnproblemer. Fantastisk. Skal nå prøve å gjøre dette til fast rutine, samt en 20min gåtur litt før leggetid framover. Dette i tillegg til mer faste måltider håper jeg vil gjøre susen. Tusen takk for mye gode råd folkens.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
spander på deg selv en time med massasje. ooooooooo

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Autogen trening, stemmer ikke det. Min mor tipset meg også om dette i går. Prøvde når jeg gikk å la meg, å for første gang på et halvt år sovnet jeg som jeg skulle. Har ligget å vridd meg i 3-5 timer hver natt før jeg har sovnet, men dette virket som om tok fokuset bort fra stress og søvnproblemer. Fantastisk. Skal nå prøve å gjøre dette til fast rutine, samt en 20min gåtur litt før leggetid framover. Dette i tillegg til mer faste måltider håper jeg vil gjøre susen. Tusen takk for mye gode råd folkens.
SÅ BRA!!!! :) :) :)

Prøv å begynne arbeidsdagen med det også (hvis du har muligheten da). Da er det ikke sikkert du trenger å gjøre det før du legger deg på kvelden. ;)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det finnes mange cd'er å få lånt på bibliotek om slik avslappnings teknikk..enda bedre enn å "gjøre det" selv.. cdr.. ;) :-X

Topp Bunn