Tips og triks til Pro-Ject vinylsnurrer

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Siden det ser ut som det har dukket opp mange nye platespillere fra denne produsenten oppretter jeg en felles tråd. Jeg kjøpte meg selv en RPM 5 for en uke siden og jeg må si jeg ble imponert allerede når jeg pakket den ut, opphenget til motoren, finishen og kvalitetsinntrykket var høyt til å være en såpass rimelig platespiller. Selv med den medfølgende AT95 PU'en og en NAD PP2 riaa låter det bra.

Har en ny Grado PU liggende et sted (Pro-ject K4 og når jeg får ånden over den skal jeg bytte).

Jakter også på en RIAA med rør.

Skulle det følge med et spesielt verktøy for å løsne skruen for Azimuth justering?

Fyr løs med inntrykk og erfaringer folkens.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Har selv en Pro-Ject 1Xpression II med 8.6c arm. Ser det sitter 9.0c på RPM5, men vil tro azimuthjusteringa er lik.
Det sitter en liten skrue med skrujernspor under "stanga" du henger antiskatingloddet på. Sitter litt dumt til, men denne løsna jeg når jeg skulle justere. Det finnes et spesialverktøy til Pro-Ject, men tror det er mer for å justere armlagra.

Hadde vært artig om folk kommer med tilbakemeldinger om hvilke pickuper som brukes i disse armene med stor suksess! Bruker AT-95 selv om dagen, men har planer om å bytte.
Bruker også Speedbox MKII, men tør foreløpig ikke melde om den utgjør noen forskjell lydmessig....

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Jeg bruker AT-95 på min, og synes den lyder utmerket. Er en kar i England som har en hjemmeside der han har digitalisert fire testspor gjort med en haug forskjellige pickup'er så man kan høre forskjellene. Veldig snasent. Tror han har brukt en LP12. Ikke helt nøyaktig selvsagt, men man får en generell idé om hvordan de forskjellige lyder. Morsomt å høre forskjell mellom f.eks AT-95 og AT-OC9, ikke den største når man A/B-sammenligner men hvis man hører på hele sporet er det åpenbart hvor mye mer det svinger av OC9.

http://myweb.tiscali.co.uk/daveyw/cartridges/

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Interresant! Har tatt fram AKG'ene og lasta ned noen spor for å høre. Liker lyden av Goldring 1042, men spørs om den ikke blir i overkant dyr. AT 440MLa kan være et alternativ, men AT95E gjør ikke skam på seg i selskap med dyrere pickuper den heller, men det er mer å hente ved å legge til noen kroner :)(min har litt skjevt nålerør og derfor vurderer jeg ny).

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
JH: Målt med tommestokk så ser VTA ut til å være ok men du kan kanskje gi en god forklaring på hvordan den justeres også?

På forhånd takk.

Vidar

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
VTA justeres vel ved å løsne en liten unbracoskrue ved foten/basen av armen, mener jeg. Optimalt så skal man visst ha litt negativ VTA dvs. at armen "henger" LITT i bakkant. Har ihvertfall fått opp lyst dette, men tar man får mye, slår det ut feil! Prøv med et vater.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Stemmer det,man løsner umbrakoskruen(e) og løfter eller senker armbasen rett opp og ned,det er ikke noe som låser den sideveis dessverre,så følg med hvor armen står parkert når den er i "hvilemodus" ;D Du kan nemlig vri hele basen hver vei. VTA bruker æ ta på øyet,setter mæ ned å sikter fra sida når den er i rilla,på de PUer æ har hatt er da kroppen parallell med skiva når VTA er "nøytral" Dette stemmer vel ikkje med alle PUer,har fått med mæ at f.eks Van Den Hul har annen vinkel på nålefanen.Uannsett;bruk ørene til å lytte hva dette gjør med lyden..som alltid ;)
mvh Filip

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
F.E. skrev:
Stemmer det,man løsner umbrakoskruen(e) og løfter eller senker armbasen rett opp og ned,det er ikke noe som låser den sideveis dessverre,så følg med hvor armen står parkert når den er i "hvilemodus" ;D Du kan nemlig vri hele basen hver vei. VTA bruker æ ta på øyet,setter mæ ned å sikter fra sida når den er i rilla,på de PUer æ har hatt er da kroppen parallell med skiva når VTA er "nøytral" Dette stemmer vel ikkje med alle PUer,har fått med mæ at f.eks Van Den Hul har annen vinkel på nålefanen.Uannsett;bruk ørene til å lytte hva dette gjør med lyden..som alltid ;)
mvh Filip
Den var litt dypere enn beskrivelsen min den, Filip. Ser du har Denon DL103R i armen din. 2.9 er vel en litt eldre modell. Har den karbonarm den også? Hadde Denon DL-160 på min en stund, men det ble helt mismatch. Tror den rett og slett er for stiv.

Flere som har lastet ned kutta som Fidelo linka til og gjort seg opp en mening om hvilke rimelige PU'er som låter greit? Selv syns jeg AT-OC9 låt nydelig, men litt lav gain. Det som gikk igjen på de rimelige var at de var litt spisse i toppet. Grado Black syns jeg ikke var så aller verst.... Får sammenligne litt til :D

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
JH skrev:
F.E. skrev:
mvh Filip
Den var litt dypere enn beskrivelsen min den, Filip. Ser du har Denon DL103R i armen din. 2.9 er vel en litt eldre modell. Har den karbonarm den også? Hadde Denon DL-160 på min en stund, men det ble helt mismatch. Tror den rett og slett er for stiv.

Flere som har lastet ned kutta som Fidelo linka til og gjort seg opp en mening om hvilke rimelige PU'er som låter greit? Selv syns jeg AT-OC9 låt nydelig, men litt lav gain. Det som gikk igjen på de rimelige var at de var litt spisse i toppet. Grado Black syns jeg ikke var så aller verst.... Får sammenligne litt til :D
Den er nok ikkje i karbon,armen heter bare 9,ikkje 9c eller 9cc. Veit ikkje om dette egentlig er helt god match sånn i utgangspunktet ::) men det spiller nu bra i alle fall ;) Hvordan opplevde du mismatchen? 103R er vel en stiv PU den og trur æ ..Denne kjøre med høyere VTF enn 160en,faktisk 2,5+-0,2gram,det e mye :eek: PS! Meine å huske at det va du som kicka mæ i gang med vinyl(ref dynabels venner) Takk førr det ;D mye moro sia æ starta med det ;)
mvh Filip

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Det som var det største problemet var vel bassen. Siden armen er såpass lett og nåla såpass stiv, så ble det liksom ikke noe grei på. Så da satt jeg på AT95E igjen, og det funker greit så lenge det da. Skal bruke litt tid på å finjustere armen etterhvert også, men ikke fått tid ennå...Er jo litt pirkete jobb det da :)

Et lite tips til dere som er ute etter rimelig tilbehør: http://www.turntablebasics.com/

Han selger innercover, plastlommer, PU-rens, platebørster, protractorer, vater osv til en rimelig penge. Handla med han flere ganger. Lav frakt og kjapp levering! Tar omtrent $4 i frakt for alt som er :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Satte på en Pro-ject k4 i dag (tror det tilsvarer Grado Prestige Green) og selv uten noen fininstilling låter det mye nærmere sånn som jeg vil ha det enn AT 95. Mellomtonen blir mer fremtredende og det som har vært antydninger til hardhet tidligere er nå borte.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Høres bra ut. Hvor handla du og hva ga du? Lurer litt på Grado (eller tilsvarende sjøl)..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Kjøpte den av Fryd hifi for et halvt år siden, tenkt til en annen spiller.
Tror jeg ga sånn ca veiledende pris for den som er 780 kroner. De selger den hos Eltek.

Når jeg først skriver i tråden, hvordan bruker man den medfølgende protractor papirbiten?

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Fant den hos Eltek nå :)
Ser nesten ut som K4 er Grado Black/Green og K6 noe tilsvarende Grado Red/Blue... Er bare 220,- kr forskjell på dem, så da skal jeg snuse litt på K6 tror jeg :D

Nja, ikke sikker. Tror ikke jeg har brukt den. Bruker denne her jeg:

http://www.turntablebasics.com/align.html

Koster deg $24(ca. 165,-) om du kunne trenge noe bedre...

Topp Bunn