Bil, båt og motorsykkel Tips om ny bil

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.007
Torget vurderinger
1
Jeg skal kjøpe ny bil i løpet av et års tid. Jeg er ikke bilinteressert og har ikke fullgod oversikt over aktuelle modeller, så kanskje noen av forumets kunnskapsrike bilentusiaster kan gi meg noen tips om som jeg ikke har tenkt på.

Jeg har en relativt ny Volvo XC90 som jeg er svært fornøyd med. Har igjen to års garanti og tenkte å selge denne før garantitiden går ut. Jeg har ikke lyst til å betale for skifte av luftdempere og annet dyre verkstedregninger, selv om jeg er fullt innforstått med at selv dyre reparasjoner vil være billigere enn å bruke penger på ny bil. Jeg vil gjerne ha en litt stor bil. Trenger ikke 7 seter lenger. Jeg er overhode ingen elbilmotstander, men det behøver ikke å være elbil. Jeg har fortsatt litt følelsen av at elbiler er som andre elektroniske dingser med rask utvikling og tenker bilen derfor fortere kan bli gammeldags.

Jeg ser etter litt "premium-bil" og liker kvalitet selv om jeg også vet at dette kan være uforholdsmessig dyrt. Aktuelle biler på listen er X5, Volvo XC60, Mercedes EQE SUV. Noen andre som jeg burde se på? Evt andre tips som at "Ikke kjøp X5 nå, men det kommer en facelift i 2026" eller " EQE kommer med nytt batteri om 6 mndr".

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.223
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Farlig dette her. Du kommer til å få like mange anbefalinger som det er medlemmer som kommer innom tråden. Stort sett av typen "kjøp den jeg har"

Det viktigste er nok å få samlet informasjon om hva du skal unngå. Slike råd er gjerne langt mer troverdige. Til slutt sitter du igjen med et langt mer ryddig bilde av situasjonen, og kan velge noe av det som fremstår som minst ille.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.169
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Ikke kjøp Jeep. Eneste bil jeg har kjørt som hadde «prøv å starte den på nytt» som instruks i bruksanvisningen når den mistet kraft på motorveien. Og det gjorde den.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.007
Torget vurderinger
1
Farlig dette her. Du kommer til å få like mange anbefalinger som det er medlemmer som kommer innom tråden. Stort sett av typen "kjøp den jeg har"

Det viktigste er nok å få samlet informasjon om hva du skal unngå. Slike råd er gjerne langt mer troverdige. Til slutt sitter du igjen med et langt mer ryddig bilde av situasjonen, og kan velge noe av det som fremstår som minst ille.
Haha. Mulig det er farlig, men jeg ønsker altså tips til spesifikke modeller uten videre diskusjon om EL/Fossil osv. Tar også gjerne imot tips om hva en bør unngå.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.030
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Japanske biler er kvalitet og driftssikre.
Har hatt to Corolla, kjøpte nå en Mazda CX 30 4x4. Veldig fornøyd.
Har en Skoda Octavia 4x4 også. Hadde jeg skulle velge mellom disse to er det Mazda.
Men den er litt for liten hvis vi skal på hytta flere en to og to hunder. Begge disse er innafor på B førerkort med 1300kg henger.

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
19.045
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Volvo har jo akkurat kommet med en ny EX90. Kanskje den kan være noe for deg.

Audi Q6 er jo også ganske ny.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.007
Torget vurderinger
1
EX90 hadde nok vært en fin bil, men har egentlig ikke behov for 7-seter lenger. Takk for tips om Q6!

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
11.210
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Vent på EQe eller X5, rett og slett fordi er du vant til premium. Jeg har Mb selv, men myser på X5 nå, den nye er skikkelig fin.

• Liker
Reaksjoner: MML

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.007
Torget vurderinger
1
Vent på EQe eller X5, rett og slett fordi er du vant til premium. Jeg har Mb selv, men myser på X5 nå, den nye er skikkelig fin.
Satt nylig på med en x5 og det var en behagelig kjøretur. Stillegående og gode seter. Kinesiske biler eller Tesla er ikke aktuelt.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.246
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Siden du spør i HiFi kjerka så

Ellers, kjøp Europeisk operativt materiell som ikke kan stenges ned med et tastetrykk, gjerne hybrid med god batterikapasitet så du kan klare noen mil uansett «drivstoff». Noe som kommer seg frem utenfor normal landevei. X5 er bra, G-Wagen bedre.
Nye Landcruiser grei, om Japan er innenfor. Det er tøffe tider, det blir verre. Bil er prepping.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.671
Torget vurderinger
1
I en verden hvor det finnes Range Rover er det ikke noe poeng i å ikke kjøre Range Rover.
Da vet du vel at den består stort sett bare av BMW deler også? X7 kan man vel like godt kjøpe da.

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
3.105
Sted
Bergen
da kommer personlie referanser inn. Har BMW X1 (vel egentlig ikke jeg, men den egentlige Sjefen i huset) og det er den desidert mest feilfrie bilen vi tilsammen har hatt. Ren glæde.. dog en mindre bil en TS sikkert ønsker

Hadde jeg hatt råd hadde det blitt en Range Rover uten å tenke. Det har litt mht. hvem man vil være merkevare til..

RangeR har den engelske snobbestilen som pusser utmerket på velstands, unnskyld vestlands, veier

Dersom man er på Geilo ser man godt hvem som kjører BMS X>3 og de som kjører RangeR... fritt valg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.952
Jeg ser etter litt "premium-bil" og liker kvalitet selv om jeg også vet at dette kan være uforholdsmessig dyrt. Aktuelle biler på listen er X5, Volvo XC60, Mercedes EQE SUV. Noen andre som jeg burde se på? Evt andre tips som at "Ikke kjøp X5 nå, men det kommer en facelift i 2026" eller " EQE kommer med nytt batteri om 6 mndr".
Har ikke Lexus noe som er litt ok?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.331
Egentlig mer en mercemann, men etter å ha prøvekjørt en rekke alternativer i samme segment som du ser etter, @MML, så endte jeg opp med å kjøpe X5 45e for vel et år siden. Fikk et bra avslag for å velge "gamle" 45e over 50e, men foretrekker uansett et klassisk dashbord fremfor rullebrettipaden de fleste biler nå er oppsatt med.

Har vært stort sett strålende fornøyd med bilen til vårt bruk, og ligger vel på nærmere 70% elektrisk kjøring.

Største aberet, men det gjelder vel de fleste hybrider i klassen, er at den fort blir nokså tørst når man er tom for batteri på lengre motorveietapper nede på kontinentet. Skulle derfor gjerne hatt BMWs treliters diesel under panseret i stedet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.998
Sted
Holmestrand
Ikke kjøp Jeep. Eneste bil jeg har kjørt som hadde «prøv å starte den på nytt» som instruks i bruksanvisningen når den mistet kraft på motorveien. Og det gjorde den.
Artig!
På fredag snakket jeg med en bekjent som var på vei til å kjøpe en Jeep.
Mitt råd var : "Det må du ikke finne på".

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.007
Torget vurderinger
1
Egentlig mer en mercemann, men etter å ha prøvekjørt en rekke alternativer i samme segment som du ser etter, @MML, så endte jeg opp med å kjøpe X5 45e for vel et år siden. Fikk et bra avslag for å velge "gamle" 45e over 50e, men foretrekker uansett et klassisk dashbord fremfor rullebrettipaden de fleste biler nå er oppsatt med.

Har vært stort sett strålende fornøyd med bilen til vårt bruk, og ligger vel på nærmere 70% elektrisk kjøring.

Største aberet, men det gjelder vel de fleste hybrider i klassen, er at den fort blir nokså tørst når man er tom for batteri på lengre motorveietapper nede på kontinentet. Skulle derfor gjerne hatt BMWs treliters diesel under panseret i stedet.
Tørst kan jeg skriv under på etter mange turer gjennom Europa med fullastet bil og gode hastigheter. Forbruket var ca dobbelt av reisefølget. Når det er sagt så er ikke drivstoffkostnaden på en tur gjennom Europa av avgjørende betydning.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.602
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
For min del er interiøret også en viktig faktor. Man skal både sitte godt og «trives» i bilen - det er jo tross alt der man oppholder seg.
Her synes jeg at relativt mange nye biler - og kanskje spesielt flere av de fra ping-pong, er like innbydende og trivelige som et venteværelse på et lege- eller tannlegekontor.

Eksteriørt er jeg også mange mindre pene biler. Og her får jeg si som gamle Enzo: Hvorfor tegne og designe en stygg bil, når det koster like mye som å trgne og designe en pen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.331
Tørst kan jeg skriv under på etter mange turer gjennom Europa med fullastet bil og gode hastigheter. Forbruket var ca dobbelt av reisefølget. Når det er sagt så er ikke drivstoffkostnaden på en tur gjennom Europa av avgjørende betydning.
For all del, handlet ikke så mye om drivstoffkostnadene per se (er tross alt en ganske marginal del av bilholdet generelt uavhengig av drivlinje om man kjøper nytt i denne klassen) at den perfekte premium hybrid for meg hadde vært den nye X5 med raskere lading og kapasitet for alle hverdagens urbane trivialiteter, kombinert med BMWs glimrende treliters diesel (som jeg hadde i forrige bil, en X3) for alt utaskjærs.

Forøvrig, og selvsagt rent subjektivt, jeg er mer opptatt av hva jeg som sjåfør ser av bilen innenfra enn hva andre måtte gjøre utenfra. Jeg valgte derfor X5 også basert på mine preferanser for interiør, og ikke basert på hva andre måtte mene om fineste bil eksteriørmessig.

• Liker
Reaksjoner: MML
Topp Bunn