Tips på högtalare?

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Hej!

Letar efter en liten musikalisk högtalare som borde fungera bra i ett mindre rum (bor i en 1:a på 22 m2) De bör därför kunna stå rätt nära bakvägg, och man bör kunna sitta rätt nära dem och lyssna.

Budget ca: 10 000 nytt/begagnat

Kom med förslag! :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det hadde gjort det lettere å anbefale noe om vi visste litt om hvaslags utstyr høyttalerne skulle brukes sammen med, elitico.....
 

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
impulse:

Bygger upp en anläggning på nytt... (Har egentligen bara vinylriggen kvar)

Den består av en Michell Syncro (rega rb-300 arm + AT-OC9 pu) + Dynavector P-75 RIAA

Sedan har jag en Plinius 9100 (integrerad förstärkare) på ingående, ingen CD-spelare ännu.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Ok...Du har definitivt god smak! Jeg drister meg til å foreslå en av mine  absolutte favoritter, Totem Acoustics Model 1 Signature. Selv uten å vite noe om hvaslags musikk du spiller. Den passer nemlig fantastisk bra til din fine Plinius-amp...Jeg har sett disse til salgs for så lite som 10.000,- inkl. stativer. Vær oppmerksom på at de trenger tunge, gode stativer og bi-wiringskonfigurasjon, men da spiller de ringer rundt utrolig mye....
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.681
Antall liker
2.880
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvorfor ikke gå for et par Carlsson OA?? Koster ikke skjorten, og gir gooood lyd!
 

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
:)

Jag lyssnar mest på Sing & Songwriters, Jazz och Blues.

Totem har jag gillat de gångerna jag har hört dem, dock aldlrig hört dem med Plinius. Tack för tipset!

Carlsson OA-58.2 (OA-60) Har jag också hört på mässor. Funderat lite på dem också, då de just ska stå nära bakvägg och spelar bra. Då måste man dock köpa nytt och så är de lite svåra att få tag i just nu. :-[

Jag tar gärna emot fler tips!:D
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Jag lyssnar mest på Sing & Songwriters
Er det det det heter!? (oi, det ble mye "det"  ;D). Jeg har alltid trodd at det var "single songwriters"  ::). Beklager avsporingen!

Forresten har jeg alltid vært nysgjerrig på Dali Royal Tower. Tror den må være bra til formålet.

Mvh.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.681
Antall liker
2.880
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
:)

Jag lyssnar mest på Sing & Songwriters, Jazz och Blues.

Totem har jag gillat de gångerna jag har hört dem, dock aldlrig hört dem med Plinius. Tack för tipset!

Carlsson OA-58.2 (OA-60) Har jag också hört på mässor. Funderat lite på dem också, då de just ska stå nära bakvägg och spelar bra. Då måste man dock köpa nytt och så är de lite svåra att få tag i just nu. :-[

Jag tar gärna emot fler tips!:D

Det finnes jo andre Carlsson-modeller da, som slett ikke kan være vanskelig å få tak i, særlig i Sverige.............
Hva med OA 50.2 eller 50.3? Eller 52.3 eller 52.3?
Noe å tenke på, kanskje...............??
 

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Proffen:

Varför alla dessa .......................? :eek:

Nya Carlssonhögtalare tillverkas inte för närvarande. Larsen har sagt upp sitt licensavtal med SSC.
http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?PHPSESSID=4bd04a6369f3f5bd4bdc25dbca1ac0c1#1

De är därför svåra att få tag på då butikerna redan sålt majoriteten av sina exemplar.

OA-52.3 är en ruskigt bra högtalare, de kräver dock ett stort lyssningsrum.  Vilket jag tyvärr inte har, de går därför bort. :(

OA-58.2 (OA-60) är dock en väldigt stark kandidat, ifall man får tag i några det vill säga.
 

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Vad tror ni om Dynaudio Focus 110-140? Vet att Tonkraft har demat Plinius ihop med Dynaudio på mässor.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Dynaudio Focus 110 / 140 låter fantastisk fint, og kanskje særlig på din type musikk. Om Tonkraft bruker Plinius på demo, er jo det et tegn på veldig god match. Jeg har alltid blitt imponert når jeg har lyttet til Dynaudios høyttalere, og de hadde stått høyt oppe på min liste om jeg var på utkikk etter nye høyttalere, i alle fall.
Lykke til i jakten!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.681
Antall liker
2.880
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
OK elitico.
Er bare litt fan av Carlsson-lyden selv, ser du.
Dynaudio skal være bankers, så lenge forsterkern har muskler nok.
Sonus Faber lager jo lekre stativhøytalere.
Mange som skryter av Krix, men har ikke hørt de selv.
Proac har mange fans!
System Audio og Audiovector da?
Linn og andre høytalere fra de britiske øyer?
Ruark?

Finnes jo nesten uendelig mange å velge blant mann........ ;D
Ta deg en runde innom de nærmeste hifi-asylene og prøvelytt.
Hvor bor du, forresten? Da er det lettere å anbefale evt sjapper

Proffen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Proffen er en mann med god smak. Han har jo tross alt Copland/Sonus Faber-oppsett, en av bransjens mest musikalske kombinasjoner! :) Enig mht. Carlsson, det er ufattelig mye vellyd for pengene. Sonus Faber er vakkert på alle måter, burde funke nydelig på Plinius og kan ofte fåes til en bra pris brukt. Det samme gjelder Proac, og da spesielt den lille 1SC. Og det ligger faktisk et sånt par ute på bruktbørsen nå, med gode stativer til en helt ok pris. Kanskje noe å sjekke ut?
 

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Proffen: Jag gillar Carlsson mycket också! ;D Helt klart en annolunda högtalare. :D

Jag har precis haft ett par:
Acoustic Energy AE1 MK3 Reference (riktigt bra! men kräver mycket effekt av kvalite samt ett förhållandevis stort rum)

Har tidigare bla. även haft:
Krix Equinox (mycket välljud för pengarna)
Proac Studio 100 (helt ok!)

Så jag håller med om att det finns mycket att välja på. Det är därför jag ber om lite förslag. :) Vill helst pröva nåt märke jag inte haft tidigare.

Så kanske Carlsson, Dynaudio, Sonus Faber eller något annat. ;D

Vad tycker du om Copland CTA-505 föresten? Har inte fått lyssna på den ännu.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Vad tror ni om Dynaudio Focus 110-140? Vet att Tonkraft har demat Plinius ihop med Dynaudio på mässor.
Disse er i følge Dynaudio konstruert for fri plassering; altså et godt stykke ut fra bakvegg.
 
O

omholt

Gjest
Spendor er en glimrende kanditat hvis du liker litt varm lydsignatur.
 

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Fick tag i ett par nya 58.2 (OA-60) i Stockholm. :)

Så nu är jag Carlssonägare. 8) Detta ska blir spännande!

Tack för all feedback hur som helst!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.681
Antall liker
2.880
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Proffen: Jag gillar Carlsson mycket också! ;D Helt klart en annolunda högtalare. :D

Jag har precis haft ett par:
Acoustic Energy AE1 MK3 Reference (riktigt bra! men kräver mycket effekt av kvalite samt ett förhållandevis stort rum)

Har tidigare bla. även haft:
Krix Equinox (mycket välljud för pengarna)
Proac Studio 100 (helt ok!)

Så jag håller med om att det finns mycket att välja på. Det är därför jag ber om lite förslag. :) Vill helst pröva nåt märke jag inte haft tidigare.

Så kanske Carlsson, Dynaudio, Sonus Faber eller något annat. ;D

Vad tycker du om Copland CTA-505 föresten? Har inte fått lyssna på den ännu.

Grattis med nye høytalere da! Hvor mye måtte du gi for herlighetene? Hva er nyprisen på dem i Sverige?
Er godt fornøyd med 505`ern, jeg. Har ikke tweaket noenting mht rør osv, har faktisk bare koblet den opp og spilt. Synes den er et klart steg opp fra mitt forrige effekt-trinn, en moddet/oppgradert Golden Tube SE 40; mye mer luft i toppen og mer trøkk i bunnen. Mellomtonen var kanskje en anelse mer kroppslig, dvs mer kjøtt og blod på SE 40`en, men opplever 505`ern som mer "riktig". Hadde vært spennende med en matchend Copland for-forsterker og cd-spiller, men men.......... ;-) Den tid kommer kanskje før en aner. Er imidlertid godt fornøyd med for-forsterkeren og cd-spilleren jeg har nå.
 
Topp Bunn