Tips til 2 veis bassrefleks med P.AUDIO BM-15LF

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Guttungen på 8 år har sprengt sitt andre par med billige "pingle" høyttalere. Nå vil han ha Cerwin Vega.
I boden har jeg et par P.AUDIO BM-15LF liggende, istedet for å kaste dem lurte jeg på om det er mulig å
få bygget noen bassrefleks kasser til dem supplert med en 2" driver eller noe for å få en 2-veis høyttaler som
han kan spille teckno & heavy på.

Som dere skjønner, dette trenger ikke låte pent, men spille høyt. P.AUDIO BM-15LF er jo ikke et element som
spiller ned til 20hz, men det trenger han heller ikke til denne musikken.

Er det noen som har et forslag til hva jeg kan gjøre? Kassestørrelse og tips til rimelig/billig driver til å supplere
15"-eren med. Og hvor deler jeg i tilfelle?

Link til spec på P.AUDIO BM-15LF:
http://www.usspeaker.com/paudio bm-15lf-1.htm

Mvh
Jan
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg tror jeg ville kjøpt http://www.hypex.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=92 til å drive/delefilter/EQ

Usikker på hvilket horn jeg ville gått for. Men helst noe som kunne deles 1kHz eller litt lavere kanskje? Enkleste er vel å kjøpe horn + driver fra samme fabrikant til dette formålet. Sjekk ting fra BMS, Beyma, B&C, 18Sound. Eller kanskje noe brukt Altec fra børsen.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
De P-Audio elementene kan spille høyt uten tvil, med bra følsomhet og bra effekttålighet. Men om det er lurt for ørene til en 8 åring er en annen ting............

Du må opp i 80L + og så mye under 50hz får du ikke, men hvordan det er å dele de mot et horn har jeg ingen peiling på. "hifi" blir det neppe :)

Hvorfor ikke kjøpe et par billige små toveis som tar seg av toppen? Med et høypass filter vil de aller fleste tåle rimelig bra med effekt.
Dvs såfremt ikke problemet egentlig er liten forsterker som går på full guffe og klipper hele tiden, det knekker det meste uansett. Kanskje en sikring på høyttalerne kunne være en ide?

Men det finnes jo både billige brukte CV og noen svenske alternativer også, som Dynavoice og Proson. Mye lyd for pengene der.

Min sønn har et par Dynavoice M-65 og de har overraskende god lyd til prisen, er lettdrevne og innehar en viss "partyfaktor". Og de har faktisk holdt noen år også.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
norcad skrev:
De P-Audio elementene kan spille høyt uten tvil, med bra følsomhet og bra effekttålighet. Men om det er lurt for ørene til en 8 åring er en annen ting............

Du må opp i 80L + og så mye under 50hz får du ikke, men hvordan det er å dele de mot et horn har jeg ingen peiling på. "hifi" blir det neppe :)

Hvorfor ikke kjøpe et par billige små toveis som tar seg av toppen? Med et høypass filter vil de aller fleste tåle rimelig bra med effekt.
Dvs såfremt ikke problemet egentlig er liten forsterker som går på full guffe og klipper hele tiden, det knekker det meste uansett. Kanskje en sikring på høyttalerne kunne være en ide?

Men det finnes jo både billige brukte CV og noen svenske alternativer også, som Dynavoice og Proson. Mye lyd for pengene der.

Min sønn har et par Dynavoice M-65 og de har overraskende god lyd til prisen, er lettdrevne og innehar en viss "partyfaktor". Og de har faktisk holdt noen år også.
Det er ikke en liten forsterker som er skylden, men rett og slett at han spiller altfor høyt. Når han spiller på det høyeste går han ut av rommet. Og på det verste har han stått på utsiden av rommet med døra lukket og et sett øreklokker over ørene (slike man bruker på konsert) og danset. Jeg prøver febrilsk å lære han at han ødelegger tingene. Nå låner han et par stativhøyttalere av meg, og de avlider vel med døden snart. Han har nemlig bedt inn klassekameratene på "disco-fest" på fredag ;D .

Elementene jeg har liggende er visstnok en JBL 2226 clone, lurer på å bygge en kasse på 76x55x45 (JBL 4507) og putte et horn i toppen.

mvh
jan
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Når det benyttes på den måten vil ingenting holde, så da ville jeg ikke gitt min sønn nye høyttalere "som belønning" hver gang han sprengte et par ihvertfall.

Kanskje vært en ide og få ned utgangsnivået fra kilden slik at lydnivået og effekten ble begrenset til noe levelig selv om volumrattet blir vridd på fullt?

Med såpass store kasser kan du avstemme rundt 30-35hz og få de til å spille ned mot 40hz før de runder av. Utfordringen ligger uansett i andre enden, med baffelstep og deling til et horn.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
norcad skrev:
Når det benyttes på den måten vil ingenting holde, så da ville jeg ikke gitt min sønn nye høyttalere "som belønning" hver gang han sprengte et par ihvertfall.

Kanskje vært en ide og få ned utgangsnivået fra kilden slik at lydnivået og effekten ble begrenset til noe levelig selv om volumrattet blir vridd på fullt?

Med såpass store kasser kan du avstemme rundt 30-35hz og få de til å spille ned mot 40hz før de runder av. Utfordringen ligger uansett i andre enden, med baffelstep og deling til et horn.
Enig det, skal i hvertfall få montert en sikring på høyttalerne hans. :-\
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
janly skrev:
Jeg prøver febrilsk å lære han at han ødelegger tingene. Nå låner han et par stativhøyttalere av meg, og de avlider vel med døden snart.
::)

Eneste han blir å lære av er beskjeden at "sprenger du disse, får du leve uten noen måneder" - og så får du holde deg til det.

Når du som forelder kjøper ny hver gang han ødelegger, og han vet at dette ødelegger høyttalere, så lager du bare ris til egen bak.

Johan-Kr
 
Topp Bunn