Ønsker anbefaling Tips til AD-konverter

ole-va

Medlem
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
47
Torget vurderinger
1
Vurderer å anskaffe AD-konverter til å bruke mellom RIAA og en miniDSP SHD.
SHD’en har analoge innganger, men jeg er ganske sikker på at konvertering fra analog-til-digital kan gjøres bedre…

Noen som har tips til AD-konverter i prisklassen 3-5000 kroner som jeg bør sjekke ut?
Trenger kun ett sett RCA på analog inn.

Takker og bukker for alle tips!

Ole-Vidar

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.845
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvorfor mener du at ADCen i miniDSP SHD er under pari? Jeg har prøvd å finne målinger av analog inn til analog ut på den uten hell. Spesifikasjonene til miniDSP tyder uansett på at de har fått det beste ut av chipen.

Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.416
Torget vurderinger
1
SHD’en har analoge innganger, men jeg er ganske sikker på at konvertering fra analog-til-digital kan gjøres bedre…
Nja. AD-konvertering er enklere enn DA-konvertering. Sistnevnte stiller store krav både til DAcens digitale filter og de analoge kretsene som skal levere linjesignalet ut, herunder powersupply etc.

Etter at din miniDSP har gjort AD-konverteringen, skal den utføre andre oppgaver i det digitale domenet (DSP), og drar da nytte av at alt er integrert i et kretskort med samme klokke. Skal du operere med ekstern AD-konverter, blir det flere klokker og du introduserer nytt interface (plugger/kabler) med fare for jitter etc.
Sumsumarium tror jeg IKKE du får bedre lyd med en ekstern AD-konverter. Ihvertfall ikke i prisklassen 3-5000.
Da ville jeg heller sett på muligheten for å oppgradere DA-konverteringen, eller en oppgradering av miniDSP SHD sin strømforsyning.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
RME ADI-2 FS fungerer strålende. Jeg bruker rca-trs adaptere på min. Litt over budsjett, men kan kanskje finnes brukt

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.845
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Målinger av DAC-ytelsen til SHD finnes. Ikke mye å hente der gitt.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.458
En annen faktor er at støynivå fra vinyl er så høyt at det neppe er en faktor for dages ADC.
E1DA Cosmos er formidabel ADC når man ser på spesifikasjoner. Den har kun USB ut.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.855
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har et produkt fra E1DA liggende her :) Er ikke helt overlatt til tilfeldighetene de produktene der.

Men, kan ikke nesten ethvet "Proff" lydkort benyttes? Tenker f.eks. noe fra focusrite, MOTU, SSL eller lignende? Trenger ikke være så dyrt. Skjønner heller ikke at miniDSP SHD skal gjøre noen dårlig jobb. Sjekk f.eks. Julian Krause på youtube.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Enig i at de fleste prosumer lydkort bør kunne gjøre dette strøkent. Hvis en ikke gidder å ha en pc/Mac tilkoblet hele tiden er det viktig at den kan fungere i stand alone mode. Når det er sagt så er RME ADI 2 merkbart mer "gjennomsiktig" enn Metric halo ULN 2 og ULN 8 som jeg hadde tidligere til samme jobb. Liker den også bedre enn phonotrinn rett inn i Trinnov prosessor.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.416
Torget vurderinger
1
Enig i at de fleste prosumer lydkort bør kunne gjøre dette strøkent. Hvis en ikke gidder å ha en pc/Mac tilkoblet hele tiden er det viktig at den kan fungere i stand alone mode. Når det er sagt så er RME ADI 2 merkbart mer "gjennomsiktig" enn Metric halo ULN 2 og ULN 8 som jeg hadde tidligere til samme jobb. Liker den også bedre enn phonotrinn rett inn i Trinnov prosessor.
Det tror jeg så gjerne. Men gjelder dette brukt kun som AD-konverter eller også som AD/DA konverter?

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Merk at den jeg snakker om er ADI 2 FS. Kun AD/DA uten lydkort/interface muligheter. ADI 2 pro har jeg ikke prøvd

ole-va

Medlem
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
47
Torget vurderinger
1
Takker for svar og engasjement!
SHD'en gjør mye bra, og det er ingen tvil om at summen av plusser er større enn summen av minuser ved den.

Men, det er heller ingen tvil om at vinylavspilling via SHD har tapt seg i forhold til tidligere oppsett hvor alt gikk rett i analog forsterker. Samtidig er det heller ingen tvil om at digital avspilling låt krispere med gammel DA-konverter. Sammenligningene her gjelder når jeg bruker SHD uten noen form for korrigering - altså i "by-pass" modus.
Det er derfor jeg vil sjekke hvilke muligheter det er for å bruke SHD med eksterne konvertere for AD og DA.
Drømmen er å få i pose og sekk: fordelene med romkorrigering og kanskje enda bedre lyd med bedre konvertering til og fra digitalt.

Topp Bunn