Tips til bra kassettspiller fra loppis

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hei,

hadde håpet på noe spennende siden det er loppemarkedsesong, men disse koronatider satte jo litt kjepper i hjulene... likevel ønsker jeg ikke gi opp!

Er på utkikk etter å utvide anlegget med en kassettspiller. Har ikke noe i mot å reparere litt om det ikke krever innhenting av deler fra alle verdens hjørner. Er det noen tips til hva jeg skal se etter (eller unngå!) når jeg snuser rundt? Helst ikke over 1000 kroner, men er det veldig lekkert kan jeg kanskje strekke meg til 2000.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Her vil du sikkert få mange forskjellige råd, og jeg skal prøve meg på noen...
En single capstan spiller er mest pålitelig men har litt dårligere lydkvalitet.
Det er forskjell på hvor enkle de forskjellige er å utføre vedlikehold på.
Nyest mulig spiller bør gi minst trøbbel.
Du må regne med at alle spillere du får tak i trenger en service for å yte optimalt, men de kan fungere greit nok en stund.........
Deler er vanskelig til de aller fleste spillere uansett fabrikat.
Sjekk denne for å se hva som fantes:
https://www.vintagecassette.com/
Og denne for å lære mer;
Tapeheads.Net Home Page

Jeg kan jo skrive litt om mine spillere som jeg har koblet opp i stua, da får du litt mer kjøtt på beinet:)
Technics RS-B565: Denne har ingen reimer og er single capstan. Gir pålitelighet og er tenkt brukt kun som avspiller. Bygger heller ikke så mye i dybden og passer derfor bra på den hylla jeg bruker over stereobenken. Kostet meg ca. 2300,- kjøpt på eBay fra England.
Akai GX-R60EX: Denne har autorevers og er en nostalgitripp for meg. Single capstan. Behagelig å slippe å snu kassetten. Brukes kun som avspiller. Bygger heller ikke så mye i dybden og er derfor nabo til B565:) Kostet meg 800,- kjøpt på Finn.
Pioneer CT-F1000: Denne ble kjøpt i ren kåtskap pga. utseende og at det var utført en skikkelig service på den. Reimer, idler, capstanhjul og en masse komponenter er byttet ut. Dual capstan. Brukes som avspiller. Er stor og tung. Kostet meg ca. 8000,- kjøpt på eBay fra Florida.
Sony TC-KA3ES; Denne ble kjøpt fordi jeg ville ha Dolby S og en nyest mulig spiller til opptak og avspilling. Dual capstan. Har vært på service i Norge (hos Teletor i Oslo) og med servicekostnadene har den kostet med ca. det samme som Pioneern. Kjøpt på eBay fra Japan.

Har hatt mange forskjellige spillere innom. Det er fordeler og ulemper med de aller fleste. Les den enormt lange kassettspillertråden så får du mye info.....
Lykke til.
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.032
Antall liker
9.311
Ikke kjøp den letteste. En tung spiller er ofte en god spiller.
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Vel, du skal ha litt flaks. Jeg hadde øyne vidåpne i loppissesongen i høst, men fant lite. Plukket med meg en JVC, mest fordi displayet på den er helt awesome. Men det er mer en kuriositet.
Tyngde, som Panther skriver, er en fordel. Kosmetisk tilstand kan avsløre en del faktisk, det blir som plater, ofte er det pent behandla covere som har de pene platene. Har du griseflaks finner du en trehoder dual capstan. Ellers er kanskje dolby c noe og se etter, da er i hvert fall ikke spilleren aaalt for gammel. Og kjente trygge merker som Sony, Denon, Technics, Pioneer. Eller en Kenwood, de skal man faktisk ikke kimse av.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takk for gode tilbakemeldinger! Tyngde, Dolby-versjon og kjente merkevarer er gode tips som er lette å huske. Gleder meg til det er innafor å stikke nesa ut av døren og besøke brukten!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MVNO SUBSCRIBER: Til 2000 kr? Denon DRS 610, mid 90s Pioneer, Onkyo, NAD 6340 eller 613..alle de er gode alternativer.

Blackstar: Du har fortsatt Denonen din , vel?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Akai lagde veldig gode spillere.
Har GXD 725D veldig god
GXR 90D var de vel en som hete. Lav sak, veldig god.
Mange gode gamle slike.
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
623
Antall liker
1.003
Helst ikke over 1000 kroner, men er det veldig lekkert kan jeg kanskje strekke meg til 2000.
Jeg har ikke gode erfaringer med å finne noe brukbart på loppemarkedene i Oslo, mulig det er bedre på mindre steder? Jeg har kjøpt mine brukte ting på finn.no og eBay. Det lille jeg har sett på bruktbutikker har stort sett vært overpriset, men det kan jo tenkes det er mulig å gjøre gode kjøp her og der.

I prisklassen rundt 1000 kr ville jeg sett etter følgende egenskaper:
- spiller fra midten av 90-tallet
- Dolby B og C (stort sett alle har dette)
- 3 hoder med tape/monitor og justering for record level og bias (stor fordel ift opptaksmuligheter)
- Single capstan (Dual capstan er på papiret bedre, men potensielt mer trøbbel på en gammel spiller)

Her er et eksempel på en sånn type spiller jeg tenker på (jeg har ikke noe konkret kjennskap til akkurat denne modellen):
https://www.cassettedeck.org/technics/rs-az7

Tips: Når du har funnet en spiller du er interessert i, gå på eBay og søk på modellnavnet. Dersom det ikke dukker opp noen reservedeler eller belte-kits så kan det være et tegn på at det er en ukurant spiller som det er vanskelig å få tak i deler til.

P.s. du må bare innstille deg på å bestille reservedeler (som f.eks. belter) fra "alle verdens hjørner". Det går fort med noen hundrelapper... (kommer litt an på hva slags ambisjonsnivå du har ift ønsket slutt-tilstand på spilleren)
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takk for innspill! Jeg har nå kjøpt spiller som forhåpentligvis ankommer neste uke. En del frem og tilbake - har endt opp på en Beocord 1900. Fikk den relativt billig (tror jeg?), skal fungere men trenger litt kjærlighet. Jeg har veldig lyst til å lære meg å mekke på kassettspillere, så tenkte det var et godt sted å starte. Den var i hvert fall pen... Dolby B, treimitasjon og stereo, hva mer kan en moderne mann ønske seg? :p

Mulig jeg nå bare har kjøpt meg problemer, men om jeg skulle tabbe meg ut så var den i hvert fall ikke kjempedyr, og jeg har et utgangspunkt å gå videre fra. Noen av dere som kjenner denne spilleren og har noen tips eller formeninger?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Gratulerer, leser på nettet at denne er en enklere utgave av toppmodellen BeoCord 5000. Det høres bra ut; "it did not have the same wide range of facilities and operational refinements" . Det burde bety færre feil og en enklere maskin å jobbe med.
Jeg kjenner dessverre ikke til denne men det er andre her som har B & O.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MVNO SUBSCRIBER: Den er god, den...Gi den bare et antall Emtecs å jobbe med, så...
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
623
Antall liker
1.003
Noen av dere som kjenner denne spilleren og har noen tips eller formeninger?
Jeg har ikke spilleren, men har noen tips.

Registrer gratisbruker på hifiengine, så kan du laste ned service-manual for spilleren din:
https://www.hifiengine.com/manual_library/bang-and-olufsen/beocord-1900.shtml

Jeg ser at Auditor anbefaler Emtecs-kassetter. Grunnen til at han gjør det er ganske godt forklart i denne videoen, spesielt fra 22:39 (man bør se hele videoen).

BASF- og EMTEC-kassetter får man kjøpt fra f.eks. CassetteComeback eller eBay. Men jeg ville nok verifisert at det var mulig å få spilleren i god stand før jeg begynte å bruke penger på nye (eller New Old Stock - NOS - som det vel heter) kassetter :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
mvno subscriber: Før du gjør noe som helst annet, rens den. Sjekk så hastigheten. Går den slik den skal? Om så er, kos deg..
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Den går rundt, har ikke noe kassett med testtone til å sjekke hastighet med.. med mindre det er noen annen smart måte å gjøre det på? Beltene virker ok. Skal prøve mekke en DIN-adapter i dag, så får vi se hvordan det låter. Regner med jeg gjør lurt i å bytte en del kondensatorer og motstander etter hvert. Strømforsyningen har en diger en, og jeg er alltid litt nervøs rundt 40 år gamle strømforsyninger som har ligget i en låve halvparten av tiden.. men kassettspillere er nytt for meg, så tar gjerne i mot tips.
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fikk mekket adapter i går kveld og testet så vidt. Virker som det er noe guff med enten hastigheten eller noe annet. Når jeg begynner å spille låter det greit, så i løpet av ca et sekund grøter lyden seg til og toppen blir borte. Aktiverer jeg Dolby blir det enda verre, og høres ut som det kommer fra andre siden av veggen.

Er dette noe som typisk er symptom på slakt belte, eller andre tape-ting? Eller kan det være strømrelatert?

Må for øvrig bemerke at spilleren er utrolig støyfri ellers. Når jeg ikke spiller kassett er det ikke fnugg av hverken brumming eller sus, selv om jeg gunner volumet til maks. Det lover jo bra!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MVNO SUBSCRIBER: Klassisk tegn på at huer og rollers trenger en solid rens. De huene er er mest sannsynlig så fulle av gammal partikkelguff at du kunne åpna egen malmgruve: Og rollers har garantert aldri vært rensa med gummifornyer heller. Da setter båndet seg enda mer fast, slipper enda mer partikler. Hør med:

Hjem - ELEKTRONISK BUREAU

..om rensesettet du skal ha.

Reimene finnner du her:

Sushama Thakker, Old-Fashioned Service, Leading-Edge Technology
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
623
Antall liker
1.003
Fikk mekket adapter i går kveld og testet så vidt. Virker som det er noe guff med enten hastigheten eller noe annet. Når jeg begynner å spille låter det greit, så i løpet av ca et sekund grøter lyden seg til og toppen blir borte. Aktiverer jeg Dolby blir det enda verre, og høres ut som det kommer fra andre siden av veggen.
Kan du legge ut en video av det?

Ref. dette med strømrelatert, har du åpnet spilleren og visuelt inspisert alle elektrolyttene? Den store du refererer til, er det mye varmeutvikling fra den? Hvis du er komfortabel med å bytte komponenter, så er det bare å bytte de største i strømforsyningskretsen først som sist. Det er en god investering, og om ikke de er helt på ville veier så kan det hende de er utenfor spec nå etter så mange år. mouser.com har et enormt utvalg og leverer raskt med UPS. elfadistrelec.no er et annet godt alternativ.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fikk mekket adapter i går kveld og testet så vidt. Virker som det er noe guff med enten hastigheten eller noe annet. Når jeg begynner å spille låter det greit, så i løpet av ca et sekund grøter lyden seg til og toppen blir borte. Aktiverer jeg Dolby blir det enda verre, og høres ut som det kommer fra andre siden av veggen.
Kan du legge ut en video av det?

Ref. dette med strømrelatert, har du åpnet spilleren og visuelt inspisert alle elektrolyttene? Den store du refererer til, er det mye varmeutvikling fra den? Hvis du er komfortabel med å bytte komponenter, så er det bare å bytte de største i strømforsyningskretsen først som sist. Det er en god investering, og om ikke de er helt på ville veier så kan det hende de er utenfor spec nå etter så mange år. mouser.com har et enormt utvalg og leverer raskt med UPS. elfadistrelec.no er et annet godt alternativ.
Er aksielle kondensatorer, så litt vanskelig å se om noen er på vei til å sprekke. Tenker å bytte ut alle elektrolyttene ja, så det blir et staselig prosjekt. Bør vel bytte reim også regner jeg med? Har bestilt fra Elfa før, men mouser har kanskje bedre utvalg?

Mange av kondensatorene er 63V, 100V, 160V og 250V både på forsterker og input-delen. Lav ESR-kondensatorer på de spenningene finner jeg ikke på Elfa. Vet ikke hvor mye det har å si, men vil gjerne ha gode deler. Jeg er ingen ekspert altså, men er glad i å lodde og lærer jo noe hist og her.

Ang video: rakk ikke i dag, men prøver ta noe lydopptak i morgen. Legger ved bilde av innmaten, det er jo alltid stas :)

IMG_8635.jpg
IMG_8636.jpg
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Men i klippet så er diskanten bedre i begynnelsen, og så forsvinner den litt? Er det noen måte man kan se på hodene at de er slitte?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.032
Antall liker
9.311
Noen gamle kassetter er "rustet" slik at et renset lydhode gror til i løpet av kort tid. Prøv å spille av et parti flere ganger og se om problemet vedvarer. Selvfølgelig med rens av lydhode mellom hver avspilling.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Men i klippet så er diskanten bedre i begynnelsen, og så forsvinner den litt? Er det noen måte man kan se på hodene at de er slitte?
Det er absolutt ikke sikkert at hodene er så slitt at det er problemet, bare et lite innspill. Du kan se om hodene er slitte hvis du bruker lupe og sammenligner med hoder som er ok. Sjekk bilder på nettet og sammenlign. Det kan også være møkk som ligger på hodene. Det skal overraskende lite til før det får konsekvenser. Det kan også være båndtransporten, posisjonen av hodene.
Mye å bite i:) men det ordner seg etterhvert. Skal man justere hoder og båndtransport så krever det litt utstyr og kompetanse som jeg ikke har.
 
Sist redigert:

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
623
Antall liker
1.003
mvno_subscriber: Hvis du har lyst på en kassettspiller til, så dukket det nettopp opp en Denon DRM-800A til 200 kr på finn.no.

Annonse

Ifølge selger ikke vært brukt på årevis men i god stand. Ser litt "røff" ut, men for 200 kr så er det jo et flott prosjekt :)

Skjermbilde 2020-03-29 kl. 21.48.23.png
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
623
Antall liker
1.003
torstej da har jeg tatt opp spilling av kassett hvor jeg starter og stopper. Dette er med Dolby NR av (glemte spille med den på også, det høres ut som et skikkelig lavpassfilter).
Jeg har ikke kompetanse til å gi noe godt svar på hva dette kan være, men jeg ville i utgangspunktet:
- smurt og renset spilleren ihht det som står i servicemanual
- la den stå og gå noen timer med kassett i, og se hva som skjer

Var det forresten en originalkassett? Det hadde nok vært å foretrekke å få tak i en "fersk" type 1 kassett med en god innspilling fra Spotify eller tilsvarende/bedre digitalt medium. Da får du "luket ut" potensielle feil nevnt over her om at det skulle være noe feil på selve kassetten. F.eks. uten dolby på den ene siden og med dolby B på den andre siden. Men da innspilt på en overhalt velfungerende kassettspiller. Så kunne du brukt det som testkassett. Du trenger forøvrig også en posjon av kassetten innspilt med en 3000Hz testtone for å få justert korrekt hastighet på avspilling.
 
Topp Bunn