Tips til bygging av kino/lytterom

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Er i ferd med å bygge meg et kombinert kino/lytterrom. i utgangspunktet står jeg veldig fri med tanke på det meste. Rommet er bygget som "rom-i-rommet" med en takhøyde på 3 meter og en bredde på ca 4,7 meter. Lengden kan jeg selv avgjøre da jeg skal sette opp en bakvegg på egnet sted.
Det er ingen vindu i rommet. Døren blir på bakveggen et sted. Det er også lagt opp til varmepumpe på ene langveggen/sideveggen.

Pr dags dato står rommet helt "bart", dvs at det ikke er gulv, og det er bare rene gipsplater satt opp.

Da er spørsmålene mange, bla.a:


  1. Hvor langt bak bør jeg dra bakveggen. 5,5 meter?
  2. Har jeg mye å tjene rent aukustisk ved å lage skråtak fra fremre til bakre vegg?
  3. Det er veldig mye jeg ikke har tenkt på, setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med enda flere spørsmål og svar :)


Om noen skulle være i tvil om utstyret i rommet så kommer det til å være mye Piega der. Det andre blir nok byttet litt rundt på..
 

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Innlegg
670
Antall liker
728
Torget vurderinger
4
Du kan bruke denne kalkulatoren for å finne en lengde som passer til høyden og bredden.

mh-audio.nl - Acoustic
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.124
Antall liker
20.484
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ikke sett døren i refleksjonspunktene på bakveggen. Tenk på om du vil bruke absorbenter eller diffusjon på veggen bak deg. Diffusjon trenger lenger avstand til sweetspot.

Skal du sette opp bakveggen selv. Tenk på om du kan bygge inn tiltakene i veggen. Tenke ikke på det når jeg bygde min bakvegg. Hadde jeg skulle gjort dette igjen så hadde jeg gått for 1D diffusjon og min 60cm med glava/ rockwool bak. Evnt glava/rockwool vegg med scatterplater fremfor.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Hei,

Takker for svar.
Skal sette opp bakveggen, eller rettere sagt: en kamerat som er snekker skal sette opp bakveggen :)
Hadde tenkt å ha noen "tubetraps" stående i hjørnene for å dempe/kontrollere bassen.

Du sier diffusor "1D", er det noe mål jeg må følge, eller er det bare å montere opp "skjeve" fjøler på bakveggen? Må jeg ha et mønster?

Så ellers at min tanke om å ha ca 5,5 meter til bakvegg ikke så helt bra ut iht den kalkulatoren det ble referert til..

Planen var å gjøre rommet på andre siden om til et treningsrom, så jeg kommer nok ikke til å lage en vegg på 1 meter i tykkelse, da må jeg heller spare litt og kjøpe aukustiske virkemidler for å bedre lyden.

Dersom jeg skrår sidevegger og tak, vil det ha noen stor effekt, er det noen som har noe erfaring/kunnskap om det?
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Hei,

Takker for svar.
Skal sette opp bakveggen, eller rettere sagt: en kamerat som er snekker skal sette opp bakveggen :)
Hadde tenkt å ha noen "tubetraps" stående i hjørnene for å dempe/kontrollere bassen.

Du sier diffusor "1D", er det noe mål jeg må følge, eller er det bare å montere opp "skjeve" fjøler på bakveggen? Må jeg ha et mønster?

Så ellers at min tanke om å ha ca 5,5 meter til bakvegg ikke så helt bra ut iht den kalkulatoren det ble referert til..

Planen var å gjøre rommet på andre siden om til et treningsrom, så jeg kommer nok ikke til å lage en vegg på 1 meter i tykkelse, da må jeg heller spare litt og kjøpe aukustiske virkemidler for å bedre lyden.

Dersom jeg skrår sidevegger og tak, vil det ha noen stor effekt, er det noen som har noe erfaring/kunnskap om det?
Du er vel kanskje ferdig nå, men når det kommer til skrå vegger og eller tak har jeg hørt at det er gunstig. Fordi det forhindrer lydbølgene fra å kollidere på samme måte som når ting er paralelle med hverandre.
Men jeg har ikke testet dette.
Jobber nå selv med et rom som blir ca. 4,6 B x 5.7 L og skråtak i lengdaretning med full høyde i sidene (2,4 m) før skrå starter.
Her du noen erfaringer så ønsker jeg tilbakemelding :confused:
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.993
Antall liker
1.807
Sted
Sjælland. Danmark.
Heisan,

Er i ferd med å bygge meg et kombinert kino/lytterrom. i utgangspunktet står jeg veldig fri med tanke på det meste. Rommet er bygget som "rom-i-rommet" med en takhøyde på 3 meter og en bredde på ca 4,7 meter. Lengden kan jeg selv avgjøre da jeg skal sette opp en bakvegg på egnet sted.
Det er ingen vindu i rommet. Døren blir på bakveggen et sted. Det er også lagt opp til varmepumpe på ene langveggen/sideveggen.

Pr dags dato står rommet helt "bart", dvs at det ikke er gulv, og det er bare rene gipsplater satt opp.

Da er spørsmålene mange, bla.a:


  1. Hvor langt bak bør jeg dra bakveggen. 5,5 meter?
  2. Har jeg mye å tjene rent aukustisk ved å lage skråtak fra fremre til bakre vegg?
  3. Det er veldig mye jeg ikke har tenkt på, setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med enda flere spørsmål og svar :)


Om noen skulle være i tvil om utstyret i rommet så kommer det til å være mye Piega der. Det andre blir nok byttet litt rundt på..
Hej
Jeg ser først nu dit indlæg.
Jeg ville ikke sætte nogen bagvæg som udgangspunkt. Er der nogen grund til at den er der?
Rummet størrelse har betydning for lyden. Højttalerne placeret frit. Langt til frontvæggen. Langt til sidevægge. Og langt til bagvæggen.
Hvis du har brug for en adskillelse, ville jeg sætte en væg sammen med diffusere fra Svanø Akustik. Det vil give en forbedring af lyden, medens en væg ville give en forringelse.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.993
Antall liker
1.807
Sted
Sjælland. Danmark.
I øvrigt så det med de gyldne mål gælder, når man ikke gør noget ved lytterum akustisk set. Vil man gøre noget med det, er de gyldne må ikke optimale. Det er bedre med en stor fejl end forfærdelig mange små fejr, der vil være svære at fjerne, fordi de er så forskellige.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Det viktigste IMO er at du bygger rommet så solid at du ikke får uønskede resonanser fra panel, plater, dører etc. Rom i rom sørger i utgangspunktet kun for at omgivelsene blir skånt. Det neste er akustikkbehandling av rommet - rett mengde, type og plassering av absorbenter og diffusorer.
Skråvegger kan være fornuftig sålenge de er planlagt for. Det krever at noen regner på det for deg for å unngå i neste omgang at tiltaket har gjort rommet dårligere. Det er flere med god teknisk kunnskap om akustikk her på sentralen, bla. Orso som nå også forhandler akustikkprodukter. Vil du slå to smekk på samme flue så er kanskje han rett mann for deg.

Universitetet i Salford har gjort noen studier på optimale romstørrelser. De har også et par Excel ark for nedlasting. Med takhøyde 3m og bredde 4,7m finner jeg av deres konklusjon at 5,55m lengde er et godt utgangspunkt. Hvis du går for store 1D diffusorer på bakveggen (som jeg også anbefaler) så bør avstanden fra lyttepos. til bakvegg være minst. 2m. Da blir det fort behov til litt lengde på rommet.
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Hvordan vil det fungere å plassere difusorene 45' i hjørnene bak om man ikke har nok avstand til bakvegg. Man vil jo i så måte få lengere avstand til difusorene.:confused:
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.993
Antall liker
1.807
Sted
Sjælland. Danmark.
Hvordan vil det fungere å plassere difusorene 45' i hjørnene bak om man ikke har nok avstand til bakvegg. Man vil jo i så måte få lengere avstand til difusorene.:confused:
Svanøs diffusere behøver ikke 200 cm. På ingen måde. De opgives til 20 - 30 cm. Det syntes jeg bliver lige tæt nok. Men det betyder ikke, at de ikke kan være en fordel, hvis der f.eks. kun er så lidt plads til front højttalerne og sidevæggen. Eller bagvæggen og ens lytte placering.
Det bedste er at købe et par stykker og så opleve hvad der sker forskellige steder i lytterummet.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Så ikke det hadde vært noen innom tråden min før nå..
Planen i dag er å bygge iht "det gyldne snitt" som anbefalt av Cardas:

http://www.cardas.com/roomsetup.pdf

Tenker da å gå for nederste skisse; "Diagram I" , hvor jeg deler alle oppgitte mål på 5.
Vurderer også sterkt å bruke Rockfon takhimling av et eller annet slag, en kamerat av meg har tatt med seg noen prøver som jeg skal se på når vedkommende person kommer seg hjem fra sørlige himmelstrøk :)
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Heisan,

Så ikke det hadde vært noen innom tråden min før nå..
Planen i dag er å bygge iht "det gyldne snitt" som anbefalt av Cardas:

http://www.cardas.com/roomsetup.pdf

Tenker da å gå for nederste skisse; "Diagram I" , hvor jeg deler alle oppgitte mål på 5.
Vurderer også sterkt å bruke Rockfon takhimling av et eller annet slag, en kamerat av meg har tatt med seg noen prøver som jeg skal se på når vedkommende person kommer seg hjem fra sørlige himmelstrøk :)
Blir jo ikke rare rommet, 1,58 m langt og 0,9 m bredt og høyeste takhøyde 0,78 m

Du er klar over at det er oppgitt i fot :confused:
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Så ikke det hadde vært noen innom tråden min før nå..
Planen i dag er å bygge iht "det gyldne snitt" som anbefalt av Cardas:

http://www.cardas.com/roomsetup.pdf

Tenker da å gå for nederste skisse; "Diagram I" , hvor jeg deler alle oppgitte mål på 5.
Vurderer også sterkt å bruke Rockfon takhimling av et eller annet slag, en kamerat av meg har tatt med seg noen prøver som jeg skal se på når vedkommende person kommer seg hjem fra sørlige himmelstrøk :)
Blir jo ikke rare rommet, 1,58 m langt og 0,9 m bredt og høyeste takhøyde 0,78 m

Du er klar over at det er oppgitt i fot :confused:

Hehe,

Joda. Jeg deler "fot" på 5 og får mål i "meter" :)
Rommet blir da 26/5 (>5 meter) langt, og 2 meter (10/5) på laveste punkt.

Så lenge en overfører alle mål fra "fot" til "meter" blir forholdstallene korrekte.
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Heisan,

Så ikke det hadde vært noen innom tråden min før nå..
Planen i dag er å bygge iht "det gyldne snitt" som anbefalt av Cardas:

http://www.cardas.com/roomsetup.pdf

Tenker da å gå for nederste skisse; "Diagram I" , hvor jeg deler alle oppgitte mål på 5.
Vurderer også sterkt å bruke Rockfon takhimling av et eller annet slag, en kamerat av meg har tatt med seg noen prøver som jeg skal se på når vedkommende person kommer seg hjem fra sørlige himmelstrøk :)
Blir jo ikke rare rommet, 1,58 m langt og 0,9 m bredt og høyeste takhøyde 0,78 m

Du er klar over at det er oppgitt i fot :confused:

Hehe,

Joda. Jeg deler "fot" på 5 og får mål i "meter" :)
Rommet blir da 26/5 (>5 meter) langt, og 2 meter (10/5) på laveste punkt.

Så lenge en overfører alle mål fra "fot" til "meter" blir forholdstallene korrekte.
tenkte meg det ja :rolleyes:
blir knall dette med kun to vegger so blir paralelle i forhold til hverandre.
lager du en egen byggetråd eller blir det noen bilder her etterhvert.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skrå vegger/tak minimerer ikke stående bølger. Derimot kan det minimere refleksjoner hvis det skrår tilstrekkelig i riktig retning kombinert med høyttalere med fornuftig direktivitet.
 
Topp Bunn