Tips til energisparing?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei
    I disse sparetider ,så er jo energisparing virkelig på "mote"
    SÅ hva/hvilke metoder/remedier finnes for energisparing?
    Kommer i full fart på:
    sparepærer
    varmepumper
    energistyringssentral (nattsenking+ styring av rom)

Har dere flere forslag,så kom med dette
    Mvh Jan I

Vedlegg

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Varmeveksler for lufting og varmtvann.

A

Affa

Gjest
    Bambus. Bruk panelovner og varmekabler. Sett de på 15 grader. Fyr opp med ved etter arbeidstid til 20-21 grader.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Bambus. Bruk panelovner og varmekabler. Sett de på 15 grader. Fyr opp med ved etter arbeidstid til 20-21 grader.
    Enig med Affa her, ville gjerne likt å se en kalkyle på besparelsene med varmepumpe.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Vi kjøte oss ny, reintbrennende vedovn i fjor med litt kleberstein ( sider og topp) Den gir utrolig med varme, og bruker mye mindre ved enn den vi hadde før, der forsvant all varme ut av pipen. Kjøpte og en ovn med termostat og natt og dag-senking, så i steden for å ha ovnen stående på i allslags vær, slår den seg nå av og på etter tid og temperatur.
    Sparepærer er best ute, inne mister man jo varmen pærene gir og det er der mesteparten av energien forsvinner, så om vinteren har man ikke mye å tjene da man ellers må varme opp på andre måter, og om sommeren bruker man dem vel ikke så mye. Men litt blir det jo alltids.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Jeg tror enkel timer-styring kan spare deg for ganske mye. Hvis snitt-temperaturen går ned 2-3 grader uten at du føler at det blir kaldere så er det vel endel kroner.

Sparepærer er fornuftig i resten av verden men i norge bare på sommerdager. Mange tenker ikke på at de 60Wattene ikke blir "borte" etter å ha lyst opp rommet.

Jeg heller til tanken om varmekabler i alle gulv. Luftemperaturen må gjerne være relativt lav, det er temperaturen i gulvet som gir oss følelsen av varmt eller kaldt rom.

Nye hvitevarer har en helt annen fokus på energibruk enn eldre.

Kvinner og dusj... kostbar affære =)

-k

S

slowmotion

Gjest
    En mindre sak, men hva med å skru av lyset
    når man ikke er i rummet? I gangen , på badet osv.

En annen ting er at i vårt kjære Norge så har alle på
    masse utelys hele natta lang.
    Hvorfor det?

Dessuten , skru av vannet i dusjen når man såper seg inn.

;)

Vedlegg

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Det er slik vi gjør det her, bortsett fra at panelovnen knapt blir brukt.

Men en varmepumpe har mange fordeler, best selvfølgelig dersom reservoaret er jord/myr/vann men også luftbaserte varmepumper gir god sparing.

Svigerforeldrene har et stort hus som er vanskelig å varme opp, vedovnene gir lokal varme men varmepumpen gir den luftgjennomstrømingen som gir en jevn behagelig temperatur huset igjennom. Varmepumpen forvarmer også varmtvannet og investeringen er forlengst tjent inn. Ikke noe plagsom støy eller andre problemer.

Det sier seg selv at dersom du stort sett trenger varmen på de aller kaldeste nordnorske eller østlandske vinterdager, er en luft til luft varmepumpe mindre effektiv. Som en basiskilde der vintrene ikke blir stort kaldere enn -4 er de utmerket.

Men det jeg foreslo er en varmeveksler:

den kan gjerne være rent mekanisk: luft ut varmer opp luft inn; god lufting uten ditto energiforbruk.

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Dette er fornuftig. ;)
    Ellers er det mye å spare på å bruke vask/oppvaskmaskiner fornuftig.
    Varmtvannsberedere er også en av de stygge ulvene som gjør at en bør tenke på forbruket av varmt vann.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Hei
    I disse sparetider ,så er jo energisparing virkelig på "mote"
    SÅ hva/hvilke metoder/remedier finnes for energisparing?
    Kommer i full fart på:
    sparepærer
    varmepumper
    energistyringssentral (nattsenking+ styring av rom)

Har dere flere forslag,så kom med dette
    Mvh Jan I
    Det som drar strøm i en husholdning er oppvarming og varmtvann. Kjekt med sparepærer selvsagt, men det er ikke der pengene ligger. Er nok en del å hente på tempraturstyring, bare man ikke senker den for mye på natta.....så det kommer ekstra oppvarmingsbehov på dagen.
    Alternetiv til fancy styringssystemer er å bare slå av en ovn eller to på kvelden eller før man går på jobb. Det gir tilnærmet samme effekt.

Har man allerede en bolig så er det begrenset hva man kan gjøre for en rimelig penge. Avhengig om man har pipe, mulighet for vedfyring osv.
    I hvilken grad man sparer penger på varmekabler er jeg usikker på, men det gir større komfort og man kan senke romtemperaturen uten å fryse med kabler.

Men om man skal ettermotere dette så koster det mer enn en varmepumpe, som man får svært billig om dagen.

Aller beste sparetipset er å kvitte seg med familien og bli en 1 persons husholdning, da sparer man strøm så det holder! Muligens et dårlig tips det siste der...? ;D

K

knutinh

Gjest
    Jeg er ingen ekspert på termodynamikk...

Men ethvert reelt hus vil vel ha et tap av varme (energi) til omgivelsene så lenge det ikke er ideelt isolert og så lenge det er kaldere utenfor enn inne.

Tapet blir sannsynligvis større jo større temperaturforskjellen er. Derfor er det en kostnad forbundet ved å ha en konstant temperatur i huset. Hvis du kan skur av varmen om natta og dagen, og kompensere ved å kjøre hardere varming 1 time før frokost og en time før middag så vil du dannsynligvis spare i gjennomsnitt.

Kombinert med å varme opp bare der du trenger det og når du trenger det virker fornuftig. Konsentrer varmen rundt gulvet i stedetfor å varme unødvendig mye 1.5 meter over gulvet. Du vil ha en slakkest mulig gradient fra gulv til tak.

De fleste energikrevende produkter kvitter seg med varmen inni huset slik at dersom du har termostatstyring er det forventete merforbruket av slikt omtrent null. Den eneste ulempen er at varmen kanskje hoper seg opp hvor du ikke trenger den (f.eks vaskerommet). Eksempler på maskiner som ikke har en slik oppførsel er de som varmer opp vann som blir dumpet i avløpet. Dette er "bortkastet" energi i det store bildet.

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg undres litt over hvorfor det ikke lages varmevekslere som tar avløpsvannet fra dusjen og varmer opp det inngående kaldtvannet. Slik det er i dag er jo varmtvannet som går i sluket rein waste. Jeg ser problemet med rengjøring, men sånt lar seg vel løse!

Honkey

K

knutinh

Gjest
    Jeg undres litt over hvorfor det ikke lages varmevekslere som tar avløpsvannet fra dusjen og varmer opp det inngående kaldtvannet. Slik det er i dag er jo varmtvannet som går i sluket rein waste. Jeg ser problemet med rengjøring, men sånt lar seg vel løse!

Honkey
    Man kan jo tenke seg varmevekslere både for utskifting av luft og utskifting av vann. Spørsmålet er hvor mye energi man kan hente ut av det.

Hvis vannet vi dusjer med er 30 grader (?) og kanskje 25 grader når det renner ned avløpet, og gjennomsnittlig vann fra springen er 10-15 grader (?) så er det vel ikke all verden vi kan hente ut sett i forhold til en stor boks som skal håndtere dette.

Jeg har egentlig mer tro på varmeveksling på lufta. I dag begrenser vi utlufting for å spare strøm. Ved å ha en god varmeveksler kunne man kanskje ha hatt frisk god luft inne hele året uten at det kostet for mye varme. Kostnaden er kanskje godt dimensjonerte avsug som i seg selv genererer varme (passe på å kjøle vifta med innsugd uteluft da)

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Honkey
    Jeg så et eksempel på dette på TV for ikke så lenge siden, et eller annet boligkompleks hadde installert noe slikt, og det vil nok gi mye tilbake. For som nevn er det varmt vann og oppvarming av bolig som bruker størstedelen av strømmen.
    Varmepumpe er nok ikke så dumt, men har sine ulemper. Støy, inne, men også ute, vi hører naboen sin ganske godt. Og det at man unner seg litt ekstra varme og har den konstant på fordi man sparer jo så mye, og i tillegg bruker man den som aircondition om sommeren. Så om man ikke har dette litt i bakhodet, er ikke alltid innsparingen så stor.

A

Affa

Gjest
    Hvorfor går ikke folk med buksa full av avføring? Utnytte varmen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Termostat på alle el-ovner, så bytter man ut stereoanlegget med rørutstyr. Når man hører på musik får man "gratis" varme. ;D

Jeg har en stor lukket peis med dører på stua, 18KW, og en mindre ovn i gangen, 7KW, det er nok til å holde det meste av huset varmt, med bare litt ekstravarme fra termostatstyrte el-ovner. Ved kan kjøpes på rot for en relativt billig penge.

Man kan også få mer ut av veden ved å la røyken gå opp fra ovnen i et langt stålrør før den går inn i pipa. Jeg har et 1,75m enkelt stålrør fra toppen av ovnen som går inn i pipa langt oppe. Dette stålrøret dobbler nok effekten fra ovnen. 7KW ekstra. Varmen brer seg til rommet mye raskere også, da røret gir sterk varme lenge før ovnen rekker å bli varm.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kalde dusjer... Tror både en og annen kunne ha godt av det...

J

Jurassic

Gjest
    Jeg konverterte til 1 mannshusholdning og pä den mäten har jeg fätt redusert oppvarmingskostnadene kraftig samtidig som jeg kommer til ä fä betraktelig mye bedre lyd i stua (har allerede kjöpt inn Respons Grand (utgaven med ringradiatordiskant) og 2 suber, Adyton pre og ny effekt er pä vei).
    Sä bo alene folkens hvis en skal prioritere lyd og energisparing
    Det som drar strøm i en husholdning er oppvarming og varmtvann. Kjekt med sparepærer selvsagt, men det er ikke der pengene ligger. Er nok en del å hente på tempraturstyring, bare man ikke senker den for mye på natta.....så det kommer ekstra oppvarmingsbehov på dagen.
    Alternetiv til fancy styringssystemer er å bare slå av en ovn eller to på kvelden eller før man går på jobb. Det gir tilnærmet samme effekt.

Har man allerede en bolig så er det begrenset hva man kan gjøre for en rimelig penge. Avhengig om man har pipe, mulighet for vedfyring osv.
    I hvilken grad man sparer penger på varmekabler er jeg usikker på, men det gir større komfort og man kan senke romtemperaturen uten å fryse med kabler.

Men om man skal ettermotere dette så koster det mer enn en varmepumpe, som man får svært billig om dagen.

Aller beste sparetipset er å kvitte seg med familien og bli en 1 persons husholdning, da sparer man strøm så det holder! Muligens et dårlig tips det siste der...?  ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn