Forsterkere Tips til forsterker til 4 Ohm, 93,5db høyttalere

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Heisann,
Høyttalerne min blir nå drevet av en Hegel H160, og jeg føler det er lite liv i mine Scan-Peak elementer.
Jeg tror det er litt lite strøm tilgjengelig for høyttalerne, kan hende jeg tar fei.

Er det noen som har noen tips til forsterker integrert eller effektforsterker som vil passe en høyttaler med disse spesifikasjonene i prissegment 20-40000kr. Kjøper gjerne brukt.
Eller har jeg feil, og at Hegelen burde klare dette fint?


Technical Data:

ASW Chelys Reference.
Network: 18 / 6 dB
Woofer: 2 x 180 mm SCAN SPEAK Illuminater
Tweeter: Air Motion Transformer MUNDORF
Continuous power RMS: 200 Watts
Maximum power handling: 300 Watts
Frequency range: 30 – 35 000 Hz.
Sensitivity (2,83 V/m): 93,5 dB
Cut frequency: 3600 Hz
Suitable for ampl.: 4 – 8 Ohms
Impedance: 4 Ohms
Weight: 45 kg
Cabinet: plural layered interior, struted and interlocked cabinet Realwood finish / piano lacquered
Dimensions: Hight: 1250 mm / Width: 290 mm / Depth: 400 mm

Each of the three drivers is working in a separate cabinet, and can work without being affected by the others. Both of the bass- midrange- woofers, ( via supplied port stops ), can be adjusted individually to change the tuning frequencies (in order to handle difficult room interactions). The double layered interior with a cabinet thickness up to 60 mm, both strutted and interlokked, excels through a combination of high absorption, vibration, and resonance control. Through this extreme expenditure and design consideration, cabinet noises are eliminated.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvilke høyttalere er det?
Og hva savner du?
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
ASW Chelys Reference.
CE34676E-1C29-4348-B1A4-18D8AB463064.jpeg
savner liv i basselementene. Dette er elementer med lang bevegelse. Og det er lite trykk i dem.Ingen følbar luft i bassportene.
lurer på om forsterkeren leverer for lite ampere, eller om den går tom på ett vis.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Ser ut som interessante høyttalere ut i fra specs, men virker noe rart at Hegelen ikke holder tritt .... Jeg har noen stativhøyttalere med 2* 6,5" og 1* 1" med 175w rms og 90db, det klarer fint en Nad S200 å drive med bravour.
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Ja watt messig er den nok det. Men er redd den tømmes for strøm. Men kan hende jeg har feil. Disse burde klart å levere mer enn nok bass. Men pr nå flytter dem lite luft. Derfor jeg vurderer å prøve en forsterker som ikke bare har høy watt men også mer kapasitet. Hvis der riktig terminologi da 😊
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Ville tenkt det var noe feil et sted om den kombinasjonen der ikke kan spille så det klirrer i alt som ikke er skrudd fast. 250 watt og 93,5 dB gir øredøvende nivåer og vel så det.

Blir det høyt når du skrur opp? Skikkelig høyt?

Har du prøvd å sette høyttalerne/lytteposisjon ulike steder i rommet? Er du uheldig får du en skikkelig kansellering i bassen. Elementene skal fortsatt bevege seg, da.

Er rommet stort? 7-tommers basselementer har jo noen naturlige begrensninger.
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Ja spille høyt nok. Høyeste jeg spiller er ca 65% på volum. Rommet er ganske stort og lytteposisjonen er midt i rommet. Det jeg reagerer på er at elementene flytter lite luft. Kjenner svært lite i bassportene. Dette er topp elementene til Scan-Peak og burde flyttet endel luft.
kanskje er det noe kansellering ute å går. Ikke misforstå. Det er bass der 😊
Så det vil ikke gi meg noe å bytte til en forsterker med mer strømreserve?
memer å ha lest her at lav impedans og høy følsomhet på høyttalerne krever sitt av forsterkeren uavhengig av antall Watt den kan levere. Men jeg er på ingen måte ekspert i dette eller HIFI. Bare elsker musikk.
Nå er dette høyttalere til 110k fullpris og endel rimeligere forsterker. Tenkte kanskje ikke forsterkeren klarte å følge med.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Er du Oslo boer, så kan jeg ta med en klasse d effektforsterker for å se om den klarer å blåse liv i de.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Uten å ha hørt eller sett så tenker jeg at en velintegrert sub vil gi deg mer av det du savner enn en kraftigere forsterker vil. Hegel er jo ikke kjent for å være kjipe konstruksjoner.

Har du stort rom, må du ha mye membran før det kjennes i kassa, dessverre!

Lytteposisjon midt i rommet er muligens ikke beste løsning, men det hører du fort hvis du går rundt mens du spiller basstung musikk.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Kan komme med ett eksempel hos meg, Kjører pr nå tannoy prestige sandringham se og mbl utstyr. dette er lett drevne høytalere men trenger krefter. uansett hvordan jeg drar på i volum så beveger elementene seg minimalt... har fundert på dette men på over 100 i db, så er det snakk om noen mm vandring max 0,5 cm. Om dette skyldes mekanisk begrensing på elementene eller ei, så imponerer dette meg:)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ja, 50% av rommets lengde ift hvordan HT er satt opp er vel regnet å være 0 bass sone.
38% regelen sier ca 38% av lengden fra frontvegg, ELLER bakvegg. Deretter flytte lytteposisjon mer mot veggene, aldri mot 50%/midten av rommet. Her snakker jeg ikke bare teori, også egne erfaringer, sist fra 70-talls huset:)
HT avstand fra frontvegg kan man også bomme på, skal ikke for langt ut heller.

Skulle dog vært litt liv i elementene dine da, gjelder det begge? Har du prøvd en fase test, dvs å bytte om +/- på kun 1 av dine høyttalere?
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Uten å ha hørt eller sett så tenker jeg at en velintegrert sub vil gi deg mer av det du savner enn en kraftigere forsterker vil. Hegel er jo ikke kjent for å være kjipe konstruksjoner.

Har du stort rom, må du ha mye membran før det kjennes i kassa, dessverre!

Lytteposisjon midt i rommet er muligens ikke beste løsning, men det hører du fort hvis du går rundt mens du spiller basstung musikk.
Midt i rommet er vel der den verste bassdippen er?
Jeg har to stk 12'' delt på 50Hzi tillegg. Så er ikke mangel på bass hvis jeg ønsker. Det er mer at jeg ikke syns selve høyttaler elementene "jobber" eller får ut sitt potensiale.
 
M

MarkusH

Gjest
2-veis høyttaler med 7" burde man høre godt i bassen. Jeg holder en finger på feil plassering av HT og lytteposisjon, har du ikke dette riktig er det nesten det samme hva du har av elektronikk for det vil aldri låte bra .... De høyttalera dine burde spille 25hz glatt uten sub, med mindre rommet ditt er helt elendig eller det er noe feil et sted ....
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Ja, 50% av rommets lengde ift hvordan HT er satt opp er vel regnet å være 0 bass sone.
38% regelen sier ca 38% av lengden fra frontvegg, ELLER bakvegg. Deretter flytte lytteposisjon mer mot veggene, aldri mot 50%/midten av rommet. Her snakker jeg ikke bare teori, også egne erfaringer, sist fra 70-talls huset:)
HT avstand fra frontvegg kan man også bomme på, skal ikke for langt ut heller.

Skulle dog vært litt liv i elementene dine da, gjelder det begge? Har du prøvd en fase test, dvs å bytte om +/- på kun 1 av dine høyttalere?
Jeg har ikke testet å bytte om på + og -. Hva gjør jeg hvis det skulle bli bedre av det? Kjøre slik? Unnskyld for at jeg er helt noob på dette :)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det vil høres merkelig og ofte tynt ut om HT er ute av fase. Det er bare å teste det. Men først:
Jeg benytter gjerne denne lydfilen, klipp nummer 2 er phase test. Om det høres riktig ut når de sier «in phase» eller «out of phase» så er alt ok. Du vil skjønne det når du spiller klippet:)

 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.286
Torget vurderinger
2
Med så lettdrevne høyttalere er det i sllafall ikke Hegelens skyld pga «lite strøm». Den har mer enn nok strøm og watt.
låter det ikke bra skyldes det høyttaler og rom i 99% av tilfellene. Lån gjerne hjem en annen forsterker for å sjekke. Men med 93,5 dB trengerdu ikke mange watt alt over 100 er mer enn nok for et levelig lyttevolum. Har du prøvd ulike høyttaler plasseringer og lytteposisjon
Jeg har aldri hatt behov for å kjenne luftstrøm fra bassporten , det det lyd du vil ha ikke en vifte. ;) Ikke noe poeng åmåtte se elementene bevege seg på normalt volum
Sjekk fase som nevnt over
Å sitte midt i rommer gir som nevnt minimalt med bass. Gå rundt o rommet men du spiller noen basstoner og hør etter hvor bassen kommer og går. Testtoner finnes på TIDAL og sikkert Spotify også

Tipper du finner basstrøkket om du lytter nærmere veggen

Hva hadde du av høyttalere før? Og har du hørtASW ene andre steder enn hos deg selv?
 
Sist redigert:

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Høyttalerne spille som sagt høy og klart. Eneste jeg syns er litt rart er det ikke det er mer bevegelse i elementene slik at man kan kjenne luftstrøm i bassportene bak høyttalerene. Dette skal vøre elementer med stor slaglengde slik jeg har forstått det.
jeg snakker ikke om følt trykk i brystkassa eller at jeg skal få fønvind i håret på lytteplassen. Men 2stk 7,5’’ bør vel flytte noe luft inni høyttaleren?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.286
Torget vurderinger
2
Høres ut som du oppkonstruerer et problem her. Hører du bassen du vil ha , men savner å se elementene blafre? Og røyk ut bassporten;)

Blafrende elementer og pustene basporter hører hjemme i bilstereo på 120db og 70-tallsanlegg med platespiller som vibrerer i takt med bassen.
Er lyden OK ville jeg glemt det visuelle. Så lenge du hører bassen er alt vel.

ps : om du legger fingrene forsiktig på elementene, merker du vibrasjon da? Hvis ikke hadde du neppe hørt noe heller
 
Sist redigert:

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Kanskje jeg oppkonstruer ett problem. Jeg har aldri sagt at ikke den spiller bass. Men syns kanskje dem leverer litt lite. Og som sagt så er dette elementer som vanligvis har stor vandring. Og det kan jeg ikke se dem har selv med basstung musikk.
selvfølgelig kan dette ha med romakkustikk og plassering å gjøre.
spm mitt i innledningen var om det kunne ha med at jeg trengte en mer strømsterk forsterker (ikke mer watt). og da kanskje noen tips til forsterker. Har lest at ikke alle forsterkere er like glad i lettdrevne høyttalere og 4 Ohm, da det krever mer Ampere. Er jo stor forskjell på outlet Ampere med forsterkere med samme oppgitte Watt?. Men kan godt hende jeg er på tynn is. Vurderte en Hegel H4SE pga dette nå.
Men virker på tilbakemeldingene her at det ikke er behov for det. Som sagt er nok mange her inne mye flinkere på dette enn meg 😊
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Står vel 2stk SS 18w Illuminator i de? (6,5")
Spennende HT og vanskelig å finne noen god test med målinger.
Fant denne riktignok.
De sier endel om at dypbassen ikke er av den beste men over det veldig bra.

Denne er interessant:
According to the data sheet, the two bass-midrange drivers run down to 30 Hertz (-3db), where a high-pass filter with a slope of 18db protects against extreme deflections.
Dvs. det er high pass filter som beskytter elementene for store utsving. Kanskje det som er grunnen?

og

Although the data sheet adorns itself with a depth of 30 Hertz, the Chelys will not go down in the AREADVD test history as unsurpassed deep bass artists. Certainly the deep organ tones elicit a remarkable foundation from the two 7 inch woofers, but in comparison with other floorstanding speakers, the ASW speakers below 50 Hertz show a slight decrease in substance and sustainability. In relation to the membrane area, of course, it still achieves considerable results, but one must not conclude on the basis of the manufacturer's information that deep bass orgies in the style of significantly larger models. The Chelys don't need that to inspire them. It doesn't want to be a loudspeaker that attracts attention with its deep droning or thickening bass.
Voldsom bassport (en for hvert element) som sitter i hver sitt volum


Har du testet med å plugge portene?


Bruker du subbene samtidig? (ser signaturen din).
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Kanskje jeg oppkonstruer ett problem. Jeg har aldri sagt at ikke den spiller bass. Men syns kanskje dem leverer litt lite. Og som sagt så er dette elementer som vanligvis har stor vandring. Og det kan jeg ikke se dem har selv med basstung musikk.
selvfølgelig kan dette ha med romakkustikk og plassering å gjøre.
spm mitt i innledningen var om det kunne ha med at jeg trengte en mer strømsterk forsterker (ikke mer watt). og da kanskje noen tips til forsterker. Har lest at ikke alle forsterkere er like glad i lettdrevne høyttalere og 4 Ohm, da det krever mer Ampere. Er jo stor forskjell på outlet Ampere med forsterkere med samme oppgitte Watt?. Men kan godt hende jeg er på tynn is. Som sagt er nok mange her inne mye flinkere på dette enn meg 😊
når jeg fikk mine Focal Kanta 3 syns jeg også at bassen var noe tynn. Dette til tross for at K3 skal kunne gå meget dypt, og at mine Bel Canto ref1000mkII monoblokker med 500w i 8 ohm, 1000 i 4 ohm, har mer enn nok muskler.

jeg kjøpe ganske raskt en Mcintosh ma8000 og borte var problemet, forskjellen er enorm.
 
P

parafinoksen

Gjest
når jeg fikk mine Focal Kanta 3 syns jeg også at bassen var noe tynn. Dette til tross for at K3 skal kunne gå meget dypt, og at mine Bel Canto ref1000mkII monoblokker med 500w i 8 ohm, 1000 i 4 ohm, har mer enn nok muskler.

jeg kjøpe ganske raskt en Mcintosh ma8000 og borte var problemet, forskjellen er enorm.
Har McIntoshen mer muskler, eller har den bare varmere og feitere lydsignatur?
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Har McIntoshen mer muskler, eller har den bare varmere og feitere lydsignatur?
Det siste helt klart, den har 2x300 hvor Bel cantoene har 500w .. så mcen har en del mindre...
mcen er kjent for denne varme/feite signatur .. og har sine tilhengere og sine motstandere såklart😊
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje du byttet til ny forsterker idet HT dine begyne "å løsne" mtp. innspilling?
Er forsterkerene noenlunde like lineære nedover bør det ikke være så ekstreme forskjeller bortsett fra evt. impedansetilpasninger i kjeden og noe matching av dempefaktor
 
L

Lassencad

Gjest
Din oplevelse er samme som min.
Da mine JBL PRO landede her havde jeg en 2x60 Klasse A. Den kunne leverer strøm men bare ikke nok.
Bassen var stort set fraværende .
Anden forstærker blev købt og bassen er faktisk blevet dæmpet via filter da jeg nu havde så voldsom bas at jeg måtte dæmpe den. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg tvilar på at det er noko problem med Hegelen. Men det går an å "tune" lyden ved å skifte forsterkar. Hegel er presis og kraftfull, men om du til dømes brukar McIntosh, vil du oppleve ein ganske annan klang. Sjølv gjekk eg frå den ekstremt presise og nøytrale ASR Emitter 2 Exclusive til ein kombinasjon av rørforforsterkaren Audio Research SP 10 med den svært kraftige Klasse D-forsterkaren Vera 400/1000, og fekk ein meir "koseleg" lyd. Men det kosta ørlite, mellom anna detaljrikdom. Eg er likevel svært fornøgd, og kan tilrå kombinasjonen eldre rørforforsterkar+klasse D effekt, om du har same preferansar som meg.
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Denne er interessant:

Dvs. det er high pass filter som beskytter elementene for store utsving. Kanskje det som er Har du testet med å plugge portene?

Bruker du subbene samtidig? (ser signaturen din).
Spiller både med og uten subbene. Dem er delt på 50hz.
hva vil det si at det kan være stor utsving?
Har ikke prøvd særlig med plugger. Fulgte med plugger.

må si jeg setter utrolig stor pris på at dere tar dere tid til å hjelpe meg. Elsker musikk, men har først nå tatt meg råd til noe litt mer skikkelig. Kan lite ellers rundt det teoretiske. Tusen takk!
 
Sist redigert:

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Kanskje du byttet til ny forsterker idet HT dine begyne "å løsne" mtp. innspilling?
Er forsterkerene noenlunde like lineære nedover bør det ikke være så ekstreme forskjeller bortsett fra evt. impedansetilpasninger i kjeden og noe matching av dempefaktor
jeg kjøpte K3 som demomodeller, så jeg antar at de nok var spillet inn...
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Spiller både med og uten subbene. Dem er delt på 50hz.
hva vil det si at det kan være stor utsving?
Har ikke prøvd særlig med plugger. Fulgte med plugger.

må si jeg setter utrolig stor pris på at dere tar dere tid til å hjelpe meg. Elsker musikk, men har først nå tatt meg råd til noe litt mer skikkelig. Kan lite ellers rundt det teoretiske. Tusen takk!
Siste tips, da du vel har fått tips om det meste ellers: Du har vel bi-wire option, altså 2 sett innganger på dine høyttalere.
Du har signal fra forsterker inn på både LF og HF inngang? Evt.skinne/jumper som forbinder LF og HF?
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Siste tips, da du vel har fått tips om det meste ellers: Du har vel bi-wire option, altså 2 sett innganger på dine høyttalere.
Du har signal fra forsterker inn på både LF og HF inngang? Evt.skinne/jumper som forbinder LF og HF?
Har biwire kabler
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Måtte jo spørre:) Du kjørte fase testen?
I samme Spotify linken så har du bass test filer også. Sett deg i mer fremskutt posisjon eller bakover i rommet ditt. Om du har et dårlig dempet rom vil du også ofte oppleve lite/dårlig bass uansett. Og altså unngå midt-plassering av lytteposisjon.
Under ser du bilde fra forrige boligen min. Helt noob selv når det gjelder posisjonering, måtte jo sitte foran peisen liksom.
Det hjalp jo med subwoofer, men ble aldri skikkelig bra i det huset uansett. På motsatt ende i rommet, DER var bassen. Så da ble det godstol der:) Litt usosialt men..

1BF58332-1B4E-4942-BAD1-42964A1ECADA.jpeg
 
P

parafinoksen

Gjest
Måtte jo spørre:) Du kjørte fase testen?
I samme Spotify linken så har du bass test filer også. Sett deg i mer fremskutt posisjon eller bakover i rommet ditt. Om du har et dårlig dempet rom vil du også ofte oppleve lite/dårlig bass uansett. Og altså unngå midt-plassering av lytteposisjon.
Under ser du bilde fra forrige boligen min. Helt noob selv når det gjelder posisjonering, måtte jo sitte foran peisen liksom.
Det hjalp jo med subwoofer, men ble aldri skikkelig bra i det huset uansett. På motsatt ende i rommet, DER var bassen. Så da ble det godstol der:) Litt usosialt men..

Vis vedlegget 678038
(Flott stue!)

Ja, der er jo lytteposisjon (sofaen) omtrent midt i rommet - og bassen svakest. Men var høyttalerne også akkurat i minste laget for ei så stor stue, tro?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jo takk, du har rett, de var nok dét. Og det var altfor dårlig dempet rom generelt. Det ble OK med sub, men altså ned mot godstolen så låt det bra:) Lærte litt om både plassering og demping når jeg bodde der da. Aldri så gæernt osv.;)
 
P

parafinoksen

Gjest
Jo takk, du har rett, de var nok dét. Og det var altfor dårlig dempet rom generelt. Det ble OK med sub, men altså ned mot godstolen så låt det bra:) Lærte litt om både plassering og demping når jeg bodde der da. Aldri så gæernt osv.;)
Ja, ved veggene er basstrykket størst. Når jeg skal spille musikk sent på kvelden, setter jeg meg i sofaen som står helt mot bakveggen. Selv på ganske lavt nivå kjenner du bassen trykke i kroppen.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
hva vil det si at det kan være stor utsving?
Stor vandring i elementene skjer som en kombinasjon av høyt lydtrykk og dype toner. En subwoofer med liten membran (som f.eks. min, med en enkelt 10") kan til en viss grad kompensere for liten størrelse ved å slenge membranen veggimellom. Et sub med veldig store elementer vil kunne gi samme lydtrykk med mye mindre vandring fordi hvert element flytter mye mer luft.

Siden høyttalerne dine har et filter som begrenser hvor dypt de kan spille – rimelig bratt filter fra ca 30 Hz og ned – så kan det være årsaken til at elementene dine ikke blafrer. De er rett og slett beskytta mot seg sjøl!

Dersom det er dette som er årsaken, kan du tilføre så mange hestekrefter du vil fra forsterkersida uten at det vil gjøre noe som helst forskjell.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.286
Torget vurderinger
2
Har McIntoshen mer muskler, eller har den bare varmere og feitere lydsignatur?
feit amerikansk lyd...vil jeg anta, men så har jo faktisk Mc en trafoer på utgangen, de lagrer energi i spolen som er oyeblikkelig tilgjengelig ,så kansje det har noe med saken å gjøre,
Ellers har jeg vondt for å forklare at kompetente forsterkere skal låte veldig ulikt, Men det jo en kjennsgjerning at noen forsterker faller raskere effekt ved lav lave ohm enn andre, de klarer rett og slett ikke øke amperen nok til å holde spenningen stabil
 
Topp Bunn