Tips til loddestasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Lurte på om noen har noen tips til brukbar loddestasjon til en fornuftig pris?
    Skal i hovedsak brukes til å lodde delefilter til høyttalere.
    Bolten jeg har liggende blir litt i groveste laget 😊
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et tips... ikke kjøp noe med for liten effekt..... min 50W. Jeg har levd et langt liv med Weller, og bruker idag en 80W stasjon, men de er ikke akkurat billige...
    Kjell&co har en 60W til ca 500 kr.... har ingen erfaring med denne, - kanskje andre har, - men den ser OK ut...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har en Weller loddestasjon som blir brukt altfor lite, tror jeg betalte et par tusen for den fra ELFA for et par-tre år siden. Går ikke feil med Weller IMO.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har haft Weller. Skulle repareres ustandseligt. Nyt varmelegeme og nyt kontaktsæt og desuden for lidt varme.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Kontaktsett??? Gammel TCP-serie? Har en av de også... den er nå 45 år, og funker fortsatt. Har skiftet ett varmeelement, - ila 40år og 10-15 Wellerstasjoner...
    Ok det kan ikke være mye du har loddet? Synes heller ikke den varmede hurtigt nok op eller havde nok kraft. Er ihvertfald virkelig glad for min Ersa og jeg skal ikke sælge noget. Til højttaler terminaler bruger jeg en 200 w
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte en Weller WE1010 som min første skikkelige loddestasjon og det har jeg ikke angret på. Invisterte også i godt loddetin i samme slengen.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Sjekk at den loddestasjonen du vil gå for har løse spisser i forsjeldige dimensjoner. Veldig fint med tynne spisser til lodding av små ting, som kan være sensitive for varme, og en tykkere spiss for tykke kabler etc.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Kjell&Co har sett med loddebolt, tinnsuger etc. Kan være et greit alternativ.

    Men er du på jakt etter billig og bra (og moderne) loddestasjon,
    så Google opp KSGER T12 Soldering Station
    Den gir hurtig oppvarming, lett å bytte til forskjellige spisser, stabil temperatur,
    og en latterlig lav pris.
    Har brukt en slik i et par år, og de fungerer helt utrolig bra.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ok det kan ikke være mye du har loddet? Synes heller ikke den varmede hurtigt nok op eller havde nok kraft. Er ihvertfald virkelig glad for min Ersa og jeg skal ikke sælge noget. Til højttaler terminaler bruger jeg en 200 w
    Du er nå en morsom skrue, du Drossel..... Neida - jeg har nok ikke loddet mye.... bare 44 år som ingeniør i forskningsmiljøet....
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Takker for alle tips folkens, her var litt å sjekke ut.
    Det er ett par høyttalere som har surret rundt oppunder topplokket en stund som jeg tror jeg bare må bygge.
    Men treveis BW3 blir det en del komponenter av, så hadde vært veldig greit med noe ordentlig verktøy 😊
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Selv bruker jeg Metcal, men jeg har en (sikkert kinesisk) billig og ubrukt loddestasjon jeg kan avhende hvis intr. Ca 300 kr inkl porto. Send meg pm hvis det er interessant
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ok det kan ikke være mye du har loddet? Synes heller ikke den varmede hurtigt nok op eller havde nok kraft. Er ihvertfald virkelig glad for min Ersa og jeg skal ikke sælge noget. Til højttaler terminaler bruger jeg en 200 w
    Vær forsiktig med slike uttalelser.
    Det kan tenkes det er en proff du sikter til.
    Weller er trolig det beste til prisen. Jeg har ikke slitt ut noen Weller ennå, men overlot min gamle til en kompis og sliter nå på min "nye". Sikkert mye mer enn 20 år den også.
    Husk tilstrekkelig effekt og justerbar + regulerbar temperatur. Nevnt over her.
    MetCal er kanskje noe over det en hobbylodder trenger.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Vær forsiktig med slike uttalelser.
    Det kan tenkes det er en proff du sikter til.
    Weller er trolig det beste til prisen. Jeg har ikke slitt ut noen Weller ennå, men overlot min gamle til en kompis og sliter nå på min "nye". Sikkert mye mer enn 20 år den også.
    Husk tilstrekkelig effekt og justerbar + regulerbar temperatur. Nevnt over her.
    MetCal er kanskje noe over det en hobbylodder trenger.
    Proff har jeg også været i 2 forskellige firmaer.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Det er egentlig ikke effekten i loddebolten som er det viktigste.
    Det som er avgjørende er at spissen du bruker er av rett størrelse (og temperatur)
    i forhold til det som skal loddes.
    Det er energien lagret i spissen som skal varme opp det som skal loddes.
    For stor spiss og du ender opp med å ødelegge det som skal loddes, eller det blir umulig å få en fin og god lodding for flussmiddel fordamper for fort.
    For liten spiss og den avkjøles for fort og før den rekker å varme opp alt som skal varmes opp.

    En slik KSGER T12 som jeg tipset om lengre opp kan man lett skifte spiss på, selv når den er varm.
    Tar bare 15 - 20 sekunder fra man slår på og til spissen er varm.
    Har man 3 spisser, en liten, en middels, og en stor så har man det man trenger.

    Jeg driver min fra en 65Watt strømadapter fra en bærbar PC. Funker som bare det :)
    Stiller bare inn ønsket temperatur, så ordner stasjonen resten.
    Betalte rundt 350.- for stasjon og spisser.
    30.- pr. spiss.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har en Weller som er ca 30 år gammel. De er bortimot uslitelige. Weller har også disse små uten trafo som er magnetstyrte (en liten magnet i spissen mister sin magnetisme over en gitt temperatur så den fungerer som en termostat). Dette er generelt solide greier.

    Men jeg er selv veldig nysgjerrig på T12-stasjoner. KSGER er nevnt, og det finnes mange andre. Dette er såkalte cartridge-spisser der varmeelementet ligger i spissen. Det finnes uendelig mye deler, og stasjonene har mange fine funksjoner. Sjekk noen tester på youtube. Dette er budsjettversjonen av den moderne loddestasjonen. Et komplett sett ligger vel i samme prisleie som en ny spiss til en moderne Weller.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Effekt betyr absolutt noe, - har man for lite funker det dårlig, da det blir for lang oppvarmingstid. Med temperaturkontroll kan man egetlig ikke få for mye, innenfor fornuftens rammer.... 50-80W er nokså passende for det meste, men jeg har også en 110W på jobb som funker gull. Et utvalg spisser med forskjellig bredde og form er også en fordel, selv om man kommer langt med en 1,2-1,5mm meiselspiss som standard..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Her er den jeg tilbyr trådstarter. Den blir varm og spissen er utskiftbar hvis man får tak i slike:

    C0C9E862-0B65-4E0F-BB22-CF492C54A84B.jpeg
    E0C13D6B-000B-4482-9D19-A9E47B034315.jpeg
    8B249AC8-9774-41A3-8BF4-8DC3643EABF8.jpeg
    980590DC-7A88-4EE0-94DF-4C3B1650139D.jpeg
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Effekt betyr absolutt noe, - har man for lite funker det dårlig, da det blir for lang oppvarmingstid. Med temperaturkontroll kan man egetlig ikke få for mye, innenfor fornuftens rammer.... 50-80W er nokså passende for det meste, men jeg har også en 110W på jobb som funker gull. Et utvalg spisser med forskjellig bredde og form er også en fordel, selv om man kommer langt med en 1,2-1,5mm meiselspiss som standard..
    Klart effekt betyr noe men det eneste man trenger tenke på er at man har tilstrekkelig effekt til alle situasjoner.
    Det er ikke effekten man tilpasser loddejobben, det er spissen man bruker som må varieres (byttes) mellom smålodding og større ting.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Har t12-basert loddestasjon. Anbefaler det.
    Men når det kommer til stykket, har jeg ofte brukt «backuploddebolten» på 30w fra Jula til 49,90:) (kosta vel 29,90 når jeg kjøpte den) men såklart, er det en større jobb så tar man seg bryet med å koble til loddestasjonen, men det skjer kanskje 5 ganger over et helt liv..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Vær forsiktig med slike uttalelser.
    Det kan tenkes det er en proff du sikter til.
    Weller er trolig det beste til prisen. Jeg har ikke slitt ut noen Weller ennå, men overlot min gamle til en kompis og sliter nå på min "nye". Sikkert mye mer enn 20 år den også.
    Husk tilstrekkelig effekt og justerbar + regulerbar temperatur. Nevnt over her.
    MetCal er kanskje noe over det en hobbylodder trenger.
    Det blir vel ikke mye enklere enn Metcal? Skru på, varm på 3 sek, ingen justering, lodd i vei med 80W effekt og et hav av type spisser.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi har en Metcal også på ene lab'en.... Den er fabelaktig til kretskort med store jordplan...... men, - det koster å være kar... :cool:
    Jeg kjøpte også en Pace multistasjon for fler eår siden, mest pga avloddepistolen, tweesers og et utvalg av die's for avlodding av store SMD's, men loddedelen likte jeg ikke, - altfor klumpete...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Bare for å forklare litt mer rundt T12-konseptet.

    Denne styringen er veldig populær. Man får typ 20 ulike strømforsyninger/stasjoner med små forskjeller. Man kan overvåke temperaturen flere steder, har pausemodus og mye annet.:
    beb57802-6a64-4839-9a57-ca66d0e4d9ae[1].png


    Det er et visst utvalg av spisser:
    KSGER-T12-Soldering-Iron-Tips-For-Hakko-FX951-Soldering-Station-STM32-STC-OLED-Controller-Digi...jpg


    Denne pakken med 29 spisser koster rundt 600kr + MVA og frakt.

    Det er også et brukbart utvalg av håndtak som ikke koster mange kronene. Her er en:

    592634c6a088012cbfd2e86b-large[1].jpg


    Og en annen:

    0aead50c-a1e2-46c5-9003-a9baaf74a8e1[1].jpg


    Og utvalget av stativer er heller ikke ubetydelig:

    t12-iron-stand2-525px[1].jpg


    Fra rundt 500kr + MVA får man en komplett pakke som dette:

    0-36[1].jpg


    Skal man jobbe med SMD finnes det også noen kombostasjoner, og stand alone-enheter med varmepistol:

    HTB12ltwo2iSBuNkSnhJq6zDcpXaI.jpg_q50[1].jpg


    For ikke å snakke om utallige videoer med tester og brukererfaringer både med komplette kit og individuelle deler:


    For eksempel denne:

     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Fik aldrig dreisen på den røde fra Weller, så muli desse spissene såm medføller ike er optimale. Den blei aldrig varm nokk for vanlig lodding. Prøvde masse forskellige loddetin

    AE8FD7AB-00C2-42BB-B9C2-9C1AEF6B3A43.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg tror simpelthen den har for lite effekt. Og når det ikke er en cartridge-spiss er jo heller ikke utnyttelsesgraden optimal. En 50-80W cartridge vil nok gi en helt annen følelse. Men Weller cartridge er veldig kostbart. Jeg mener det er to cartridge-standarder som er godt tilgjengelige i lavere prisklasser. T12 er den ene, den andre husker jeg ikke hva heter i farten.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    T12 er vel en "standard" som HAKKO har, og som de nå har gått bort fra til fordel for den nye T15 typen.
    De skal være like slik at en T15 spiss passer i T12 håndtak.
    Så man kan kjøpe en original HAKKO T15 spiss og sette i en slik billig Ebay/Kjell&Co klone og det vil virke.

    Problemet med de T12 spissene som selges på Ebay og slike plasser er nok at de ikke har samme kvalitet (og holdbarhet) som originale har.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Den her har jeg trua på. Har selv to stk weller og en erza. Alltid foretrukket Weller stasjoner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn