Tips til loddestasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Den Welleren er av en eller annen grunn over dobbelt så dyr i Norge som i USA. Ikke leverer den særlig imponerende resultater heller.

    Men ingen av de to har cartridge spiss. Det er litt som å anbefale noen å kjøpe helt ny dieselbil, uten turbo.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    T12 er vel en "standard" som HAKKO har, og som de nå har gått bort fra til fordel for den nye T15 typen.
    De skal være like slik at en T15 spiss passer i T12 håndtak.
    Så man kan kjøpe en original HAKKO T15 spiss og sette i en slik billig Ebay/Kjell&Co klone og det vil virke.

    Problemet med de T12 spissene som selges på Ebay og slike plasser er nok at de ikke har samme kvalitet (og holdbarhet) som originale har.
    T15 er identisk med T12. T12 heter av en eller annen grunn T15 i Nord-Amerika, men T12 resten av verden.. Vanlige dødelige har definitivt ikke «behov» for noe bedre enn T12. Av erfaring og også fra videoer på youtube og diverse fora, er konsensus at originale Hakko-spisser er ørrlite bedre, og kanskje litt bedre holdbarhet, men i praksis så er det forsvinnende lite forskjell mellom originale Hakko T12-spisser og kinaklonene.

    Selve T12-loddestasjonen til Hakko vs klonene er det visst større forskjell på, men pga av cartridge-konseptet på T12 er de likevel helt overlegne vanlige loddestasjoner som Hakko sin egen fx-888d og diverse Weller som ikke bruker spisser med innebygde varmeelement. Dvs. de er fortsatt langt over terskelen «godt nok» for de aller fleste av oss.

    (Gjorde litt research på dette før jeg bestilte opp nok T12-spisser til å vare livet ut).
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Weller WSD81. Koster noen tusen, men med hobby (forsåvidt nok så mye bruk også) kommer du nok aldri til å trenge å bytte den ut. Av erfaring så vil du gjerne ikke bytte den ut heller.
    Men! Lodder du ofte hvor det er store baner, bør du få deg en med mye effekt. Men det blir også dyrere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Weller WSD81. Koster noen tusen, men med hobby (forsåvidt nok så mye bruk også) kommer du nok aldri til å trenge å bytte den ut. Av erfaring så vil du gjerne ikke bytte den ut heller.
    Men! Lodder du ofte hvor det er store baner, bør du få deg en med mye effekt. Men det blir også dyrere.
    Den er gått ut av produksjon, og er også en gammeldags keramisk med separate spisser. Den var sikkert grei i sin tid, men verden har kommet lenger.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Weller WSD81. Koster noen tusen, men med hobby (forsåvidt nok så mye bruk også) kommer du nok aldri til å trenge å bytte den ut. Av erfaring så vil du gjerne ikke bytte den ut heller.
    Men! Lodder du ofte hvor det er store baner, bør du få deg en med mye effekt. Men det blir også dyrere.
    Enig med deg. Jeg har en enda eldre WS81 og den har jeg hatt i mange år. Ang. den We1010. Den har jeg ikke selv, men har testet den og den oppførte seg absolutt ikke som den i testen over. Den i filmen over her må det jo være en feil med?
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Den er gått ut av produksjon, og er også en gammeldags keramisk med separate spisser. Den var sikkert grei i sin tid, men verden har kommet lenger.
    En tilsvarende da. Jeg bytter ikke loddestasjon ofte nok til å vite om den enda produseres, men har vell ikke skjedd så mye revolusjonærende på loddeteknologien de siste 5+ åra?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Hei Snickers-is Takker for tipset om T-12 Har vært på utkikk etter en stasjon med ultra tynne spisser, og dette ser jo bra ut.
    Har du prøvd å lodde med denne T-12 og super tynne spisser? erfaring?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hei Snickers-is Takker for tipset om T-12 Har vært på utkikk etter en stasjon med ultra tynne spisser, og dette ser jo bra ut.
    Har du prøvd å lodde med denne T-12 og super tynne spisser? erfaring?
    Jeg har faktisk ikke loddet med T12-spisser selv ennå. Jeg har loddet med Weller cartridge, men synes det er for dyrt ift hva man får. Altså, det er kjempebra greier, men en spiss koster mange ganger mer enn et komplett T12-sett, og det ligger en del sammenlikningsvideoer som for min del feier all tvil til side. Det virker ikke som om folk systematisk foretrekker Weller cartridge over kinesiske T12-kit, så lenge man er åpen for å betrakte det litt mer som halvveis DIY. Skal man over på Hakko T12/T15 er spissene en del billigere enn weller, men jeg synes fortsatt stasjonene er voldsomt priset.

    Det jeg kanskje finner mest interessant med T12/T15 er at de varmes opp på bare noen få sekunder, man kan ha et lass med ulike spisser til ulike oppgaver, funksjonaliteten og menysystemet med OLED-skjermen knuser konkurrentene (IMO), og om det er en av delene jeg ikke liker 110% finnes det minst 4-5 andre alternativer til akkurat den delen. Og til slutt, det koster ikke stort mer enn å ta med seg barna på McDonalds en tur.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    1602766801406.png

    Slik ser min mest brukte T12 spiss ut etter nesten 2 år med mer eller mindre daglig bruk.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Har en slik Tip cleaner.
    Det er så god spissen blir etter en tur i cleaneren og kobbersponet 😋
    1602786555431.png
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva er egentlig en cartridge-spiss? Vs en "vanlig" spiss? Har selv en weller hvor jeg kan bytte spisser mens den er varm, det er helt genialt når du trenger skifte fra stor til liten underveis. Sparer masse tid.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    @mvno_subscriber Cartridge-spissene har innebygget varmeelement, temperatursensor og PID i selve spissen. Det betyr at selve håndtaket er bare håndtak, mens spissen er en modul som inneholder selve teknologien. Det er med andre ord strøm som ledes inn i cartridgen, mens i en vanlig spiss er det varme som ledes inn i spissen.

    Det som antakelig er det største fortrinnet med disse spissene er at de blir ekstremt raskt varme, man får ekstremt mye effekt og god opplevd varmekapasitet selv fra veldig små spisser, og sensoren reagerer lynraskt.

    I en vanlig loddebolt ligger typisk varmeelementet bak spissen, så skal varmen ledes ut gjennom spissen. Her ligger typisk også temperatursensoren. Dette gjør at det er litt avstand mellom selve spissen der loddingen foregår, og der temperaturen måles.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Weller 1010 vs Hakko FS 888d - hipp som happ?
    Pros & cons med begge.

    Og - Hvor går "grensen" for hva som kan loddes med den medfølgende "tynne" spissen?
    Går dette - Dvs loddingen på pot-dekslene?
    lodd.jpg

    Eller bør/må man da ha en bredere spiss?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Hvis du ser bildet av spissen jeg bruker noen få poster opp i tråden her, så er det en brukbar universaltipp
    som vil funke greit på det meste opp til slikt som de loddepunktene på de potmetrene.
    Men da er du også i grenseland for hva en slik spiss klarer.

    Hvis du tenker på spissen som et reservoar med varme som skal overføres til loddepunktet,
    så må det jo både ha nok volum til å inneholde nok "varme" og i tillegg så må kontaktflaten
    være stor nok til at varmen kan raskt flytte seg over i loddepunktet.
    En lang tynn spiss er da ofte ikke egnet til slikt, mens en kort med bredere spiss fungerer.

    Er jo bare å prøve. Bruk 320 - 350 grader, og smelter den loddetinnet på 2 - 3 sekund så er spissen stor nok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takk for svar. Tenkte i forhold til å evt bestille ekstra, bredere spiss samtidig
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Weller 1010 vs Hakko FS 888d - hipp som happ?
    Pros & cons med begge.

    Og - Hvor går "grensen" for hva som kan loddes med den medfølgende "tynne" spissen?
    Går dette - Dvs loddingen på pot-dekslene?

    Eller bør/må man da ha en bredere spiss?
    Tenker selv at Weller sin modell er mye tøffere og gir litt bedre guddfeel selv om kanskje resultatet blir mye av det samme, på samme måte som en fin strømpe over hifikabelen gir :) FX888D er et helvete å konfigurere, men det gjør kanskje ikke så mye om du stort sett holder deg til 1 temp. Her er det en god sammenligning på youtube:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Weller 1010 vs Hakko FS 888d - hipp som happ?
    Pros & cons med begge.

    Og - Hvor går "grensen" for hva som kan loddes med den medfølgende "tynne" spissen?
    Går dette - Dvs loddingen på pot-dekslene?
    Vis vedlegget 669547
    Eller bør/må man da ha en bredere spiss?
    Her er du inne på en faktor til som skiller tradisjonell spiss fra cartridge-spiss.


    Fra varmeelementet og sensoren og ut til tuppen der man bruker varmen blir det en bro med et temperaturfall. La oss si du stiller inn temperaturen på 300 grader. Om denne broen er lang vil man få et stort temperaturfall som ikke konstruksjonen kompenserer for. Når den er kort blir broen kort, og da vil sensoren i langt større grad måle riktig. Da får du mer utbytte av den tilgjengelige effekten i loddebolten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er det en god sammenligning på youtube:
    Jepp. Har sett på den + flere andre demo/omtale filmer og da jeg konkluderte med hipp-som-happ.
    Som du også er inne på - Fordeler/ulemper med begge.

    Nå skal det legges til at det jeg (i all hovedsak) skal bruke denne til er "enkle" loddinger og slett ikke så ofte.
    I så måte kan nok begge sies å være litt "overkill" til mitt bruk, men jeg ser en klar fordel i å enkelt kunne justere temperaturen - og ha utskiftbare spisser.
    Det heller i retning av Weller, men skulle gjerne hatt boltholderen til Hakko.

    Full forståelse for at de som aktivt og ofte bruker slikt utstyr setter andre, mer spesifikke krav enn meg.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da plasserte jeg bestilling på en Weller 1010 m/2 ekstra spisser, så da bør jeg nok være godt dekket.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Da plasserte jeg bestilling på en Weller 1010 m/2 ekstra spisser, så da bør jeg nok være godt dekket.
    Godt valg vil jeg tro. Jeg sverger fortsatt til min 42 år gamle Weller Magnastat:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fjærbøyleholderen synes jeg egentlig er noe "ræl", så da ble det litt DIY:

    IMG_1520.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Et gennemgående problem. Har det også på min Ersa RD 80
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    RS-PRO 90W er tatt i bruk. Tar 10 sek opp til 350˚. Tre forhåndsinnstillinger for temp, som enkelt endres hvis en skulle ønske det. Kostet ett par lapper levert på døra inkl (superrask) frakt. Meget fornøyd så langt.
    A994E32E-F6D9-4B3E-B037-FD673BB85A4C.jpeg
    A994E32E-F6D9-4B3E-B037-FD673BB85A4C.jpeg
     
    1

    1000Hz

    Gjest
    Basert på denne tråden tenker jeg å kjøpe en rimelig T12 loddebolt. Bruksområde er reparasjoner, hobby og småfiks.

    Kan noen anbefale en grei variant på eBay? Ser at noen bruker nettspenning og andre adapter. Hadde kanskje vært greit med nettspenning for å slippe å ha en adapter som alltid mangler? Eller fins det 12V varianter som kan tas med på hytta?

    Hva er det som trengs for et "komplett" sett? Tror ikke jeg har behov for så mange spisser. Kanskje en "general purpose" og en tynn en. Men hvis det er veldig rimelig med et større sett, hvorfor ikke.. Spørs jo hvor mye det koster, for ser for meg at det ikke kommer til å bli så voldsomt mye brukt.

    Hva med denne her for eksempel?
    Quicko (ser ut som den mangler strømforsyning)

    KSGER (ser også ut til å mangle strømforsyning)

    Er ikke så veldig interessert i å kjøpe en billig loddebolt på Jula eller lignende, for brukervennligheten og effektiviteten på de er jo ikke helt på topp. Og så finner jeg ingen loddebolter til 59 kr som nevnt i tråden. De har en på Clas Ohlson for 249 kr, men den har dårlige tilbakemeldinger.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Basert på denne tråden tenker jeg å kjøpe en rimelig T12 loddebolt. Bruksområde er reparasjoner, hobby og småfiks.

    Kan noen anbefale en grei variant på eBay? Ser at noen bruker nettspenning og andre adapter. Hadde kanskje vært greit med nettspenning for å slippe å ha en adapter som alltid mangler? Eller fins det 12V varianter som kan tas med på hytta?

    Hva er det som trengs for et "komplett" sett? Tror ikke jeg har behov for så mange spisser. Kanskje en "general purpose" og en tynn en. Men hvis det er veldig rimelig med et større sett, hvorfor ikke.. Spørs jo hvor mye det koster, for ser for meg at det ikke kommer til å bli så voldsomt mye brukt.

    Hva med denne her for eksempel?
    Quicko (ser ut som den mangler strømforsyning)

    KSGER (ser også ut til å mangle strømforsyning)

    Er ikke så veldig interessert i å kjøpe en billig loddebolt på Jula eller lignende, for brukervennligheten og effektiviteten på de er jo ikke helt på topp. Og så finner jeg ingen loddebolter til 59 kr som nevnt i tråden. De har en på Clas Ohlson for 249 kr, men den har dårlige tilbakemeldinger.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @1000Hz Hva slags ting skal du lodde? Om det er større saker eller tykke kretskort (mye kobber) kan det være greit med litt effekt. Generelt er det lurt å gå for 80W+, går du for mindre er det lett å angre
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Kontaktsett??? Gammel TCP-serie? Har en av de også... den er nå 45 år, og funker fortsatt. Har skiftet ett varmeelement, - ila 40år og 10-15 Wellerstasjoner...
    Min er ca 40, og har aldri byttet element.
    Har holdt meg til Weller nettopp pga kvalitet.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Skal du lodde delefiltre er vel en liten 20watter uten regulering godt nok. Har flere Weller-stasjoner med et utvalg håndtak og spisser samt to Weller Pyro-penner. Nydelig i bruk. Sistnevnte kjekt i felten uten strøm og når man skal krympe noe.

    Lodda på service med en 15watt uregulert Weller på hullmonterte komponenter. Kjekk å ha i lomma. Var kobberspiss mener jeg å huske. Savnet ikke noe mer effekt faktisk.

    Lodder man daglig kan man nok investere i en stasjon, men det ser jeg ikke noe behov for på småtteri.

    Med store bolter blir det fort bare altfor varmt om man ikke har temperaturregulering selvsagt. Blir ikke noe fine loddinger av det da flussmiddelet i tinnet jeg bruker damper bort. 60/40 tinn såklart.

    Tenker man må vurdere hyppigheten av bruk og hvor mye man gidder å bruke. Mye av kunsten er rensing også, så blir det fine loddinger og ikke fuger.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange sterke meninger her på HFS, - også om loddestasjoner.... :cool: Nå har jeg arbeidet i faget i over 40 år, og har mine preferanser, - forøvrig beskrevet tidligere, men en 20W-er blir fort nokså pjuskete selv til delefilter.... Effekt, spissform og -størrelse henger godt sammen med størrelse på det man skal lodde.... for lite effekt fører ofte til lange oppvarmingstider som fort kan skade komponenter eller svi isolasjon.... med feks store plugger, lodding på store jordplan etc. så trenges det effekt i ryggen. Dermed er en temperaturkontrollert bolt med god effekt mye enklere å arbeide med enn en som er for liten.... de fleste loddinger bør kunne gjennomføres på mindre enn 3 sek.... Blyfri lodding krever også noe høyere temperaturer og bedre teknikk...
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er kommet en ny versjon siden sist denne diskusjonen var oppe. @1000Hz , de du linker til ser ut til å være den gamle versjonen. Den nye er 3.1s.

    Her omtaler de den nye versjonen:


    Han linker til denne på Banggood:

    Går du inn på youtubesiden finner du en del annet av linker også, blant annet til spisser.

    Om du er bestemt på å handle på e-bay er dette en 3.1s, men i følge bildene har den det gamle backupbatteriet som sitter på trafoen, og det har skapt litt trøbbel. Det løste de i den versjonen som selges via Banggood.

    Jeg har alvorlige planer om å bestille den fra Banggood selv. De virker å være en trygg kilde å handle fra.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er kommet en ny versjon siden sist denne diskusjonen var oppe. @1000Hz , de du linker til ser ut til å være den gamle versjonen. Den nye er 3.1s.

    Her omtaler de den nye versjonen:


    Han linker til denne på Banggood:

    Går du inn på youtubesiden finner du en del annet av linker også, blant annet til spisser.

    Om du er bestemt på å handle på e-bay er dette en 3.1s, men i følge bildene har den det gamle backupbatteriet som sitter på trafoen, og det har skapt litt trøbbel. Det løste de i den versjonen som selges via Banggood.

    Jeg har alvorlige planer om å bestille den fra Banggood selv. De virker å være en trygg kilde å handle fra.
    Forsendelsen kan tage rigtig lang tid.
     
    1

    1000Hz

    Gjest
    Hva slags ting skal du lodde? Om det er større saker eller tykke kretskort (mye kobber) kan det være greit med litt effekt. Generelt er det lurt å gå for 80W+, går du for mindre er det lett å angre
    I første omgang skal det loddes noen ledninger til RC-batterier. Ellers blir det litt hobbyarbeid og småreparasjoner. Kan jo være jeg må lodde på et jordplan en sjelden gang.

    Uansett hvor lite man skal lodde er det kjedelig med dårlig verktøy som virker lite tilfredsstillende. Har tidligere prøvd å lodde med en loddebolt som kanskje var en svipenn (?), mildt sagt meget frustrerende.

    Det virker jo som alt som er vist sålangt kan duge til mitt bruk. Holdbarheten over tid er jo et spørsmål. Ikke pga hard bruk, men fordi den blir lagret i en skuff. Kondensator i strømforsyningen som tørker ut ble nevnt i videoen over. Ja, da er det jo bare å lodde av kondensatoren og sette inn en ny, men det er jo vanskelig når selve loddebolten ikke er operativ...



    fin denne. Trenger bare en 60w usb-c psu
    Det var jo stilig. 60 W USB-C PD er jo blitt ganske vanlig på laptoper.


    60/40 tinn såklart.
    Visste ikke at det var lov med bly fortsatt? :D

    Tenker man må vurdere hyppigheten av bruk og hvor mye man gidder å bruke. Mye av kunsten er rensing også, så blir det fine loddinger og ikke fuger.
    Rensing høres lurt ut. Har du noen tips til hvordan man kan gå frem?

    Det er kommet en ny versjon siden sist denne diskusjonen var oppe.
    [...]
    Jeg har alvorlige planer om å bestille den fra Banggood selv. De virker å være en trygg kilde å handle fra.
    Har god tid, så kan godt bestille fra Banggood. Men hvordan er det med moms? Er det registrert i VOEC? Kjedelig å betale ekstra fortollingsgebyr.
     
    1

    1000Hz

    Gjest
    I videoen om KSGER T12 3.1 modifiserte han med å jorde chassiset til stikkontakten. Er det lurt? Tenkte å spørre siden jordingsstandarder varierer litt med strømnett rundtom i verden, så jeg ikke gjør noe dumt og gir meg selv støt med nettspenning. Det er jo kanskje en grunn til at det ikke kommer jordet fra fabrikk?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis du er på budsjett for litt nå-og -da lodding, så kikk på denne..... som jeg dog ikke har prøvd... Kjell har også andre...
    Personlig har jeg ikke sans for USB til slike greier, men det er meg....

     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.478
    Torget vurderinger
    1
    Når vi snakker om lodding.... Er vel ingen som lengre bruker et slikt termometer for å sjekke temperaturen på spissen :)
    Adcola.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn