Forsterkere Tips til muskeløs poweramp til JBL4365. MC501? NEMO?

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
For å fortsette min lange monolog - hvis virkelig høy kontinuerlig effekt er påkrevet (jeg tenker da på "flere hundre watt") for å (kun) spille brølende høyt På de nevnte JBL'ene - så er vel nesten finessen til en Pass, Mc eller EC nesten uansett bortkastet? Kjøp en Crown eller noe annet i PA ligaen til langt lavere pris!
Hvis man vil ha både finesse og muligheten til å spille brølende høyt da? :)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
For å fortsette min lange monolog - hvis virkelig høy kontinuerlig effekt er påkrevet (jeg tenker da på "flere hundre watt") for å (kun) spille brølende høyt På de nevnte JBL'ene - så er vel nesten finessen til en Pass, Mc eller EC nesten uansett bortkastet? Kjøp en Crown eller noe annet i PA ligaen til langt lavere pris!
Hvis man vil ha både finesse og muligheten til å spille brølende høyt da? :)
Da heter det vel MC2KW?!

men som vanlig så koster "både og" mye mer enn "enten eller"!

edit: sånn for ordens skyld Dolbytor, så oppfattet jeg ikke dine kommentarer som kritikk av mc501 (so no harm done there)- og tilsvarende var heller ikke hensikten min å promotere mc501 i noen spesiell grad, bare å reflektere over egne erfaringer med dem. De står fortsatt meget trygt i racket hos meg.
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg kan jo dele en liten erfaring jeg hadde da jeg skiftet fra 250R til mc501. I utgangspunktet så hørtes det ofte høyere ut når jeg spilte med 250R enn når jeg spilte med mc501, men siden jeg er blandt dem som har måleutstyr liggende så gjorde jeg også en del målinger av hvor høyt jeg faktisk endte opp med å spille - ut fra hva jeg synes var høyt nok men ikke så høyt at det ble unehagelig. Det interessante var at jeg faktisk spilte høyere med mc501 enn med 250R. Med identiske lydtrykk (man må jukse med volumkontrollen fordi mc501 har veldig lav gain) så ble 250R noe slitsom å lytte på - i de høyere frekvenser.

Min tese er så enkelt som at den lavere forvrengningen i mc forsterkeren gjør at det høres mindre høyt (og mindre slitsomt) ut. Hvis en ser på stereophile sine målinger, så mener jeg å huske at EC sine aw400 hadde omkring 10x forvrengningen til mc501. Det samme, men enda bedre ser en med de nye mc601, som hifi news mente var de forsterkerene med klart laveste forvrengnkng som de hadde målt (dette tar jeg på husken - så det kan være upresist).
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Dette med kjøling osv på McIntoshtrenger ikke bli problem. Kjøper en de nyere er dette strengt tatt ikke noe og snakke om. Kjørt min McIntosh 452 opp mot 900 watt over litt tid. Blir aldri mer enn lett lunken. Selv med slike pådrag har jeg ikke fått liv i powerguard. Blir bare mer og mer begeistret for McIntosh. Alle burde få høre slike produkter hjemme.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
For å fortsette min lange monolog - hvis virkelig høy kontinuerlig effekt er påkrevet (jeg tenker da på "flere hundre watt") for å (kun) spille brølende høyt På de nevnte JBL'ene - så er vel nesten finessen til en Pass, Mc eller EC nesten uansett bortkastet? Kjøp en Crown eller noe annet i PA ligaen til langt lavere pris!
Hvis man vil ha både finesse og muligheten til å spille brølende høyt da? :)
Da heter det vel MC2KW?!

men som vanlig så koster "både og" mye mer enn "enten eller"!

edit: sånn for ordens skyld Dolbytor, så oppfattet jeg ikke dine kommentarer som kritikk av mc501 (so no harm done there)- og tilsvarende var heller ikke hensikten min å promotere mc501 i noen spesiell grad, bare å reflektere over egne erfaringer med dem. De står fortsatt meget trygt i racket hos meg.
Joda MC2KW er nok noe av det mer optimale her, men som du også sier så koster det deretter!

MC1.2KW og 601 vil nok holde i lange baner for de fleste (eller 452 for den saks skyld) :)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Dette med kjøling osv på McIntoshtrenger ikke bli problem. Kjøper en de nyere er dette strengt tatt ikke noe og snakke om. Kjørt min McIntosh 452 opp mot 900 watt over litt tid. Blir aldri mer enn lett lunken. Selv med slike pådrag har jeg ikke fått liv i powerguard. Blir bare mer og mer begeistret for McIntosh. Alle burde få høre slike produkter hjemme.
Det er vel kun MC252 og 501 som har dette "problemet". Som Kalle Klovn sier så vil nok ikke dette bli et problem for de fleste i praksis.

Mine 1201 er også bare lett lukne, selv med kraftige pådrag. For å få Power Guard til å lyse på disse har jeg peaker på over 2kW...:rolleyes:

Jeg er også veldig fornøyd med McIntosh produktene mine. Nå har jeg ikke sammenligningsgrunnlag med noe annet i denne prisklassen, men det skal mye til før de blir byttet ut med noe annet (enn McIntosh i alle fall..) :)
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
Skjønner ikke helt dette med MC og effekt. Hvorfor må man opp i kilowatt modeller for å holde kontroll på relativt lettdrevne høyttalere?
Det er igrunnen fristende å sette spørsmålstegn ved konstruksjonen...

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hvor deles det mellom bass og resten i Jbl´n?
kanskje det elementet burde vært aktivt lavpasset, så man fikk vekk roten til dårlig basskontroll; passivt filter
bygg et Rod Elliot som HR prøver nå og test med noen greie amper...
et RE filter koster NADA uten kabinett mm
mvh
Leif
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Skjønner ikke helt dette med MC og effekt. Hvorfor må man opp i kilowatt modeller for å holde kontroll på relativt lettdrevne høyttalere?
Det er igrunnen fristende å sette spørsmålstegn ved konstruksjonen...

mvh
Hele debatten er til dels en avsporing i forhold til "normalt bruk". Man må (normalt) ikke opp i mye effekt for å ha kontroll på lettdrevne høyttalere. Det som egentlig diskuteres er de ytters få gangene (hvertfall for egen del) at man vrir volumkontrollen i bånn og spiller det remmer og tøy kan holde. Da er 2kw>1kw>500w. Til vanlig bruk bruker man kanskje 0,5 - 5w, og hvis man drar på litt kanskje opp mot 50-100w peak. Da betyr det frykelig lite om det er en 200w eller 1kw forsterker.

Konstruksjonene til McIntosh er det lite å stille spørsmålstegn ved IMO.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kul retrodesign
elsket i Østen, der de elsker juggel
mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
hvor deles det mellom bass og resten i Jbl´n?
kanskje det elementet burde vært aktivt lavpasset, så man fikk vekk roten til dårlig basskontroll; passivt filter
bygg et Rod Elliot som HR prøver nå og test med noen greie amper...
et RE filter koster NADA uten kabinett mm
mvh
Leif
Etter det jeg vet deles bassen på 750hz. Det er ikke basskontroll som er problemet idag (eller power for den sak skyld), men det blir litt "kjedelig" og tamt.

Prøver med annen amp først uten noe ekstra "greier" så får vi se senere.

Mvh
jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
så du mangler litt "fun-faktor"
det er vel prisen du betalte for å gå fra flatt 15ohm 109db følsomhet til medium eff Jbl ?
mvh
Leif
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^ Aha. I så fall tror jeg ikke det lar seg fikse med å pøse på mer effekt. Det blir ikke det samme med 500 W på en 94 dB høyttaler som 16 W på en 109 dB høyttaler, selv om matematikken skulle tilsi det (+15 dB). Ikke med 1000 W heller.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Skjønner ikke helt dette med MC og effekt. Hvorfor må man opp i kilowatt modeller for å holde kontroll på relativt lettdrevne høyttalere?
Det er igrunnen fristende å sette spørsmålstegn ved konstruksjonen...

mvh
Nå skal jeg ikke spore av tråden mer, men P-39 er ikke lettdreven! Høy følsomhet betyr ikke det samme som at den er lettdreven...
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Skal du ha krefter ville jeg sett på Adyton Cordis 1.8. Denne har en enorm dynamikk og livefølelse, uten å noengang bli for skarp. Her snakker vi power som McIntosh bare kan drømme om!

Ligger i ny og ne på brukten for rundt 50k.

Mathias
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Skal du ha krefter ville jeg sett på Adyton Cordis 1.8. Denne har en enorm dynamikk og livefølelse, uten å noengang bli for skarp. Her snakker vi power som McIntosh bare kan drømme om!

Ligger i ny og ne på brukten for rundt 50k.

Mathias
Jeg har hørt Adyton Cordis 1.8(nyeste utgave til 190k?) på Kef Blade. I mine ører var det marginalt bedre enn mitt eget oppsett med mc501 på Kef 207/2. Imidlertid blir forskjellene her ørsmå i forhold til effekten jeg selv hadde da jeg la til en Kef 209 sub i anlegget. Prismessig blir det faktisk rimeligere med 501/207.2/209 enn 1.8/Blade, så det å øke prisen så mye (da snakker jeg om prisen på nytt utstyr) på effekttrinn til de nevnte JBL'ene tror jeg blir dårlige anvendte penger. Da mener jeg ikke å snakke ned Adyton - bare så det er klart.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Hørte Karan KAS 450 på JBL 4350, og det fungerte veldig bra. Karan har strømsterke forsterkere med høydempningsfaktor. Og i tillegg til en fin klang (litt varme);).
 
Topp Bunn