Tips til online backupløsning

N

nb

Gjest
Jeg tenkte å legge mine digitale bilder på backup ett eller annet sted på nettet. Noen som har bra tips til en slik tjeneste? Det blir fort snakk om en del gigabytes så pris pr. lagringsenhet har en del å si. Interface mot løsningen er ikke SÅ nøye, alt fra ftp til standalone program til å se backupdestinasjonen som et drev i Explorer funker for min del. Rsync-tilgang er kanskje litt for mye å håpe på?

Alle slike støtter vel kryptering, ellers så kan jeg selvsagt kryptere selv før opplasting.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Jeg har prøv den, det virket som om den fungerte fint men min opplastingshastighet suger så for min del blir det meningsløst å nyttigjøre seg av en slik løsning.
Sikkert fint om en har bedre hastighet.

N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Jeg har prøv den, det virket som om den fungerte fint men min opplastingshastighet suger så for min del blir det meningsløst å nyttigjøre seg av en slik løsning.
Sikkert fint om en har bedre hastighet.
Ja,opplastingshastighet har en del å si.. dog er det begrenset hvor mye som skal lastes opp i gangen å lenge det er snakk om inkrementell backup av digitale bilder. Første overføring blir stor selvsagt, men den kan bare stå å surre til den er ferdig. Jeg bruker Adobe Lightroom, så selve bildefilene er statiske mens katalogfilen endrer seg når jeg behandler bildene.

I min neste residens er det dog fibernett, så da får jeg også svært høy uthastihet, så skader ikke om opplastingshastigheten til tjenesten er god.

V

vredensgnag

Gjest
Har testet gratisversjonen. Har grei opplastingshastighet, så det fungerte fint. Finnes ulike, en jeg kjenner bruker loomis.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.666
Sted
Holmestrand
Jeg bruker Live Drive. Betaler 3-400 kr per år for ubegrenset datamengde fra så mange maskiner jeg trenger. Noe dyrere hvis du ønsker å kunne kjøre nettverksvolumer. Det har jeg ikke brydd meg med hittil, men skal gjøre det når jeg fornyer. Klient som kjører automatisk i bakgrunnen. Da en 150 MB InDesignfil jeg hadde jobbet på i flere måneder ble korrupt fant jeg mer enn 40 versjoner av fila i den automatiske backupen. Da ble jeg litt glad inni meg ...
Klient for mac, windows og ... iPhone. Veldig fornøyd, kjenner andre som kjører Jotta og er like fornøyde. Tror det viktigste er at man faktisk kjører sikkerhetskopi, for krasjen den kommer. Det er det eneste som er HELT SIKKERT!
Hmmm. Ser LiveDrive har strammet til betingelsene sine siden jeg begynte.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
CrashPlan er en backupløsning som tilbyr mer enn bare online backup, f.eks backup fra nas til nas over nettet og tilsvarende.
Det er rent internasjonalt sett regnet som en av de beste online backup løsningene. Jeg kjenner imidlertid til kun én person som benytter denne løsningen, men han er kjempefornøyd.

I jobbsammenheng har vi benyttet oss av Online Backup Company (et selskap i Oslo) i en årrekke og jeg har bare positivt å si om dette selskapet i den sammenheng. Det er herlig å slippe tape-løsninger. Løsningene deres er imidlertid neppe konkurransedyktige på privatmarkedet, uten at jeg har sjekket det opp.

Selv er jeg superparanoid når det gjelder vern av mine private data og stoler ikke på andre enn meg selv når det gjelder å ta vare på disse. Jeg har med andre ord satt opp en egen online backup løsning. Dette krever at man har kompetanse nok til å kunne luke ut enhver tenkelig svakhet som kan føre til en dårlig backup uten at man får dette med seg, så denne løsningen anbefales ikke for den uinnvidde.
For min del er det imidlertid en ultimat løsning fordi jeg har full kontroll på dataene, sikkerheten, redundansen og lagringsplass (Det tas nattlig backup av mer enn 1TB data). Per i dag har jeg lagt meg på ett år med daglig snapshot av filserveren hjemme. Det holder erfaringsmessig til mitt behov.

Forøvrig er det greit å velge en tung og erfaren aktør om man velger online backup løsninger. Her er et tilfelle hvor det ikke gikk så bra, hvor backupleverandøren forsøker å dytte skylda for sine dårlige løsninger over på RAID-kontrollerprodusenten: http://www.brentozar.com/archive/2009/03/more-on-the-carbonite-backup-failures/

Kostnadsbesparende idiotløsninger som 15 diskers RAID5 array bærer preg av meget mangelfull forståelse for masselagring. Personlig ønsker jeg ikke at en gjeng blåfrakkers inntjeningsmuligheter skal være en faktor i min backupløsning slik det var i dette sjeldne skrekkeksempelet.

S

Stereo_Mono

Gjest
Jotta ser fin ut Vredensgnag .)

Bruker selv Dropbox for å fjernlagre ting. ca 50,- i mnd for 50gig.
Kjekt å ha mappen tilgjengelig på alle mobilenheter, PCer og Macer.

Skal visst være trygg.

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
digiman skrev:
Jotta ser fin ut Vredensgnag .)

Bruker selv Dropbox for å fjernlagre ting. ca 50,- i mnd for 50gig.
Kjekt å ha mappen tilgjengelig på alle mobilenheter, PCer og Macer.

Skal visst være trygg.
Krypto benyttes av alle tilbydere om dagen. Backupen kan leses utelukkende dersom den åpnes opp med ditt passord. Mister du passordet har ikke tilbyderen noen måte å gjenskape dataene for deg. Med andre ord må man passe godt på passordet og ikke finne ut at man har glemt det den dagen man trenger backupen 3 år etter at man etablerte løsningen.

En annen ting er forøvrig at tilbyderen sier at dataene er kryptert hos dem. Vi har ingen garanti for at dataene faktisk er det, eller at det ikke er lagt inn bakdører for statlige sikkerhetsorganer. Ikke at jeg faktisk tror det, men det hele er kun basert på tillit og en forhåpning om at den tekniske og sikkerhetsmessige løsningen holder mål.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Google Nettalbum i kombinasjon med Picasa 3. Enkel løsning. Sammen med "Web Albums" på iPad har en alltid bildene med seg:). Dropbox som nevnt her opp er jo også suveren for alle typer filer. Vi bruker den i vårt selskap i stedet for dedikerte servere.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Bruker dropbox og enn så lenge er jeg fornøyd med det, men ser for meg at jeg skulle hatt en bedre løsning for å ivaretatt 2tb med rawbilder

N

nb

Gjest
Ok takker for tipsene,skal som sagt kun arkivere (rå)bildefiler og Lightroom-katalogfilen på en slik løsning, så det er ikke akkurat statshemmeligheter som skal lastes opp.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Forøvrig er jeg selv inne i et av "worst case" scenarioene nå, bare som en liten greie til ettertanke for dere som ikke har en skikkelig backupløsning på plass og som gjerne heller ikke har noen form for redundans.

Jeg kjøpte nemlig 8x2TB disker av samme type i ett stort RAID hvor 2 stk har feilet i løpet av et par ukers tid. Med andre ord er det stor fare for at flere også kan feile i nær fremtid. Den andre disken feilet mens den første erstatningdisken lå på posten. Med andre ord hadde dette gått rett i dass om jeg ikke hadde kjørt RAID6 (dobbel redundans) samtidig som jeg nå har en ekstra 2TB disk liggende som umiddelbar erstatningsdisk. I tillegg har jeg backupen som står på et annet sted som også kjører RAID6 med ett års daglige snapshot så det hadde i mitt tilfelle ikke vært krise uansett (bare kjipt mtp DVD-rippene). Men jeg fikk altså helt reellt bruk for RAID6 i et system som har helt optimale forhold døgnet rundt (24/7 er vel kanskje også hovedsynderen her mtp diskene)

Den første disken dødde ikke helt. Den feilet sporadisk på SMART-selftestene jeg kjører hver natt, og da spesielt extended testen jeg kjører en gang i uken. Etterhvert merket jeg at hele RAIDet hang sporadisk i noen sekunder på grunn av at disken hadde funnet nye dårlige sektorer. Da jeg etterhvert fant ut at nok var nok hadde disken over 1500 reallokerte sektorer og dette økte med flere titalls hver dag. Jeg returnerte disken til netshop og fikk til min gledelige overraskelse den nye typen LP med enda bedre ytelse, mindre latency og dobbelt så mye cache (64MB).

For noen netter siden, under den månedlige RAID-scrubbingen (kjører Linux mdadm RAID6 med 8 disker) døde nok en disk plutselig. Denne hadde ikke gitt noen form for indikasjon på problemer og hadde ingen reallokerte sektorer da den plutselig døde. Når jeg fikk den opp igjen i en annen PC hadde den gått fra 0 til 153 reallokerte sektorer i en smell. Linux detekterte en hardware feil fra disken og kastet den helt ut av OSet. Ny erstatningsdisk er nå på vei fra Netshop som forøvrig har oppført seg eksemplarisk med hurtig resending av erstatningsdisk og rask behandling i begge tilfeller.

Heldigvis kjøpte jeg inn en ekstra LP disk av ny type for å ha i reserve etter forrige diskkrasj så jeg får byttet umiddelbart.

Disken har faktisk aldri vært over 31 grader i temperatur i følge munin-monitoreringen av temperatur (via SMART) siden serveren (som står på 24/7) står i en kjølig kjeller (selvfølgelig uten fukt og store temperaturvariasjoner).

Dette var første gangen jeg gikk for billige "grønne" disker kontra 7200rpm disker av den mer "nerdete" typen og jeg visste vel egentlig at jeg kom til å angre siden diskene skulle stå på 24/7. Mine forrige Seagate 7200rpm 1.5TB disker leverte knall hele perioden de ble brukt. Før dette igjen hadde jeg WD Black Ed 1TB og disse lever enda i beste velgående uten et eneste hikk.

Siden hovedkortet er et Supermicro serverkort med innebygget LSI SAS2008 kontroller lurer jeg faktisk på om jeg bare skal gjøre det skikkelig og gå for 6-8 Seagate Constellation ES 2TB SAS disker i stedet. De koster under 1700,- per stk, er laget for serverbruk og yter ekstremt bra i tillegg til å benytte SAS-grensesnittet med alle fordelene det gir (full duplex spesielt)

N

nb

Gjest
@marsboer - en nerd av ditt kaliber sørger vel for å få disker fra ulike produksjonsbatcher?

Jeg bestillte en gang fem stk Samsung Spinpoint - disker. 3 av de var defekte on arrival. Nesten helt like serienummere på de, kun de siste to sifferene som skilte, så høyst sannsynlig fra samme batch.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
nb skrev:
@marsboer - en nerd av ditt kaliber sørger vel få å få disker fra ulike produksjonsbatcher?

Jeg bestillte en gang fem stk Samsung Spinpoint - disker. 3 av de var defekte on arrival. Nesten helt like serienummere på de, kun de siste to sifferene som skilte, så høyst sannsynlig fra samme batch.
Hehe, ikke så lenge jeg har backup-filserver med helt andre disker. Men ja, det er lurt å gå for ulike batcher i bedriftssammenheng med flere titalls/hundretalls disker, men jeg gidder ikke styre med det for 8 disker. Da håper jeg RAID6 gjør nytten i stedet, noe det faktisk har gjort nå.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
CrashPlan er en backupløsning som tilbyr mer enn bare online backup, f.eks backup fra nas til nas over nettet og tilsvarende.
Det er rent internasjonalt sett regnet som en av de beste online backup løsningene. Jeg kjenner imidlertid til kun én person som benytter denne løsningen, men han er kjempefornøyd.
Har CrashPlan+ Family, og den fungerer meget bra. for 290 USD for 4 år så får du ubegrenset med lagringsplass.
Den fungerer meget godt, problemet er at jeg har litt treg linje (1 Mbps) da jeg bor litt ut i periferien ::) så første backup tar laaang tid.
I utgangspunktet valgte jeg denne for å lagre bilder, men det er etter hvert utvidet til film og musikk også.
Programmet kjører i bakgrunnen så tidsforbruk er forsåvidt underordnet. Har du det travelt, så kan du for 125 USD få tilsendt en hdd som du legger inn data på og sender denne i retur til CrashPlan, som så legger data inn på server.
Programvaren kan lastes ned gratis og brukes til å ta backup mot andre maskiner, det er da gratis. Da kan du ha en backup kopi liggende hos et familie medlem feks.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg har prøvd mange av disse tjenestene og de fleste fungerer stort sett greit men de er litt forskjellige på klient siden. Noen kan f.eks. bare ta backup av hele mapper uten mulighet for eksklusjon osv.
En av dem hadde en veldig buggy NAS backup.

Felles for mange av dem er at de bruker Amazon S3 så det er kanskje verdt å sammenligne priser direkte.

Jeg ville i utgangspunktet ha backup av Lightroom (RAW/XMP/library) som er rundt 80GB pluss dokumenter som komprimeres mye men med min 1MBps hastighet ut tar det hele en sommerferie så jeg skrinla den planen.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Class skrev:
Jeg har prøvd mange av disse tjenestene og de fleste fungerer stort sett greit men de er litt forskjellige på klient siden. Noen kan f.eks. bare ta backup av hele mapper uten mulighet for eksklusjon osv.
En av dem hadde en veldig buggy NAS backup.

Felles for mange av dem er at de bruker Amazon S3 så det er kanskje verdt å sammenligne priser direkte.

Jeg ville i utgangspunktet ha backup av Lightroom (RAW/XMP/library) som er rundt 80GB pluss dokumenter som komprimeres mye men med min 1MBps hastighet ut tar det hele en sommerferie så jeg skrinla den planen.
Alle disse tingene du nevner var delårsaker til at jeg nerdet meg til en egen løsning. Jeg hadde da omlag 150GB det skulle tas daglige snapshots av i henhold til mitt mål med løsningen og jeg ønsket ingen typebegrensninger, ustabilitet eller tilsvarende utover det at linjekapasiteten bare var omlag 440k upload. Det gikk da bra fordi jeg kunne ta første sync lokalt og backupen overfører kun det som er endret i filene i tillegg til nye filer. Selv om jeg utelukkende benyttet FLAC i musikkbiblioteket det også ble tatt backup av (dvs når ny musikk ble tilført), var dette faktisk helt uproblematisk når man tok tiden til hjelp. Det meste gikk seg til over natta og ut i den neste arbeidsdagen slik at linjen igjen var brukbar når jeg kom hjem fra jobb.

En gratis "kompisløsning" med crashplan kan være en god og "ferdig tenkt" tilsvarende løsning.

N

nb

Gjest
Det ble CrashPlan+ family edition på meg (ubegrenset plass og støtte for flere maskiner). Ser ut som et av de bedre alternativene - også kul mulighet at folk kan bruke det til å sende backup til venner og familie om man ikke ønsker å ta backup til serverene til CrashPlan.

Det tar tog sin tid å laste opp nesten 100GB når uthastigheten på linjen ikke er allverden, men jeg trenger ikke gjøre noe, så det er forsåvidt ikke så nøye.

Programmet kan konfigureres detaljert med hvilke kataloger eller filer som skal med, hvor ofte det skal tas backup og hvordan versjoneringsstrategien skal settes opp. Kan også brukes som softwareløsning til å ta backup til annen disk eller annen maskin i hjemmet. Kan også sette hvor mye båndbredde som skal allokeres til backupopplasting og kan sette opp egne hastigheter for når man erpå LAN og når man er på WAN, samt når man er til stede eller borte.

Betalte ca 120 dollar for ett år - det synest jeg ikke er noe å si på.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Den CrashPlan er noe av den smarteste backupløsning jeg har sett ! Har opprettet en konto der.

N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Den CrashPlan er noe av den smarteste backupløsning jeg har sett ! Har opprettet en konto der.
Ja, hadde sansen for den. Takk til marsboer og stejorge for tipset,hadde ikke hørt om den selv før de nevnte tjenesten.

CrashPlan har også mulighet for privat nøkkel for den ekstra paranoide. Da jeg kun lagrer digitale bilder som ikke inneholder noe spennende for andre så har jeg ikke allverdens krav til sikkerhet utover at det er greit med en kryptering. Men om noen har en hemmelig bakdør inn så er det neppe mine data de er interesserte i for å si det slik.

Tror kanskje jeg skal bruke den til intern backup i heimen også om den funker bra til det, men rsync har en del features jeg setter pris på så blir ikke så lett å kaste ut det.

Stort pluss for at CrashPlan støtter backup fra flere maskiner - riktignok bare i den dyreste versjonen, men det er uansett såpass billig at det ikke har noe å si for meg.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Litt morsomt er da at backup igjennom Windows mot mountet nettverk (Nas) ikke er mulig da OS ikke støtter 3dje parts program som CP.
Igjennom OSX vises volumene og jeg har valget å kunne backe de opp.
---
Planen er å montere en Ekstern USB disk på kontoret for så å ta backup av Lossless og Bildefilene fra Nas til denne. Må gå igjennom Mac Minien da pc med W7 maskinen for jeg som sagt aldri browset meg fram til volumet. Ett kjent problem sier google, finnes en workaround (uoffisiell sådan) men gidder ikke sette meg inn i den. Uansett det virker som ett flott program så for vi se om det virker i praksis da 500GB skal overføres med 80Kpbs (ble det rett?) opplastingshastighet ::) Bruker vel 1 måned da.
Var i prat med telenor og de skal heldigvis oppgradere boksen utenfor iløpet av sommeren og da blir det mykje bedre.

N

nb

Gjest
Min har kjørt i et døgn nå, jeg får konstant ca 1 Mbit opplasting som er hva linjen min kan levere så vidt jeg vet. Estimert ferdig om ca 7 dager. Dette for totalt i overkant av 10.000 filer og 65 GB data. Hjelper muligens en del at alle filene er relativt store da råfilene fra kameraet mitt er på rundt 10 MB.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
OK da bruker jeg ca 6 måneder ;D

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Hvis du med 80kpbs mener 80 kilobyte/s, eller 640 kilobit/s, så blir regnestykket følgende:
500 GiB = 512000 MiB = 524288000 KiB
Det vil si at det tar 524288000 / 80 = 6553600 sekunder å fullføre backupen. Det vil da si 6553600 / 60 / 60 / 24 = ~76 dager, eller 2,5 måneder

2,5 måneder med ubrukelig linje siden ADSL ikke fungerer overhodet når uploaden er makset.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Og da skrinla jeg vel prosjektet ,...- til høsten kommer.

...takker marsboer.

N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Og da skrinla jeg vel prosjektet ,...- til høsten kommer.

...takker marsboer.
Du kan sette opp crashplan til å bruke full pupp kun når du ikke er til stede og nesten ingenting ellers. Men det vil jo ta en evighet uansett.

Jeg flytter etter sommeren, da har jeg fiber og kan få 100/100 - kan rapportere tilbake hvilke hastigheter man kan få opp til CrashPlan da;) Nå tar jeg kun backup av det uerstattelige som er mine digitale bilder. Musikk o.l. har jeg på RAID-array samt ekstern disk i bankboks og om jeg taper et par ukers rips der så er det ikke verdens undergang.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Vel jeg har jo en Raid løsning her hjemme også + at lossless filene blir kopiert til en ekstern USB disk som henger på Nasen men brenner huset ned hadde det vært greit å ha lossless og bildefilene utenfor husets 4 vegger.
Da blir det heller en manuell løsning med flytting av disk mellom hjem og jobb, ikke like fancy som forestilt men det duger da det og inntil Telenor gjør alvor av planene. Fiber er nammis.. ;D

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Det går jo an å ta første backup "lokalt" til en USB disk for så å flytte den ut av huset. CrashPlan tilbyr dette som en tjeneste, for 125 USD får du tilsendt en USB disk for backup som du sender i retur,hvoretter de legger inn dataene på sin server. Deretter taes backup via nettverk av nye og endrede filer. Det går jo an å gjøre det samme selv med CrashPlan Free.
CrashPlan "anbefaler" denne løsningen for backup over 100 GB av tids hensyn.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Godt tips der stejorge, skal teste det ut. Håper bare Crash Plan ikke begynner med en helt ny backup av filene iogmed at stien til backupen vil være flyttet til ett nytt sted.
Når jeg skulle sette opp en backup plan fikk jeg aldri valget med å bare velge mapper men kun hele volum på min Nas dermed kan det bli litt problematisk om CP skulle begynne med en ny backup da jeg ikke kan spesifisere mapper.

Topp Bunn