CrashPlan er en backupløsning som tilbyr mer enn bare online backup, f.eks backup fra nas til nas over nettet og tilsvarende.
Det er rent internasjonalt sett regnet som en av de beste online backup løsningene. Jeg kjenner imidlertid til kun én person som benytter denne løsningen, men han er kjempefornøyd.
I jobbsammenheng har vi benyttet oss av Online Backup Company (et selskap i Oslo) i en årrekke og jeg har bare positivt å si om dette selskapet i den sammenheng. Det er herlig å slippe tape-løsninger. Løsningene deres er imidlertid neppe konkurransedyktige på privatmarkedet, uten at jeg har sjekket det opp.
Selv er jeg superparanoid når det gjelder vern av mine private data og stoler ikke på andre enn meg selv når det gjelder å ta vare på disse. Jeg har med andre ord satt opp en egen online backup løsning. Dette krever at man har kompetanse nok til å kunne luke ut enhver tenkelig svakhet som kan føre til en dårlig backup uten at man får dette med seg, så denne løsningen anbefales ikke for den uinnvidde.
For min del er det imidlertid en ultimat løsning fordi jeg har full kontroll på dataene, sikkerheten, redundansen og lagringsplass (Det tas nattlig backup av mer enn 1TB data). Per i dag har jeg lagt meg på ett år med daglig snapshot av filserveren hjemme. Det holder erfaringsmessig til mitt behov.
Forøvrig er det greit å velge en tung og erfaren aktør om man velger online backup løsninger. Her er et tilfelle hvor det ikke gikk så bra, hvor backupleverandøren forsøker å dytte skylda for sine dårlige løsninger over på RAID-kontrollerprodusenten:
http://www.brentozar.com/archive/2009/03/more-on-the-carbonite-backup-failures/
Kostnadsbesparende idiotløsninger som 15 diskers RAID5 array bærer preg av meget mangelfull forståelse for masselagring. Personlig ønsker jeg ikke at en gjeng blåfrakkers inntjeningsmuligheter skal være en faktor i min backupløsning slik det var i dette sjeldne skrekkeksempelet.