Tips til platespiller med spindel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bygger om hobbyrommet litt, og i den forbindelse mekker jeg meg et anlegg som skal være bra og billig, og gjerne gi en annen type lyd enn det jeg får i stua.

    Platespiller hadde vært fint, men i og med at jeg trenger musikk når jeg mekker ting og tang, så er det mulighet for å oppfylle en drøm jeg har hatt lenge: å ha en spiller med spindel, slik at jeg kan stacke flere plater oppå hverandre (og ikke må snu plata med grisehender når fløyta stopper!). Behovene er som følger:

    Must have:

    • Spindel til å stacke plater
    • Mulighet til å bruke moderne MM-stifter
    • "God lyd" :)
    • Hastighetsvalg 33/45
    • Snill mot platene mine!


    Nice to have:

    • Mulighet for 78-plater
    • Headshell e.l. (for lett å bytte stift)
    • Utbyttbar spindel (RCA-variant) for singler med stort hull i midten


    Prismessig bør det ikke være for mye (under 1000, gjerne under 500 også (uten stift)); men når det er sagt, har jeg ingenting i mot å fikse litt hvis det trengs. Hva bør jeg se etter? Har greit med tid, så trenger ikke noe med en gang, men kanskje innenfor en måned eller så hadde vært fint. Jeg vet ikke hvor lett/vanskelig det er å få tak i, vet at Dual har noen, men de fleste av de jeg ser på finn er uten lang spindel. Jeg bor for øvrig i Oslo, om noen skulle ha noe i ermet 😄
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    58.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en 70 talls DUAL, men veldig bra blir det ikke. Det er vel ingen som bruker stackingspillere i "seriøs" hifi sammenheng.
    Husk at dette er gamle greier. DUAL gikk for å være bra, og de hadde flere modeller med mulighet for stacking.
    F.eks 1249 hvis du får tak i en som er intakt.

    Flere forslag:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    58.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger en 1219 på FINN:
    1598519859141.png

    Disse skal være av det beste av denne sorten.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Plateskiftere ble disse kalt..... den Dual-en ser utmerket ut, hvis man først skal ha en.... dersom skiftespindelen også er med. De suverent mest solgte skifterne kom nok fra Lenco, Thorens eller Garrard, og det finnes sikkert mange av disse enda, også med merker fra Tandberg, Radionette og andre klassiske radiomerker, men de er nok av noe "grovere" kaliber enn den Dual'en....
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det slik at skiftespindel er vanskelig å oppdrive løst?

    Når det gjelder lydkvalitet, så skjønner jeg at dette blir hakket lavere enn hva jeg er vant til - det er helt greit. Kan låte digg likevel. Er det rimelig og ikke ødelegger platene, har jeg også en mulighet til å oppgradere etter hvert. Første mål nå er å få til et greit anlegg uten å bruke mange dollars.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Men i all verden!
    Det er vel dette "problemet" strømming av typ spotify/tidal/etc er som skapt for å løse ...
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    727
    Sted
    Bodø
    Er det slik at skiftespindel er vanskelig å oppdrive løst?
    Ja, man kan ikke bare sette en slik "spindel" på en vanlig spiller og forvente at det skal virke. Slike plateskiftere har en helt egen mekanikk for å utføre skifting av plate.
    Platene bør også være beregnet på å kunne brukes i en skifter. Du ser det på at plata er tykkere der etiketten er enn det resten av plata er. Det hindrer at rillene skraper mot hverandre når det ligger flere i en stabel.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, man kan ikke bare sette en slik "spindel" på en vanlig spiller og forvente at det skal virke. Slike plateskiftere har en helt egen mekanikk for å utføre skifting av plate.
    Det skjønner jeg, men f.eks en Dual 1225, eller andre som i utgangspunktet er en slik spiller, så kan man sette på en skiftespindel? Eller finnes det ulike varianter av samme modell?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Alle LP-plater har en forhøyning ved etikettområdet og langs ytterkanten....... det finnes ikke spesielle plater for dette...

    image3.png
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Sjekk nettet i UK. Søk Dual eller BSR. Sistnevnte laget ofte mekanismer for plateskift. Også for andre produsenter (OEM). Veldig vanlig i britiske onebox-anlegg av 70s-årgang. Drop in mech. Og de jukeboxene er for singles...ingen vits i å ta inn dem hvis du ikke skal bygge om kjelleren til 60s US diner ;) Husk: Britiske apparater har annet støpsel enn i resten av Europa, men er ellers de samme som vi hadde her. Løses som oftest ved å gi apparatet ny nettkabel.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    727
    Sted
    Bodø
    Singler har slik forhøyning ja, for de er ofte tiltenkt slik bruk, men jeg har da selv flere LP plater det den eneste "forhøyning" er selve papir etiketten...
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg sier Garrard AT6, kaster dere hifi-grus på meg da? Hvordan er det egentlig med bruk av moderne pickuper på sånne maskiner, eller pickuper i det hele tatt?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Plateskiftere ble disse kalt..... den Dual-en ser utmerket ut, hvis man først skal ha en.... dersom skiftespindelen også er med. De suverent mest solgte skifterne kom nok fra Lenco, Thorens eller Garrard, og det finnes sikkert mange av disse enda, også med merker fra Tandberg, Radionette og andre klassiske radiomerker, men de er nok av noe "grovere" kaliber enn den Dual'en....
    Lenco har da aldri laget plateskifter? 75% av alle plateskiftere som ble solgt var Garrard SP25 i forskjellige varianter. Resten var for det meste BSR.
    Radionette og Tandberg var som oftest rebranded Garrard eller BSR, de laget ingen spillere selv.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel deri det stikker, - de gamle modellene har PUs som er tilpasset armen, og ikke standardfester slik vi kjenner i dag...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Hvis jeg sier Garrard AT6, kaster dere hifi-grus på meg da? Hvordan er det egentlig med bruk av moderne pickuper på sånne maskiner, eller pickuper i det hele tatt?
    Da ville jeg heller gått for SP25 av siste versjon. (MK VI?)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De aller fleste laget plateskiftere på 50-tallet og sikkert et stykke inn på 60-tallet.... Philips, Grundig, Telefunken osv... google Plattenwechsler..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    ^ Joda, men disse er mest som kuriositeter å regne. Ikke så mange av disse med løse shell og mulighet for MM-pickup.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Her er en Garrard model 210, satt sammen med en Huldra 8 og Tandberg 11 høyttalere. Platespilleren (og dens tilsvarende) dukker opp på finn med jevne mellomrom og vil imøtekomme dine behov, så lenge du finner et eksemplar som fungerer. Det både ser og høres ganske moro ut dette systemet synes jeg, og kan fort være det du er på utkikk etter.

     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    +1 for Paul Anka 😁

    Hadde vært tøft med et matchende retrosett, men har alt preamp+effekt, så det er platespilleren, RIAA og høyttalere igjen. Tredetaljer og sigarlukt er sånt sett ikke noe must, det er muligheten for å stacke singler (hovedsaklig, men lp er også fint) som frister.

    Skulle jeg hatt matchende utstyr måtte det bli svart (electrocompaniet), men det finnes kanskje ikke sånt virker det som. Hvorfor lagde de ikke platespillere med "playlistfunksjon" på 70-80-tallet egentlig?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja gutter, da ble det en Dual 1219 gitt🤩. Nok en gang gått langt over budsjett, men gleder meg som en gris til grøtfatet! Takker for alle tips! 😁😁😁
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Standard halvtomsfeste der. Mitt tips: Gå rett til topps hos Shure: M97XE :) Funker gull på omtrent ALT av vintage vinyl, den...min defaultmatch på eldre Lenco, f.eks...
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er dette en DJ-stift? Virker ikke som det er så lett å finne Shure i Norge (i følge mine middels dårlige google-evner). Tror jeg har en Elys2 liggende i en skuff, kanskje jeg bare skal putte på den. Tømte bøssa på den spilleren, fikk med en vaskekte Dual RIAA også, aner meg dog den ikke er all verdens. Men da har jeg noe å begynne med. Trenger også en 78-stift, men det får vente.

    Mangler fremdeles høyttalere til dette kjelleranlegget, aner ikke hva jeg skal lete etter der engang.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    M97 er kanskje litt vanskelig å finne disse dager, men en svært god standard PU... Ortofon OM 10-20 eller deromkring funker også..... 78-plater blir en annen skål.... i alle fall en konisk nål... men der har også Ortofon en stift som passer i OM serien...
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har Rega sin RB78 i stua, den er fin den, tror jeg (har ingenting å sammenligne med).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Regas 78-spiller holder. XE er en consumer-pickup med ekstreme egenskaper ift pris. Verd å vente på i slike rigger som en Lenco eller annen lignende type.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    58.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja gutter, da ble det en Dual 1219 gitt🤩. Nok en gang gått langt over budsjett, men gleder meg som en gris til grøtfatet! Takker for alle tips! 😁😁😁
    Gratulerer.
    Kjøpte du den på Finn? Den jeg så der, så ut til å være i usedvanlig god stand.
    Hvis du ikke bruker den som plateveksler, har du likevel en grei platespiller her tror jeg.
    Ganske morsomt med mellomhjuls-spiller. Klassisk Dual.
    Angående pick up. Hva sitter på fra før?
    Kanskje er det tilstrekkelig å bytte stift?
    Hvis det f.eks er en Shure (som ofte ble brukt), kan det være verdt å prøve.
    Dual spillerne ligner hverandre ganske mye, men 1219 skal være en av de beste fra produsenten.
    Lykke til!

    PS:
    Ang. Stift eller pick-up kan det være lurt å ringe HiFi-Guiden, på Hamar. Tlf:62 52 97 06
    Arild har mye greier til eldre platespillere. Også NOS pick-uper og stifter.
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte den på Finn, ja. Får med original eske i tillegg, så dette er virkelig julaften. Utrolig hyggelig selger som også slang (slengte?) med en Dual RIAA (må fikses opp, men det klarer jeg), samt ekstra motvekt og headshell. Tror ikke det sitter på pickup fra før, han har ikke nevnt det, så jeg har antatt at det ikke følger med. Blir spennende å se, den ankommer vel i løpet av uken.

    Jeg kommer til å bruke plateveksleren en god del, både til singler, album og 78-plater, så spilleren vil både brukes pent og bli satt pris på.

    Takk for gode råd! Skal smekke opp noen bilder når maskinen ankommer :)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    E7DE6A18-78F7-4D25-BB42-56EE0A5E12A5.jpeg
    F0CEEB25-B419-4CCD-A2FA-D71E88FAAD2C.jpeg

    C25E31B6-4A3B-44FA-97FE-B61D6645A181.jpeg

    A1E04B70-2762-4BA0-9507-E74BD1985703.jpeg
    95DF30A8-EF51-4974-AE70-0F905DC0A5D9.jpeg


    ..og det var det jeg fikk tid til i kveld. Videre unboxing og montering følger...

    Ikke skadet under transport, i hvert fall!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MVNO: Ser bra ut. Før du tar den i bruk: Anbefaler å se over de klassiske Dual svakhetene og remediere, slik at den holder noen år.. 👍
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den skal ha vært smurt og fiffet etter alle kunstens regler. Men er det noen liste noe sted jeg bør undersøke?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det står man skal holde søndagen hellig, og i går var intet unntak! Definitivt andakt i stua..

    IMG_0602.jpg
    IMG_0603.jpg

    Ikke tulleeske det her, både inspisert og godkjent!


    IMG_0607.jpg
    IMG_0608.jpg
    IMG_0609.jpg
    IMG_0610.jpg

    Nål fulgte med!!

    IMG_0612.jpg
    IMG_0634.jpg
    IMG_0635.jpg
    IMG_0637.jpg
    IMG_0638.jpg
    IMG_0639.jpg

    Viktig med riktige kabler, om man vil høre Beatles slik de egentlig skal låte..

    IMG_0640.jpg

    IMG_0643.JPG


    Jeg må bare si, denne er griselekker, og i bedre stand enn Regaene jeg har i stua (og kjøpte nye!). Får la være å legge masse greier oppå akryllokket på denne da. Og ta vare på original emballasje. Å pakke den opp var rett og slett en vakker opplevelse.

    Stablespindelen fungerte også fint, har foreløpig kun testet et par gamle mono-singler, så vanskelig å si noe om lydkvaliteten enn så lenge. Nålen er sånn kulestift (konisk), med 1g tracking. Skal også være så godt som ny. Da regner jeg med den ikke spiser platene, i hvert fall 😄 Noen som kjenner den?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fikk for øvrig med to motvekter, den jeg satte på er til 1229 tror jeg, men med bedre vibrasjonsdemping. Tenkte jeg skulle nevne, i tilfelle noen reagerte.. 😇
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Gratulerer med fin spiller. Jeg holder på med oppussing av en slik. Litt av en jobb.

    Den motvekta du satte på er til Dual 510. Men det går sikker fint.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn