Forsterkere Tips til rimelig effektforsterker, klasse D eller lignende?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg tenker å anskaffe en rimelig effektforsterker til TV-lyd og kanskje til bruk når det er som varmest om sommeren. Helst noe i klasse D, eller evt. en chip-amp/gainclone, T-amp og hva det nå heter alt sammen. Hovedsaken er at den 1) ikke blir veldig varm, 2) at den ikke koster noe videre og 3) låter OK eller bedre.

Jeg ser at det er tusenvis av greier å velge mellom på eBay og andre steder, men jeg trenger å guides i forhold til hva som faktisk er noe å ha og ikke vil settes i brann ved påslag er bare låte helt ræva. Kun ferdige produkter, siden jeg har holdt i en loddebolt kun 4 ganger, for en halv mannsalder siden, med middels til slett resultat.

Forsterkeren skal drive et par Tannoy Legacy Eaton, med følsomhet på 89dB og 8Ohm nominell impedanse. De drives i dag med letthet av 25 rør-watt.

Forslag?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Xtz EDGE A2-300 til ca 5490kr. eller tenker du enda rimeligere?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Topping MX3 alt-i-ett-boks til 1490kr.
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102

Funker helt greit, har den på kjøkkenet.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3

Funker helt greit, har den på kjøkkenet.
Følger det med power i prisen, eller må det skaffes i tillegg (?)
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg tenker å anskaffe en rimelig effektforsterker til TV-lyd og kanskje til bruk når det er som varmest om sommeren. Helst noe i klasse D, eller evt. en chip-amp/gainclone, T-amp og hva det nå heter alt sammen. Hovedsaken er at den 1) ikke blir veldig varm, 2) at den ikke koster noe videre og 3) låter OK eller bedre.

Jeg ser at det er tusenvis av greier å velge mellom på eBay og andre steder, men jeg trenger å guides i forhold til hva som faktisk er noe å ha og ikke vil settes i brann ved påslag er bare låte helt ræva. Kun ferdige produkter, siden jeg har holdt i en loddebolt kun 4 ganger, for en halv mannsalder siden, med middels til slett resultat.

Forsterkeren skal drive et par Tannoy Legacy Eaton, med følsomhet på 89dB og 8Ohm nominell impedanse. De drives i dag med letthet av 25 rør-watt.

Forslag?
Med de priser, garanti og service som foreligger fra norske forhandlere ville jeg aldri tenkt på å spare småpenger på egenimport.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Nobosounden som nevnt over, eller så finnes det som du sier "i bøtter og spann" på ebay osv.
Jeg bruker en breeze audio tpa3116 (2x50) watt i garasjen. 50 W er nok med 10% forvrengning, rundt 15-20 er nok mer realistisk.
Funker helt greit, blir ikke varm. De og tilsvarende får du fra Kina for en 300,- eller så. Du må som regel ha et power i tillegg, typisk vanlig poweradapter til en bærbar pc. Det koster vel omtrent det samme.
Har aldri hørt eller brukt den Topping MX-3 saken, men jeg har en D50s dac fra de, og den funker helt greit til prisen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
JMM: Hvorfor ikke gå etter et aktivt sett istedet? Liten Genelec, for eksempel? Med en hensiktsmessig predac?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Med de priser, garanti og service som foreligger fra norske forhandlere ville jeg aldri tenkt på å spare småpenger på egenimport.
Mens jeg foretrekker å gjøre mine egne vurderinger og åpenbart allerede har gjort det, gitt åpningsinnlegget.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4

Funker helt greit, har den på kjøkkenet.
Nobosounden som nevnt over, eller så finnes det som du sier "i bøtter og spann" på ebay osv.
Jeg bruker en breeze audio tpa3116 (2x50) watt i garasjen. 50 W er nok med 10% forvrengning, rundt 15-20 er nok mer realistisk.
Funker helt greit, blir ikke varm. De og tilsvarende får du fra Kina for en 300,- eller så. Du må som regel ha et power i tillegg, typisk vanlig poweradapter til en bærbar pc. Det koster vel omtrent det samme.

Supert, akkurat denslags jeg tenkte på. Takker & bukker, da har jeg all informasjonen jeg trenger.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Spiller ingen rolle når den er altfor dyr til den tiltenkte oppgaven. Vi snakker om TV-lyd, ikke HiFi.
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Litt OT: Har kobla Nobosounden opp med en Airport express fra Finn (100kr) og to høyttalere (200kr). Billig trådløs streaming.
Kan anbefales for de som trenger et lettvint anlegg et sted i huset.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Husk at XTZ er like mye kinavare som det andre det linkes til her. Rimelige klasse D baserte forsterkere kjøper du superenkelt og trygt direkte fra Kina. Selv har jeg gode erfaringer med å handle fra Shenzhen Audio.

https://shenzhenaudio.com/collectio...hifi-usb-dsp-digital-decoding-power-amplifier



-BB-
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mange mulige kandidater der, men så langt tror jeg Nobsound NS-04G m/PSU er en vinner, spesielt på pris. Den burde duge fint til Dagsrevyen og VM på ski.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Til det bruket holder vel det som er innebygd i enhver flatskjerm ;-)
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Til det bruket holder vel det som er innebygd i enhver flatskjerm ;-)

Det er selvsagt helt sant. Lista er nok aldri så lite lengre og inkluderer andre programmer og f.eks YouTube videoer både med og uten musikk. TV-lyden er forsåvidt OK den, men den har jo ikke allverdens fundament.


Hva med en Crown XLS 1002? Koster rundt 3.500 kr inkl frakt.

Takk for tips, men den har unødvendig mye krefter, unødvendig høy pris og ser %¤#/%# ut. Skal tross alt stå i stua, midt i glaninga.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Audiophonix.fr har et greit utvalg med slike varianter til noen hundringser (Om du velger engelsk språk, er det litt lettere å navigere)

Johan-Kr
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Husk at XTZ er like mye kinavare som det andre det linkes til her. Rimelige klasse D baserte forsterkere kjøper du superenkelt og trygt direkte fra Kina. Selv har jeg gode erfaringer med å handle fra Shenzhen Audio.

https://shenzhenaudio.com/collectio...hifi-usb-dsp-digital-decoding-power-amplifier



-BB-
XTZ A2-300 er ikke " like mye kinavare". Inneholder ferdige IcePower 300AS1 + tilhengermodulen 300A1. Disse er montert i et kabinett i Asia , joda.

Mens alle disse andre AB chipforsterkere eller kl D baserer seg på brikkesett fra typisk Texas Instruments (typisk TPA 3xxxx el TAS 5xxxx) eller Infineon (IRFxxxx) som det gjøres et eget kretsdesign utav med enten integrert strømforsyning eller veggvorte. Det må vel være hundretalls produsenter av disse.
Mye smell for lite pæng !

Forøvrig: audiophonics.fr anbefales også her.

Integrated amplifier | HiFi Sono DIY | Audiophonics - Audiophonics

Dr.E
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
XTZ A2-300 er ikke " like mye kinavare". Inneholder ferdige IcePower 300AS1 + tilhengermodulen 300A1. Disse er montert i et kabinett i Asia , joda.

Mens alle disse andre AB chipforsterkere eller kl D baserer seg på brikkesett fra typisk Texas Instruments (typisk TPA 3xxxx el TAS 5xxxx) eller Infineon (IRFxxxx) som det gjøres et eget kretsdesign utav med enten integrert strømforsyning eller veggvorte. Det må vel være hundretalls produsenter av disse.
Mye smell for lite pæng !

Forøvrig: audiophonics.fr anbefales også her.

Integrated amplifier | HiFi Sono DIY | Audiophonics - Audiophonics

Dr.E
Audiophonics anbefales av meg også. Kjøpte en tokanals D class modul for selvbygg og gir veldig bra lyd i mitt stueanlegg.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Absolutt et veldig godt alternativ. Langt flere fasiliteter enn jeg trenger, men prisen er fin og at den tester godt er et definitivt pluss. Mange takk.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Jeg skulle til å opprette en tråd om samme temaet i forrige uke, har John Blue JB3 på hjemmekontoret og ser etter en rimelig integrert forsterker. Er det noen som har hørt Topping MX3 eller PA3?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
ifølge eiere på ASR ryker PA3 i ett sett. styr unna
 
M

MarkusH

Gjest
Skulle jeg hatt noe så billig hadde jeg brukt tv-høyttalerne ...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg kjøpte ein dansk Apster BT2 Tangent på Elkjøp (eller Power, hugsar ikkje). Kosta 1500 kr, og skulle berre brukast til å drive utehøgtalarane mine, så lydkvalitet var underordna. Men eg vart ganske overraska. Han er ikkje dårleg. (Sjølv om han er dårlegaste forsterkarleddet vi har i huset) Greidde å drive Epos ELS-høgtalarane mine på skapeleg vis.

Eit raskt googlesøk fann denne omtalen: https://www.hifichoice.com/content/tangent-ampster-bt-ii
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mange takk for alle forslag folkens, jeg tenker jeg har mer enn nok å velge mellom nå. Får jeg stort mer å tenke på så kan beslutningsvegringen bli aldeles overveldende. ;)
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Mange takk for alle forslag folkens, jeg tenker jeg har mer enn nok å velge mellom nå. Får jeg stort mer å tenke på så kan beslutningsvegringen bli aldeles overveldende. ;)
Jepp du har en solid samling av folks kjepphester, inkludert mine. God lykke som "hain Google" ville sagt.

Dr-E
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nytt n00b-spørsmål: jeg har valgt en ultra-billig forsterker basert på TPA3116, men trenger en 24V PSU i tillegg. Der tenker jeg en slik, men er litt usikker på om det spiller noen rolle om jeg velger 1, 2, 3 eller 5A versjonen? Dokumentasjonen fra TI spesifiserer kun Volt, ikke Ampere, så jeg tenkte jeg måtte spørre før jeg handler.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Gå for 5A. Fosi Audio bruker i 19V 4.74A med TPA3116
 
Topp Bunn