Alt til hus og bolig Tips til valg av eksteriørmaling til hus ?

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Hei
Har planer om å male huset denne sommeren, og lurer på om noen har erfaringsbaserte tips til hvilken maling/produsent er bør velge (Jotun, Nordsjø, Butinox etc etc) ?
Beliggenhet er på relativt værharde nordvestlandet, så det må være en maling som tåler vær og vind.
På forhånd takk
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.101
Antall liker
3.209
Torget vurderinger
1
Skal du gjøre det selv, eller sette det bort? Skal du sette det bort, ville jeg ha valgt en dyrere maling som varer lengre da arbeidstimene vil være den samme men tar flere år før den må gjentas. Skal du gjøre det selv, ville jeg kanskje ha valgt en billigere maling. På værutsatt steder er det også ofte slik at min ikke trenger å male hele huset hver gang, men bare de veggene som er mest slitt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.762
Antall liker
5.414
Sted
Holmestrand
Jeg malte med Jotun for mange år siden.
Holder strålende fremdeles.
Ikke spar på maling til utvendig bruk.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Skal du gjøre det selv, eller sette det bort? Skal du sette det bort, ville jeg ha valgt en dyrere maling som varer lengre da arbeidstimene vil være den samme men tar flere år før den må gjentas. Skal du gjøre det selv, ville jeg kanskje ha valgt en billigere maling. På værutsatt steder er det også ofte slik at min ikke trenger å male hele huset hver gang, men bare de veggene som er mest slitt.
Hei
Planen er å gjøre det selv ja. Det blir maling av hele huset ettersom det også er endring av farge
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Jeg malte med Jotun for mange år siden.
Holder strålende fremdeles.
Ikke spar på maling til utvendig bruk.
Husker du hvilken maling det var fra Jotun ? Drygolin, Optimal evnt annen ?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.762
Antall liker
5.414
Sted
Holmestrand
Husker du hvilken maling det var fra Jotun ? Drygolin, Optimal evnt annen ?
Mener det var Optimal.
Dyrest den gangen så vidt jeg husker.
God å arbeide med, tørket fort (ikke problematisk fort).
Malte 2 strøk på en dag!
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Denne fungerer bra her, tjæralin dekkende beis. Dekker bra og holder lenge, værutsatt nede ved sjøen og vi malte forrige gang i 2012. Skal ta 2 strøk med samme type neste år.
12-12-2016_h27146505-tjaeralin-dekkende.jpg
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.100
Antall liker
9.400
Malte med Optimal for 14-15 år siden. Til sommeren er det påan igjen. Fornøyd med det intervallet. Optimal er dessuten meget god å arbeide med.
Å spare penger på maling og utstyr til utvendig bruk er ikke så lurt, så fremt man ikke er særdeles glad i den jobben.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Malte med Optimal for 14-15 år siden. Til sommeren er det påan igjen. Fornøyd med det intervallet. Optimal er dessuten meget god å arbeide med.
Å spare penger på maling og utstyr til utvendig bruk er ikke så lurt, så fremt man ikke er særdeles glad i den jobben.
Neida hensikten med tråden er ikke å spare penger. Gode råd og tips på maling som tåler vær og vind og beskytter huset i mange år er meningen med tråden
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.508
Antall liker
7.843
Torget vurderinger
0
I følge "gjeldende TV-reklame" er det "Jotun Extreme katsjuffff" som er greia i år!
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.766
Antall liker
5.261
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Hei! Som yrkesmaler med lang erfaring anbefaler jeg Jotunprodukter. Jotaproff fasadeakryl eksteriør er en bra maling som er lett å jobbe med og har lang holdbarhet. Veldig god dekkevne også. Husk grundig rengjøring av huset og Visir grunning på bare flekker. Husk også max fuktprosent på ca.16.5% ved arbeider på treverk. Da skulle du være sikret et godt resultat.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.100
Antall liker
9.400
I følge "gjeldende TV-reklame" er det "Jotun Extreme katsjuffff" som er greia i år!
Den reklamesnutten er nesten god nok grunn til å gå en stor omvei rundt produktet. Selv selgeren i min lokale byggevare ble brydd når jeg forhørte meg litt. Han mente dessuten at Optimal er like god dersom man ikke bor ytterst i havgapet.
 
Topp Bunn