Tips vedrørende kjøp av innerlommer/sleeves

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Hei,

Jeg er relativt ny når det gjelder vinyl. Jeg har tenkt å bytte ut innerlommer på de lp'ene som har rene papirinnerlommer (har lest at rene papirlommer lettere gir riper..)

Hvilke innerlommer/sleeves bør jeg går for?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg liker 'vanlig' foret papir best. Aller best liker jeg varianten med lett avrundede hjørner. Det er mange som sverger til Nagaokatypen (halvmåneformede av bare plast) som de igjen legger inn i eksisterende innercover, eller Mobile Fidelityvarianten (plast som har en innsveiset avstiving av papir). Jeg synes begge de siste krøller seg for lett, og derfor er klomsete å ha med å gjøre.

Innercover får du vel der du kjøper plater, både nytt og brukt. Det er jo bare å ta en titt på de forskjellige variantene de tibyr.
 
Sist redigert av en moderator:

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Jeg handler mine på The Garden i Tønsberg, og bruker bare disse av plastforet papir. Ofte får jeg en bunke gratis når jeg kjøper noen plater.
Roger
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.154
Antall liker
8.519
Torget vurderinger
1
Jeg liker 'vanlig' foret papir best. Aller best liker jeg varianten med lett avrundede hjørner. Det er mange som sverger til Nagaokatypen (halvmåneformede av bare plast) som de igjen legger inn i eksisterende innercover, eller Mobile Fidelityvarianten (plast som har en innsveiset avstiving av papir). Jeg synes begge de siste krøller seg for lett, og derfor er klomsete å ha med å gjøre.
Kunne ikke vært mer enig....
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.781
Antall liker
16.471
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg liker 'vanlig' foret papir best. Aller best liker jeg varianten med lett avrundede hjørner. Det er mange som sverger til Nagaokatypen (halvmåneformede av bare plast) som de igjen legger inn i eksisterende innercover, eller Mobile Fidelityvarianten (plast som har en innsveiset avstiving av papir). Jeg synes begge de siste krøller seg for lett, og derfor er klomsete å ha med å gjøre.

Innercover får du vel der du kjøper plater, både nytt og brukt. Det er jo bare å ta en titt på de forskjellige variantene de tilbyr.
Deler oppfatningen din Zomby. Har også brukt hundrevis av disse med god erfaring til tross for at de er noe rimeligere enn "Nagaoka'ene".
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.036
Antall liker
2.131
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Da jeg var vinylsamler, noe jeg heldigvis ikke er lenger :D, ble det til at jeg kjøpte Nagaoka. Husker det ble kalt "rispapir". Jeg syntes den gang at de var ganske praktiske. Innøvde en teknikk slik at plater var lette å få inn og ut. Kan ikke huske de krøllet seg. Det jeg likte best med dem var at de var antistatiske, merket mindre av gnistre lyder da jeg gikk over til disse.

Håvard
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.351
Torget vurderinger
1
Hvis du har mulighet for å få i Goldring Exstatic Record Sleeves bør du gjøre det.De ER antistatiske, og i kjempekvalitet! Finner du dem ikke, hør med tidligere importør MONO AS..Selges i pakker på ti, og koster litt, men de er verdt det- jeg har flere selv..
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Hvis du har mulighet for å få i Goldring Exstatic Record Sleeves bør du gjøre det.De ER antistatiske, og i kjempekvalitet! Finner du dem ikke, hør med tidligere importør MONO AS..Selges i pakker på ti, og koster litt, men de er verdt det- jeg har flere selv..
Satt nettopp å så på disse selv hos Analogueseduction "Analogue Seduction - Sleeves". Men vurderer nå artikkelnr 1003 ("LP Innenhüllen Deluxe") hos www.protected.de med tanke på å kjøpe inn et kvanta så det rekker en stund (Kim Petersen foreslo disse i flg tråd i november 2011 "http://www.hifisentralen.no/forumet...ene-yttercover-til-lp-plater.html#post1259065" ) . Flere her som har erfaring med disse nå kanskje?

PS: Merk at de der skriver (klikk på "Versandkosten") i en parantes at "(Please send us an email to mail@protected.de, if you can`t find your country in this shipping list! We send our packages worldwide)"
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.351
Torget vurderinger
1
@ Zimon: Vil du ta vare på platene ordentlig, grabber du et antall Goldrings, sammen med en god kullfiberbørste fra Bib (Mono), Goldring eller andre..men de tyskerne kan sikkert funke de og..Bare ikke vent like god antistatisk beskyttelse! Sitter du på over 500 LPer, er det på tiide å skaffe seg en Nitty Gritty vinylrenser til dem...men begynn med Goldring! Har du en vintagespiller med såkalt SME-fatning- separat headshell med flerpinsplugg i armenden- kan du med fordel dra inn et nytt fra Bib der også...Veldig grei sak dersom du har flere pickuper du ønsker å bruke...bare dra ut, sett inn et nytt med ønska pickup montert, og juster opp alt på nytt for å passe til den...Se på den Marantz 6300 som ligger på Torget nå...den har SME-fatning- om du lurte mer på hvordan den er utformet---
 
Sist redigert:

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Takk for tips. Har bestilt bestilt en liten pakke av Goldring sine (Ex-Static Record Sleeves) så jeg kan sjekke de ut selv.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
@ Zimon: Vil du ta vare på platene ordentlig, grabber du et antall Goldrings, sammen med en god kullfiberbørste fra Bib (Mono), Goldring eller andre..men de tyskerne kan sikkert funke de og..Bare ikke vent like god antistatisk beskyttelse! Sitter du på over 500 LPer, er det på tiide å skaffe seg en Nitty Gritty vinylrenser til dem...men begynn med Goldring! Har du en vintagespiller med såkalt SME-fatning- separat headshell med flerpinsplugg i armenden- kan du med fordel dra inn et nytt fra Bib der også...Veldig grei sak dersom du har flere pickuper du ønsker å bruke...bare dra ut, sett inn et nytt med ønska pickup montert, og juster opp alt på nytt for å passe til den...Se på den Marantz 6300 som ligger på Torget nå...den har SME-fatning- om du lurte mer på hvordan den er---
Ei forutsetning for å kunne utale seg om kvalitet eller forskjel på denne er at ein faktisk har gjort ei direkte samanlikning!!!!!!!!!!!!!!!!!
MVH
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.351
Torget vurderinger
1
Ang lommer: Jeg har prøvd Nagaoka også..rispapir krøller og kan derfor ikke brukes- ikke her iallefall!! De jeg prøvde gav ikke rare beskyttelsen heller.Basic papirlommme = ekstra mye statisk..noe Goldring har løst etter noter!
Headshellet var et tips dersom det trengs et nytt..det gjør jobben og vel så det..og finnes i flere kvaliteter..
@Zimon: Se hva du får ut av det...og fortell..har du kølbørste??
 
Sist redigert:
Topp Bunn