tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å følge med på opplevelsen ,mot det du har i dag.
    Hvor lenge har du dem på "prøve"? Skal du teste bi-amp begge veier kanskje?
    Tenkte å teste biamp begge veier, ja. Har også lyst til å høre hva en P 150/600 kan gjøre i toppen og en Prem 350 i bunn, og omvendt: Premier 350 på topp og P 400/1000 på bunn.

    Som jeg skrev i Vera Audio- tråden, så vet jeg ikke hvor lenge de blir stående her. :)

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At de er lette er iallefall et pluss. Lemping av haifai er oppskrytt..
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Helt enig! Jeg vet!

    Siste gang jeg skulle forandre vinklingen på høyttalerne måtte jeg bruke en garasjejekk. 😲

    mvh
    Pyse, men jeg skal innrømme at brodern, en relativt rørslig kompis og jeg var litt anpustne når vi var på toppen av trappene på Laksevåg med de høyttalere i trekasse.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Recommend en skikkelig elektrisk trappetralle (trapperobot) med fjernkontroll ... 500 kg no match....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ....Og der var de i hus! Fant bare ett sett med RCA-XLR- overganger, så jeg pakket ut den mest spennende først:

    uybgAdQNSdezjqOvQDpiwg.jpg


    ddfZtjNZSBmk6NnhrS3GFQ.jpg


    5jS1UKwBTMebwb4mqahigw.jpg


    Spennende med gaininnstilling. Iht. spec har Conrad Johnson Premier 350 rundt 25 dB gain. Får prøve på 24 dB- settingen.

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Nå blir det skummelt i tkr Towers skjønner jeg.
    Digitull forsterkeri har ankommet tårnet :oops:
    Så skal man surre det til med XLR/RCA overganger :eek:
    Hva blir det neste?
    Kos deg med kabelsalat, testing og frustrasjoner ;)
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jada! Her går det den veien høna sparker. 🤣

    Fra fullt røroppsett og elektrostater, over rør og apekister, trisser og apekister, og nå altså heldigitalt t.o.m. forsterkeriet.

    Det neste blir vel cochleaimplantater og trådløs strømming. 😀

    Skal fortsette å kose meg.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Og der var to RCA-XLR overganger til i boks! 😀

    En stor takk til @malla som tilbød seg å ta med seg et sett på jobb i morgen. Da får jeg hentet dem i Fyllingsdalen i morgen formiddag.

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Ved besiktigelse og lytting om noen uker vil man ikke besudles med digital forsterkning.
    Bare så det er nevnt ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ved besiktigelse og lytting om noen uker vil man ikke besudles med digital forsterkning.
    Bare så det er nevnt ;)

    Ser det for meg- Powerpoint og Karmana som godsnakker med tkr for å få ham til å kjøpe rørforsterkeri igjen:

    exorcism.jpg


    mvh 🤣

    Edit: Vera Audio er bare på lån, og skal sendes videre.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tenker, for egen del, hadde jeg vært så heldig å kunne hørt en alternativ ville jeg valgt Vera. Norsk, nytt, nyskjerrig.. CJ er forgangen morro, og slik morro jeg liker best.. Men, det å utfordre seg selv litt har aldri vært feil, slik tkr gjør nå med å låne disse :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nja, blir vel helst omvendte kors og hvitløk :ROFLMAO:

    Tror Vera kommer til å kle deg, tkr. Du er tross alt en moteløve som alltid er opptatt av å ha det nyeste nye for å imponere naboene :cool::giggle:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Det er en kabel på vei over kjølen. Posta kl 0700 i dag med forlot ikke butikken før kl 1600 tror jeg. Skal vi tippe mandag/ tirsdag til uken?
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Tekniske data: Conrad-Johnson Premier 350 Stereo Amplifier

    Det ser ut til at gain er på 34,8dB. Det stemmer med manualen også der det står at sensitivity er 1V to rated power. Dette er en utrolig klønete måte å beskrive forsterkning på som har utbredt seg i Hi-Fi verden.
    For å finne forsterkningen må man altså finne rated power. Den er 350W i 8 Ohm.
    Da vet vi at 1V gir 350W i 8 Ohm. For å finne spenningen må man ta kvadratroten til 350*8 og finner at spenningen er 52,9V. Gain er altså 52,9 ganger. I dB blir det 20*log(52,9/1)= 34,5dB.

    Så høyt går ikke Vera, men det bør ikke være noe problem for Metric Halo ULN 8 som har inntil +21,5dBu på utgangen. (9,2V RMS). Jeg anbefaler egentlig at du bruker mer av spenningen tilgjengelig på ULN 8 og senker gain på Vera til 18dB. Da får du optimalt signal støy forhold.

    Jeg har sett litt på spesifikasjoner og målinger av CJ Premier 350 og det er et litt annet rasedyr enn Vera.
    * Utgangsimpedans på 0,12 Ohm
    * Forvrengning på rundt 0,03%
    * Støygulv 112uV (A-veid)

    Vera har 200 ganger lavere utgangsimpedans. Det vil påvirke bassresponsen, og avhengig av hvordan rommet ditt er og hvordan dette passer sammen kan det slå ut begge veier. Det er i hvert fall ingen tvil om at Vera har bedre kontroll over bassene.

    Forvrengningen på Vera P150/600 er 100 ganger lavere og dette vil nok også være hørbart. Dette med forvrengning / farging av signalet er som kjent et ømtålig tema. Noen liker det, noen liker det ikke og noen mener det er andre "krefter" i spill. At du kommer til å høre forskjell er jeg ikke i tvil om. Hva som passer deg best får vi vite etterhvert.

    Støygulvet er 6.5 ganger lavere (16dB). Dette kommer du nok også til å merke godt. Akkurat på det punktet er det det ikke så mye å debattere hva som er best.

    Blir spennende å høre hvordan det slår ut å "gå digitalt".

    PS! Klasse-D ikke er "digitalt" i den forstand man snakker om digitale kilder som CD-plater. Inngangen er jo analog og det foregår ingen D/A konvertering inne i forsterkeren. Det er en pulsbreddemodulering med frekvens rundt 500kHz med påfølgende filtrering på utgangen som foregår i klasse-D. Men firkantpulser er det internt i systemet. Disse blir imidlertid godt dempet av filteret på utgangen og på P150/600 er det kun pene runde sinusbølger på 0,4V ved 500kHz igjen av denne switchingen. Langt utenfor det hørbare og ingen rester igjen i audioområdet.
    1593724136053.png
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    @Armand :

    Takk for god info. Jeg sliter litt med gain-begrepet.

    Har akkurat kommet hjem fra vin&ost hos naboen. Har nok en del spm. som jeg godt kan ta her i tråden, men det får bli i morgen.

    Mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jada! Her går det den veien høna sparker. 🤣

    Fra fullt røroppsett og elektrostater, over rør og apekister, trisser og apekister, og nå altså heldigitalt t.o.m. forsterkeriet.

    Det neste blir vel cochleaimplantater og trådløs strømming. 😀

    Skal fortsette å kose meg.

    mvh
    Kremt... Vera er IKKE digitale forsterkere, altså. Klasse D med switch mode strømforsyning er ikke det samme som digitalt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kremt... Vera er IKKE digitale forsterkere, altså. Klasse D med switch mode strømforsyning er ikke det samme som digitalt.
    Neida. Jeg bare spant litt videre på Powerpoints innlegg.

    Såvidt jeg kan huske, var det et japansk firma (Sharp?) som utviklet den eneste heldigitale forsterkeren jeg har hørt om. Er ikke helt trygg på den teknologien, men mener at det digitale signalet inn modulerte strømmen eller noe sånt. Den ble ingen stor suksess.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Alt er pakket ut, og overganger er på plass! 😀

    uRK1HZ+LQ2eBO5TFQb%lBA.jpg


    Er ikke store greiene, gitt. Vil tro at det går ca. 4 stk. Vera Audio på en Premier 350....

    I framhaldssoga livet er jammen hardt sitter jeg og lader opp til å dra begge de digre beistene ut av hyllene mens Diana Krall ber meg på sine knær om å Besame Mucho.

    Jaja.

    Mvh
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    En passelig vindmølle i skråningen bak huset nå så er det plutselig overskudd av strøm i Øygard kommune....

    mvh Atle
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En passelig vindmølle i skråningen bak huset nå så er det plutselig overskudd av strøm i Øygard kommune....

    mvh Atle
    Du sier noe. Har tenkt tanken. Eller evt. kle hele fjellet med solcellepaneler.

    Et bilde fra toppen av tkr Towers før nedstigningen fra naboens lysthus på rødvinsbein i går kveld:

    fullsizeoutput_165c.jpeg


    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bildet ble såpass bra at det ser ut som du klarte å skru inn riktig gain på rødvinsbeina :giggle:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Nja, blir vel helst omvendte kors og hvitløk :ROFLMAO:
    Under ritualet vil det bli benyttet omvendt kors, hvitløk, flaggermus, sterkt mørkt øl og lokal svartmetall på fulle mugger via Overkill Encore.
    Husets herre vil etter på fremstå i lett whisky patina talende i tunger ;)
    Sånn ca. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Under ritualet vil det bli benyttet omvendt kors, hvitløk, flaggermus, sterkt mørkt øl og lokal svartmetall på fulle mugger via Overkill Encore.
    Husets herre vil etter på fremstå i lett whisky patina talende i tunger ;)
    Sånn ca. :rolleyes:
    Trekk fra kors, flaggermus et al , så har du beskrevet en helt normal kveld i tkr Towers. 😀

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    OK ;)
    Det går nok over all forventning skal du se uten nevneverdig bruk av eksorsisme og korporlige overgrep.
    Man har da oppdragelse gjemt ett eller annet sted ;)
    Dog er mangel på sosial trening de siste 4 mnd langt fremskredet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Rar hobby, dette her.....Klarte til slutt å slite begge Prem 350 ut på gulvet:

    qCQ9GPDrShq+LuqIYsEf9Q.jpg


    Det er vanskelig å beskrive hvor massive de forsterkerne er....Løfte dem opp og flytte dem til et annet rom? Dream on! Det var såvidt jeg greide å skyve dem over gulvet og bort i et hjørne....

    v2mUHlf6RlS56JMLpbrcrg.jpg


    Og nå skjer det ting!

    fullsizeoutput_165d.jpeg


    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tekniske data: Conrad-Johnson Premier 350 Stereo Amplifier

    Det ser ut til at gain er på 34,8dB. Det stemmer med manualen også der det står at sensitivity er 1V to rated power. Dette er en utrolig klønete måte å beskrive forsterkning på som har utbredt seg i Hi-Fi verden.
    For å finne forsterkningen må man altså finne rated power. Den er 350W i 8 Ohm.
    Da vet vi at 1V gir 350W i 8 Ohm. For å finne spenningen må man ta kvadratroten til 350*8 og finner at spenningen er 52,9V. Gain er altså 52,9 ganger. I dB blir det 20*log(52,9/1)= 34,5dB.

    Så høyt går ikke Vera, men det bør ikke være noe problem for Metric Halo ULN 8 som har inntil +21,5dBu på utgangen. (9,2V RMS). Jeg anbefaler egentlig at du bruker mer av spenningen tilgjengelig på ULN 8 og senker gain på Vera til 18dB. Da får du optimalt signal støy forhold.

    Jeg har sett litt på spesifikasjoner og målinger av CJ Premier 350 og det er et litt annet rasedyr enn Vera.
    * Utgangsimpedans på 0,12 Ohm
    * Forvrengning på rundt 0,03%
    * Støygulv 112uV (A-veid)

    Vera har 200 ganger lavere utgangsimpedans. Det vil påvirke bassresponsen, og avhengig av hvordan rommet ditt er og hvordan dette passer sammen kan det slå ut begge veier. Det er i hvert fall ingen tvil om at Vera har bedre kontroll over bassene.

    Forvrengningen på Vera P150/600 er 100 ganger lavere og dette vil nok også være hørbart. Dette med forvrengning / farging av signalet er som kjent et ømtålig tema. Noen liker det, noen liker det ikke og noen mener det er andre "krefter" i spill. At du kommer til å høre forskjell er jeg ikke i tvil om. Hva som passer deg best får vi vite etterhvert.

    Støygulvet er 6.5 ganger lavere (16dB). Dette kommer du nok også til å merke godt. Akkurat på det punktet er det det ikke så mye å debattere hva som er best.

    Blir spennende å høre hvordan det slår ut å "gå digitalt".

    PS! Klasse-D ikke er "digitalt" i den forstand man snakker om digitale kilder som CD-plater. Inngangen er jo analog og det foregår ingen D/A konvertering inne i forsterkeren. Det er en pulsbreddemodulering med frekvens rundt 500kHz med påfølgende filtrering på utgangen som foregår i klasse-D. Men firkantpulser er det internt i systemet. Disse blir imidlertid godt dempet av filteret på utgangen og på P150/600 er det kun pene runde sinusbølger på 0,4V ved 500kHz igjen av denne switchingen. Langt utenfor det hørbare og ingen rester igjen i audioområdet.
    Vis vedlegget 648744
    Mindre vreng og lavere støygulv merkes godt, ja......:)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ......Mest på lydbildet, merkelig nok........Ville nesten trodd at rom og ht-plassering hadde mest å si der.....Interessant!

    Spiller denne nå. Masse kor og perkusjon:

    misa.jpg


    Hører mer av "halene" på romklangen enn på Prem 350.

    Mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med nye forsterkere tkr :D. Nesten så en skulle kjøpt CJ av deg, men får vente 20 år på Verdier.. God helg!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flere gamle travere:

    sparfvivaldi.jpg


    Mvh

    Edit: Tar pause nå, mens oppvaskmaskinen går og Manley Steelhead varmes opp. Trøtt i ryggen er jeg også.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mens vi venter på Godot. Jaja, du er jo ingen ungsau lenger, så en liten pause må vi vel tillate deg. Godot handler visst om vi mennesker kan konversere så vi forstår hverandre. Konklusjonen på det er kanskje, samme hvordan du beskriver Vera, er det sannsynligvis en gjeng av oss som ikke forstår en dritt......eller vil forstå 😄
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Interessant at du tester klasse D tkr. Her har en gammel Rotel (ice) stått for lyden i stua de siste 10 årene. Jeg testet den en gang på anlegget i kjelleren. Det var helt ok, men ikke noe mer. Men verden har gått videre og som jeg forstår så skal ncore være bedre. Du får rapportere om dette er noe du får fot av.

    PS! Jeg har laget meg en dolly av en ikea hylle og noen hjul som jeg har under forsterkeren min. Den gjør støvtørkingen betydelig lettere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn