tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mens vi venter på Godot. Jaja, du er jo ingen ungsau lenger, så en liten pause må vi vel tillate deg. Godot handler visst om vi mennesker kan konversere så vi forstår hverandre. Konklusjonen på det er kanskje, samme hvordan du beskriver Vera, er det sannsynligvis en gjeng av oss som ikke forstår en dritt......eller vil forstå 😄
    Jeg er ikke noen dogmatiker lenger heller, gammel som jeg er. ;)

    Du er jo i den heldige situasjonen at du bor sånn ca. 3 km unna. Hvis du sliter med å forstå, kan du jo i verste fall gogge over hit på 20 minutter og høre selv. :)

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Interessant at du tester klasse D tkr. Her har en gammel Rotel (ice) stått for lyden i stua de siste 10 årene. Jeg testet den en gang på anlegget i kjelleren. Det var helt ok, men ikke noe mer. Men verden har gått videre og som jeg forstår så skal ncore være bedre. Du får rapportere om dette er noe du får fot av.

    PS! Jeg har laget meg en dolly av en ikea hylle og noen hjul som jeg har under forsterkeren min. Den gjør støvtørkingen betydelig lettere.
    Har aldri hørt ice, men verden ser ut til å gå fremover, ja. Har akkurat satt på denne i vinylutgave:

    randomaccessmemories.jpg


    Og det låter absolutt ikke galt. :)

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er ikke noen dogmatiker lenger, gammel som jeg er. ;)

    Du er jo i den heldige situasjonen at du bor sånn ca. 3 km unna. Hvis du sliter med å forstå, kan du jo i verste fall gogge over hit på 20 minutter og høre selv. :)

    Mvh
    Det er planen 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hørt ice, men verden ser ut til å gå fremover, ja. Har akkurat satt på denne i vinylutgave:

    Og det låter absolutt ikke galt. :)

    Mvh
    RAM er jo ett godt eksempel på en kvalitetsinnspilning som får foten til å gå. Funker ikke den så har man ett problem imo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter en digital ettermiddag, nå en vinylkveld:

    randomaccessmemories.jpg




    trinity.jpg


    dac.jpg


    graceland.jpg


    I tillegg er alle tre monterte pickuper vært i aksjon. Nå gjenstår det i grunn bare å formulere en konklusjon. Jeg har vanskelig for å tro at en fullbalansert forbindelse vil utgjøre noen enorm forskjell, men det vet jeg ikke før på onsdag.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Og et siste, lite sidesprang for i kveld:
    mc44.jpg


    Denne er utrolig god i den rette armen! I en FR 64 Fx synger den så vakkert at Koetsu Coralstone fremdeles er forvist til reservebenken. Produsert rundt 1984-86. Kjøpt på Audiogon for den fyrstelige sum av 2 kkr.

    Mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Blir spennende å høre hva du etterhvert "konkluderer" med.....
    Du har jo vært rimelig tro mot CJ i en årrekke, men av og til, og på noen områder, går verda framøve......

    Opplever jo at der er vesens forskjell mellom de to integrerte "klasse D-baserte" forsterkerne jeg selv har hatt i hus, der jeg foretrekker badevekten min, og det med god margin...!

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å høre hva du etterhvert "konkluderer" med.....
    Du har jo vært rimelig tro mot CJ i en årrekke, men av og til, og på noen områder, går verda framøve......

    Opplever jo at der er vesens forskjell mellom de to integrerte "klasse D-baserte" forsterkerne jeg selv har hatt i hus, der jeg foretrekker badevekten min, og det med god margin...!

    mvh
    Proffen
    Klasse D har unektelig overrasket meg positivt. Spørsmålet er like mye om det består et handlingsbehov...... :)

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Madammen på jobb, naboene på ferie! 😀

    Fortsetter litt der jeg slapp i går:

    laternamagica.jpg


    Kaster all slags musikk etter de små Vera Audioene. Vet ikke engang hvordan jeg skal klassifisere dette her.

    Mvh
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det var jo en herlig stemning på den plata da. Bra skyv og masse som "skjer".
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo en herlig stemning på den plata da. Bra skyv og masse som "skjer".
    Andreas Wollenweider? Enig! :)

    Oppi hodet mitt er den karakterisert som "pling-plong-musikk" (bokstavelig talt), og som testplate er den ganske fin. Skjer en hel masse, som du skriver. Lurer på om lydteknikeren har lekt seg med fase i tillegg til alt annet.

    mvh

    Edit: Straks kommer hifi-besøk, og en som kjenner lyden her. Skal bli artig å høre om vi har sammenfallende oppfatninger.

    Edit 2: Neste ut er den flotteste kvinnestemmen jeg kjenner:

    nomoresadrefrains.jpg


    Edit 3: Kanskje det bare er meg som hører syner, men jeg synes at VAene løsner litt i bassen når de har stått på en times tid......
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    "Løsnet" litt på 110 Hz. Bare fra -2 til -1dB over en halv oktav. Ble litt fyldigere. Riktig på mange plater, muligens ikke på alle..... 🙄

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Kremt... Vera er IKKE digitale forsterkere, altså. Klasse D med switch mode strømforsyning er ikke det samme som digitalt.
    Jeg vet det Håkon, men skulle bare provosere litt.
    Ikke det at jeg er spesielt glad i "switch mode" strømforsyninger heller, men nå er vel kameler til for og svelges!?
    "Peace man!"
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forsøk på en konklusjon1:

    Bær over med meg litt. For å sette alt i perspektiv, tror jeg det er viktig at jeg forteller hvor jeg kommer fra: Mitt første anlegg kjøpte jeg for mitt første studielån i 1973. Mitt første "bedre" anlegg kjøpte jeg i 1981. Ikke dårlige greier, egentlig. Dual CS 505, David Hafler pre og effekt og Technics SB -10 høyttalere.

    Derfra gikk det oppoverbakke via rør og elektrostater, og kulminerte i anlegget som er beskrevet på side 1 i denne tråden.
    fulltanlegg2007.jpg


    Det ble en del drinking by the label, og som jeg skrev i første innlegg i denne tråden i 2007, har jeg alltid hatt en forkjærlighet for massive ting fra Conrad Johnson. Som mange vet, står det fremdeles massive ting fra Conrad Johnson her i tkr Towers....

    På alt før effektforsterkere er det blitt stadig mindre CJ på meg. Det største paradigmeskiftet kom da jeg var hos StianG og fikk høre Metric Halo for første gang. Den gjorde et uutslettelig inntrykk på meg, og jeg angrer fremdeles ikke på at jeg gikk over til et heldigitalt oppsett. Digitalt er vitterlig ikke hva det var på slutten av 80-tallet.

    Utviklingen har vært rivende på digitalfronten. Det er kanskje betegnende at jeg sitter og hører på vinyl akkurat nå, på en 20 år gammel platespiller og 30 år gammel arm og en 35 år gammel pickup, digitalisert gjennom et datastyrt lydkort oppgradert til siste spec i 2019.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forsøk på en konklusjon2:

    Samtidig som jeg kjøpte Metric Halo ULN 8 begynte jeg å henge litt på Gearslutz, fordi info om ULN 8 var relativt sparsomt på Hifisentralen. Der oppdaget jeg at hermetisk musikk var et kunstprodukt, som ble manipulert herfra til Helvete før det kom ut på en svart skive, sølvskive eller som digital nedlasting.

    Antakelig er det bare meg som er litt blond av meg, men det jeg trodde var lyden av et band som spilte en sang sammen, viste seg å være sammensatt av ørten individuelle opptak som ble satt sammen til et lydprodukt etter behørig manipulasjon.

    En illustrasjon:

    Protools.jpg


    Det viste seg at dette bare var en del av historien. I tillegg ble kunstneren ofte bedt om å komme med sanger eller hele album som de gjerne ville at deres eget produkt skulle høres ut som. Noe a la: Mekk meg et lydprodukt som har masse vreng hvor trommene kommer spesielt godt frem. Hvis opptakene du har ikke lar seg manipulere slik, skift ut de ekte trommene med noen andre som du har på en digital trommelydsamling. Eller noe sånt.

    OK.

    Konsekvens 1: Hvis lydproduktet allerede er manipulert herfra til Helvete, hvorfor i all verden skal man ikke kunne manipulere videre på det hjemme i egen stue?

    Men

    Konsekvens 2: Hvis du vil høre lydproduktet slik kunstneren/lydmannen ville at det skal låte, må du ha utstyr som tilfører/fjerner så lite som mulig.

    Mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så disse to paradigme er da motsetninger? Hvordan løser du det? Og gjør valget av Vera det enklere å få den lyden du liker? :giggle:
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forsøk på en konklusjon3:

    Noe som endelig bringer meg hit:

    AgrD2vjaRrKii4qdjYaZPQ.jpg


    Som Proffen sa: Faen, kjøleribbene på Premier 350 er større enn de forsterkerne der!

    iAZCqWPrRiuqct28NN3WPA.jpg


    Vel, bare nesten..... 🙄


    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så disse to paradigme er da motsetninger? Hvordan løser du det? Og gjør valget av Vera det enklere å få den lyden du liker? :giggle:
    Tilsynelatende er de motsetninger, ja. Men:

    1) Hva med romkorreksjon? IMO en helt soleklar manipulasjon av lyden for å kompensere for lydavvik pga. rommet.

    og

    2) Hvis du foretrekker din favorittvreng på lyden, hva hindrer deg i å "besudle" lyden med enda en manipulasjon?

    Mvh
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forsøk på en konklusjon4:

    For å fortsette tråden, men for å integrere @HCS sitt innlegg inn i det hele: Jeg tenderer stadig mer til å ville ha vrengen et annet sted enn i forsterkerne. ULN 8 gir meg nesten ubegrensede muligheter til å manipulere lyden før den kommer ut til effektforsterkene, så for min del er det veldig praktisk å ha forsterkning med så lite egenvreng som mulig.

    @Armand har jo lagt ut en uendelighet av målinger og spesifikasjoner på Vera Audio sine forsterkere, og det tekniske skulle være mer enn godt nok på stell. Så da gjenstår jo bare selve lyden. :)

    Jeg har kastet alle musikksjangere jeg fant i musikksamlingen etter Vera Audio sine forsterkere. Jeg har prøvd cd, vinyl, streaming. Jeg har ikke flere utfordringer igjen på listen. Og det var @Proffen som fant det rette ordet. Etter en totimers lytteseanse nå i ettermiddag sa han at det låt klokkerent. Og jeg er helt enig!

    Jeg har forøvrig lest gjennom alle 3 testene jeg kunne finne på nett. Roy Ervin Solstads beskrivelse synes jeg var midt i blinken, likeså Audiofile-Arve, selv om jeg synes den var litt knapp. Mhp Håkon_Rognlien, forstår jeg hvor han kommer fra, men min mening er at Vera Audio gir nerve, engasjement og fot hvis det ligger på opptaket. Hvis det skal legges på i forsterkersteget, blir det en preferansesak, IMO.

    Den enes tekniske spesifikasjoner er den andres blomsterspråk......

    P 150/600 var forsterkeren med de beste spesifikasjonene, og den fikk dra Mangereggene + superdiskantene. Det som skjedde der var først og fremst at lydbildet forflyttet seg lengre inn i rommet og ble dypere enn med Prem 350. Det ble mulig å forfølge "halene" på romklangen lengre ut i tid og tydeligere, og sangtekstene ble lettere å følge. Ikke noe stort poeng med mye av musikken nutildags, men jeg er nå en køntrifan da, og der spiller tekstene en litt større rolle.

    Et eksempel, CD:

    Misa 3.jpg

    Kyrie er åpningssporet, og begynner med et massivt kor og noen like massive basstrommer, med Mercedes Sosa som solist i front. Mercedea tok noen skritt fremover på scenen, mens koret trakk seg ut til siden og bakover. Det låt strålende. For første gang noensinne hørte jeg at koret var så kraftig at opptaket gikk i metning. Basstrommene slo i mellomgulvet, men ikke nødvendigvis særlig kraftigere enn med Premier 350. Det var likevel helt klart at det ikke manglet krefter.

    Vinyl:

    dac.jpg

    Sorry, det ble køntri. 😀

    Men ikke hva som helst. Billy Sherrill står som produsent, og har rattet lyden til å bli den mest vellydende køntriplata jeg har. Mc 44 + Manley Steelhead gir virkelig formidabel bass, og på dette opptaket låter bassen tørrere, men ikke mindre kraftig enn på Premier 350. Koredamene stiller seg pent opp bak David forøvrig, som uttaler hvert ord med tydelighet.

    Det er vel ikke noen statshemmelighet at jeg likte Vera Audio svært, svært godt. Jeg synes riktignok at P 150/600 er selve pølsen i rosinen. Ikke til forkleinelse for P 400/1000, men nå gir Premier 350 allerede et heftig skyv i bassen, så jeg synes ikke at forskjellen var så stor der som i mellomtone/diskant.

    2 x Premier 350 eller P 150 + P 400? Ole Brum svarer for tkr. Ja takk, begge deler! Skulle ønske jeg hadde ledig kapital til å kjøpe Vera Audio og samtidig beholde Premier 350ene, men det har jeg ikke.......

    Jeg får gå litt i tenkeboksen, for jeg elsket klarheten i P 150.

    Håper jeg kan beholde komboen en god uke til. På tirsdag kommer antakelig den kabelen fra The_Shy, og da kan jeg gå litt ned på gain, fra 21 til 18 dB og likevel få høyere volum enn nå på samme setting.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Altså:
    Jeg har jo etter hvert hørt tkr`s oppsett et utall ganger. Og det har jevnt over vært givende stunder.
    At tkr lenge har vært tro mot CJ, er jo en dårlig bevart hemmelighet - og også noe som, i dagens samtale, avslørte gjerne har vært en vesentlig årsak til egensignaturen i seniorens oppsett.
    Jeg minnes glatt da jeg første gang lånte øre til hans oppsett, da med de STORE CJ-rør-monoblokkene og pre`en som foret noen svære elektrostatiske Sound Labs. Egensignaturen har vært der, om enn i litt varierende grad, hele veien.

    Madamen og jeg pleier å få med oss de fleste episodene av Vera. Ikke fordi det er kriminelt god tv, men grei tidtrøyte....
    At der så produseres hifiprodukter med samme navn her til lands er jo ikke en veldig gammel historie. Litt kjekt er det jo dessuten at man vet hvem en av mennene bak Vera er.
    Jeg var derfor spent, da jeg etter å ha fått en spontaninvitasjon til periferien; dvs Casa Towers, midt i pakkingen før man skal sette seg i bilen og kjøre 50 mil til det blide sørland, skulle få låne øre til noen nye Vera`er.... Ble jo nesten positivt overrasket over at madamen ikke reiste bust i det hele tatt, da jeg forsiktig forhørte meg om det var greit at jeg tok meg en tur ut.....
    Kan klasse D i være "den nye vinen" i tkr`s oppsett...?
    Tja, for å si det sånn: Jeg ble overrasket i positiv forstand.
    Tkr mente jeg fant et beskrivende ord for måten musikken ble formidlet av de to effektforsterkerne - KLOKKERENT!
    I betydningen:
    Start og stopp i musikken hadde gjort et byks oppover i trappen.
    Støygulvet var markant senket.
    Oppløsningen hadde fått et godt løft - noe som blant annet ga seg utslag i at det ble lettere å detektere de enkelte instrumenter og vokalinnslag på innspillingene.
    Lydbildet var stort i alle himmelretninger - uten at det dermed/nødvendigvis behøver å bety større enn tidligere.
    Lydbildet hadde flyttet seg noen steg nærmere lytteposisjonen - to my liking!
    Og i løpet av de 2,5 timene som ble tilbragt i sofaen, merket jeg fint lite til noen som helst av negative "artifakter" som av og til opptrer ifbm klasse D-forsterkeri.
    Jeg har nemlig tidligere hørt klasse D-stæsj som jeg vil beskrive som litt "kommunegrå" og slørete i klangen, noe som i stor grad gjorde at det å høre på musikk ble litt kjedelig/uengasjerende og intetsigende. Å høre på musikk handler jo imvho om målet å fremkalle emosjoner og ståpels.


    Hva så med den tidligere nevnte egensignaturen?
    Svaret på det spørsmålet er i grunnen enkelt og greit: Svært mye av egensignaturen forsvant som dugg for solen med Vera`ene oppkoblet. Derav beskrivelsen KLOKKERENT! Jeg velger å tolke det dithen at CJ-forsterkerne som inntil nå har vært kraftverkene i Casa`en, har en lett gjenkjennelig egensignatur. Så får det være opp til den enkeltes preferenser å foretrekke det ene eller det andre.....

    Noe å pirke på? Tja, kanskje, kanskje ikke....
    Det KAN hende at det er som tkr ymtet frempå om: Kvaliteten på innspillingen betyr mye!
    Kanskje var det derfor det oppstod noe grums i øregangene i deler av vokalområdet på noen av innspillingene vi raste gjennom.
    Det var stor forskjell på når f eks nevnte David Allan Coe sang alene og når koristene joinet.
    Det samme gjaldt noen av låtene med Emmilou Harris.
    Merk: Dette er relativt "gamle" vinylinnspillinger, gjort i perioden, der man iflg tkr, i større grad begynte å benytte seg av transistorforsterkede mikrofoner.
    Avspilling av nyere materiale, som f eks "ho Kari" og Lambchop, ga ikke de samme vokalartifaktene.
    Ei heller gjorde innspillingen av Sheherazade, dirigert av Fritz Reiner, dette - selv om innspillingen har en god del år på baken. Men her er det jo kun instrumenter, ingen vokal......

    Det er ellers ikke umulig at tkr, ved å ratte "litt" :rolleyes::LOL: på innstillingene på Haloen, kan gjøre hørbare endringer/forbedringer i musikkgjengivelsen. Hvis jeg forstod ham rett i kveld, kjørte han i all hovedsak med de samme innstillingene som han tidligere har brukt med CJ-forsterkerne.

    Jeg er ellers spent på hva tkr finner ut er mulig, dersom han ønsker en vokalgjengivelse som er enda mer "kjønnslig", organisk og "fyldig". Vokalgjengivelsen var god i dag, så her spiller preferenser virkelig inn. Personlig foretrekker jeg at vokalen er enda mer "fysisk", i den forstand at man kan "se" vokalisten foran seg selv om øynene er lukket. Dette er vanskelig å sette ord på, men gjør et forsøk: I kveld følte jeg ikke at jeg var helt "der" - det ble litt mer som om vokalen ble "pustet/blåst" ut mot sofaen, riktig nok fra riktig posisjon og i realistiske proporsisjoner, men jeg savnet litt brystkasseklang..... I kveld opplevde jeg mest av det via "ho Kari" sin "Egentlig en danser" og Lambchop`s "Is a woman".
    Edit: Det KUNNE vært interessant å høre Fairfield Four fremføre "These bones" - for der snakker vi om en vokalist med anseelig brystkassevolum og -klang!

    Takk for lytten!
    Håper dette gir mening! :D
    Jeg venter i spenning på hva tkr kommer til å foreta seg eller ikke mht effektforsterkeriet! Jeg TROR jeg vet hva jeg ville ha gjort.....;)

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    En liten digresjon, kanskje: Hva med å forsøke å koble vekk de bånddiskantene du bruker for å skape luft i toppen?
    Kan det være at de forårsaker litt grums i øregangene i vokalområdet på noen innspillinger?
    Det er jo en smal sak å koble vekk og evt tilbake.....

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En liten digresjon, kanskje: Hva med å forsøke å koble vekk de bånddiskantene du bruker for å skape luft i toppen?
    Kan det være at de forårsaker litt grums i øregangene i vokalområdet på noen innspillinger?
    Det er jo en smal sak å koble vekk og evt tilbake.....

    mvh
    Proffen
    En god ide. Skal prøve uten i morgen, evt. snu dem bakover.

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er det ellers "innafor" å sammenlikne CJ og Vera på en annen måte enn Mercedes limosin vs liten BMW med stor motor? Mercedes har du jo brukt som referense tidligere........(jfr 70-talls 240D med aksellerasjon 0-80 på en uke....:LOL:)
    F eks et glass med helt kurant Nora jordbærsyltetøy vs et kanskje noe friskere og mer smaksrikt, egenprodusert, rårørt jordbærsyltetøy uten tilsetningsmidler, basert på dagsferske, norske jordbær? ;)

    mvh
    Proffen
     
    • Haha
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er det ellers "innafor" å sammenlikne CJ og Vera på en annen måte enn Mercedes limosin vs liten BMW med stor motor? Mercedes har du jo brukt som referense tidligere........(jfr 70-talls 240D med aksellerasjon 0-80 på en uke....:LOL:)
    F eks et glass med helt kurant Nora jordbærsyltetøy vs et kanskje noe friskere og mer smaksrikt, egenprodusert, rårørt jordbærsyltetøy uten tilsetningsmidler, basert på dagsferske, norske jordbær? ;)

    mvh
    Proffen
    Skal grunne over det med en siste LP og et siste glass Ripasso! 😀

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For egen del har jeg mer lyst enn noen gang til å høre oppsettet ditt nå tkr etter at Vera er i hus..Fordi at jeg tror jeg vil høre mer av DEG tkr med de i kjeden..Jeg tror du skjønner hva jeg mener..
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For egen del har jeg mer lyst enn noen gang til å høre oppsettet ditt nå tkr etter at Vera er i hus..Fordi at jeg tror jeg vil høre mer av DEG tkr med de i kjeden..Jeg tror du skjønner hva jeg mener..
    Du får ta deg en tur. :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er ellers ikke umulig at tkr, ved å ratte "litt" :rolleyes::LOL: på innstillingene på Haloen, kan gjøre hørbare endringer/forbedringer i musikkgjengivelsen. Hvis jeg forstod ham rett i kveld, kjørte han i all hovedsak med de samme innstillingene som han tidligere har brukt med CJ-forsterkerne.
    Hadde et annet HFS-medlem på besøk nå i ettermiddag som kommenterte på mye av det samme, og svaret er: Ja, det kan rattes inn en "Fyldigere" lyd. Det er gjort alt.

    Character.png

    CharacterList.png

    Problem løst. Er ikke så sikker om jeg liker det helt selv, men jeg får eksperimentere litt til. "Auto Drive"- innstillingen øker vrengen ved økende signalstyrke og virker betørende ved første gjennomhøring, men kan lett bli for mye.

    Mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva er årsaken til at du ikke er så sikker på om du liker det helt selv? Er forskjellen STOR, eller "bare" merkbar?
    Kan det hende at du trenger litt "avrusning" fra signaturlyden du har levd med i noen år nå? ;):LOL:
    Fått prøvd deg frem med/uten bånddiskanter?

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    1) Fordi napoleonskake helst nytes i små mengder. Det kan lett bli vel mye krem og sukker. Jeg har 21 forskjellige rørpre- transformator og FET- emuleringer liggende på Mio D3, og alle disse er trinnløst regulerbare på flere parametre. M.a.o. kan jeg ratte inn både STOR forskjell og knapt merkbar. Det betyr at ratting er en temmelig omfattende sak. Dessuten er alle opptak litt forskjellige, så det som passer for ett opptak ikke nødvendigvis passer på et annet.

    2) Nei, egentlig ikke.

    3) Nei. Muligens gjør jeg det, men det er kanskje vel så produktivt å ratte litt på innbyrdes volum på de 4 utgangskanalene.

    Kanskje er det like greit å svare slik: Jeg har en ganske god ide hvordan jeg skal ratte for å få en lyd som du foretrekker, men jeg tror ikke jeg gider å ta jobben med noen fininnstilling nå. Dessuten er det like enkelt å bare kople opp Premier 350ene igjen. De låter fyldigere i utgangspunktet, omenn ikke så klokkerent.

    Mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Greit svar det, tkr!
    Sånn bortsett fra at Napoleonskake vel strengt tatt er forbeholdt pensjonister.....:LOL:
    Og da er det jo preferenser man snakker om.
    Og siden det tross alt er deg som bor i Casa Towers, skal det jo være dine preferenser og rattinger som gjelder.
    Så får heller vi som har litt andre preferenser jobbe med å oppfylle disse hjemme hos vårs.....
    Okke som blir det spennende å se om du kommer til å ende opp med CJ eller klasse D.....

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk. I mine ører koker det ned til preferanser.

    Når det er sagt, er det jo ganske greit å ha forsterkning som er så presis at du kan legge til den vrengen du vil andre steder.........Får gruble litt til. 🙄

    Mvh
     

    Nikko1966

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    15
    Takk. I mine ører koker det ned til preferanser.

    Når det er sagt, er det jo ganske greit å ha forsterkning som er så presis at du kan legge til den vrengen du vil andre steder.........Får gruble litt til. 🙄

    Mvh
    Kjøpte Vera P400 for 14 dager siden. Erstattet Bryston 14b sst. Vera er rå og brutal avslørende. Men skjønner at noen bruker rør forforsterker, sånn for å krydre/pynte litt på virkeligheten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk. I mine ører koker det ned til preferanser.

    Når det er sagt, er det jo ganske greit å ha forsterkning som er så presis at du kan legge til den vrengen du vil andre steder.........Får gruble litt til. 🙄

    Mvh
    Virker jo safe hos deg, med mulighet å legge på vreng.
    Verre med Vera der vrengtillegg ikke finnes?
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde jeg hatt en kjede hvor det var mulighet for dsp hadde jeg ikke ville krydret noe i forsterkeriet.. Dønn nøytral gjengivelse. Så ville jeg skrudd.. Lagd min egen lyd.. Vera og rør finner jeg motstridende :giggle:. Men enhver får finne sin løsning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Slutte med nostalgi og føleri for CJ nå, tkr :cool: Du kommer til å fortsette med DSP, og da må det jo være best at det er mest mulig nøytralt frem til Haloen. I tillegg slipper du jo kink i ryggen :giggle: Uten DSP......vel det er en helt annen diskusjon :giggle:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn