tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Virker jo safe hos deg, med mulighet å legge på vreng.
    Verre med Vera der vrengtillegg ikke finnes?
    Hadde jeg hatt en kjede hvor det var mulighet for dsp hadde jeg ikke ville krydret noe i forsterkeriet.. Dønn nøytral gjengivelse. Så ville jeg skrudd.. Lagd min egen lyd.. Vera og rør finner jeg motstridende :giggle:. Men enhver får finne sin løsning.
    Slutte med nostalgi og føleri for CJ nå, tkr :cool: Du kommer til å fortsette med DSP, og da må det jo være best at det er mest mulig nøytralt frem til Haloen. I tillegg slipper du jo kink i ryggen :giggle: Uten DSP......vel det er en helt annen diskusjon :giggle:
    Jeg tror at vreng har mange kilder. En skal ikke glemme at også opptaket har sin egen vreng. Andre vrengkilder er elektronikk, høyttalere og rom. For ikke å snakke om pickup, arm og platespiller......

    Hvis en tar det som et utgangspunkt, er jeg helt enig i han som skrev at alle har sin egen favorittvreng. Og alle vil jobbe med anlegg og akustikk for å komme så nære som mulig til sin egen favorittvreng. Være det seg med komponenter inkl. høyttalere og/eller med plassering/akustikk. Jeg synes at det er helt ok.

    Av dette følger at begrepet straight wire with gain er en myte, IMO.

    Hver og en må finne sin egen vei. Min vei går over DSP, men det er ikke til hinder for andre å bruke rør, litt spesielle høyttalerprinsipper, osv. for å oppnå sin favorittvreng. Og bruk av Vera Audio er ikke til hinder for å gjøre det.

    mvh
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fine tanker og tilbakemeldinger her, tkr. Selv er jeg helt immun mot å synse noe om forsterkere så lenge jeg uansett bruker dsp for å få kontroll på romnoder og for å få litt av varmen tilbake som forsvinner i grunntone-området pga kanselleringer via vegger og gulv, men jeg leser jo inntrykk og tilbakemeldinger med interesse uansett.

    Jeg bet meg merke i uttalelsen om at Vera lar deg høre etterslepet i tonene (utklinging?) lenger ut i tid, noe som gjerne er motsatt av det en del forventer når det sammenlignes klasse D med både rør og mer tradisjonelle klasse A/B forsterkere. Det var kjekt at du pekte ut dette da det er en av tingene jeg tror mange innbiller seg at er grunnen til en "tørrere" lyd fra klasse D, og noe jeg forsåvidt har lurt litt på selv når jeg leser subjektive beskrivelser av lyd.

    Jeg forstår at det er mye vanskeligere å ta en avgjørelse når man har andre hensyn å ta enn bare rent praktiske, så personlig er jeg sjeleglad for at jeg utelukkende tenker pragmatisk når det kommer til elektronikk :LOL:
    Tenker at svaret på hva du vil gjøre sannsynligvis ramler inn når du klarer å slappe av og gir slipp på analytiske tanker, for det er vel først da man klarer å få med seg om man koser seg eller ei?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fine tanker og tilbakemeldinger her, tkr. Selv er jeg helt immun mot å synse noe om forsterkere så lenge jeg uansett bruker dsp for å få kontroll på romnoder og for å få litt av varmen tilbake som forsvinner i grunntone-området pga kanselleringer via vegger og gulv, men jeg leser jo inntrykk og tilbakemeldinger med interesse uansett.

    Jeg bet meg merke i uttalelsen om at Vera lar deg høre etterslepet i tonene (utklinging?) lenger ut i tid, noe som gjerne er motsatt av det en del forventer når det sammenlignes klasse D med både rør og mer tradisjonelle klasse A/B forsterkere. Det var kjekt at du pekte ut dette da det er en av tingene jeg tror mange innbiller seg at er grunnen til en "tørrere" lyd fra klasse D, og noe jeg forsåvidt har lurt litt på selv når jeg leser subjektive beskrivelser av lyd.

    Jeg forstår at det er mye vanskeligere å ta en avgjørelse når man har andre hensyn å ta enn bare rent praktiske, så personlig er jeg sjeleglad for at jeg utelukkende tenker pragmatisk når det kommer til elektronikk :LOL:
    Tenker at svaret på hva du vil gjøre sannsynligvis ramler inn når du klarer å slappe av og gir slipp på analytiske tanker, for det er vel først da man klarer å få med seg om man koser seg eller ei?
    Du sier noe.....

    Jeg strever fælt med å gi mine Premier 350 på båten. Det tok meg tross alt flere år å få fatt i dem.

    Får bare spille musikk på Veraene noen dager, og evt. bytte tilbake til Prem 350 etterpå. Lytte litt med hjertet, ikke bare med hjernen.

    Mvh
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det høres ut som en god idé! La nostalgien dø ut litt ved å lytte til Vera noen dager, så kan du skifte tilbake igjen og føle på det da.

    Nostalgi skal man ikke tøyse med!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det høres ut som en god idé! La nostalgien dø ut litt ved å lytte til Vera noen dager, så kan du skifte tilbake igjen og føle på det da.

    Nostalgi skal man ikke tøyse med!
    Nostalgi skal man helt klart ikke tøyse med. Heller ikke rygger som skal bære/skyve CJene tilbake i oppsettet :giggle:
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nostalgi skal man helt klart ikke tøyse med. Heller ikke rygger som skal bære/skyve CJene tilbake i oppsettet :giggle:
    Hehe,

    Skyve, Karmana, skyve! Etterfulgt av et riktig C-moment, hvor jeg forsøker å skru fast to(!) sett med (litt for korte) høyttalerkabler i blinde bak på forsterkerne....😣

    Gruer meg allerede nå.

    Mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er jo litt I-land problematikkk. ;-) (Men ikke noe letter av den grunn)

    Jeg har vel etterhvert funnet ut at man må ha litt "farging" et eller annet sted. Min testing med Plug-Ins var at (bitte)litt komprimering gjorde seg på vokal, men det skulle veldig lite til før det ble hørbart. Så jeg byttet ut horn med Magnepan for å få litt bløtere lyd.

    Mangerne har noen extreme egenskaper, men er ikke extreme på lav forvrenging. Du sitter også langt unna slik at du får med ganske mye rom i din lydmiks. Så jeg tror vel ikke du trenger "farging" i amp.

    Jeg synes det er morro med det Bjørn og Armand har fått til her, så gjennomført solid håndtverk finner man knap noe annet sted i verden. Og tror det er et steg i riktig retning for deg.

    Leif Erntsen brukte å demonstrere DP ampene med store symfoniverk - fordi dårligere forsterkere skapte mye harmonisk forvrengning - og derfor maskerte lydbildet. Maskeringen kunnen funke fint (til og med låte bedre) på syngedamer - men når det skjedde mye i lydbildet falt det sammen. Jeg tenker vel at det er dette du hører (Høre lengre inn i innspillingen) når du nå tester noe av det som har lavest forvrengning av alt av det som finnes kommersielt i dag.

    Du er jo også i den heldige situasjonen at en oppgradering (!) ikke koster deg noe - fordi du får vel omtrent like mye igjen for 2 x CJ.


    (Også er jo den naturlige fortsettelsen 4003 i passende CD-horn, 2002 på toppen sparer du jo som ikke hører noe der oppe uansett ;-)

    Det siste er litt en spøk - men for en som er så glad i musikk og har såpass mye tid som det du har - ville jeg jo bruk en kveld på å teste en kompresjonsdriver i toppen. Når jeg begynte å bygge meg opp igjen - så var Manger første valget mitt etter LX521. Det ble en enorm skuffelse. Den er god på dynamikkk - makro og mikro - men det er veldig mye å hente på oppløsning og forvrengning.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill, OMF! :)

    Tror egentlig at de største forvrengningskildene er Snickers` gamle bånddiskanter som er satt opp til å stråle oppover på baksiden av Mangereggene.

    Når det er sagt, er jeg helt enig i at en viss mengde vreng er nødvendig, og at vrengen absolutt kan være et annet sted enn i forsterkeren.

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Støtter ellers coolio`s kommentar angående økt utklinging på toner/instrumenter, glemte beint å skrive noe om akkurat den biten.
    Det var noe som jeg opplevde som positivt i løpet av den korte økten jeg var innom.
    Det henger gjerne tett sammen med at støygulvet ble lavere med Vera.....?

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har øvrige besøkende kommentert noe angående pin pointingen/plassering/skille mellom ulike instrumenter?
    Er jo litt lenge siden jeg har hørt CJ-ampene nå,så skal være litt forsiktig med å si noe om hva de makter - men med Vera var det rimelig enkelt å skille ut og pinpointe ulike instrumenter (og vokaler for den saks skyld)

    mvh
    Proffen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for innspill, OMF! :)

    Tror egentlig at de største forvrengningskildene er Snickers` gamle bånddiskanter som er satt opp til å stråle oppover på baksiden av Mangereggene.

    Når det er sagt, er jeg helt enig i at en viss mengde vreng er nødvendig, og at vrengen absolutt kan være et annet sted enn i forsterkeren.

    mvh
    Vel, la oss være uenig der. De bånddiskanten er trolig det som forvrenger absolutt minst av det du hører bak Ripassoglasset.

    (For ordens skyld - jada de spiller ute av sync - men det blir ikke forvrenging for de frekvensene de spiller)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vel, la oss være uenig der. De bånddiskanten er trolig det som forvrenger absolutt minst av det du hører bak Ripassoglasset.

    (For ordens skyld - jada de spiller ute av sync - men det blir ikke forvrenging for de frekvensene de spiller)
    -Og hvilke frekvenser er det?

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Frekvenser hvor forsinkelsen er lang i forhold til bølgelengden. Altså at refleksjonene kommer flere bølgelengder etter direktesingalet.

    (På samme måte som lyden som ble sendt bakover på dine gamle Soundlab eller mine Magnepan heller ikke er "forvrengning". Hjernen vår skiller dette)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    OK. Men jeg lurte mer på delefrekvensen. Jeg har inntrykket at den deler ganske lavt, sånn ca. 5-7 kHz.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ut med gammel ubalansert DB 25:

    u7Xv3ruRQruEtUHCI2L07g.jpg


    Og inn med ny, balansert DB 25. The_Shy sendte den i slutten av siste uke, og den lå i postkassa i dag:

    Kn%JAhWWQbq5QkQSt4a8rQ.jpg


    Hører jeg forskjell?

    Næh. Litt mer guffe, så jeg kunne ratte gain litt ned, men det var alt.

    Mvh
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Har du prøvd å sette gain på Vera til 12dB? Med balansert drift og de høye spenningene tilgjengelig på ULN vil dette helt klart være det optimale i forhold til støygulv. Men det kan hende støygulvet allerede er så lavt at det ikke er hørbart, og da spiller det ingen rolle.

    Å gå fra RCA til balansert har ikke alltid like mye å si, men man har med balansert overføring et mer robust system.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd å sette gain på Vera til 12dB? Med balansert drift og de høye spenningene tilgjengelig på ULN vil dette helt klart være det optimale i forhold til støygulv. Men det kan hende støygulvet allerede er så lavt at det ikke er hørbart, og da spiller det ingen rolle.

    Å gå fra RCA til balansert har ikke alltid like mye å si, men man har med balansert overføring et mer robust system.
    Hei, jada, jeg skrudde gain ned til 12 dB da jeg gikk over til balansert drift.

    Men jeg hørte ingen forskjell. Antakelig er det som du skriver, antakelig er støygulvet så lavt at det ikke spiller noen rolle.

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva ble den endelige konklusjonen her? Sikkert vært i feriemodi , men kan ikke huske å se en utfyllende sluttrapport verdig Dr. Dyregod.. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva ble den endelige konklusjonen her? Sikkert vært i feriemodi , men kan ikke huske å se en utfyllende sluttrapport verdig Dr. Dyregod.. :)
    De ble sendt videre til nestemann på listen.

    Hvorfor det?

    1) Det satt litt for langt inne å selge Premier 350ene. Jeg får aldri to sånne i de svette fingrene mine igjen. Dessuten orket jeg ikke styret med "tire-kickers" og skambud på Torget eller Finn.no.

    2) Vel var Vera Audioene gode, og forsterkere jeg lett kunne leve med. Men de utklasset ikke Premier 350, i hvert fall var det min følelse etter å ha satt dem inn igjen i systemet. Det spiller også en rolle at jeg benyttet anledningen til å rengjøre høyttalerterminalene, og teitet skruene godt til. Det gjorde ikke forskjellene større, akkurat.

    Mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som du kaster mindre skygge nå enn da vi møttes, for ti år siden, tkr 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nesten synd å spolere en så fin reisetråd som denne med noe hifi-relatert, men når man kommer hjem fra ferie og finner en liten pakke fra Hongkong, er det vel uunngåelig. Min Peter-Ledermann-moddede Denon DL 103R har stort sett blitt gående på gress.

    Vel var den god, men den sang ikke skikkelig i den supertunge FR 64 S- armen hvor jeg hadde den montert. Jeg hadde uansett tenkt å forse den med et nytt headshell etter at jeg fant ut at det kunne utgjøre en forskjell, men i tillegg begynte jeg å lure på hva som ville skje hvis jeg satte en i FR 64 Fx i stedet. Som sagt, så gjort. Denon i ny arm på nytt headshell:

    9o1EdoDhQJKPQ7%vR3i%lw.jpg


    Jævlig skummelt f.ø. å sette opp den PUen.... Cantileveren er laget av safir, og knekker bare du ser hardt på den.....😳

    HM3AzY+BSam73n3dC31jVA.jpg


    Og lyden? Muligens en bedre match med FR 64 Fx. Hittil har jeg bare spilt kvinnestemmer, men både Janis Joplin og Sandy Denny høres avsindig (og uventet) bra ut.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Jeg har måttet gå i tenkeboksen hva DSP = digital signalprosessering innebærer, gir av muligheter og ikke minst hva det gjør med lydgjengivelsen i det rommet hvor det benyttes. Produktene og mulighetene er mange, og åndseliten sverger til forskjellige dubbeditter og programvare. Mao et veritabelt minefelt for noviser og aldrende skrøpelige ører.

    Jeg hadde gleden av å få audiens hos G-nøkkel i midten av juli som både har behandlet lytterommet hvor anlegget står i med fysiske akustikk tiltak i tillegg til å bruke en DSP-versjon som gir uendelig med muligheter (se tråden til G-nøkkel). Det var og er en rå og krystall klar opplevelse som jeg synes Eik beskrev godt mhp anleggets totale gjengivelse – man får digital bakoversveis i positiv forstand. Hva så ute hos TKR?

    Her må jeg vel først si at du verden for vanskelige akustiske forhold som anlegget til den godeste joviale og blide dyrlegen har og hanskes med. Sittende midt mot anlegget er det et rom med åpen dør til venstre hvor bass naturlig stikker av og avsettes lagvis i vinylhyllene. Til høyre er inngangspartiet med 2 dører, hvorav en er lukket og midt mot avgrenset av en kortvegg. Deretter er det rundt et hjørne inn mot kjøkkenet. Altså nok en bass lagune på høyre siden. Jeg vet godt hva dette betyr siden jeg sliter med det samme selv på venstre flanke.

    DSC_3474.JPG


    Med det utgangspunktet vil en DSP kunne avhjelpe godt med korreksjon av den vanskelige akustikken, og åpne opp for lettere bruk av akustikk remedier. Grovkalibret akustikk tiltak vil kunne avføde konflikt med overkommandoen i heimen. Så langt en slags vinn/vinn situasjon mhp fred på Sotra. Så har vi eieres personlige musikksmak som ikke er lik hverken Karmana eller min smak. Nå begynner parameter skålen og fylles godt opp.

    Da er det vel på tide å rette oppmerksomheten mot TKRs for noen velkjente oppsett – Verdier platespiller med 3 armer – FR 64 S + Audio Note IO MC, FR 64 Fx + FR MC (45 år gammel) og SME V + Decca London (notorisk grinebiter med klare krav til vinyl kvalitet og gods, samt genre). Platespillerens eier bes vennligst om å korrigere mitt morkne minne. Uansett, denne platespilleren er bare så RÅ at den må sees i all sin funksjonelle prakt. Dette er «no nonsence and straight to the point» (Ganske mange klessete påfugl produsenter og utstillere på messa i München som har et og annet å lære her).

    DSC_3467.JPG

    DSC_3468.JPG


    Så har vi 2 stk CJ 350 forsterkere, egen harddisc (2 stk faktisk som speiler hverandre forsto jeg) med musikk, streaming via Tidal, hvorav det hele styres via den berømmelige Padden.

    Overkill Audio høyttalere med det velkjente Manger elementet satt inn i et prehistorisk Dronte egg, samt Tannoy Supertweeters. DSP huser je itte navnet på, men forforsterkeren er en Manley Steelhead. Ormegården har mannen beskrevet før. Mannen er edruelig hva kabler angår, kanskje litt vel edruelig gitt galskapsnivået han allerede ligger på.

    I tillegg til egen romkurve kan mannen legge på diverse filter så musikken låter som spilt av via forskjellig rørforsterkere, transer og klasse D-stæsj. Mao en meget avansert equalizer og tonekontroll (eller forvirrende og opphav til intens aggresjon). Det er her jeg faller litt av lasset, fordi albumet vi kjøper er jo rattet (i våre dager alt for mye) av band og lydtekniker i studio i utgangspunktet, men ikke i mitt rom. Jeg skjønner romkorreksjonsdelen, men øvrige valg blir feil for meg som jo i mitt tilfelle har med vane og tilvendte tvangstanker å gjøre. Men hvordan låt det da?

    Først ut var en gjennomgang av alle 3 armene montert på Verdier plattformen, hver med sin eksotiske pick-up og lydtapning via Manley Shrimps RIAA. Adekvat rock`n roll ble satt på og en Fidelity Research 64 arm (sikkert feil) med en ditto 45 år gammel FR MC startet ballet. Gjengivelsen var sonor, dog oppløst og klangfull. Men overgangen til Audio Note Io medførte mer luft, og lettere forståelig detaljering, dog allikevel ikke analytisk (min favoritt). SME armen har påmontert en Decca London pick-up som har en sterkt senket nålefane, og derav lav «traction control». Følge verten er den vist nok er en riktig sær faen, dog allikevel gudenektar i riktig oppsett med riktig musikk kilde som utgangspunkt. Så her måtte vi sette på en annen type vinyl og musikk. Det ble musicalen Porgy and Bess hvor den godeste Satchmo (Louis Armstrong på trompet og vokal) er med (sammen med Ella tror jeg). Var innspillingen fra ca. 1956 TKR?

    I hvert fall spilte det så lettflytende og musikalsk at det var en fryd. Klangflaten var selvfølgelig aldeles ulik både FR MC og AN Io, uten sammenligning for øvrig siden det eneste de har felles er at de porteres via samme RIAA og DSP.

    Men jeg må si at jeg savnet noe mer smekk nedover gitt de digre basskassene til Overkill Audio, men jeg skjønner også at saker og ting vil gå i metning her. Men når man har såpass mye transistor muskler, så må det da være moro med litt smekk. Så langt spilte det relativt beskjedent og behersket i sub oktavene. Slik som eier foretrekker. Men ved å få TKR til å kutte ut all romkorreksjon fra 400 hz og ned fikk vi et helt annet slam i bassområdet. Her var straks mer smak av utemmet villdyr og råhet, noe begge de lettere avrusede herrer Karmana og Powerpoint straks trykket til sitt bryst. Det ble spilt videre fra ønskelisten fritt etter de herrers teflondisc, dynamikk nivå på Tidal og harddisc formidlet og det stemte jo mhp flathet i lydbildet for live innspillingen av Tom Waits – Glitter and Doom, dessverre.

    Vi rakk også og flirosofere over HFS viderverdigheter, levd liv og tilværelsens uutholdelige letthet før vi forlot mannen med den hjerteligste latteren på HFS.

    På vei til bilen passerte vi atter ambolt, penisring og totenschlager 😉

    Man kan lure på hva som foregår i de tusen hjem, men av og til er det best å holde kjeft så man ikke blir en del av underholdningen eller næringskjeden. Allikevel tror jeg nok at for egen del at en DSP ikke vil bli implementert i mitt sortiment. Jeg fortsetter med utilstrekkelige fysiske akustikk tiltak og den farge mine valgte dubbeditter gir. Sta jeg?

    Hjertelig takk for at jeg fikk komme på besøk TKR, og tak for kaffe og kaker.
     
    Sist redigert:

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Og for de som måtte sitte utenfor så ser man musikken gav krusninger på fjorden.
    AC9EF3D6-3F4B-438E-9F61-DF0FA2079F6C.jpeg

    En platespiller til begjær hos tkr, skulle gjerne vært der. Tenker at jeg får være litt flink å invitere selv utover høsten.

    Ha en strålende dag

    Atle
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Man kan lure på hva som foregår i de tusen hjem, men av og til er det best å holde kjeft så man ikke blir en del av underholdningen eller næringskjeden. Allikevel tror jeg nok at for egen del at en DSP ikke vil bli implementert i mitt sortiment. Jeg fortsetter med utilstrekkelige fysiske akustikk tiltak og den farge mine valgte dubbeditter gir. Sta jeg?

    Sta? Det handler jo om hva en liker. Du er velkommen hit for å se hvor galt det kan gå med DSP
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og for de som måtte sitte utenfor så ser man musikken gav krusninger på fjorden.
    Vis vedlegget 657479
    En platespiller til begjær hos tkr, skulle gjerne vært der. Tenker at jeg får være litt flink å invitere selv utover høsten.

    Ha en strålende dag

    Atle
    Flott bilde, Atle! Hva i all verden fikk deg til å rote deg inn i Arefjordpollen med båt?

    Du er hjertelig velkommen når det passer for deg, bare send meg et ord på forhånd.Kaffe har jeg også. 🙂

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har måttet gå i tenkeboksen hva DSP = digital signalprosessering innebærer, gir av muligheter og ikke minst hva det gjør med lydgjengivelsen i det rommet hvor det benyttes. Produktene og mulighetene er mange, og åndseliten sverger til forskjellige dubbeditter og programvare. Mao et veritabelt minefelt for noviser og aldrende skrøpelige ører.

    Jeg hadde gleden av å få audiens hos G-nøkkel i midten av juli som både har behandlet lytterommet hvor anlegget står i med fysiske akustikk tiltak i tillegg til å bruke en DSP-versjon som gir uendelig med muligheter (se tråden til G-nøkkel). Det var og er en rå og krystall klar opplevelse som jeg synes Eik beskrev godt mhp anleggets totale gjengivelse – man får digital bakoversveis i positiv forstand. Hva så ute hos TKR?

    Her må jeg vel først si at du verden for vanskelige akustiske forhold som anlegget til den godeste joviale og blide dyrlegen har og hanskes med. Sittende midt mot anlegget er det et rom med åpen dør til venstre hvor bass naturlig stikker av og avsettes lagvis i vinylhyllene. Til høyre er inngangspartiet med 2 dører, hvorav en er lukket og midt mot avgrenset av en kortvegg. Deretter er det rundt et hjørne inn mot kjøkkenet. Altså nok en bass lagune på høyre siden. Jeg vet godt hva dette betyr siden jeg sliter med det samme selv på venstre flanke.

    Vis vedlegget 657459

    Med det utgangspunktet vil en DSP kunne avhjelpe godt med korreksjon av den vanskelige akustikken, og åpne opp for lettere bruk av akustikk remedier. Grovkalibret akustikk tiltak vil kunne avføde konflikt med overkommandoen i heimen. Så langt en slags vinn/vinn situasjon mhp fred på Sotra. Så har vi eieres personlige musikksmak som ikke er lik hverken Karmana eller min smak. Nå begynner parameter skålen og fylles godt opp.

    Da er det vel på tide å rette oppmerksomheten mot TKRs for noen velkjente oppsett – Verdier platespiller med 3 armer – FR 64 S + Audio Note IO MC, FR 64 Fx + FR MC (45 år gammel) og SME 309 + Decca London (notorisk grinebiter med klare krav til vinyl kvalitet og gods, samt genre). Platespillerens eier bes vennligst om å korrigere mitt morkne minne. Uansett, denne platespilleren er bare så RÅ at den må sees i all sin funksjonelle prakt. Dette er «no nonsence and straight to the point» (Ganske mange klessete påfugl produsenter og utstillere på messa i München som har et og annet å lære her).

    Vis vedlegget 657461
    Vis vedlegget 657462

    Så har vi 2 stk CJ 350 forsterkere, egen harddisc (2 stk faktisk som speiler hverandre forsto jeg) med musikk, streaming via Tidal, hvorav det hele styres via den berømmelige Padden.

    Overkill Audio høyttalere med det velkjente Manger elementet satt inn i et prehistorisk Dronte egg, samt Tannoy Supertweeters. DSP huser je itte navnet på, men forforsterkeren er en Manley Shrimp. Ormegården har mannen beskrevet før. Mannen er edruelig hva kabler angår, kanskje litt vel edruelig gitt galskapsnivået han allerede ligger på.

    I tillegg til egen romkurve kan mannen legge på diverse filter så musikken låter som spilt av via forskjellig rørforsterkere, transer og klasse D-stæsj. Mao en meget avansert equalizer og tonekontroll (eller forvirrende og opphav til intens aggresjon). Det er her jeg faller litt av lasset, fordi albumet vi kjøper er jo rattet (i våre dager alt for mye) av band og lydtekniker i studio i utgangspunktet, men ikke i mitt rom. Jeg skjønner romkorreksjonsdelen, men øvrige valg blir feil for meg som jo i mitt tilfelle har med vane og tilvendte tvangstanker å gjøre. Men hvordan låt det da?

    Først ut var en gjennomgang av alle 3 armene montert på Verdier plattformen, hver med sin eksotiske pick-up og lydtapning via Manley Shrimps RIAA. Adekvat rock`n roll ble satt på og en Fidelity Research 64 arm (sikkert feil) med en ditto 45 år gammel FR MC startet ballet. Gjengivelsen var sonor, dog oppløst og klangfull. Men overgangen til Audio Note Io medførte mer luft, og lettere forståelig detaljering, dog allikevel ikke analytisk (min favoritt). SME armen har påmontert en Decca London pick-up som har en sterkt senket nålefane, og derav lav «traction control». Følge verten er den vist nok er en riktig sær faen, dog allikevel gudenektar i riktig oppsett med riktig musikkkilde som utgangspunkt. Så her måtte vi sette på en annen type vinyl og musikk. Det ble musicalen Porgy and Bess hvor den godeste Satchmo (Louis Armstrong på trompet og vokal) er med (sammen med Ella tror jeg). Var innspillingen fra ca. 1956 TKR?

    I hvert fall spilte det så lettflytende og musikalsk at det var en fryd. Klangflaten var selvfølgelig aldeles ulik både FR MC og AN Io, uten sammenligning for øvrig siden det eneste de har felles er at de porteres via samme RIAA og DSP.

    Men jeg må si at jeg savnet noe mer smekk nedover gitt de digre basskassene til Overkill Audio, men jeg skjønner også at saker og ting vil gå i metning her. Men når man har såpass mye transistor muskler, så må det da være moro med litt smekk. Så langt spilte det relativt beskjedent og behersket i sub oktavene. Slik som eier foretrekker. Men ved å få TKR til å kutte ut all romkorreksjon fra 400 hz og ned fikk vi et helt annet slam i bassområdet. Her var straks mer smak av utemmet villdyr og råhet, noe begge de lettere avrusede herrer Karmana og Powerpoint straks trykket til sitt bryst. Det ble spilt videre fra ønskelisten fritt etter de herrers teflondisc, dynamikk nivå på Tidal og harddisc formidlet og det stemte jo mhp flathet i lydbildet for live innspillingen av Tom Waits – Glitter and Doom, dessverre.

    Vi rakk også og flirosofere over HFS viderverdigheter, levd liv og tilværelsens uutholdelige letthet før vi forlot mannen med den hjerteligste latteren på HFS.

    På vei til bilen passerte vi atter ambolt, penisring og totenschlager 😉

    Man kan lure på hva som foregår i de tusen hjem, men av og til er det best å holde kjeft så man ikke blir en del av underholdningen eller næringskjeden. Allikevel tror jeg nok at for egen del at en DSP ikke vil bli implementert i mitt sortiment. Jeg fortsetter med utilstrekkelige fysiske akustikk tiltak og den farge mine valgte dubbeditter gir. Sta jeg?

    Hjertelig takk for at jeg fikk komme på besøk TKR, og tak for kaffe og kaker.
    Alltid kjekt med hyggelige og kunnskapsrike gjester! 😊 Du er velkommen tilbake any time.

    Bare for å rette opp et par faktafeil først:

    1) Det er ikke den lille Manley "Reka" som står her, men en fullt utvokst Manley Steelhead.

    2) Det er ikke alltid like lett å se forskjell på dem, men det er ikke en SME 309 nei, det er storebroren SME V.

    3) Deccaen er en London Decca Reference.

    Ad bass: Etter et sommerbesøk i Langesund hos The_Shy, har jeg lekt meg litt mer med ratting i de laveste frekvensene, og f.t. har jeg lagt høypassfilteret litt lenger ned, ved 22 Hz. Rommet mitt har du jo opplevd, og bassproblemene er ytterst virkelige. Det er utrolig lett å få for mye av det gode.

    Det er ikke det at anlegget ikke kan spille med mer basstyngde, for det kan det til gagns. Men det kan lett bli litt overveldende, særlig ved lave lyttevolumer. Jeg fortsetter arbeidet med å finne et fornuftig kompromiss, men dette er neimen ikke lett.

    Ad DSP: Enhver fugl synger med det nebbet den har. Jeg tror ikke at det ene er riktigere enn det andre. Jeg for min del synes at DSP er et så kraftig verktøy at jeg ønsker å bruke det for å øke musikkgleden min. YMMV, som det heter.🙂

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    @Powerpoint :

    1) - Du er vel klar over at også vinyllyden var heldigital? Alt i tkr Towers blir digitalisert/oppsamplet til 24/96. Hørte du noe "digitalis" på vinylen?

    2) Du skrev dette:
    I tillegg til egen romkurve kan mannen legge på diverse filter så musikken låter som spilt av via forskjellig rørforsterkere, transer og klasse D-stæsj. Mao en meget avansert equalizer og tonekontroll (eller forvirrende og opphav til intens aggresjon). Det er her jeg faller litt av lasset, fordi albumet vi kjøper er jo rattet (i våre dager alt for mye) av band og lydtekniker i studio i utgangspunktet, men ikke i mitt rom. Jeg skjønner romkorreksjonsdelen, men øvrige valg blir feil for meg som jo i mitt tilfelle har med vane og tilvendte tvangstanker å gjøre. Men hvordan låt det da?
    Her må en vel litt inn i det musikkfilosofiske: Hvorfor er det da helt stuerent å kjøpe seg en god rørpre for å gi anlegget litt rørvreng? Hvor er forskjellen?

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    @Powerpoint :

    1) - Du er vel klar over at også vinyllyden var heldigital? Alt i tkr Towers blir digitalisert/oppsamplet til 24/96. Hørte du noe "digitalis" på vinylen?

    2) Du skrev dette:


    Her må en vel litt inn i det musikkfilosofiske: Hvorfor er det da helt stuerent å kjøpe seg en god rørpre for å gi anlegget litt rørvreng? Hvor er forskjellen?

    Mvh
    Takk for at jeg fremdeles er velkommen i deres koselige hjem :)

    Ja, jeg er klar over at også vinyllyden din var hel digital, dog tilkjennegav det jo allikevel de forskjellige pick-upenes måte å gjengi musikk på.
    Og nei, jeg hørte ikke noe umiddelbar "digitalis" fra den analoge digitalt gjengitte vinylen.
    Dog synes jeg at dine DSP innstillinger den dagen gjorde gjengivelsen noe behersket inntil du slapp opp brekket rundt 400 hz.
    Dette er selvfølgelig ikke katagorisk fra min side, da Porgy and Bess snutten var aldeles likandes gjengitt som det sto.
    Og nei, jeg kan ikke komme med noen gode argumenter hvorfor det skal være stuerent å kjøpe seg en rørpre for å gi anlegget et anstrøkk av harmonisk forvrengning. Dette må vel sies å ligge innenfor "My Fi" filosofien i Drotningvik.
    Det ene er vel ikke mer stuerent enn det andre, og vi foretrekker forskjellig gjengivelse av våre musikalske gleder.
    Nøytral lydgjengivelse eksisterer ikke, og skal man lytte til musikken slik den ble produsert og tiltenkt, så må man vel strengt tatt kjøpe kontrollrommet til lydstudioet hvor saker og ting ble rattet på plass. Så bare slapp av TKR, og nyt din lydgjengivelse som den er. Det både gleder og øker din musikk interesse, så da er det jo intet å lure på. Selv vil jeg ikke ha DSP, harddisc med mine digitale ølbrikker rippet og digital signalprosessering av vinyl lyden.
    Det er altfor mye morsomme bokser og kabler jeg ikke får lekt med da ;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker. Jeg blir litt defensiv, skjønner du, mhp. digitalisering av vinylen. Jeg har fått noen kommentarer som: "Jeg skulle gjerne hørt den vinylen uten at den blir digitalisert". Og det gjør meg litt såra og vonbroten. For egen del kan jeg ikke høre noe digitalis der.

    Mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, ingen har noengang sagt til meg at de gjerne skulle hørt vinyllyden min digitalisert. :LOL:
    seriøst, det eneste som betyr noe er det som kommer ut av høyttalerne.
    hva som har skjedd med signalet i forveien er meg revnende likegyldig, dette er noe anleggets eier får bale med.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg blir litt defensiv, skjønner du, mhp. digitalisering av vinylen.
    Synes jeg ikke du skal være, ofte går den konverteringen helt uten problemer. :) Har selv koblet opp RIAA både via optisk og vanlig analog linje, bare fordi jeg kan. Eneste som kan være en svakhet er brickwallen i AD som håndterer de sedvanlige unotene fra vinylen litt annerledes enn en analog linje. Klikk og pop med påfølgende ultrasoniske resonanser kan skape harde klippinger som gjør at peiskosen blir noe mer fremtredende.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn