Tkr og madammen på (industri)historisk grunn

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ny søndag, ny tur, nytt mål. :D

Det våres stadig mer her ute i havgapet.

Smalen får komme seg ut.
"Skal smalen finna noke å eta på har, må dei ha grøne solbriller på", som han sa, bonden. Men de får nå gå ute og lufte seg, og få opp litt kondisjon før de skal lamme.

Turen til Herdlevær var så fin at vi inviterte med noen fler turinteresserte.

Jazzfreaken Ollie, madammen, Claudia den reddende engel og Mike the Mechanic.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
I dag går turen på nytt til Øygarden, men ikke så langt nord denne gangen.

Vi drar til Toftøy

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Toftøy, ja, litt utenfor det industrielle beltet i Øygarden. Både Kollsnes og Sture ligger da lengre nord?

Jada.

Men for 25 år siden bygde Kværner opp det som optimistisk sett skulle bli en eksportslager, ikke minst for fattige øystater uten ogne energiressurser:

Bølgekraftverk.

Bilde fra infosidene til Norwave sånn sent åttitall.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En lettgått tur. Grusvei forbi et par enslige gårder, stadig åpnere landskap, og til sist havet. Havet er aldri langt unna her ute.

Noen hytter her ute bærer mer preg av innsatsvilje på diy- fronten enn innsatsevne....

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Første gang vi var her ute, nølte jeg litt da jeg så dette skiltet:

Jeg traff på en av hyttebeboerne og spurte rett frem: "Unskyld, er det farlig å gå over den broen?"

Han så opp i været, deretter utover den stille sjøen og sa: "Nei, ikke i dag".....

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vi våger oss over.....

Som man ser, er vannet fremdeles glassklart. Når april kommer, kommer kiselalgene for fullt. Da blir havet her ute lys turkis...

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det virker litt spøkelsesaktig her. Ikke mye igjen av Norwaves glansbilder.....

Det første vi kommer til etter det øde inngangspartiet er generatorhuset.

....Og den flotte broen fra brosjyrebildet til Norwave:

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hva skjedde?

Sakset fra Naturvernforbundets tidsskrift:

På 80-tallet ble bølgekraft lansert som det store innen alternativ energi, og det ble bygd to forsøksanlegg i Øygarden kommune i Hordaland. Forsøkene ble imidlertid ikke særlig vellykket. Først ble det ene av Norges to bølgekraftverk skylt på sjøen. Så ble det andre sprengt i filler ved en feiltakelse. Siden har det vært stille rundt kraftverkene.

Anlegget som ble skylt på sjøen, Kværners kraftverk med en såkalt svingende vannsøyle, regnes som defintivt uegnet for norske forhold. Disse planene er dermed lagt til side -- sannsynligvis for godt.

Det andre kraftverket, et såkalt kilerennekraftverk, er imidlertid stadig aktuelt å få i drift.
Et lite, men ikke uvesentlig tillegg: Det gikk med liv.

Sprengningsulykken drepte den dykkeren som forsøkte å sprenge bort stein i den betongrenna i forgrunnen. Jeg husker det godt. Hans kone var kunde hos meg. Forferdelig trist.

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Informativ og artig tråd...Og ja, når en sitter i isødet med snø og is blir jeg misunnelig når en kan skimte grønn bakke og gress...

God søndag tkr :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Informativ og artig tråd...Og ja, når en sitter i isødet med snø og is blir jeg misunnelig når en kan skimte grønn bakke og gress...

God søndag tkr :)
God søndag til deg, HCS, og takker! :D

Litt moro å få tilbakemelding på denne tråden. Det blir liksom litt stusselig å bare ligge der og blogge...

mvh

J

J.J

Gjest
Følger igrunn sånne tråder helt stille og rolig jeg ... Det som jeg tenker hver gang .. Det er fantastisk flott natur her i Norge.
Og når vi da får en reiseskildring på toppen av det hele så er det flott.
Takk Tkr

Jan Robert

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Et av de store problemene med dette bølgekraftverket var betongrenna. Den gikk full av stein som havet tok med seg opp, og måtte stadig renses. Steinen var svært sannsynlig sprengstein, som rett og slett ble dumpet på sjøen under byggearbeidene.
Havet var gavmildt, og ga steinen i retur....

Når en ser begynnelsen på denne renna, må en bare lure: Åssen i H**** greide de å forskale der??

Dette er en stille dag. Fant en video på Youtube som viser bølgekraftverket med litt grovere sjø:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
jan#jan skrev:
Følger igrunn sånne tråder helt stille og rolig jeg ... Det som jeg tenker hver gang .. Det er fantastisk flott natur her i Norge.
Takk Tkr

Jan Robert
Bare hyggelig Jan Robert!

Som sagt, det er flott med litt tilbakemelding. Ellers lurer jeg alltid på om jeg bare sitter og skriver kjedelige tråder for meg selv...

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Når man ser den videoen, virker det stadig lettere å forstå hvorfor store deler av bølgekraftverket er feid på havet...

Bølgekraftverket var i drift i bare tre år. Da ble det ødelagt i en storm, og aldri bygget opp igjen.

Innbyggerne på Toftøy hadde advart Kværner og Norwave mot å bygge kraftverket på Toftestallen . De mente at sjøen kunne være for grov der. De fikk rett.

Vi derimot, fikk kaffe..... ;)

Før vi tok en annen vei tilbake til bilene.

Maria og Mike the Mechanic

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
jan#jan skrev:
Takk Tkr

Jan Robert

Som sagt, det er flott med litt tilbakemelding. Ellers lurer jeg alltid på om jeg bare sitter og skriver kjedelige tråder for meg selv...

mvh
Det er mulig, men det gjelder i alle fall ikke denne tråden. Eller de andre turtrådene jeg har lest.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
tkr skrev:
jan#jan skrev:
Takk Tkr

Jan Robert

mvh
Det er mulig, men det gjelder i alle fall ikke denne tråden. Eller de andre turtrådene jeg har lest.
Takk for oppmuntringen! Da skal jeg legge ut noen bilder til:

I nordenden av Toftøy ligger Torsteinsvik. Hovedveien , RV 561, går i en lang bue gjennom utmarken. Torsteinsvik er blitt gjenglemt, og lever sitt eget liv.....

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.702
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Fin bildeserie.

Behagelig å se bilder fra Norge uten snø.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er snart 26 år siden jeg var i Torsteinsvik første gang. Da hadde grenda to butikker, postkontor og bakeri.

Nå har den ingenting.

...Annet enn en egen ro og nesten sørlandsk sjarm.

Takk for turfølget.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
C. Alshus skrev:
Fin bildeserie.

Behagelig å se bilder fra Norge uten snø.
Takker! Det er litt moro å vise frem naturen og de vakre grendene her ute.
Jeg er kraftig lei av vinter, bortskjemt som jeg er. De første blomsterløkene spirer allerede i bedene her i havgapet, og snart er det vår !

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
tkr skrev:
Ellers lurer jeg alltid på om jeg bare sitter og skriver kjedelige tråder for meg selv...
Nei!

Jeg liker disse turene.
Takker, Parelius!

Jeg skriver jo om ting som interesserer og fascinerer meg, men det er jo ikke gitt at alle synes at det er interessant. Derfor er jeg veldig glad for tilbakemeldinger.

mvh

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
Kjempefin tråd!

Frister nesten å prøve noe av det samme om en skulle være på tur i interessante omgivelser. :)

Mvh
Leif

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
leifen skrev:
Kjempefin tråd!

Frister nesten å prøve noe av det samme om en skulle være på tur i interessante omgivelser. :)

Mvh
Leif
Takker!

Det synes jeg at du skal forsøke. Interessante omgivelser finnes det overalt. :D

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
leifen skrev:
Kjempefin tråd!

Mvh
Leif
Takker!

Det synes jeg at du skal forsøke. Interessante omgivelser finnes det overalt. :D

mvh
Og bare for å bevise det, et par bildet til:

Denne varden står på toppen av øya sørvest av Toftøy, den heter Turøy. Området inn til venstre på bildet heter Turøyosen.

Bebyggelsen på Turøy sett fra nord.

Interessant?

I og for seg ikke. Men interessant blir det når en vet at Turøy har blitt landfast. To ganger.

Skulle ikke en gang være nok?

Joda, men historien er som følger: Da gassterminalen på Kollsnes ble bygget, ble det sprengt ut ekstremt mye stein. Faktisk så mye at det var nok til å fylle opp Turøyosen. Steinen ble fraktet med lektere og sluppet i havet, og det ble lagt fylling og vei ut til Turøy.

So far, so good.

Den veien holdt ikke en eneste nordvest full storm. Havet feide med seg hele stasen, og Turøy var på nytt uten fastlandsforbindelse. ;D

Så ble det fylt på ny stein og gjort skikkelig murarbeid ut mot Turøyosen. Den nye veien har holdt i nesten 20 år nå.

mvh

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
985
Torget vurderinger
18
Flotte skildringer tkr. Øygarden er vakker, og det er fint og ferdes der både til sykkel og til fots. Minner meg på at jeg må ta en tur ut der snart...

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
SOA skrev:
Flotte skildringer tkr. Øygarden er vakker, og det er fint og ferdes der både til sykkel og til fots. Minner meg på at jeg må ta en tur ut der snart...

mvh
Takker!

Og sneier du innom tkr Towers på turen, så kan det vanke kaffe....

mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.970
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takk for turen tkr.....

Har hørt mye om disse anleggnee - gøy å omsider se noen bilder....

Mvh
OMF

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.060
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
Takk for turen tkr.....

Har hørt mye om disse anleggnee - gøy å omsider se noen bilder....

Mvh
OMF
Får vel takke for følget, da.. ;D

En grei tur med barnevogn også, det her, OMF. Vi så ihvertfall 2 stykker på turen.

mvh

Topp Bunn