Mat, drikke og røyk To dampovn or not to dampovn?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Stekeovnen min er i ferd med å ta kvelden og jeg skal ha en ny. Har sett på komiovner med dampfunksjon, de har jo kommet i fullsize siden jeg sist var i markedet for ovn. Fullsize er et absolutt krav. Modellene er typisk den berømte centimeteren større i nisjemål enn den jeg har i dag så det krever litt snekkermekking å få de inn, men det er forsåvidt overkommelig. De koster en del mer også, men det er ikke SÅ nøye.

Jeg må i alle fall ha grillfunksjon og termostat som går til 300 grader og selvrens.

Men har dampovn egentlig noe for seg? Kan ikke si at jeg noen gang har savnet det, men har heller aldri prøvd. Har sousvide, gassgrill, kullgrill og vedfyrt pizzaovn så har greit med muligheter sånn sett. Sprø skorpe på brødene får jeg vet å kaste inn vann og lukke døra.

Noen som har pro et contra å melde ang dampfunksjon på en stekeovn?
 
C

cruiser

Gjest
Jeg har gaggenau dampovn, permanent tilkoblet vann og avløp. Den er ofte i bruk, oftest brukt til fisk, grønnsaker og sousvide. Den er dønn stabil på temperatur og en fryd å bruke.

Hvor ofte bruker du en slik?

9174795026462.jpg
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Damper i kjele innimellom, men som regel er risten i stål...
 
C

cruiser

Gjest
Det er jo et apparatur for spesielt intereserte og lett å klare seg uten. Jeg vet ikke om jeg hadde brukt ekstra penger på en kombiovn, min(kun damp) er hvertfall stort sett i bruk samtidig med stekeovnen.
 
Topp Bunn