Frakt og sending Tolldeklarasjon (innførseldeklarasjon)

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Jeg har møtt veggen i det offentlige byråkratiet.... Kjøpte en forsterker på Ebay som ble returnert og pengene refundert. Har søkt om å få refundert mva, men dette er tydligvis vanskelig.. Vedlegger alle kvitteringer som viser Paypal-transaskjoner med spesifikasjoner som "import charges" og en annen kvittering med overskrift "Proof of import report" fra transportselskap. På den siste er det også spesifisert "Tax i NOK". Ellers ligger kvittering fra returprosessen fra Ebay, postens kvitteringer for utførsel samt tollfaktura for utførselen.

Nå ber de om tilleggsinformasjon i form av Tolldeklarasjon (innførselsdeklarasjon). hva i all verden er dette? Jeg har kontaktet Postnord som ikke har ytterligere dokumentasjon da de kun har distribuert pakken i Norge. Amerikansk fraktselskap Pitney Bowes har oversendt alt de har som jeg allerede har vedlagt.

Hva i all verden er det Skatteetaten spør om? (saksbehandlingen for retur av MVA er overført til skatteetaten siden jeg sende inn dokumentene for ca 6 mndr siden til Tollvesnet...) Det er kanskje noen andre her inne som har erfaring med retur på Ebay?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dette skjemaet skal du ha fått kopi av sammen med mva-fakturaen din.
norgenorge1.png
Dersom dette skjemaet ikke ble fylt ut, men du allikevel fikk utlevert varen og fikk en regning på mva, har Postnord gjort seg skyldig i smugling og falsk fakturering. Noe som tollmyndighetene ikke tar særlig lett på, så det har nok ikke skjedd. Så om du ikke har fått din kopi, skal Postnord ha denne.

[Edit: Jeg la først merke til etterpå at dette er et eksportskjema, og ikke et importskjema. De ser så like ut at jeg ikke la merke til forskjellen. Beklager. Men du skal ha fått et skjema som ser slik ut sammen med pakka di, eller sammen med MVA-regningen din, da dette er dokumentasjonen som legger grunnlaget for MVA-utregningen, og som du må vedlegge dersom du skal kreve momsrefusjon om du f.eks var næringsdrivende innen bransjen]
 
Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Jeg har betalt alt MVA via Ebay/paypal og Postnord har ikke fakturert meg noen ting.
Svar fra Postnord: Denne er ikke innfortollet av oss og det er gjort av ebay / Geodis.

Jeg har allerede fått oversendt alle dokumenter fra det amerikanske selskapet og det er ingen slik tolldeklarasjon blandt disse papirene. Du mener altså at det har skjedd en feil og at jeg ikke får igjen MVA pga at kvitteringen er skrevet på feil format?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Altså, Noen har tatt hånd om utfylling av fortollingspapirene som nå etterspørres. paypal og ebay kan ikke gjøre dette, så det er nok Geodis som har tatt hånd om det. Men her har vi tydeligvis et litt ekstentrisk opplegg som vil gjøre det mer vrient, siden disse papirene da må ha blitt sendt til de du har betalt til. Og om det er ebay, så ser jeg for meg at det kan bli vrient å få tak i disse papirene. Med mindre de har en absurd god arkiveringsløsning som knytter hver enkelt ordre til de utfylte tollpapirene.
Jeg hadde ikke vært alt for optimistisk, men jeg har faktisk tatt feil før. (helt sant!)
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
OK. Da forstår jeg iallefall hva de er ute etter. Jeg er vel heller ikke særlig optimistisk på å klare å få tak i dette dokumentet, så jeg får vel bare avskrive disse 5000 kr.... Surt og egentlig uforståelig da det ikke er tvil om hvilken mva jeg har betalt og om denne transaksjonen faktisk har funnet sted på bakgrunn av allerede innsendt dokumentasjon. Hadde jeg vært like firkantet i min jobb så ville ingen ting fungert.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For 5000 kroner er det vel verdt å gjøre et forsøk, siden det bare betyr å sende kundeservice-tingen som du betalte penger til en e-post og se hva som skjer.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Jeg har allerede vært i kontakt med de for ca 6-7 mndr siden og dette var alt de hadde:
Proof.jpg

Uansett, takk for hjelpen!
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da kan det være at Geodis kan grave frem noe på de ulike referansenumrene du har, siden det tydeligvis er de som har fylt ut selve skjemaene. De kommer garantert til å henvise deg til avsender, men om du forklarer at avsender hevder å ikke ha disse skjemaene, kan det være at de velger å bla i arkivet sitt selv.
La de få se den usensurerte utgaven av det samme skjemaet du har her, så bør de ha tilstrekkelig info for å finne sin kopi, dersom de har lov til å gjøre dette for deg. Noe de bør, siden det er du som er mottaker (men jeg kjenner ikke regelverket godt nok her)

Om ikke det går, så kommer du ikke lenger. Men dette virker veldig rart at dette skal være så vanskelig. Det finnes jo lover om arkivering av slike dokumenter.
Tollvesenet skal også ha en kopi selv, men de gidder nok ikke å lete etter sin kopi.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
I USA har man egne roller som heter customs brokere som skal ta seg av import og eksport til USA. Navnet kommer fra at de ofte må forhandle mellom myndigheter og kunde. https://en.wikipedia.org/wiki/Customs_broking

På jobb så har vi en del eksport og import til/fra USA, og vi må tidvis ha hjelp av slike personer for å få de riktige dokumentene i orden. Min erfaring er dog at det som oftest dreier seg om å få ting inn til USA, og ikke andre veien. Men du kan jo høre med det amerikanske selskapet om de har benyttet customs broker for eksporten av varen. Her burde det jo foreligge dokumentasjon for eksport ut av USA som igjen kan brukes mot norske myndigheter.

PS! Er ingen spedisjonsekspert, så bøtte med salt anbefales.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Geodis ordnet med kopi av skjemaet og venter nå på pengene inn på konto. Takker Anders R for motivasjonen til å ta tak i dette igjen!

Jeg må si at jeg blir overrasket over hvor firkantet det er mulig å være. Det har fra Skatteetatens side ikke vært tvil om hvordan dette har foregått, men kvitteringen måtte være på rett skjema..
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.277
Antall liker
1.175
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ja de er/var firkantet.

Inntil ganske nylig har vi måttet levere "original" kvittering som bilag ifm reiser. Hadde en runde for et par år siden der hele reiseregningen med alle bidrag forvant på huset. Hadde tatt kopi av alle kvitteringer men det kunne ikke skattefuten godta ble det sagt fra regnskap. Da var gode råd dyre inntil jeg fant ut at det var bare å ringe hotellet og oppsøke butikken jeg hadde handlet i for å få laget nye "originale" kvitteringer og "original" regning fra flytog/reiseselskap hadde jeg jo skrevet ut i flere år allerede ;) . Mannen i butikken spurte til og med hvor mange "original" kvitteringer jeg ville ha...

Nå har de tydelig innsett at verden går videre slik at elektroniske godtas som billag ;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Ikke enkelt , - men bare vent til dere tar i noe som rammes av ITAR bestemmelsene, Da blir det ei papirmølle uten sidestykke, og det gjelder utrolig mye mer enn våpen og våpentilbehør.....
 
Topp Bunn