Transport og import Kjøp, salg, betaling og transport til og fra utlandet tråden

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er en suksessmodell, ta betalt av noe en har tatt betalt av før. Moms på skatt på momsen av skatten...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Foretrækker klart DHL da de har bedre service. Man betaler omkostninger på forhånd. Så risikerer man ikke gebyrer på extra opkrævninger fordi man har glemt at betale.

Men de har også de høyeste gebyrene....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det er ikke riktig, de skal IKKE kreve moms når pakken er merket med korrekt voec nummer og følgeseddelen viser allerede innbetalt mva. Det er nesten så en lurer på om de gjør dette bevist for å kunne kreve sitt eget gebyr på toppen av allerede betalt fraktkostnad...

De har gjort det med meg. Sendte klage og de frafalt kravet.....
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Men de har også de høyeste gebyrene....
Jeg har fått bøker fra Amazon gjennom dem, men bøkene hadde 4 forskjellige opprinnelsesland, som DHL da oversatte til "4 varelinjer", og dermed skyldte jeg dem flere hundre kroner i gebyr for å ikke avkreve meg moms. Men kanhende de er lurest om man har kjøpt noe dyrt gjennom VOEC og ikke vil betale dobbelt moms. (FedEx har ilagt meg dobbel moms på allerede VOEC-momsede varer, så vi er tydeligvis mange.)
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Det er jo nedsider ved å handle derfra, men det er ikke at det er counterfeit. I alle fall iflg Guttenberg. Her tar han for seg oppsider og nedsider.

Guttenberg svarer ...

 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Etter de hevet 200,- grensa til 350,- inkl. Frakt og senere fjernet den helt. Så er det nå blitt det samme om det er 10,- eller 10 000,-. Toll kan fort kreve kontoutskrift på varen som er kjøpt, evnt. Krever ekspeditøren dette for at varen ikke blir sendt i retur.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
350 kr. grensa gjelder fortsatt som en overgangsordning (som har fungert siden 01.04.20!) i påvente av at flere tar i bruk VOEC-ordningen for utenlandske nettbutikker. Så hvis en finner små aktører som ikke har noe VOEC går det greit å bestillen en cd eller to.

https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Om noen er interessert, så endte jeg opp med å kjøpe via buyee.jp. Da sjekker de at det er rett vare før de sender videre, og så er faktura og sånt i forhold til toll tatt vare på uten å måtte stresse hjelpsomme venner. Og så fikk jeg 5% rabatt på Rakuten, som jo også hjelper på. Det viste seg at jeg hadde handlet der tidligere, for nesten 10 år siden, men bare hadde glemt det. Veldig greit system, om du bare tåler litt språkforvirring ... og telefon fra kredittkortselskapet som lurer på om noen prøver å misbruke kortet ditt for større beløp i Asia tidlig på morgenen.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.538
Antall liker
3.044
Torget vurderinger
2
Om noen er interessert, så endte jeg opp med å kjøpe via buyee.jp. Da sjekker de at det er rett vare før de sender videre, og så er faktura og sånt i forhold til toll tatt vare på uten å måtte stresse hjelpsomme venner. Og så fikk jeg 5% rabatt på Rakuten, som jo også hjelper på. Det viste seg at jeg hadde handlet der tidligere, for nesten 10 år siden, men bare hadde glemt det. Veldig greit system, om du bare tåler litt språkforvirring ... og telefon fra kredittkortselskapet som lurer på om noen prøver å misbruke kortet ditt for større beløp i Asia tidlig på morgenen.
Eg er interessert siden eg vurderer handel med buyee, veldig greit om du fullfører tråden når varene er levert :)
Mvh
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Ok, så EØS faller ikke inn under dette?
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Eg er interessert siden eg vurderer handel med buyee, veldig greit om du fullfører tråden når varene er levert :)
Mvh
Det skal jeg gjøre. Forrige handel var italiensk skinntrekk til en Lootoo PAW Gold. Pussig å måtte til Japan for å kjøpe italiensk lær, men det fungerte helt greit. Men jo, jeg skal holde tråden her oppdatert. Buyees bestilling inn til seg skal skje i morgen, og så står det at jeg må jeg inn og verifisere et par ting før de sender det videre internasjonalt, men ikke før de har varen i hånd.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Er dette fast prosedyre av å handle på eBay nå? Da finner man ikke ´ gode kjøp´ i utlandet lengre, bare en advarsel.

betaler EBay Vat ved handel som betales Norske myndigheter, så skal det jaggu betales toll og Mva ved utlevering på dette igjen,
dette på noen 40 år gamle brukte høytaler elementer
 

Vedlegg

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
ok, så du mener det er en system feil?
da begynner det å bli kronglete å kjøpe gammelt skrammel på Eukta, en må altså sette seg ned å å sende inn en klage, forde man blir forsøkt ranet av den norske stat.
potet land dette her
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.538
Antall liker
3.044
Torget vurderinger
2
ok, så du mener det er en system feil?
da begynner det å bli kronglete å kjøpe gammelt skrammel på Eukta, en må altså sette seg ned å å sende inn en klage, forde man blir forsøkt ranet av den norske stat.
potet land dette her
Det er selgerene på bayen som ikke har fått med seg dette, eg har hatt absolutt null problem for eg opplyser alltid om at det blir krevd vat og legger ved denne.
Du får igjen med posten, paypal kvittering holder lenge
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Jeg har lagt inn VOEC nummeret til eBay i adressen min.

Faktisk gjør eBay dette automatisk om selger benytter riktig adresselapp fra systemene til eBay. Men private selgere gjør gjerne slike lapper manuelt. Derfor tipset over.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er dette fast prosedyre av å handle på eBay nå? Da finner man ikke ´ gode kjøp´ i utlandet lengre, bare en advarsel.

betaler EBay Vat ved handel som betales Norske myndigheter, så skal det jaggu betales toll og Mva ved utlevering på dette igjen,
dette på noen 40 år gamle brukte høytaler elementer
Når du har betalt moms til Ebay og har kvittering fra dem så må du IKKE betale det kravet du får fra Posten, men ta kontakt på kundetelefon. Når du forklarer saken blir du bedt om å sende dem fakturaen og etter et par dager får du pakken uten momskrav. Dette har jeg gjort ved et par anledninger.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Når du har betalt moms til Ebay og har kvittering fra dem så må du IKKE betale det kravet du får fra Posten, men ta kontakt på kundetelefon. Når du forklarer saken blir du bedt om å sende dem fakturaen og etter et par dager får du pakken uten momskrav. Dette har jeg gjort ved et par anledninger.
Det du skriver er direkte feil og glem å komme i kontakt med noen på et kundesenter på posten, en telefon som i utgangspunktet en kunde aldri skal ta når en betaler lovpålagt toll/ moms på Ebay.

hentet pakke i går, det går selvfølgelig ikke an å hente ut pakker fra utland uten å betale det som står på lapp, jeg betalte., dobbel toll/ moms, selvfølgelig er det feil men hva f skal man gjøre

Når man spør vedkommende i kasse, en person som selvfølgelig ikke har peiling , ikke vet de hvem som fortoller, ikke vet de hvor en skal henvende seg, og skal en henvende seg er det en robot som skal hjelpe.

meningen med innlegget var å advare andre vedrørende de nye toll reglene og de nye regler på Ebay, Ja - det er bare plunder, er nok siste gange jeg personlig gidder handle fra utlandet/Ebay, finner ikke gode kjøp der mer.
 
Sist redigert:

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.107
Antall liker
1.831
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Det du skriver er direkte feil og glem å komme i kontakt med noen på et kundesenter på posten, en telefon som i utgangspunktet en kunde aldri skal ta når en betaler lovpålagt toll/ moms på Ebay.

hentet pakke i går, det går selvfølgelig ikke an å hente ut pakker fra utland uten å betale det som står på lapp, jeg betalte., dobbel toll/ moms, selvfølgelig er det feil men hva f skal man gjøre

Når man spør vedkommende i kasse, en person som selvfølgelig ikke har peiling , ikke vet de hvem som fortoller, ikke vet de hvor en skal henvende seg, og skal en henvende seg er det en robot som skal hjelpe.

meningen med innlegget var å advare andre vedrørende de nye toll reglene og de nye regler på Ebay, Ja - det er bare plunder, er nok siste gange jeg personlig gidder handle fra utlandet/Ebay, finner ikke gode kjøp der mer.
Jeg kjøpte en oktett med 6550 rør fra et firma i USA med god rating på Ebay. De glemte å inkludere voec informasjonen så jeg endte opp med å måtte betale dobbelt opp(1800,- totalt) Fikk beskjed om å kontakte tollmyndighetene. Etter 3 mnd ventetid fikk jeg svar om at dette er selgers ansvar og at jeg måtte kreve penger fra dem. Har sendt 2 eposter men seff ingen svar fra Viva Tubes.... Djevelsk irriterende
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Importregler og innkreving av avgifter osv kan nesten virke som ren proteksjonisme av norsk handelsstand.

Eller så er det bare at reglene er for kompliserte, og at systemet ikke fungerer opp mot internasjonale aktører.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det du skriver er direkte feil og glem å komme i kontakt med noen på et kundesenter på posten, en telefon som i utgangspunktet en kunde aldri skal ta når en betaler lovpålagt toll/ moms på Ebay.

hentet pakke i går, det går selvfølgelig ikke an å hente ut pakker fra utland uten å betale det som står på lapp, jeg betalte., dobbel toll/ moms, selvfølgelig er det feil men hva f skal man gjøre

Når man spør vedkommende i kasse, en person som selvfølgelig ikke har peiling , ikke vet de hvem som fortoller, ikke vet de hvor en skal henvende seg, og skal en henvende seg er det en robot som skal hjelpe.

meningen med innlegget var å advare andre vedrørende de nye toll reglene og de nye regler på Ebay, Ja - det er bare plunder, er nok siste gange jeg personlig gidder handle fra utlandet/Ebay, finner ikke gode kjøp der mer.
Nei du vet vel bedre enn meg hva jeg har gjort eller tror du det jeg skriver i melding #43 er løgn?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det du skriver er direkte feil og glem å komme i kontakt med noen på et kundesenter på posten, en telefon som i utgangspunktet en kunde aldri skal ta når en betaler lovpålagt toll/ moms på Ebay.

Du trenger ikke å betale. Du sender kvittering fra e-bay der momsen er spesifisert. Deretter får du pakken utlevert uten å betale noe.....
Forøvrig ingen problem å komme i kontakt med kundesenter hos posten. Du kan (antar jeg) også sende mail....
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Du trenger ikke å betale. Du sender kvittering fra e-bay der momsen er spesifisert. Deretter får du pakken utlevert uten å betale noe.....
Forøvrig ingen problem å komme i kontakt med kundesenter hos posten. Du kan (antar jeg) også sende mail....
Takk, dette skulle jeg ha satt meg inne i... Vel får nok teste det neste uke da platevaskeren kommer.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Eg er interessert siden eg vurderer handel med buyee, veldig greit om du fullfører tråden når varene er levert :)
Foreløpig vurdering: Nå har pakken kommet fra Rakuten til Buyee, og mot et mini-gebyr på 300 yen tok de bilder av pakken. De har også noen andre gebyrer, men totalt 1700 yen for veldig god behandling er ikke så ille. De har også rask og flink kundeservice på japansk dagtid. Jeg har nå bestilt internasjonal videresendeing med FedEx. Da jeg sjekket prisene for kameraten min, havnet frakt med FedEx på ca 3000 kroner for min pakke. Gjennom Buyee fikk jeg FedEx-frakten for rett over 1300 kroner. Så foreløpig, i forhold til å ta gjennom kamerat:

Besparelse: 5% Rakuten-rabatt (ca 1300 for meg) + 1700 i frakt ≈ 3000 kroner

Ekstra kostnad: 1700 + 30 yen, altså litt under 200 kroner

Netto 2800 i besparelse. Men så klart kan jeg ikke juge på toll og faktura slik enkelte har foreslått, så jeg "taper" det. Men igjen så er enheten fullforsikret, og retur, reklamasjon osv er easy-peasy. Så alt i alt kan jeg så langt anbefale det. Sier mer om "2-7 dager" (som er tiden det skulle ta med FedEx).
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er fraktprisen til FedEx inkludert tollklareringsavgift? Hvis ikke kan du få deg en overraskelse der.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Er fraktprisen til FedEx inkludert tollklareringsavgift? Hvis ikke kan du få deg en overraskelse der.
Den hadde nok blitt lagt til uansett om det var sendt fra en venn eller fra Buyee. Jeg ser ikke frem til verken avgiften eller MVA, men ... death and taxes. Overraskende er det uansett ikke.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det er nok en liten misforståelse her, jeg snakker om den avgiften befrakter tar for å utføre fortollingen og FedEx er kjent for å være dyre på det. Norsk toll og moms blir det samme uansett hvem som sender.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Det er nok en liten misforståelse her, jeg snakker om den avgiften befrakter tar for å utføre fortollingen og FedEx er kjent for å være dyre på det. Norsk toll og moms blir det samme uansett hvem som sender.
Skjønner, men jeg tenker nå avgiften til FedEx også blir den samme uansett hvem som sender. MVA blir vel rett i overkant av 6 store, og gebyret fra FedEx 165 kroner. (*)

Men siden du er inne på det? Har du noen prisrangering på de forskjellige speditørene? Mine verste opplevelser har vært med DHL, så derfor valgte jeg bort dem som alternativ hos Buyee.

(*) Sjekket på FedEx sine sider, og de skal ha hva nå enn som er størst av 2.5% av MVA og 165 kroner, og 2.5% er ikke størst før du kommer rett oppunder 7000 kroner i MVA, som altså tilsier vareverdi på 28 tusen.
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg kjøper mest fra Amazon i Europa og de bruker DHL og det fungerer bra. Fra resten av verden har jeg god erfaring med UPS. FedEx har jeg hørt en del mindre bra om. Dette gjelder import av mynt til Norge som er avgiftsfritt, men FedEx som ordner alt fra Danmark kjenner ikke norske regler og krever inn moms selv om de ikke skulle gjort det. Da blir det et problem å få dem til å slette kravet.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Jeg kjøper mest fra Amazon i Europa og de bruker DHL og det fungerer bra.
Min dårlige erfaring med DHL er nettopp fra Amazon. Fire bøker fra fire forskjellige land. DHL regnet det som fire "varelinjer", og dermed skyldte jeg dem flere hundre kroner i gebyr selv om MVA var 0 kroner. Og de backet ikke ut, heller! Amazon refunderte dog beløpet da jeg klagde til dem.

FedEx har jeg hørt en del mindre bra om. Dette gjelder import av mynt til Norge som er avgiftsfritt, men FedEx som ordner alt fra Danmark kjenner ikke norske regler og krever inn moms selv om de ikke skulle gjort det. Da blir det et problem å få dem til å slette kravet.
Har hatt problemer med FedEx en gang ved innførsel av varer fra USA. Da var MVA allerede betalt gjennom VOEC, men FedEx la på MVA og gebyrer likevel.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Jeg har lagt inn VOEC nummeret til eBay i adressen min.

Faktisk gjør eBay dette automatisk om selger benytter riktig adresselapp fra systemene til eBay. Men private selgere gjør gjerne slike lapper manuelt. Derfor tipset over.
Hva er dette nummeret? Og hvor legger du det inn i adressen din?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hmmm, dette har jeg ikke gjort, men har heller aldri blitt trukket MVA ved handel fra f.eks eBay etter at de innførte ordningen. Min oppfattelse var/er at det er butikken som bruker VOEC-nummeret, ikke den som handler.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Foreløpig vurdering: [...] Netto 2800 i besparelse. Men så klart kan jeg ikke juge på toll og faktura slik enkelte har foreslått, så jeg "taper" det. Men igjen så er enheten fullforsikret, og retur, reklamasjon osv er easy-peasy. Så alt i alt kan jeg så langt anbefale det. Sier mer om "2-7 dager" (som er tiden det skulle ta med FedEx).
Videre oppdatering: FedEx opplyste at enheten skulle blitt levert tirsdag 15/6, men da den var overlatt til Posten kom det beskjed om "uregelmessighet i levering". Uffda! Men så ordnet det seg så fort at den kom på døra mi allerede mandag 14/6. Så en relativt rask transport Japan-Norge for litt over 1300 kroner. Fortolling og slikt er neste og siste kapittel. Vel det, og testing av enhet, men da trenger jeg transformatoren, og den skal komme helt fra UK med 2-4 ukers leveringstid. :coffee: 🎧 🎰 ⏱

Dette er for all del ikke en oppfordring om å kjøpe alt audiofilt utenlands, og det er jo verdt å bite seg merke i at enkelte totl hodetelefoner er rimeligere å kjøpe på butikk i Norge enn å bedrive egenimport. Litt overraskende, spør du meg, men bra! Og du får jo mye greiere forhold til garanti og reparasjon da. Men enheten jeg kjøpte, en Luxman P750u mark ii hodetelefonforsterker, den finner du bare i Japan. Vi får se om Steve Guttenberg hadde rett, da ... :cool:
 
Topp Bunn