Tommy's anlegg

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Da er det på tide å lage en tråd om mitt anlegg også :)

Interessen for anlegg startet da jeg var 12 år,helt fra starten var det god lyd som gjaldt,og ikke mest mulig bass som vel er mest vanlig i den alderen.
Har hatt mange forskjellige anlegg gjennom tiden,startet med cd spiller og forsterker fra Denon og høyttaler fra Dali, dette var jo god lyd den gangen, men etter mange timer med lytting synes jeg det ble veldig hardt og kalt lydbilde så da ble det kjøpt inn Electrocompaniet Eci-1 etter dette har interessen bare økt.

Men nå har jeg heldigvis fått opp øynene (ørene) for Rør lyd og hvor spennende og ikke minst god lyd det gir.
Så nå har jeg rør på både cd spiller og forsterker og veldig fornøyd med det så langt.

Kan fortelle litt om det jeg har nå.

Cd spilleren er fra Cayin med både transistor utgang og rør,på rør utgangen sitter det Amperex Bugle Boy som spiller veldig bra på denne spilleren.

Forsterkeren er også fra Cayin,den er på 35watt.
Her sitter det av rør:
EL-34 Svetlana Winged C
12AU7 GE JAN NOS
12AX7 Golden Dragen Trustworthy

Disse røra ble byttet ut med de originale røra fra Cayin ganske fort,og det var en stor oppgradering på
lydbildet. Føltes ut som jeg hadde fått en ny forsterker i hus,og slike forandringer gjør jo denne hobbyen så interessant.

Høyttaleren er B&W 805 Nautilus,disse har jeg hatt glede av i mange år,men merker at tiden kanskje snart er klar for en oppgradering.

Neste oppgradering blir det meste av kabler, da tenker jeg det blir Cardas som blir testet ut.

Mvh
Tommy
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Cayin har endel interesante ting i sortimentet sitt.
Bilder er bra, gjerne noen til.
Lenge siden jeg har hørt noe derfra riktig nok, men minns ett par turer innom NAT for noen år siden.

Ampen har ikke problemer med å sparke liv i B&W'ene ?

/jan
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Ampen har ikke problemer med å sparke liv i B&W'ene ?

/jan

[/quote]

Det er nok trøkk i ampen til B&W'ene, faktisk mer trøkk i denne en Electrocompaniets AW 100DMB som jeg hadde før denne ampen

Tommy
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Tommy- skrev:
Det er nok trøkk i ampen til B&W'ene, faktisk mer trøkk i denne en Electrocompaniets AW 100DMB som jeg hadde før denne ampen

Tommy
Interesant, og ikke minst morro at den fungerer så bra på 805'ene.

Ser fram til fortsettelsen.

/jan
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Ser veldig bra ut Tommy. Satser på å få hørt det en gang også :)
Mvh
Sveinung
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Flott oppsett dette, Tommy! Denne gang fint dokumentert med bilder fra kameramann Bring!

Forrige søndag fikk flere av oss i Arendal Lydlaug sjangsen til å se nærmere på dette flotte oppsettet. Jeg repeterer litt av det jeg skrev i Laug-tråden,- håper det går greit. Rommet er asymetrisk, med de utfordringner og begrensninger det gir. Høyttalerene var satt veldig nære bakvegg og det gav en ullen fremtredende bass som stort sett levde sitt eget liv. Plasseringen av høyttaler var velbrgrunnet og basert på målinger fra lytteposisjon. Mulig det målte bra, men det spilte dessverre ikke noe særlig.

CD-spilleren har to utganger, en for 6922-ekvivalente rør og en for transistor. Når vi kom på søndag så sto det i Golden Dragon rør. Begge utgangene var koblet til forsterkeren slik at vi kunne skifte utgang fra fjernkontrollen. Jeg fikk inntrykk av at det spilte best med stor ro og kontroll med transistorutgangen. Diskantelementet, sammen med delefilteret som sitter i denne utgaven av BW har en litt skarp fremtoning, så også i dette oppsettet. Her kan man dempe noe med kabler, men i denne omgang prøvde vi å bytte ut rørene til et sett av typen Philips SQ. Dette roet lydbildet betraktlig, men fortsatt spilte det litt fremtredende i toppen. Philips-rørene ble så bytta til Amperex "Bugle Boy" og da ble det straks veldig mye bedre! BB-rørene tilførte litt varme i mellomtonen og dempet diskanten akkurat det lille dette anlegget trengte for å låte uanstrengt.

Bassen hadde fortsatt en tendens av uro og selv på forsiktig gitarspill romlet det ukontrollert i rommet. Gardinene ble sluppet løs for å dempe 1. refleksjonene på siden og bak i rommet og høyttalerene ble flyttet noen få cm mot hverandre. For en forskjell dette utgjorde! Alt ble umiddelbart mye mer kontrollert og åpent, og i mine ører var anlegget nå løftet flere divisjoner nærmere mot nirvana.

I starten ble musikken gjengitt ukontrollert og pløsete, og nå, etter relativt enkle og små grep, ble musikken gjengitt på en forførende måte der både detaljer, orden og dynamikk var på plass! Jeg synes dette spilte kjempebra, Tommy!

Jeg ser frem til å høre mer musikk hjemme hos deg og også å følge denne tråden fremover.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jøss for noen høyttalerstativer! Target?
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
svingen68 skrev:
Ser veldig bra ut Tommy. Satser på å få hørt det en gang også :)
Mvh
Sveinung
Takk for det Sveinung..
Du er velkommen for en lytt :)
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Har nå testet Cardas Cross nettkabel på anlegget, prøvde først på forsterkeren,det hjalp litt men ikke så mye som jeg hadde håpet på forhånd. så etter noen timer bytter jeg om til cd spilleren, hallo for en oppgradering, nå ble lyden mer åpen og mellom tonen kom mer frem en den har hvert før, Virkelig en positiv opplevelse ;D
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
25.044
Antall liker
34.350
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Flott oppsett du har her, og meget stilig med disse stativene du har 805`ene på ;)
Du har kanskje nevnt dette, men hvilke HT kabler bruker du på 805?
Artig å høre hva Cardas gjorde med kilden din kontra ampen, opplevd det samme selv, dvs bruk beste strømkabel på kilden :)

gismo
 
Topp Bunn