Tonearmjustering

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.893
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Et meget bra verktøy for en begynner og åsså for de veiderekommende, jeg brukte slike verktøy tidligere, men har laget meg egne "maler" basert på ting som den nevnte protractor.
1800.- synes jeg høres friskt priset ut, men har du ikke lang erfaring eller eget verktøy så må du nok blø litt ja :D
Men husk at man skal lære seg og bruke en protractor åsså, er ikke bare og slenge den på tallerkenen og tro at allt gjør seg selv.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Meget bra protractor, og veldig universell i motsetning til f.eks Wally tools. Bytter du arm behøver du ikke bytte mal. Har brukt den en stund og er fornøyd.

Men......som Rudi sier, den gjør ikke jobben for deg.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Har denne, og den har vært et stort hjelpemiddel, først og fremst for få riktig effektiv armlengde. Nå har eg ACT 0.5 arm, da er det vanskelig å finne pivotpunktet, så den er ikke like bra for denne arma. Men resten er veldig bra.

P

Parelius

Gjest
Hva er det du trenger da, RJEL? (Ikke alle trenger alt.)

Hvilke parametre er det du ikke har inne allerede?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
For alt jeg vet kan alt være "inne".
Synes det er litt vel mye diskant på enkelte plater. Jada, skal senke VTA, når jeg finner ut hvordan jeg får pluggen
på arma "igjenom" armbasen. Fatter ikke at Clearaudio har laget en slik armbase til denne arma.
Ellers justerte jeg arma inn etter denne malen som fulgte med 309 arma.
Er jo bare en pappbit basert på øyemål.
Hadde bare lyst på et skikkelig verktøy som gjorde jobben lettere og sikrere.
Men alle maler tar jo utgangspunkt i øyemål, gjør de ikke?
Høres kanskje dumt ut for folk som har erfaring, men jeg syns det er vanskelig å sikte med øye langs streker på malen. Spesielt siden pickupen er mye lengre opp enn malen som ligger
på tallerkenen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.914
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
For alt jeg vet kan alt være "inne".
Synes det er litt vel mye diskant på enkelte plater. Jada, skal senke VTA, når jeg finner ut hvordan jeg får pluggen
på arma "igjenom" armbasen. Fatter ikke at Clearaudio har laget en slik armbase til denne arma.
Ellers justerte jeg arma inn etter denne malen som fulgte med 309 arma.
Er jo bare en pappbit basert på øyemål.
Hadde bare lyst på et skikkelig verktøy som gjorde jobben lettere og sikrere.
Men alle maler tar jo utgangspunkt i øyemål, gjør de ikke?
Alle maler er avhengig av øyemålet, er øya "skeive" så blir geometrien skeiv. Det eneste alternativet er en form for mekansik jigg (som bla Graham leverer til sine armer). Men avhengig av bl.a. den fysiske utformingen av PU, så kan dette også være litt "hit and miss". Jeg har god erfaring med "arc-protractorene" på VinylEngine (de nederst på siden til Rega armer), skrevet ut på glanset og tykt fotopapir, og med hullpunch til platespindelen. Armgeometri er forøvrig ikke en eksakt vitenskap i den forstan at ett sett med tangeringspunkter er den eneste "rette", smak og behag er inne i bildet her også.

Forresten, lys klangbalanse kan skyldes så mangt, det kan være greit å sortere ut andre forhold før du blir helt nevrotisk på oppsett av PU og arm.

mvh
KJ

Topp Bunn