Tonearmkabel til SME 309

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.275
Torget vurderinger
10
Jeg bruker i dag en SME 309 på Luxman PD-171A i hovedanlegget. Har registrert på nettet at flere anbefaler å bytte ut den medfølgende originale kabelen med noe annet, fordi de mener den ikke er spesielt bra. Jeg kunne derfor tenkt meg å prøve noe annet bare for å teste selv. Noen formeninger om dette kan ha noen hensikt og hva jeg eventuelt bør satse på?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.463
Torget vurderinger
2
Det er da lite grunn til å knote med sånt , hvilket problem skal du løse?
Spiller du på MC eller MM? Har du MC betyr ikke kapasitanse noe, men bra skjerming jording desto viktigere

PS har måttet bytte min egen Originale SME V -VdH 501- pga dårlig kontakt i DIN tilkoblingen. Bruker en kabel med totalt 80pF. Fikk den for 1200kr dvs halv pris på en messe.
Vil du prøve noe annet er noe lav kapasitive fra Blue Jeans verdt et forsøk.Eller noe fra Tome?

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.275
Torget vurderinger
10
Må man nødvendigvis ha et problem for å kunne forsvare et ønske om å prøve noe annet? Jeg har VdH 501 hybrid kopper kabel og det er kanskje en sjanse for at jeg kunne foretrukket en eller annen sølvkabel. Har sølvkabel på en LP12 og er godt fornøyd med den. Vet ikke hvor jeg har det fra og kan huske feil, men mener å ha lest at min VdH 501 ikke er spesielt bra lydmessig.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.463
Torget vurderinger
2
Tonearmskabel er faktisk det stedet i kjeden hvor kabeldesign og parametere er noe som påvirker lyden hørbart og målbart. Påvirker frekvensrespons for MM, og støy både for MM og MC. Lykke til

PS SME V originalkabel er 80pF

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.463
Torget vurderinger
2
Ligg unna Nordost, uregjerlig stive og overpriset.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.275
Torget vurderinger
10
Ingen tanker om Nordost, nei. Det frister imidlertid litt å prøve komplett Korf arm med kabel, bare for å ha prøvd det. Men så kommer tvilen. Syns SME 309 fungerer greit. Slett ikke sikkert jeg oppnår noe som helst lydmessig med Korf eller annen arm, til betalbar pris.

Topp Bunn