Tonearmskabel til Wilson Benesch Act Two

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Ønsker å oppgradere tonearmskabelen til min Wilson Benesch Act Two.

Problemet er bare at denne kabelen/tilkoplingen til armen ikke er en standard 5 pins DIN-kontakt som de aller fleste tonearmskabler er utstyrt med.

Kunne tenkt meg å kjøpt en brukt Nordost Valhalla eller liknende, men så er det denne spesielle tilkoplingen da :(

Noen som har forslag til gode tonearmskabler med denne koplingen som dere ser på vedlagte bilder.

Eller forslag til hva jeg event. kan gjøre for å kunne benytte en tonearmskabel med standard 5 pins DIN

Alle tips mottas med takk :)

OhYeah

l_1538118655.jpg
l_1771831394.jpg
l_331143368.jpg
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Koblinger kan alltids byttes ut.
Jeg har hatt samme arm, og jeg ville kjøpt den LFD-tonearmskabeien som ligger på torget, og så fått tilpasset koblingen. Orginalpluggen kan jo flyttes over. Det er ikke akkurat kvantefysikk..
LFD passer armens lydmessige karakter nærmest perfekt, og er ikke lett å finne brukt.
For ordens skyld, den er ikke min.

Jeg ser du bruker Denon 103 i din WB ACT 2. Har du forsøkt å bruke tyngre messingskruer fra Soundsmith? Det anbefales!
 
Sist redigert:

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Takker for innspill. Jeg så også den LFD-tonearmskabelen på torget og den fristet. Men liker ikke tanken på å kutte og lodde i en slik kabel.....

Messingskruer fra Soundsmith var et interessant tips. Takk :)
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Er det noen der ute som kan ta en slik jobb og lodde på en slik kontakt som jeg trenger (se bilder) dersom jeg får tak på en standard 5 pins tonearmskabel?
Alle innspill mottas med takk :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hør med Thomas på Elektronisk Bureau. Om det ikke akkurat er i nabolaget, burde det ikke være vanskelig å gjøre joben om man bare er loddekyndig og nøyaktig.
 

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.249
Antall liker
5.664
Torget vurderinger
14
Min Act 2 tonearm var modifisert med ny "standardkontakt" da jeg kjøpte den.
Jeg vet ikke hvem som har gjort det, men det er tydeligvis mulig å gjøre det.
Fordelelen med en slik løsning er at du har mulighet til å prøve forskjellige kabler uten å modde de.
Ulempen er jo at armen er "tuklet med".
Vh GunnarS
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Noen som kan svare meg på hva denne kontakten kalles? Om den event. har et "nummer-navn"?

Har sendt en mail til Wilson Benesch hvor jeg spurte om det samme. Også hvor man kan få kjøpt en slik kontakt og et koplingsskjema for denne kontakten.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
OhYeah.

Det mest simple som også er det bedste er: Pille stikket af tonearms-kablet og lodde direkte på den interne tonearms-wirer, som kommer til syne, når også stikket bliver pillet af her.:)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det ville jeg neppe gjort. Husk at tonearmskabler også har rent mekaniske egenskaper. Man må anta at armprodusenten har tatt alle hensyn til lengde og ruting av kablene inne i armbasen. Endrer man på dette, så kan man risikere at de enden blir for korte og kommer i spenn, eller at de blir for lange og kommer i klem mellom bevegelige deler. Man risikerer rett og slett å skade armen på denne måten. La gå med oppgraderingssettene som leveres til Rega, men disse er også testet av kabelleverandøren, og montert mangfoldige ganger av brukere. Her finnes det erfaring.

Skulle jeg forsøkt annen kabel til en arm, så ville jeg helt klart gjort alle endringer på kabelen. Altså, i dette tilfelle ville jeg skaffet lik plugg som den WB bruker (de er sikkert behjelpelige med det), og loddet på kabelen, eventuelt satt bort jobben til noen som driver med sånt.

En annen ting er at det på den måten blir mulig å tilbakestille til original stand. Teste fram og tilbake for å finne ut hvilken man foretrekker, til og med.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Vet ikke hvor relevant det er for deg, men jeg byttet tonearmskabel hos Roar Malmin, Dvs Musical Innovation. Hadde med egen innkjøpt fra KAB, men han insisterte på å bruke sølv (tror jeg). Veldig fornøyd med resultat
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
image004.jpg
Takker for alle innspill :) Fikk mail fra Wilson Benesch i dag med koplingsskjema for kontakten og link til forhandler av disse kontaktene :) Selvfølgelig forsvant den tonearmskabelen fra Bruktbørsen akkurat i dag :( Valhalla tonearmskabelen som ligger på Bruktbørsen er også veldig fristende, men det frister ikke å begynne å kutte og lodde i en Valhallakabel........
Nils Kristian Voreland,

The pin out of the binder 5 pjn Din plug is below as requested. The diagram is viewed from the back of the connector where the solder lugs are. Only 1 and 5 are labelled on the back of the plug.

1 = Positive right
2 = negative right
3 = ground
4 = negative left
5 = Positive left

image004.jpg


Here is the manufacturer’s link for this connector.
http://www.binder-usa.com/products/partsdetail/89224


Best regards,

Carl Woodford
Wilson Benesch Ltd.

Description: cid:ED1B5D4E-D40D-421A-A076-76A196A4330C

A.C.T. One Evolution P1 Review, Andreas Wenderoth, Image HiFi: Read in Full Here.

twitter: @Wilson_Benesch
web: Wilson Benesch
e-mail: info@wilson-benesch.com
tel: +44 (0)114 2852656
 
Topp Bunn